Verwarming in 508

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
bdbruijn

Verwarming in 508

Bericht door bdbruijn »

Wij gaan regelmatig in de winter op stap.
Onze kachel waait haast altijd uit, ik heb onder de camper schermpje gaplaatst. Op het schoorsteentje windafcherming geplaats maar waait toch uit.
Nu ben ik voornemens om een warmtwisselaar op het koelwater aan te sluiten, weet iemand of dit voldoende warmte afgeeft?
Groet
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

IK heb van diverse kanten gehoord dat het moet werken. Vaak gebruikt men autokachels, ik heb een laadruimekachel daarvoor, en die geeft zeker voldoende warmte.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ook wij verwarmen de woonruimte via het koelwater, als we rijden van de motor en als we stilstaan via een standkachel. Met twee enkele heaters is de woonruimte (4.5 x 2.5 x 2.5 m) prima warm te stoken. De standkachel en de blowers in de heaters worden gestuurd door een thermostaat.
Tip: zorg voor een aan/uit-schakelaar bij je bed. 's Morgens één arm boven de dekens en 20 minuten later stap je in een heerlijk verwarmde camper!

Voor ons is een bijkomend voordeel dat de boiler in serie staat met hetzelfde circuit. Na een uurtje rijden of standkachel stoken hebben we 80 l water van 80°, ruim voldoende voor twee douches de twee dagen daarop 8)
bdbruijn

Bericht door bdbruijn »

Frank.fjph schreef:IK heb van diverse kanten gehoord dat het moet werken. Vaak gebruikt men autokachels, ik heb een laadruimekachel daarvoor, en die geeft zeker voldoende warmte.
Is dit een kchel die op gasolie werkt of op het koelwater?
Groet Roelie en Bertus.
bdbruijn

Bericht door bdbruijn »

Admin schreef:Ook wij verwarmen de woonruimte via het koelwater, als we rijden van de motor en als we stilstaan via een standkachel. Met twee enkele heaters is de woonruimte (4.5 x 2.5 x 2.5 m) prima warm te stoken. De standkachel en de blowers in de heaters worden gestuurd door een thermostaat.
Tip: zorg voor een aan/uit-schakelaar bij je bed. 's Morgens één arm boven de dekens en 20 minuten later stap je in een heerlijk verwarmde camper!

Voor ons is een bijkomend voordeel dat de boiler in serie staat met hetzelfde circuit. Na een uurtje rijden of standkachel stoken hebben we 80 l water van 80°, ruim voldoende voor twee douches de twee dagen daarop 8)
Zijn dit 2 warmtewisselaars uit een wagen?
Ik begrijp de aan/uitschakelaar niet, ik moet 's morgens als 1e uit het bed gaskachel aan en even geduld hebben.
Groet Bertus.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,
bdbruijn schreef:
Admin schreef:Ook wij verwarmen de woonruimte via het koelwater, als we rijden van de motor en als we stilstaan via een standkachel. Met twee enkele heaters is de woonruimte (4.5 x 2.5 x 2.5 m) prima warm te stoken. De standkachel en de blowers in de heaters worden gestuurd door een thermostaat.

Zijn dit 2 warmtewisselaars uit een wagen?
Ik begrijp de aan/uitschakelaar niet, ik moet 's morgens als 1e uit het bed gaskachel aan en even geduld hebben.
Groet Bertus.
Ik begrijp uit bovenstaand verhaal dat het een olie gestookte kachel is met themostaat.
Daarmee zal in seri zal een schakelaar vlak bij het bed gemonteerd zijn.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik bedoelde een op het koelwater werkende kachel, bestaat uit ventilator en een warmtewisselaar. Dit werkt natuurlijk alleen voor de verwarming tijdens het rijden.
Het komt doordat de originele autokachel bedoeld is om een chauffeurscabine met 2 plaatsen erin en niet voor een complete camper, dus om dat op te lossen is die 2e kachel bruikbaar.
Frank
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn kachels (BV Webasto) die het koelwater verwarmen, en zijn voorzien van een eigen circulatiepompje.
Door nu de temparatuurnet onder die van de motor te houden word alleen deze warm en niet de radiator. (je kunt er ook een kraan tussen zetten)

In de besturing van zo'n kachel zit een apart relais dat je kunt gebruiken om een aparte blower in te schakelen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Anton heeft het belangrijkste deel van het antwoord al gegeven.

Samenvattend:
- de brandstof is gasolie (diesel uit de hoofdtank of zo mogelijk HBO1 uit een extra tankje)
- de koelvloeistof wordt verwarmd (bijkomend voordeel: minder motorslijtage bij een warme start)
- de maximaalthermostaat staat op ca. 75 graden
- de heaters komen inderdaad uit een wagen (12 of 24 V)

Ter illustratie: http://sittig.nl/maart06.htm en http://sittig.nl/april06.htm

Van Webasto en Eberspächer zijn alle schema's op het web te vinden.

Als je nog vragen hebt, vraag maar.

Groeten,
Ernst
Plaats reactie