Verwarming in 508
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23 apr 2006, 14:50
- Locatie: Stellendam
Verwarming in 508
Wij gaan regelmatig in de winter op stap.
Onze kachel waait haast altijd uit, ik heb onder de camper schermpje gaplaatst. Op het schoorsteentje windafcherming geplaats maar waait toch uit.
Nu ben ik voornemens om een warmtwisselaar op het koelwater aan te sluiten, weet iemand of dit voldoende warmte afgeeft?
Groet
Onze kachel waait haast altijd uit, ik heb onder de camper schermpje gaplaatst. Op het schoorsteentje windafcherming geplaats maar waait toch uit.
Nu ben ik voornemens om een warmtwisselaar op het koelwater aan te sluiten, weet iemand of dit voldoende warmte afgeeft?
Groet
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Ook wij verwarmen de woonruimte via het koelwater, als we rijden van de motor en als we stilstaan via een standkachel. Met twee enkele heaters is de woonruimte (4.5 x 2.5 x 2.5 m) prima warm te stoken. De standkachel en de blowers in de heaters worden gestuurd door een thermostaat.
Tip: zorg voor een aan/uit-schakelaar bij je bed. 's Morgens één arm boven de dekens en 20 minuten later stap je in een heerlijk verwarmde camper!
Voor ons is een bijkomend voordeel dat de boiler in serie staat met hetzelfde circuit. Na een uurtje rijden of standkachel stoken hebben we 80 l water van 80°, ruim voldoende voor twee douches de twee dagen daarop 8)
Tip: zorg voor een aan/uit-schakelaar bij je bed. 's Morgens één arm boven de dekens en 20 minuten later stap je in een heerlijk verwarmde camper!
Voor ons is een bijkomend voordeel dat de boiler in serie staat met hetzelfde circuit. Na een uurtje rijden of standkachel stoken hebben we 80 l water van 80°, ruim voldoende voor twee douches de twee dagen daarop 8)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23 apr 2006, 14:50
- Locatie: Stellendam
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23 apr 2006, 14:50
- Locatie: Stellendam
Zijn dit 2 warmtewisselaars uit een wagen?Admin schreef:Ook wij verwarmen de woonruimte via het koelwater, als we rijden van de motor en als we stilstaan via een standkachel. Met twee enkele heaters is de woonruimte (4.5 x 2.5 x 2.5 m) prima warm te stoken. De standkachel en de blowers in de heaters worden gestuurd door een thermostaat.
Tip: zorg voor een aan/uit-schakelaar bij je bed. 's Morgens één arm boven de dekens en 20 minuten later stap je in een heerlijk verwarmde camper!
Voor ons is een bijkomend voordeel dat de boiler in serie staat met hetzelfde circuit. Na een uurtje rijden of standkachel stoken hebben we 80 l water van 80°, ruim voldoende voor twee douches de twee dagen daarop 8)
Ik begrijp de aan/uitschakelaar niet, ik moet 's morgens als 1e uit het bed gaskachel aan en even geduld hebben.
Groet Bertus.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Daarmee zal in seri zal een schakelaar vlak bij het bed gemonteerd zijn.
Groet Anton
Ik begrijp uit bovenstaand verhaal dat het een olie gestookte kachel is met themostaat.bdbruijn schreef:Zijn dit 2 warmtewisselaars uit een wagen?Admin schreef:Ook wij verwarmen de woonruimte via het koelwater, als we rijden van de motor en als we stilstaan via een standkachel. Met twee enkele heaters is de woonruimte (4.5 x 2.5 x 2.5 m) prima warm te stoken. De standkachel en de blowers in de heaters worden gestuurd door een thermostaat.
Tip: zorg voor een aan/uit-schakelaar bij je bed. 's Morgens één arm boven de dekens en 20 minuten later stap je in een heerlijk verwarmde camper!
Voor ons is een bijkomend voordeel dat de boiler in serie staat met hetzelfde circuit. Na een uurtje rijden of standkachel stoken hebben we 80 l water van 80°, ruim voldoende voor twee douches de twee dagen daarop 8)
Ik begrijp de aan/uitschakelaar niet, ik moet 's morgens als 1e uit het bed gaskachel aan en even geduld hebben.
Groet Bertus.
Daarmee zal in seri zal een schakelaar vlak bij het bed gemonteerd zijn.
Groet Anton
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik bedoelde een op het koelwater werkende kachel, bestaat uit ventilator en een warmtewisselaar. Dit werkt natuurlijk alleen voor de verwarming tijdens het rijden.
Het komt doordat de originele autokachel bedoeld is om een chauffeurscabine met 2 plaatsen erin en niet voor een complete camper, dus om dat op te lossen is die 2e kachel bruikbaar.
Frank
Het komt doordat de originele autokachel bedoeld is om een chauffeurscabine met 2 plaatsen erin en niet voor een complete camper, dus om dat op te lossen is die 2e kachel bruikbaar.
Frank
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Er zijn kachels (BV Webasto) die het koelwater verwarmen, en zijn voorzien van een eigen circulatiepompje.
Door nu de temparatuurnet onder die van de motor te houden word alleen deze warm en niet de radiator. (je kunt er ook een kraan tussen zetten)
In de besturing van zo'n kachel zit een apart relais dat je kunt gebruiken om een aparte blower in te schakelen.
Groet Anton
Er zijn kachels (BV Webasto) die het koelwater verwarmen, en zijn voorzien van een eigen circulatiepompje.
Door nu de temparatuurnet onder die van de motor te houden word alleen deze warm en niet de radiator. (je kunt er ook een kraan tussen zetten)
In de besturing van zo'n kachel zit een apart relais dat je kunt gebruiken om een aparte blower in te schakelen.
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Anton heeft het belangrijkste deel van het antwoord al gegeven.
Samenvattend:
- de brandstof is gasolie (diesel uit de hoofdtank of zo mogelijk HBO1 uit een extra tankje)
- de koelvloeistof wordt verwarmd (bijkomend voordeel: minder motorslijtage bij een warme start)
- de maximaalthermostaat staat op ca. 75 graden
- de heaters komen inderdaad uit een wagen (12 of 24 V)
Ter illustratie: http://sittig.nl/maart06.htm en http://sittig.nl/april06.htm
Van Webasto en Eberspächer zijn alle schema's op het web te vinden.
Als je nog vragen hebt, vraag maar.
Groeten,
Ernst
Samenvattend:
- de brandstof is gasolie (diesel uit de hoofdtank of zo mogelijk HBO1 uit een extra tankje)
- de koelvloeistof wordt verwarmd (bijkomend voordeel: minder motorslijtage bij een warme start)
- de maximaalthermostaat staat op ca. 75 graden
- de heaters komen inderdaad uit een wagen (12 of 24 V)
Ter illustratie: http://sittig.nl/maart06.htm en http://sittig.nl/april06.htm
Van Webasto en Eberspächer zijn alle schema's op het web te vinden.
Als je nog vragen hebt, vraag maar.
Groeten,
Ernst
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten