help: startprobleem

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Koosvanlith
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2006, 20:22
Locatie: Nijmegen

help: startprobleem

Bericht door Koosvanlith »

Beste mensen,
wij zijn onze ex ambulance 508 aan het ombouwen tot kampeerbus. Eind okt. gekocht en verschillende keren mee gereden. Vanaf begin dec. staat hij binnen in onze werkplaats. Flink aan geklust en afgelopen week wilden we de bus opnieuw starten ivm verplaatsen. Geen reactie meer...... hij doet helemaal niks meer. Acculader 2x 24 u eraan gehad. geen reactie.
Wegenwacht erbij geroepen, accu's zijn niet leeg, alles doorgemeten, wel is de aardkabel voor aarding slecht. Dat zou het probleem zijn. Schoongemaakt maar nog steeds niets.... helemaal niets ....
Wie heeft er nog suggesties, wij weten het niet meer...
Bets en Koos
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Hoofdschakelaar aan?
Startrelais klikt?
Lampjes op dashbord branden?
Wat doet de startmotor?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Dit soort problemen los je altijd het snelst op met eensystematische aanpak:

begin bij de bron en werk naar het eindpunt/probleemtoe:
dus:
accuspanning ok ? (ook tijdens indrukken starter)
Massaverbindingen goed?
staat er spanning op de startmotor ( continu op grote aansluiting)
komt er spanning op het startrelais tijdens indrukken startknop?
werkt de startknop wel (contacten geoxideert)
staat er wel spanning op de startknop?( zekering stuk of kabel los)

enzovoorts.

succes Frank
,
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Als het relais wel tik doet, dat start relais wat de accu's in serie zet voor 24 volt op de starter. Kan het ook nog dat hele kleine zekering achtige draadje zijn wat tussen de 2 aansluitingen aan de bovenkant zit. Mischien iemand een foto hier van?
Dat draadje zal los bij mijn om314 en dan doet ie niks meer, dwz alleen dat relais tikt aan.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Heb sinds kort ook problemen met - ik denk - een accukabel-verbinding.

Ik had een nieuwe huishoudaccu geinstalleerd en de accupolen van de startaccu's losgemaakt.
Na de klus zorgvuldig alle klemmen en pole van de accu's eventje geschuurd met een schuurpapiertje, vaseline erop en de polen weer goed aangedraaid met de klembout.
Sinds die dag moet ik regelmatig meerdere malen een startpoging wagen.
parallel-serie relais klikt netjes, maar bij starten klikt de startmotor alleen..

Denk meteen aan kabelverbindingen, maar ben erg zorgvuldig geweest en alles netjes weer aangesloten. Hoe kan ik een goede kabelverbinding doormeten. Is dat te doen met een ohm-meter? Hoeveel ohm mag ik meten op de korte accukabels / aardkabel? 0 zeker?
En als ik 0 ohm meet, is het dan automatisch goed? (ivm die hoge stroom)
Soms als ik de startknop wat langer uitgetrokken houd, start ie toch na een seconde of 3.. (alsof het slechte contact eerst warm moet worden om voldoende stroom door te laten?)

Zit ook te denken aan de start(trek)knop. Kan ik eenvoudig dit ding doormeten en/of schoonmaken? hoe?

A_A, je hebt het over het serie-parallel relais, ik heb er toevallig laatst wat foto's van gemaakt, want hoe dat bij mij aangesloten zit is ook verre van ideaal. De laaddraden zijn veel te dun (een heeft zelf zwarte punten)
Het is me niet gelukt deze te vervangen want het schroefje die deze draad klemt zit vastgeroest en ik ben bang dat ik mijn relais dan helemaal mol. Zo'n ding kost toch iets van 300 euro?(!)
De zekeringen op het relais waar jij het over hebt zijn bij mij vervangen door stukjes draad.. jep.. Daarom ook de foto, wel even checken of ik dat wel goed heb gezien.

foto komt eraan.

Startmotor is net vervangen
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,
winand schreef:Heb sinds kort ook problemen met - ik denk - een accukabel-verbinding.

Ik had een nieuwe huishoudaccu geinstalleerd en de accupolen van de startaccu's losgemaakt.
Na de klus zorgvuldig alle klemmen en pole van de accu's eventje geschuurd met een schuurpapiertje, vaseline erop en de polen weer goed aangedraaid met de klembout.
Sinds die dag moet ik regelmatig meerdere malen een startpoging wagen.
parallel-serie relais klikt netjes, maar bij starten klikt de startmotor alleen..

Dit lijkt er op dat de contacten in de startmotor niet op elkaar komen of dat er ergens een dot weerstand zit.

Denk meteen aan kabelverbindingen, maar ben erg zorgvuldig geweest en alles netjes weer aangesloten. Hoe kan ik een goede kabelverbinding doormeten. Is dat te doen met een ohm-meter? Hoeveel ohm mag ik meten op de korte accukabels / aardkabel? 0 zeker?
En als ik 0 ohm meet, is het dan automatisch goed? (ivm die hoge stroom)
Soms als ik de startknop wat langer uitgetrokken houd, start ie toch na een seconde of 3.. (alsof het slechte contact eerst warm moet worden om voldoende stroom door te laten?)

Das niet zo moelijk, je meet over de hele leiding / contacten met je voltmeter.
Begin met 20 volt dan steeds lager, zou onder belasting ongeveer 0.2 a 0.3 volt zijn


Zit ook te denken aan de start(trek)knop. Kan ik eenvoudig dit ding doormeten en/of schoonmaken? hoe?

Spuit er eerst is wat contactspray in!

A_A, je hebt het over het serie-parallel relais, ik heb er toevallig laatst wat foto's van gemaakt, want hoe dat bij mij aangesloten zit is ook verre van ideaal. De laaddraden zijn veel te dun (een heeft zelf zwarte punten)
Het is me niet gelukt deze te vervangen want het schroefje die deze draad klemt zit vastgeroest en ik ben bang dat ik mijn relais dan helemaal mol. Zo'n ding kost toch iets van 300 euro?(!)
De zekeringen op het relais waar jij het over hebt zijn bij mij vervangen door stukjes draad.. jep.. Daarom ook de foto, wel even checken of ik dat wel goed heb gezien.

Draadjes in plaats van zekeringen??
Een snelle en adeqate manier om van je auto en je probleem af te komen!

foto komt eraan.

Startmotor is net vervangen
Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Voila, de foto van mijn relais.

Afbeelding

Die korte rode draadjes boven en onder, moeten dat zekeringen zijn?
zo ja, van welke sterkte?

Noot; zie linksonder op het relais de rode draad met het zwart geblakerde tipje. Ik krijg in dat schroefje geen beweging!! (ook niet met een kruipolie-aanval)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
ludo
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2004, 20:55
Locatie: Laakdal (B)

Bericht door ludo »

opde plaats van de draadjes horen bladzekeringen te zitten van 80 ampere


groeten
ludo
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Op het forum staat ook een schema van de serie - parrallelschakelaar.
Bekijk dat eens rustig.
Als dat ding wel klikt meet dan de spanning OP de startmotor (de dikste kabel) eens dat moet 24 volt zijn.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Schema van het serie-parallel relais vindt je op de dubbellucht website onder 'Kaartenbak'.
(wel eerst inloggen)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
groen
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2006, 20:40
Locatie: Lutjebroek

Bericht door groen »

Hoi
Het probleem klinkt bekend.Heb dit ook gehad na het verwisselen van motor.De kabel van de starttrek knop(bevestiging aan de motor) was niet goed strak bevestigd.Is een makkelijk klusje,kan vanuit de cabine .Gewoon de kabel volgen en met de stelschroeven de kabel wat aantrekken.De klacht dat de start motor na enkele seconden wel pakt klopt precies .De kabel trekt niet voldoende aan.
Succes.
Koos
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Hej, dat kan natuurlijk ook :idea:
Bedankt voor je tip
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Startmotor

Bericht door africandreamers »

Hallo,

een probleem met de startmotor kan ook aan de startmotor zelf liggen. Als er wel spanning op komt maar hij schuift niet uit de motor in (om op te starten) kan er vuil ingekomen zijn. Een snelle, langs de weg oplossing, is er eens goed op tikken om hem vrij te maken. Dan is het tijd voor revisie.
Ik geloof dat de startmotor van een OM314 vergelijkbaar is met die van een oude AL20. Dan zit er aan de zijkant een verzonken schroef. Als je deze eruit haalt kun je er een paar druppeltjes (smeer)olie in doen, dan loopt alles weer wat soepeler.

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
bus lichtjaar
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam

Bericht door bus lichtjaar »

Als dit het geval is hoor je de startmotor op een hoge toon heel snel rondgaan.
- to infinity and beyond -
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: help: startprobleem

Bericht door Anton »

Hoi,

De posting was van 26 01 , ik was eigenlijk wel benieuwd of het probleem is opgelost en zo ja wat mankeeerde er aan?
Koosvanlith schreef:Beste mensen,
wij zijn onze ex ambulance 508 aan het ombouwen tot kampeerbus. Eind okt. gekocht en verschillende keren mee gereden. Vanaf begin dec. staat hij binnen in onze werkplaats. Flink aan geklust en afgelopen week wilden we de bus opnieuw starten ivm verplaatsen. Geen reactie meer...... hij doet helemaal niks meer. Acculader 2x 24 u eraan gehad. geen reactie.
Wegenwacht erbij geroepen, accu's zijn niet leeg, alles doorgemeten, wel is de aardkabel voor aarding slecht. Dat zou het probleem zijn. Schoongemaakt maar nog steeds niets.... helemaal niets ....
Wie heeft er nog suggesties, wij weten het niet meer...
Bets en Koos
Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten