doormeten van een accu

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Wim Bakker

doormeten van een accu

Bericht door Wim Bakker »

Hallo allemaal,
Mijn huishoudaccu was naar de knoppen en ik kon een gebruikte accu
krijgen van iemand.Nu wil ik deze doormeten en ik weet hoe je dat doen
moet met een multimeter of zuurweger.Iemand zei tegen mij dat je met de multimeter moet meten terwijl er stroomafname plaats vindt.
Is dat zo?Moet de multimeter dan nog ruim 12 V aangeven?
Ik hoop dat iemand hierop een antwoord weet.Alvast mijn dank!
Groeten Wim bakker
beatrix18

doormeten van een accu

Bericht door beatrix18 »

Hallo Wim,

Zoals je zelf al dacht moet de accu belast worden.(Jij kan ook wel fris uit je ogen kijken, tot je de marathon moet lopen... :oops: ...)
Ga even naar een banden(accu) boer, deze hebben speciale testers.
Het is geen garantie maar je weet wat meer, succes,

Peter
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb ook ooit een gebruikte accu gekregen, maar dat werd als huishoud/boord accu helaas niets:

Een indicatie is:
1. Waternivo controleren, als je teveel bij moet vullen (1 cel proberen!!) dan geen hoge verwachtingen hebben.
2. Als dat ok, dan eerst goed opladen en met zuurweger kijken wat die aangeeft, en met name of alle cellen hetzelfde zijn, is er een beduidend minder, dan weer helaas
3. Test met multimeter: spanning meten na opladen en poosje laten staan: moet ruim 12,5 volt geven.
4. Met aangesloten multimeter er een belasting aan hangen (koelkast, paar verstralers of zoiets) als de spanning dan niet veel inzakt.... heb je een goede kans dat het wat wordt

succes
Frank
Plaats reactie