Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie antwoorden maar mijn probleem is nog niet opgelost.
Ik wil inderdaad zoiets als de Watt Controller, maar dan voor minder dan € 120 - € 150.
Over de koffiezet methodes; Ik wil een iets andere koffie krijgen dan jullie zetten, dat is ook prima maar anders. Nu in de camper zet ik koffie met een RVS espresso-kan die je op het vuur zet.
Thuis drink ik ristretto, (kom maar proeven!) dat is de koffie die je in Italië aan de bar krijgt: een paar cc, (twee vingerhoedjes) uiterts geconcentreerde koffie (voornamelijk Arabica) met een stijve dikke bruine cremelaag en veel suiker. 8) Als je dat probeert te zetten met een van jullie methodes krijg een een vreselijke sterke bak die gelijk je maag van slag brengt. :x
Om goede ristretto te zetten heb je behalve goede koffie, een goede machine nodig, Gaggia, La Pavoni, Vibièmme, enz. en die heb je jammer genoeg niet in 12 V, 200W. La Pavoni heeft wel een machine waarmee je met de hand perst, maar die nu te duur :( (design klassieker) en het water verwarm je met dat apparaat ook elekrtisch.
Het probleem zit hem voornamelijk in de verwarmings-spiraal, de motor kan ik loskoppelen en direct aansluiten. Ik las op internet iemand die zijn elekrische kachel op een dimmer had aangesloten om van het vervelende aan-uit (= warm-koud) af te zijn.

De kachel brandde nu constant zachter.
Ik ben toen naar een schema voor zo'n dimmer wezen zoeken en heb helaas nog niets gevonden.
Eigenlijk zoek ik naar een methode om de verwarmingsspiraal van 1500W om te zetten naar 200W, dit met een dimmer, voorschakelweerstand, triac of whatever.
Groeten, Paul