trefw: uitlaat knaldemper
Ik heb ooit ergens gelezen/gehoord dat Mercedes een soort absorptiedemper levert die tussen uitlaatspruitstuk en eerste demperpot geplaatst zou kunnen worden om gedreun te verminderen. Is er iemand die weet of zoiets echt bestat en zo ja of het een zinvolle investering is?
MBL508DG/OM314
Absorptiedemper in uitlaatsysteem
- grrrfritz
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 feb 2005, 22:09
- Locatie: Driebergen
- Contacteer:
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
absopsie demper
Een absorpsie demper is een demper gevuld met een minirale wol, in de uitlaatgassen wereld, gevuld met basaltwol.
Deze wol is bestand tegen hoge temperaturen. Dit soort dempers worden toegepast om hoog frequent geluid te dempen.
4 cilinder Mercedse motoren met een laag toerental produceren voornamelijk een laag frequent uitlaatgeluid. Dit laagfrequent geluid wordt het best gedempt door resonantie. Daarom bestaat de orginele Mercedes uitlaat uit meerdere (lege) resonantiekamers waarin de lage tonen worden gedempt. Dus een demper resoneert inderdaad.
Wat betreft contact geluid want daar gaat het voornamelijk over:
Dit zijn trillingen veroorzaakt door drukpulsen in het uitlaatsysteem die aan het chassis worden doorgegeven.
Dit kan je inderdaad verminderen door een goede flexibele ophanging te maken en de demper en het verdere uitlaatsysteem te 'ontkoppelen' van het chassis.
Of een stuk flexible slang de goede oplossing is betwijfel ik. Beter is een degelijke compensator te gebruiken, en goede flexible ophangpunten.
Het orginele stukje leer? dat nu tussen de uitlaat en chassis is gemonteerd is in ieder geval onvoldoende.
Met vr gr Leen
Deze wol is bestand tegen hoge temperaturen. Dit soort dempers worden toegepast om hoog frequent geluid te dempen.
4 cilinder Mercedse motoren met een laag toerental produceren voornamelijk een laag frequent uitlaatgeluid. Dit laagfrequent geluid wordt het best gedempt door resonantie. Daarom bestaat de orginele Mercedes uitlaat uit meerdere (lege) resonantiekamers waarin de lage tonen worden gedempt. Dus een demper resoneert inderdaad.
Wat betreft contact geluid want daar gaat het voornamelijk over:
Dit zijn trillingen veroorzaakt door drukpulsen in het uitlaatsysteem die aan het chassis worden doorgegeven.
Dit kan je inderdaad verminderen door een goede flexibele ophanging te maken en de demper en het verdere uitlaatsysteem te 'ontkoppelen' van het chassis.
Of een stuk flexible slang de goede oplossing is betwijfel ik. Beter is een degelijke compensator te gebruiken, en goede flexible ophangpunten.
Het orginele stukje leer? dat nu tussen de uitlaat en chassis is gemonteerd is in ieder geval onvoldoende.
Met vr gr Leen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten