Hoe kan ik brandstof besparen
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
Hoe kan ik brandstof besparen
Hoe kan ik brandstof besparen
Controleer regelmatig de bandenspanning en de uitlijning; te zachte banden zorgen voor extra brandstofverbruik.
Gebruik de eerste versnelling zo min mogelijk en schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling.
De motor moet wel rustig blijven lopen. Registreer en controleer uw brandstofverbruik; u gaat bewuster rijden.
Neem zoveel mogelijk bochten in de derde versnelling te nemen ipv in de tweede.
Laat de auto zo lang mogelijk uitrollen zonder de koppeling in te trappen en rem af op de motor. Rijdt rustig warm; een koude motor verbruikt tweemaal zoveel brandstof.
Zet zo min mogelijk apparatuur aan (ventilator, achterruitverwarming). Probeer zo min mogelijk gewicht mee te nemen.
Korte ritten zijn tweemaal zo duur als langere ritten. Start de motor zonder gas te geven.
Gebruik de airconditioning met beleid; deze kan leiden tot 10% extra brandstofverbruik.
Rijdt gelijkmatig in de file: remmen en weer optrekken kost extra brandstof.
Houdt de ramen dicht; geopende ramen zorgen voor meer weerstand.
Bertus
En er zullen nog wel enkele dingen te bedenken zijn
Controleer regelmatig de bandenspanning en de uitlijning; te zachte banden zorgen voor extra brandstofverbruik.
Gebruik de eerste versnelling zo min mogelijk en schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling.
De motor moet wel rustig blijven lopen. Registreer en controleer uw brandstofverbruik; u gaat bewuster rijden.
Neem zoveel mogelijk bochten in de derde versnelling te nemen ipv in de tweede.
Laat de auto zo lang mogelijk uitrollen zonder de koppeling in te trappen en rem af op de motor. Rijdt rustig warm; een koude motor verbruikt tweemaal zoveel brandstof.
Zet zo min mogelijk apparatuur aan (ventilator, achterruitverwarming). Probeer zo min mogelijk gewicht mee te nemen.
Korte ritten zijn tweemaal zo duur als langere ritten. Start de motor zonder gas te geven.
Gebruik de airconditioning met beleid; deze kan leiden tot 10% extra brandstofverbruik.
Rijdt gelijkmatig in de file: remmen en weer optrekken kost extra brandstof.
Houdt de ramen dicht; geopende ramen zorgen voor meer weerstand.
Bertus
En er zullen nog wel enkele dingen te bedenken zijn
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Goed om nog een keer te lezen, Bertus. Als ik achter het stuur van onze 508 over 's-heeren wegen dreutel verlies ik ook eigenlijk alle gevoel van haast en de motor knort tevreden als hij niet teveel belast wordt. Hij brengt ons overal en volgens mij door de gelijkmatigheid in snelheid, dus meestal in de vrachtwagenlijn, niet veel langzamer dan alle jakkeraars. Dank je. Ceesberriaaf schreef:Hoe kan ik brandstof besparen
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
- Achterruitverwarming uit
- airco wat vaker uit
- 'minder' gewicht, dus laat ik mijn vriendin wat vaker thuis
.. Ik zal er aan denken
- airco wat vaker uit
- 'minder' gewicht, dus laat ik mijn vriendin wat vaker thuis
.. Ik zal er aan denken

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Minder gewicht heeft vele opties:
Geen volle tank drinkwater heel Europa doorsleuren.
Ook buiten Nederland schijnen mensen gewoon te eten, dus laat die mud aardappels en tientallen blikjes "nederlands" voer gewoon thuis.
Een generatorset staat wel stoer, maar op een camping staan stroompalen.
Graaf je bergplaatsen eens uit en bedenk waarom je die troep al jarenlang niet gebruikt.
Liflafjes op het dak zoals een schotelantenne of een ongebruikte bagagedrager zijn ook notaire brandstofzuipers.
Oude accu's zuipen ook brandstof doordat ze constant zwaar opgeladen moeten worden.
En last but not least: Stel nou eindelijk die kleppen eens, laat je verstuivers afpersen en zet je br.st.pomp op tijd
Dat onze bussies behoren te roken is een echt l*lverhaal.
Met een beetje gezond verstand is genoeg brandstof te besparen. 8)
Mvg, Leo.:D
Geen volle tank drinkwater heel Europa doorsleuren.
Ook buiten Nederland schijnen mensen gewoon te eten, dus laat die mud aardappels en tientallen blikjes "nederlands" voer gewoon thuis.
Een generatorset staat wel stoer, maar op een camping staan stroompalen.
Graaf je bergplaatsen eens uit en bedenk waarom je die troep al jarenlang niet gebruikt.

Liflafjes op het dak zoals een schotelantenne of een ongebruikte bagagedrager zijn ook notaire brandstofzuipers.
Oude accu's zuipen ook brandstof doordat ze constant zwaar opgeladen moeten worden.
En last but not least: Stel nou eindelijk die kleppen eens, laat je verstuivers afpersen en zet je br.st.pomp op tijd
Dat onze bussies behoren te roken is een echt l*lverhaal.

Met een beetje gezond verstand is genoeg brandstof te besparen. 8)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Kleine kanttekening Leo?
Volgend de man van het Bosch service center KAN mijn 406D meer gaan verbruiken als ik de roetstop net te arm afstel. Dan zou hij te weinig diesel krijgen en daardoor te lang nodig hebben om op toeren en snelheid te komen. Dan kan ze dus gaan slurpen.
Dat brandstof inspuit moment scheelt dat veel?
Dennis
Volgend de man van het Bosch service center KAN mijn 406D meer gaan verbruiken als ik de roetstop net te arm afstel. Dan zou hij te weinig diesel krijgen en daardoor te lang nodig hebben om op toeren en snelheid te komen. Dan kan ze dus gaan slurpen.
Dat brandstof inspuit moment scheelt dat veel?
Dennis
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:27
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
brandstof besparen,
als u toch met de vrachtwagens mee gaat dus ongeveer dezelfde snelheid, probeer dan eens in de slipstream te rijden, wel op een veilige afstand blijven natuurlijk.
als de wind redelijk recht op de kop staat is deze slipstream best lang ff uitvogelen tot hoever erachter je er nog inzit.
als dit te dichtbij is dan juist meer afstand nemen zodat je eenigzinds uit de wervelingen bent, je kunt beter gewoon tegenwind hebben dan de wervelingen achter een groot voertuig.
een tankwagen geeft minder "zuiging" dan een bv container wagen.
de beste wagens voor dit truckje zijn de "groot volumme " wagens heel hoog maar ook tot bijna op het wegdek liggend
let wel ik bedoel hier absoluut niet bumperkleven!!!
als je dit spel speeld op lange afstanden en je laat de chauffeur zien dat je op deze manier meelift, houdt dan ook in de gaten als hij wil gaan inhalen, ga optijd naar links maar zodanig dat hij ziet dat je met hem mee gaat .
het is een samen spel en als oud vrachtwagen chauffeur heb ik op deze manier in het verleden heel wat campers en caravans een lange lift gegeven
nogmaals laat wel zien wat je doet!!
groet en veel voordeel tidens het verplaatsen
als u toch met de vrachtwagens mee gaat dus ongeveer dezelfde snelheid, probeer dan eens in de slipstream te rijden, wel op een veilige afstand blijven natuurlijk.
als de wind redelijk recht op de kop staat is deze slipstream best lang ff uitvogelen tot hoever erachter je er nog inzit.
als dit te dichtbij is dan juist meer afstand nemen zodat je eenigzinds uit de wervelingen bent, je kunt beter gewoon tegenwind hebben dan de wervelingen achter een groot voertuig.
een tankwagen geeft minder "zuiging" dan een bv container wagen.
de beste wagens voor dit truckje zijn de "groot volumme " wagens heel hoog maar ook tot bijna op het wegdek liggend
let wel ik bedoel hier absoluut niet bumperkleven!!!
als je dit spel speeld op lange afstanden en je laat de chauffeur zien dat je op deze manier meelift, houdt dan ook in de gaten als hij wil gaan inhalen, ga optijd naar links maar zodanig dat hij ziet dat je met hem mee gaat .
het is een samen spel en als oud vrachtwagen chauffeur heb ik op deze manier in het verleden heel wat campers en caravans een lange lift gegeven
nogmaals laat wel zien wat je doet!!
groet en veel voordeel tidens het verplaatsen
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Ahaaa, het moderne rijden!!!
Overschakelen naar hoge versneling, uit laten rollen en nog meer van dat zuinig rijden!!
Ik heb heel wat kenissen met een automobiel bedrijf, en weet je wat op valt!!
Er komen steeds meer mensen met kapotte diesels aan de deur met de klacht hij loopt niet lekker meer
En een keer raden hoe dit komt, juist lage toeren tal, de motor verbrand de diesel niet goed.
Gevolg: motor roet dicht.
Reactie van de garage,s; domme voorlichting van de overheid. Voor benzine auto's ok maar diesels gewoon sh..
Vooral doen, goed voor de garagé's maar slecht voor je beurs
grt peter
Overschakelen naar hoge versneling, uit laten rollen en nog meer van dat zuinig rijden!!
Ik heb heel wat kenissen met een automobiel bedrijf, en weet je wat op valt!!
Er komen steeds meer mensen met kapotte diesels aan de deur met de klacht hij loopt niet lekker meer

En een keer raden hoe dit komt, juist lage toeren tal, de motor verbrand de diesel niet goed.
Gevolg: motor roet dicht.
Reactie van de garage,s; domme voorlichting van de overheid. Voor benzine auto's ok maar diesels gewoon sh..
Vooral doen, goed voor de garagé's maar slecht voor je beurs

grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- catch
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
- Locatie: t'Gooi
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
ik denk ook dat je het over enkele procenten hebt die je inderdaad dubbel kwijt bent aan een dichtgeroete motor die niet meer trekt
een ding behoeft ook uitleg en wil niet in mijn zaagsel kop
remmen op de motor zuiniger??
de motor heeft geen moderne fuelcutoff dus zal bij dat toerental toch onnodig brandstof inspuiten, toch ???
het scheelt wel remschoenen
gr willem
een ding behoeft ook uitleg en wil niet in mijn zaagsel kop
remmen op de motor zuiniger??
de motor heeft geen moderne fuelcutoff dus zal bij dat toerental toch onnodig brandstof inspuiten, toch ???
het scheelt wel remschoenen

gr willem
Gaan als de Brandweerauto
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Scheelt ook koppelingsplaat...... :( :( 

-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Ik ben een chauffeur op een groot volume combinatie en vind zo'n weggedrag gruwelijk irritant en gevaarlijk. Slipstreamen gebeurd als je het goed doet, zoals de meesten, niet op een veilige afstand. Meestal kan ik zo'n auto of busje dan al niet meer zien.railsailer schreef:brandstof besparen,
als u toch met de vrachtwagens mee gaat dus ongeveer dezelfde snelheid, probeer dan eens in de slipstream te rijden, wel op een veilige afstand blijven natuurlijk.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
ipv volgas 80 km p/u rijden gaat een zware bus van 1:5 naar 1:7.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
En hoe kan IK de uitlijning controleren? Het word in één adem met de bandenspanning genoemd?
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
door naar de uitlijnspecialist te rijden !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- catch
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
- Locatie: t'Gooi
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
ik heb ooit eens op deze manier uitgelijnd
http://www.automedia.com/Align_It_Yours ... 021201ay/1
als je een beetje nauwkeurig kan werken is het best te doen ,als controle dan he
grts willem

http://www.automedia.com/Align_It_Yours ... 021201ay/1
als je een beetje nauwkeurig kan werken is het best te doen ,als controle dan he
grts willem
Gaan als de Brandweerauto
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 14:22
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Zou men brandstof besparen door achteraan op het dak een spoiler te plaatsen? Deze vraag spookt al een tijdje in mijn hoofd...
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Hier heb je een voorbeeld van spoilers voor vrachtwagens, let op de driehoekige "onderspoiler".
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 113455.htm
De theorie is dat je om een lagere luchtweerstand (Cw) te verkrijgen, je de luchtstroom geleidelijk moet "verkleinen" zonder dat er wervelingen ontstaan. Dit kan door de wagen langer te maken , met een hoek van ik dacht
14 graden.
De kracht die de weerstand geeft bij beweging is bij benadering te berekenen met onderstaande formule:
F = 1/2 . ρ . v2 . A . Cw
waarin:
F = kracht die de weerstand op het voorwerp uitoefent tijdens de beweging [N]
ρ = dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt [kg/m³]
v = snelheid ten opzichte van het medium waarin het zich bevindt [m/s]
A = geprojecteerde oppervlakte van het voorwerp loodrecht op de bewegingsrichting [m²]
Cw = weerstandscoëfficiënt [-]
Deze formule geldt bij benadering voor voorwerpen die met hoge snelheid door een ijl medium bewegen.
Overigens maakt dat tot een snelheid van zo'n 70-80 km/u heel weinig uit
omdat de snelheid in het kwadraat in de formule staat.
Een makkelijke manier om een lagere Cw te krijgen is om alle "uitsteeksels" van je camper te verwijderen, behalve de ruitenwissers en zijspiegels
en met de ramen dicht te rijden.
Langzamer rijden is ver uit de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing om je luchtweerstand te verminderen en brandstof te besparen.
Leuk :D is een extremere oplossing van een hobbyist met zijn Honda Civic:
http://www.aerocivic.com/
Mvg. Paul
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 113455.htm
De theorie is dat je om een lagere luchtweerstand (Cw) te verkrijgen, je de luchtstroom geleidelijk moet "verkleinen" zonder dat er wervelingen ontstaan. Dit kan door de wagen langer te maken , met een hoek van ik dacht

De kracht die de weerstand geeft bij beweging is bij benadering te berekenen met onderstaande formule:
F = 1/2 . ρ . v2 . A . Cw
waarin:
F = kracht die de weerstand op het voorwerp uitoefent tijdens de beweging [N]
ρ = dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt [kg/m³]
v = snelheid ten opzichte van het medium waarin het zich bevindt [m/s]
A = geprojecteerde oppervlakte van het voorwerp loodrecht op de bewegingsrichting [m²]
Cw = weerstandscoëfficiënt [-]
Deze formule geldt bij benadering voor voorwerpen die met hoge snelheid door een ijl medium bewegen.
Overigens maakt dat tot een snelheid van zo'n 70-80 km/u heel weinig uit

Een makkelijke manier om een lagere Cw te krijgen is om alle "uitsteeksels" van je camper te verwijderen, behalve de ruitenwissers en zijspiegels

Langzamer rijden is ver uit de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing om je luchtweerstand te verminderen en brandstof te besparen.
Leuk :D is een extremere oplossing van een hobbyist met zijn Honda Civic:
http://www.aerocivic.com/
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 14:22
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Interessant maar het blijft moeilijk uitvoerbaar.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:44
- Locatie: Utrecht
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Alles is al gezegd denk ik. Maar er is nog een manier: haal meer pk's uit je brandstof. Bij moderne campers zou je kunnen denken aan chiptunen. Bij de oudere campers: zorg voor goed onderhoud, schone filters, voldoende olie. 

Hobby 600 & Peugeot J5 2,5l diesel uit 1989 (model G5 type 280, motor U25/661)
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Op dit gebied ben ik een ervarigsdeskundige. OK,... toegeven niet met een camper maar een Golf TDI. Principe blijft echter hetzelfde.Hobby & Hobby schreef:Bij moderne campers zou je kunnen denken aan chiptunen.
Er is een ecotuning, speciaal gericht op verbruik maar is waarschijnlijk niet waar u op doelt.
Tuning is gevaarlijk voor de Turbo. De uitlaatgastemperatuur (UGT) gaat namenlijk omhoog. (gemeten met sonde in het uitlaatspruitstuk). Ik doel op de temp tussen motor en Turbo. Per turbo verschillen de specificatie iets maar hou het erop dat ze circa 900 graden aan kunnen voor de boel in de soep loopt. De UGT ging bij mij van 600 voor tuning richting de maximale waarde na tuning. Katalysator was al verwijderd. Turbo naar de eeuwige jachtvelden gereden.
Onder belasting (bergje op of vol) ging de UGT in rap tempo omhoog.
Ik wil niet weten wat een moderne tupperware camper, die grotendeels op of over hun gewicht zitten en volgens eigenaar underpowered waren want gechipped aan UGT hebben. Vroeg of laat geeft dat ding de geest. Zeker als ze volgeladen bergje op gaan en het vermogen gaan aanspreken.
Er zijn al gevallen bekend op het camperforum. Waren het niet met me eens en uiteindelijk draait de boel gewoon kapot.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Zuinig rijden doe ik al zoveel mogelijk, dat wil zeggen: zo min mogelijk remmen :-) Uit laten rijden als ik een bocht of rotonde nader. Dat helpt allemaal zoals we weten. En 80km/h is ook een mooie snelheid.
Onze woonruimte is 80cm hoger dan de bestuurders-cabine.
Een plat vlak van 0,80x2,50= 2 vierkante meter.
Van verschillende kanten kreeg ik het advies een spoiler op de cabine te zetten. Zou het effect inderdaad zo mooi zijn als men beweert?
Groet Bert.
Onze woonruimte is 80cm hoger dan de bestuurders-cabine.
Een plat vlak van 0,80x2,50= 2 vierkante meter.
Van verschillende kanten kreeg ik het advies een spoiler op de cabine te zetten. Zou het effect inderdaad zo mooi zijn als men beweert?
Groet Bert.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Hoi,
Best wel een snelle reactie: Bericht Geplaatst: vr 10 apr 2009, 18:28
Of wil je een nieuw topic starten over zuinig rijden?
Met mijn voormalige 608d biebbus kwam ik niet beter dan 1 : 6.5 en dan nog heel voorzichtig met een fluwelen voetje.
Nu met mijn Fiat camper met 2,5 liter motor, ook diesel, met aanhanger er achter haal ik met 85 a 90 km/h 1 : 8.5 dat lijkt me een reële waarde.
Groet Anton
Best wel een snelle reactie: Bericht Geplaatst: vr 10 apr 2009, 18:28
Of wil je een nieuw topic starten over zuinig rijden?
Met mijn voormalige 608d biebbus kwam ik niet beter dan 1 : 6.5 en dan nog heel voorzichtig met een fluwelen voetje.
Nu met mijn Fiat camper met 2,5 liter motor, ook diesel, met aanhanger er achter haal ik met 85 a 90 km/h 1 : 8.5 dat lijkt me een reële waarde.
Groet Anton
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
ik wilde doorborduren op de topic: zuinig rijden; met het vraagje over een spoiler.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Hoi,
Ik heb geen idee of een spoiler zoveel helpt, voor dat geld wat zo'n ding kost kun je ook diesel kopen.
Ik heb vroeger altijd truck met oplegger gereden, 50 ton en het is mij nooit opgevallen dat het in de brandstof scheelde.
Wel als je goed op de toeren rijd dwz rijden op op het toerental waar ie het meeste koppel heeft dus de bandbreedte, dat was wel merk- en meetbaar, scheelde 50 liter op een dag op een tank van 500 liter.
Groet Anton
Ik heb geen idee of een spoiler zoveel helpt, voor dat geld wat zo'n ding kost kun je ook diesel kopen.
Ik heb vroeger altijd truck met oplegger gereden, 50 ton en het is mij nooit opgevallen dat het in de brandstof scheelde.
Wel als je goed op de toeren rijd dwz rijden op op het toerental waar ie het meeste koppel heeft dus de bandbreedte, dat was wel merk- en meetbaar, scheelde 50 liter op een dag op een tank van 500 liter.
Groet Anton
- Joske
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
- Locatie: Oostduinkerke B
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
paulv schreef:
F = 1/2 . ρ . v2 . A . Cw
omdat de snelheid in het kwadraat in de formule staat.
Mvg. Paul
Beste
Dat staat zo niet vermeld in de formule.
Moet het dan zo zijn?
F = 1/2 . ρ . v² . A . Cw
Joske
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Hoe kan ik brandstof besparen
Je wilt toch niet beweren dat ik vijf jaar lang met de verkeerde spoiler heb gereden?
Geen wonder dat 'ie 1 op 7 rijdt.
Groet,
Martin
Geen wonder dat 'ie 1 op 7 rijdt.
Groet,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten