Mijn dynamo was bij de ophangingsbout uitgesleten zodat de dynamo 'scheefhing'. Hierdoor slipte de v-snaar en koelde de motor ook niet meer goed. Een nieuwe dynamo was dus de oplossing.
Ik kon er een voor 50 euro organiseren, dus dat was al fijn.
Nu heb ik een nieuwe, maar het is een iets nieuwere uitvoering. Nu moet ik de bedrading aanpassen, maar ik weet niet precies hoe.
Kan ik het blokje eraf knippen en de B+ en de D+ gewoon aanleggen? (met een kabelschoentje?)
Nu heb ik een nieuwe, maar het is een iets nieuwere uitvoering. Nu moet ik de bedrading aanpassen, maar ik weet niet precies hoe.
Kan ik het blokje eraf knippen en de B+ en de D+ gewoon aanleggen? (met een kabelschoentje?)
Is bij de nieuwe de middelste de D- ?
Hoi,
B+ zal een kabel zijn van 6 kwadraat die gaat richting accu.
D+ komt van je acculaadlampje en zit meest eens schuifstekkertje op.
D- mijn was meen ik veld min denk niet dat je die nodig hebt.
Als je die twee er op maakt moet ie het doen.
Als ik het zo zie dan was de oude dynamo uit gerust met een externe regelaar, daar kun je achterkomen als je dat kabeltje even volgt.
De nieuwe lijkt van Franse afkomst?
De nieuwe komt gewoon uit een mercedes 406. Ik hb hem van een lid gekocht, de ophanging is ook bijna hetzelfde. Volgens mij heb ik de ophanging van de nieuwe wel eens is een garagehandboek van de 508 gezien.
Heb jij enig idee wat de DF is?
En wat doet de externe regelaar/hoe ziet die eruit?
wat is het verschil tussen de 'gewone' plus en de B+?
De externe doet precies het zelfde als de ingebouwde namelijk de spanning binnen bepaalde grensen houden.
Hij ziet er uit als een zwart kastje met een paar schroefjes ergens vast gemaakt.
Maar deze heb je niet meer nodig waar je 12 v opgeschreven hebt is de regelaar.
Als je de auto op contact zet krijgt de dynamo via het lampje op het dashbord spanning.
Die spanning gaat naar de rotor dat ding wat rond draait in de dynamo.
dat is heel weinig maar heeft ie nodig om zich zelf op te starten als dan de spanning hoog genoeg is dus + word en af geeft gaat dat lampje uit .
Lampje brand niet op twee +en
Kortom hij laad!
Dus 2 draadjes eraan en rijen met die hap!
Nog een vraagje: komt de min nergens aan te pas? De accu laad toch niet alleen maar op door stroom op de plus te geven? Er is een boutje aan de rand die de min is, ik neem aan dat ik die ook aan moet sluiten.
De dynamo ligt via de buitenkant aan "massa" bij heel oude types werd nog wel eens een aparte draad voor de min gebruikt.
Zet je multiemeter op 200 ohm en dan een meetpen op dat boutje en de buiten kant dynano, je zult dan waarschijnlijk een hele lage weerstand meten.
Dus ik denk dat een aparte min niet nodig is, die loopt toch via het chassis.
Kijk maar eens bij de accu, een dikke kabel verdwijnt in donkere krochten en de min ligt gewoon via een lits (gevlochten koperdraad) met een bout aan devloer.
na een tijdje aanklooien werd me langzaam duidelijk dat de nieuwe dynamo niet ging werken omdat zowel de ophanging als de kabels anders waren. dat was me allemaal iets teveel van het goede dus heb ik mijn oude laten reviseren voor 100 neuro. Alles er gewoon weer op en alles doet het perfect.
Toch wel jammer dat het niet op de andere manier gelukt is...