standkachel op omvormer

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
henryb

standkachel op omvormer

Bericht door henryb »

Mijn eberspacher D7L standkachel is niet al te best meer, en ik kan een nieuwe krijgen. Echter, die nieuwe is 12V. Ik heb echter een Victron 24-12V omvormer op mijn huishoudaccus aangesloten en volgens de sticker die erop zit kan deze max 30A hebben.

Nu zie ik in de handleiding dat de standkachel bij het starten ongeveer 230 watt trekt. Als de kachel draait trekt ie 112 watt.
Omgerekend zal dit ongeveer 20A en respectievelijk 10A zijn als ik het goed heb?!
Mijn vraag is nu, kan ik hier zonder meer vanuit gaan of is dit geen situatie die aan te bevelen is.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Hallo Henry,

Met de "nieuwe"' bedoel je ook een D7L? Zelf heb ik die er als reserve nog in zitten. Persoonlijk vind ik dat hij te veel van de accu's vraagt, te veel lawaai maakt en dat het veel te warm wordt (4000/8000Watt).
Voor nood/tijdelijk perfect maar voor continu heb ik nu een Webasto (Eberspächer net zo) airtop 2000 er bij. Ben hier zeer tevreden over en het kanon als reserve geeft ook een goed gevoel!

Peter
henryb

Bericht door henryb »

ja de nieuwe is ook een D7L

die in weze is gemaakt voor een schip tot 15 Meter ja .. Maar ik ga er nu een huis tuin en keuken thermostaat tussen zetten ... gewoon zo'n ding met een batterijtje .. in het schema heb ik gezien waar ie precies moet en als het goed is schakelt ie de kachel gewoon uit als de juiste "kamer"temperatuur is bereikt
henryb

Bericht door henryb »

ik wil nog even melden dat de kachel het prima doet op de omvormer ...

en laat het nu maar es een keer koud worden! :p
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Even over die kamerthermostaat, er zijn typen die modulerend werken dwz schakelen iedere keer eventjes in.
Gevolg kachel moet iedere keer opnieuw starten gloeien enzovoorts.
Het grote nadeel is echter dat ie geen kans krijgt om weer goed schoon te branden!

Stook ze!

groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 05 jan 2007, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
henryb

Bericht door henryb »

dat realiseerde ik mij ook, en ik heb de thermostaat maar achterwege gelaten .. zo'n kachel trekt bij het opstarten / warmlopen wel erg veel ampere, en daarbij .. als ie uitgeschakeld wordt terwijl ie maar heel even heeft gedraaid, dan ventileert ie zichzelf dus niet
de knop heb ik nu mooi op het dashboard gemaakt dus kan em gewoon uitzetten als ik het warm heb :)
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Hallo Henry,

Mooi dat alles werkt! Dat weglaten van die thermostaat is, zo heb ik ooit ergens vernomen, wel beter. Alleen dat van die knop snap ik niet, er zit standaard toch al een keuze schakelaar op het dashboard?

Peter
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat ventileren moet ie volgens mij wel doen.
Een en ander word geregeld door de relaiskastje wat er op / bij zit. ( Ik kan al die typen niet uit mijn hoofd).
Op mijn schip had ik de themostaat op de aan/uit gemonteerd, dus doorliep ie iedere keer het hele programma.
Dat wil zeggenL start: ventileren dan hoogspanning olie blazen vlambewaking uit???: naloop pomp en weer ventieleren.

Stook ze!!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als je de bij jouw type behorende documentatie downloadt, vind je ook het aansluitschema van schakelaars, kamerthermostaat, ketelthermostaten, relais en heater(s). Als je een en ander zo aansluit als aangegeven, heb je een volautomatische verwarmingsinstallatie: als de schakelaar aanstaat en de thermostaat vraagt warmte, gaat de ketel verwarmen. Als het water heet is, komt automatisch de heater in. Als de kamertemperatuur bereikt is, stoppen de heater(s) en de brander. Door de electronica op de ketel blaast de ketel nog een paar minuten door om af te koelen. Ook het circulatiepompje wordt door de electronica gestuurd.

Ons enige probleem was dat de blowers in de heaters nogal wat lawaai produceren. Maar met een dikke serieweerstand op een koelblok was dat vlot opgelost. En nu zijn we heel tevreden met onze verwarming: heel snel warm en ongeveer een liter HBO1 per uur.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Hallo Ernst (admin),

Ik heb de indruk dat jij het hier over en andere kachel hebt, bij de D7L (L=lucht) komt geen water in de buurt en ook geen kamerthermostaat.
Het is "gewoon" een (heel warme :oops: ) heteluchtkanon die de gewonde soldaten met geopende deuren warm moest houden. (Duitse ambu).

Peter
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Peter,

Bij een luchtverhitter heb je uiteraard geen "last" van losse heaters op afstand. Maar de aansturing is volkomen vergelijkbaar. Dus ook de mogelijkheid een kamerthermostaat te gebruiken. Dat kun je ook uit Ben's bericht lezen.

Dus blijf ik zeggen: raadpleeg de documentatie!

Succes,
Ernst
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Hallo Ben en Ernst,
Dat is heel mooi maar ik heb slechts een schema van de ambu uitvoering.
Hier staat dus geen thermostaat in, al heb ik het vermoeden dat hij tussen één van de draden van de "universalschalter" moet komen, maar weet niet zeker welke. Kortom: verdere dokumentatie is welkom....(Is dat werkplaatshandboek "digitaal"?) Ik wacht (samen met Henry) vol spanning af.
Groeten,

Peter
henryb

Bericht door henryb »

de thermostaat sluit je idd tussen 2 draadjes aan

ik heb een zipbestand geupload met 3 pdfen met info over de D7L

Je kan em hier downloaden
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Hoi Henry,

Dat lijkt Overtoom wel! :D
Heb het draadje gevonden en het is dus een pies of keek! :idea:
Ik vond ook het plaatje leuk waar de kachel in een heel grote OV bus zit......
Hebben jullie ook nog suggesties voor een simpel thermostaatje.... :roll:.

Peter
Plaats reactie