Ristretto

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
paulv

Ristretto

Bericht door paulv »

Hallo dubbelluchters,

Ik ben op zoek naar een schema voor een "vette" dimmer, zeg van 1500W- 2000W naar 200W
Ik wil mijn espresso apparaat in de camper gebruiken, maar de verwarmingsspiraal van dat apparaat gebruikt zoveel stroom.
Mijn idee is om mbv. een dimmer de stroom te beperken zodat ik geen zware omzetter nodig heb voor die paar minuten die dat ding aanstaat en verwarmt. Ik begrijp dat het verwarmen nu langer gaat duren, maar dat is geen bezwaar. En goede bak ristretto moet het resultaat worden! :lol:

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Als eerste reaktie lijkt mij deze optie niet te gaan werken, het vermogen met 90% verlagen en dan nog hetzelfde koffie krijgen...... dat lijkt me geen zuivere koffie te worden.

Frank
Herman508
Contacteer:

Re: Ristretto

Bericht door Herman508 »

paulv schreef:...Ik wil mijn espresso apparaat in de camper gebruiken, maar de verwarmingsspiraal van dat apparaat gebruikt zoveel stroom.
Is het mogelijk om dit verwarmingspiraal te vervangen ?
Er zijn ook 'koffiezetters' met een 24 V verwarmingselement.
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Paul,

Heb je al overwogen i.p.v. naar moeilijk vindbare power-thyristoren op zoek te gaan een kant-en-klaar product te kopen? Op het voorjaarstreffen werd de Wattcontrol gedemonstreerd, die precies doet wat jij voorstelt.

http://www.camparo.nl/catalog/index.php?language=nl

Overigens zet ik een vraagteken bij jouw 200 W. Is -behalve temperatuur, volume, maling en aanstampen- niet ook de doorloopsnelheid bepalend voor de smaak? (Heb ik geen verstand van, ben geen koffiedrinker.)
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Koffie

Koffie is het lekkerst als je het water kookt, en dan het water door een koffie filter opschenkt

En dan ben je helemaal geen electra nodig

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Saskia

koffie

Bericht door Saskia »

Afbeelding

Hier zetten wij koffie mee. MMMMM.
Afbeelding

groetjes van Saskia
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Saskia

Wij beide zijn het daar helemaal mee eens de lekerste koffie

Bertus
Saskia

anders

Bericht door Saskia »

Ja maar Bertus, wij schenken geen kokend water door een filter. Wij zetten de 'kafetière', zoals dat ding heet, op de gaspit, gevuld met onderin water. Onderin het bovenste deel doe je gemalen koffie. Je krijgt bovenin koffie, espresso eigenlijk, door de druk van het koken. MMMMMM
Maar wij komen graag weer eens een bakkie proeven bij jullie.

Afbeelding

Deze hadden we vroeger, maar die was van aluminium en versleten.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat julie bedoelen is dat wat ik ken als een perculator?

Leut ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Saskia en Herman

De koffie staat bijna altijd wel te pruttelen

En net wat Anton ook al schreef met de perculator hebben wij eerder ook wel koffie gezet

Dus laat maar eens horen ala je in de buurt bent, bijna iedereen is welkom

Bertus
Gerard

Bericht door Gerard »

Dan moet je een snufje zout bij de koffie doen en een heel klein beetje gebrande suiker(Buisman)en dan ouderwets koffie zetten, heerlijk.
Wij doen dat nooit meer, maar vroeger, toen ik nog bij m'n ouders woonde, mocht/moest ik de koffie zetten.
Saskia

koffie

Bericht door Saskia »

Ja, dat weet ik ook nog wel. Zulke koffie kreeg ik bij vrienden vroeger. Met geklopte melk.

Doordrukapparaat

Afbeelding

Anton je hebt gelijk, ik dacht dat zo'n doordrukding een perculator heette, maar dat is niet zo.
Afbeelding

groetjes van Saskia
De Rooie Reus

Percantate

Bericht door De Rooie Reus »

Dit lijkt me een item voor "De Bijrijderstoel" of voor "Eten & Drinken onderweg" te worden. :wink:

Groeten van
Martin
bart

Bericht door bart »

Ik weet niet wat jullie van die watt control denken, maar ik vermoed dat die watt control niet in combinatie met een 12V --> 220v converter werkt, deze converters kunnen alleen maar het vermogen leveren wat er op staat als de volledige sinus gebruikt wordt en dit ding snijd hoogtswaarschijnllijk de fasen aan, en dan ga je dus maar stukjes van de sinus gebruiken.

Bart
Saskia

oeps

Bericht door Saskia »

O,Oh

Afbeelding
Afbeelding

groetjes van Saskia
paulv

Bericht door paulv »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden maar mijn probleem is nog niet opgelost.

Ik wil inderdaad zoiets als de Watt Controller, maar dan voor minder dan € 120 - € 150.

Over de koffiezet methodes; Ik wil een iets andere koffie krijgen dan jullie zetten, dat is ook prima maar anders. Nu in de camper zet ik koffie met een RVS espresso-kan die je op het vuur zet.
Thuis drink ik ristretto, (kom maar proeven!) dat is de koffie die je in Italië aan de bar krijgt: een paar cc, (twee vingerhoedjes) uiterts geconcentreerde koffie (voornamelijk Arabica) met een stijve dikke bruine cremelaag en veel suiker. 8) Als je dat probeert te zetten met een van jullie methodes krijg een een vreselijke sterke bak die gelijk je maag van slag brengt. :x
Om goede ristretto te zetten heb je behalve goede koffie, een goede machine nodig, Gaggia, La Pavoni, Vibièmme, enz. en die heb je jammer genoeg niet in 12 V, 200W. La Pavoni heeft wel een machine waarmee je met de hand perst, maar die nu te duur :( (design klassieker) en het water verwarm je met dat apparaat ook elekrtisch.

Het probleem zit hem voornamelijk in de verwarmings-spiraal, de motor kan ik loskoppelen en direct aansluiten. Ik las op internet iemand die zijn elekrische kachel op een dimmer had aangesloten om van het vervelende aan-uit (= warm-koud) af te zijn. :idea: De kachel brandde nu constant zachter.
Ik ben toen naar een schema voor zo'n dimmer wezen zoeken en heb helaas nog niets gevonden.
Eigenlijk zoek ik naar een methode om de verwarmingsspiraal van 1500W om te zetten naar 200W, dit met een dimmer, voorschakelweerstand, triac of whatever.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Paul.
Er is ongetwijfelt een alectr(on)ische oplossing, maar dan moet het wel zo zijn dat bij een lager vermogen ook het systeem van koffiezetten blijft functioneren ( bv afkoeling van de verwarmingskamer is te groot voor het toegevoerde vermogen van 200 w waardoor de benodigde eindtemperatuur niet gehaald wordt.
Proef op de som: schakel het 1500 Welement in serie met een ander element van 1500w dan kun jetesten of het lukt met half vermogen, kan je als het lukt altijd nog verder experimenteren.

Frank
paulv

Bericht door paulv »

Hallo Frank,

De motor, eigenlijk een staafje dat heen en weer tussun twee vetielen beweegt, verbruikt haast geen vermogen. Het verwarmingsspiraal gooit roet in het eten. Er wordt koud water aangezogen en dat wordt met 15 bar door een op 85C verwarmde ketel geperst. Door die twee los te koppelen los ik een deel van het probleem op. :P
De oude La Pavoni's persten warm water door de koffie en hadden geen ketel. Deze zou je dan ook met warm water uit een fluitketel kunnen vullen. Twee bakjes zetten ging prima, daarna had je een probleem. De filterhouder werd te heet, en de koffie ging "koken", vieze smaak en geen creme. Maar helaas, een oude La Pavoni zit nu boven het budget. :cry:

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie