Pagina 1 van 2

bladveren loshalen

Geplaatst: 02 mar 2007, 15:16
door A_A
He hoi, er staat al veel op het forum over blad veren. Toch nog een vraagje over de bladveren achter. Ik heb de bladveer steunen los van het chassis, ik heb de klemmen los die op de as zitten. Maaaar het bladveren pakket zit nu nog vast op de as. Hoe haal ik dat nu verder los?
er zit een moer in het midden van het verenpakket moet die ook los? Het lijkt er op dat die vast gelast zit.
Mis ik nog wat?
Ik lees van Bert Steenhuis dat je ze er zo af moet kunnen pakken. Maar ik kan ze wel wat bewegen maar ze draaien maar iets en meer niet.

Oja iemand een idee wat ze ongeveer wegen een heel veer pakket van een 406? het lijkt best veel ijzer namelijk :-)

Geplaatst: 02 mar 2007, 15:49
door Anton
Hoi.

Ik had er overheen gelezen dat het om de achteras ging, hier zit die torenbout natuurlijk niet dwars doorheen.
Ik meen mij te herinneren dat daar een draadeind opgelast was.
Als die moer niet los wil paar druppels olie er op en beetje warm stoken tot de olie begint te koken.
Dan paar kleine klapjes met hamer en dan moet ie los.

Groet Anton

Succes!

Groet Anton

Geplaatst: 02 mar 2007, 15:50
door A_A
Anton, moet die dus los?
hij lijkt namelijk op het veren pakket gelast te zijn. Of mischien toch alleen maar heel hardnekkig vuil?

Geplaatst: 02 mar 2007, 15:53
door Anton
Hoi,

Even goed schoon maken, die bout dient om de as te fixeren ten opzichte van de as.

Succes!

Groet Anton

Geplaatst: 02 mar 2007, 15:55
door A_A
Anton, zit die lange moer vast aan de as dan ?
maw " pak" je het veer pakket er dan naar boven af of draai je hem juist uit de as en schuif je het pakket er af?
Ben nu al blij met deze antwoorden hoor!

vr gr AA

Geplaatst: 02 mar 2007, 17:32
door Anton
Hoi.

Die bout loopt natuurlijk niet door de achteras maar zal er op gelast zijn.
Die bout ( of draadeind ) zit door het verenpakket en dient om de as in de juiste stand te houden.
Heb je de twee stroppen los en die moer er af dan kan het uit elkaar.
Waarschijnlijk zit er wel het nodige roest en vuil tusen, zodat het wel zwaar kan gaan.

Succes!

Groet Anton

Re: Bladveren loshalen

Geplaatst: 02 mar 2007, 18:37
door Bert Steenhuis
Hallo Arjan,

Als je van mij gelezen hebt dat je ze er gewoon af kunt halen dan is dat ook zo, maar dan b.v. bij mijn huidige 508, want daar is alles gewoon demontabel.

Maar nu even jou probleem, de zaak zit gewoon vast geroest ! en die bout die door het veren pakket zit moet er voorlopig beslist niet uitander dondrert het hele veer pakket uit elkaar

Als je nu eerst even op mijn web-log (onderaan deze pagina) kijkt en in de linker kolom even klikt op de Link "technische detals, dan vindt je daar twee foto's van de bedoelde bout (in dit gaval een nieuwe).
De moer zijde is de bovenkant en die gladde ronde kop de onderkant en die valt in en gat in de as en houd de veren t.o.v. de as op zijn plaats.
De rest van de bout + moer hou de veren op elkaar.

Die gladde kop is dus vast geroest aan de as en dat kan zo hevig zijn dat het lijkt op vast gelast, maar dat is beslist niet het geval !
Alleen een moker kan uitkomst bieden.
Het kan zijn dat tussen as en veren nog een vulplaat zit, in dat geval valt de boutkop in die plaat, en die plaat heeft ook weer zo'n kop die weer in de as valt.
Als de bout de stijd uit eindelijk niet overleeft, bestel dan bij MB een nieuwe het speciaal (10.10) staal, maar kost niet veel !

Succes en groeten Bert Steenhuis.

Geplaatst: 05 mar 2007, 21:37
door A_A
Een kant is los!!
Dankje Bert voor de tips!!
Een veerpakket ligt nu bij mij thuis, wat een gewicht die bende zeg. Het zijn trouwens 7 bladen en daaronder nog 2 dikke korte plaaten. Ik had gedacht dat een 406 een licht pakket zou hebben maar als ik dit zo zie lijkt het mij best zwaar. Het is net aan te tillen en dan ben ik nog best eigenwijs wat tillen betreft maar heb het pakket van de camper naar de auto gereden op een palletwagen.
Ik heb de pennen er ook al uit, maar er zitten geen rubbers tussen alleen maar een koperen busje die over de chassis pennen schuiven. Iemand bekend hier mee?
er zatten alleen rubber ringetjes aan weerskanten van de veren op de pen als een soort afdichting.

Geplaatst: 05 mar 2007, 22:59
door winand
7 bladen? Als ik me niet vergis is dit een 'zwaar' verenpakket.
Een licht verenpakket heeft 5 bladen, en die moet er ook onder zitten als je je bus met een B-rijbewijs mag besturen.
Anders is ie niet voor 3500kg gekeurd.

Ik kan het mis hebben hoor :oops: Iemand die dit kan bevestigen?

Geplaatst: 06 mar 2007, 11:28
door Detlev
Ik heb een 406 met 7 bladen, is gekeurd voor klein rijbewijs, ik dacht eerder zelf ook dat het er 5 moesten zijn....Het is trouwens beter om er 7 te hebben, dat rijd veel beter!

Geplaatst: 06 mar 2007, 14:28
door Frank.fjph
Mijn 508D is ookvoor 3500kg van origine, en er zitten ook gewoon 7bladen op met een max belasting van de 5 tons uitvoering.
Het gaat er om wat Mercedes Benz destijds opgegeven heeft bij de typekeuring.

Frank

Geplaatst: 06 mar 2007, 17:25
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 06 mar 2007, 17:44
door 21-GB-69
ehhhhh....ik heb wel een lekker klein, licht rijbewijs.......
moet alleen de uitlaatklep doormidden scheuren en twee keer rijden om hem mee tenemen...kan de volgende weer wat dunner......... :D

je broer

Geplaatst: 06 mar 2007, 18:38
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 07 mar 2007, 09:53
door A_A
Zojuist gebeld door de mercedes onderdelen man.

Wat blijkt mijn lieve 406je leeft op grote voet.

De bladveren zijn van een mb 608 :-) Vandaar 7 bladen en 2 dikke korte platen eronder.

jawel de zes tons veren.
Vandaar dat hij zo lekker hoog staat!
Wordt onderdehand zo benieuwd wat hij in de 36 jaar voor dat ik hem had mee gemaakt heeft.

Ik vermoed dat men met het plaatsen van de om314 gelijk ook maar het veren pakket mee genomen heeft van de donor.

Maar goed, volgens de dealer heeft een 608 koperen bussen ipv rubberen manchetten op de veer armen.

iemand hier ervaring mee?

Wel super trouwens dat de onderdelen meneer mij een fax heeft gestuurd met een printout van de veren met bij behorende prijzen.

Geplaatst: 07 mar 2007, 18:06
door Frank.fjph
Dat doen ze allemaal bij de mercedesdealer........ :) :) gewoon goede service. Vooral het magazijn kijkt blij als ik kom, de werkpaats heeft watminder klandizie aan miij. :lol: :lol:

frank

Geplaatst: 07 mar 2007, 19:03
door A_A
'k vind het nu al iets jammer die 608 veren, per kant inc btw 104,80 euro bussen en rubbertjes.
En dan gaf de beste man aan dat de pennen die op het chassis geschroefd zijn mischien ook te dun zijn.
Wilde eerst 2 kanten doen als ie toch los moest zeg maar, nou ja morgen maar even vragen wat die pennen kosten, als die niet te duur zijn gelijk ook maar het is nu toch los :-(

Geplaatst: 08 mar 2007, 17:53
door CeesHM de Bruin
Ben schreef:
21-GB-69 schreef:Hoi broer,
Leuk die twee broers. Ik zou willen dat mijn broer nog leefde. Ga door en geniet, mannen. Groetend, Cees

Geplaatst: 08 mar 2007, 21:25
door A_A
Ter illustratie de fotoos van een veren pakket met metalen bussen ipv rubber.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Komt dit iemand bekend voor?
Sterker nog heeft iemand een idee wat de dikte van de pennen en de bussen moet zijn?

Geplaatst: 08 mar 2007, 21:33
door A_A
Nou Leo das nu juist precies geheels het probleem, de keurmeester zegt van wel maar het enige wat ik vind is een enkel rubber ringetje die stuk is. Maar als ik de koperen of messing bus over de chassis pen doe zit er rond om een milimeter ruimte. Nou ja milimeter, ik kan er door heen kijken maar mischien als ik er veel vet in pers, want er zitten vetnippels op die chassis pennen.

Heb de keurmeester gebeld, die had een kopie van het keurbewijs. Hij zij ja de rubberbussen om de chassis pennen zijn versleten, mijn commentaar: jaha die zitten er geheels niet in.
Hmm nu ja zei de beste man dan moeten we maar kijken bij de keuring ja pfffff
Dus wat is nu wijsheid pennen en bussen vervangen of alleen de ringen. Nou ja in ieder geval de ringen. alleen ringen 2 of 3 tientjes. De bussen erbij 110 euro.

Geplaatst: 08 mar 2007, 21:37
door Leo
Jij bent wel erug snel met antwoorden hee? :shock:
Had de vraag ff verwijderd om te veranderen..

Maar ok.
Een milimeter rondom.
Is dat omdat de bussen zo ruim zijn, of omdat de pennen versleten zijn?

Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 08 mar 2007, 21:39
door A_A
Ja zit boven op ut nieuws ;-)

Nou dat weet ik niet. de pennen zijn mooi rond maar wel met hard oud vet erop vast, en de bussen zien er wel geschuurd uit.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat die bussen de helft afgesleten zijn. Aan de andere kant, de bus zal express van zachter materiaal zijn dan de pennen vanwegen het slijten.

Geplaatst: 08 mar 2007, 21:43
door Leo
Jah, dat laatste snapt zelfs de voorzitter..:P

Maak die pennen eens schoon en kijk dan wat de ruimte is.
Pennen mooi rond en busjes een mm speling zou ik met mooi dik vet oplossen. (nr3)

Enneuh, wat bedoel je met geschuurde bussen?

Geplaatst: 08 mar 2007, 21:46
door A_A
Je ziet tal van krassen op de bussen aan de binnenkant. Ik denk dat ze al lang, dwz erg lang niet gesmeerd zijn en nog op het harde vet leunde. Dit vet lijkt wel een laagje teer geworden.
Maar heb zelf ook aan vol persen met vet gedacht, lekker dik vet, dat klinkt weer wat apart trouwens ;-)
Ut is een gok, maar scheelt een euro of 70. En als het toch de bussen zijn ach dan maar bij de garage ff'n de bladen eronderuit en de bussen vervangen. 'k weet nu hoe het moet en met een uurtje moet ik dat wel kunnen :-)

Geplaatst: 08 mar 2007, 21:49
door A_A
Oja klein vervolg vraagje op de pennen die aan het chassis zitten zitten vetnippels maar waar komt dat vet dan uit?
ik zie geen gaatjes in de pennen meen ik.

Toevallig heb ik net vorige week uit de oude gereedschap voorraad van mijn vader een vetspuit/pers/pomp mee genomen. Komt goed uit!