Temperatuur.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Temperatuur.

Bericht door Dennis en Nancy »

De temperatuur van de OM615 word op korte stukken (tussen dorpen met optrekken en afremmen) wat warmer dan op lange stukken. Normaal staat hij mooi op 90 graden maar vandaag ging hij tijdens het op en af rijden naar de dealer en tankstaion e.d. af en toe richting de 100 graden.

Dat is normaal? Ik was toch bij de dealer en vroeg hem even wat een nieuw thermostaatje kost,.... €90 :evil:

Dat vind ik schandalig veel geld. Voor mijn Opel en VW heb ik rond de 15 gulden betaald. Preventief ga ik hem dus niet vervangen.

Nu gaf de dealer een tip. Ik moest het systeem eens goed ontluchten.

Hoe doe ik dat? :oops:

Stationair laten lopen met de dop van de radiateur?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Er komt ook geen end an die ellende van jou he? :shock:
Wil ik net naar mn nest, heeft ie weer wat anders met dat orgel.. 8)

Wbt dat ontluchten: Wordt je kachel nog goed warm?
Lucht hoopt zich namelijk op nabij het hoogste punt.
Zit er dus lucht in je systeem, dan is de kachel de eerste die er de brui aan geeft.
Ontluchten is vrij simpel: je radiateur goed vullen, motor op temperatuur brengen, kachel open en dan ff flink toeren maken.
Dan blubbert het wat in je radiator en moet je 'm weer een beetje bijvullen.
Als echter je radiator blijft blubberen heb je een lekke koppakking of in het ergste geval een gescheurde kop.
Maar daar zag ik in Otterlo nog geen voortekenen van.

Maar goe, afgezien van bovenstaand worst-case scenario: Waar is die koelvloeistof dan gebleven?
Om lucht in je systeem te krijgen zal er toch vloeistof uit moeten?
Lekkage gehad de laatste tijd?


Maar is de reden van die plotselinge temp-stijging niet wat eenvoudiger?
Was het misschien de eerste keer dat je met de kachel dicht reed vanwege de hoge buitentemperatuur?
Want het zou zo maar kunnen dat je koelsysteem vervuild is, maar dat het nu pas tevoorschijn komt vanwege de hogere buitentemperatuur.

Een thermostaat kost geen 90 euri.
Hij is gewoon te koop bij een onderdelenzaak want er is niks bijzonders aan. Gewoon standaard spul.
Maar voordat je de geldbuidel weer eens trekt zou ik eerst maar ff met een thermometer kijken of je temperatuurmeter wel klopt.
Ook dat is zo'n apparaatje wat op massa nogal gevoelig is.


Zoww, dat was ff wat er in m'n slaperige kop opborrelde.
Tied veur een slokje port en dan flux te bedde.:P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Er komt ook geen end an die ellende van jou he?
Ach ja Leo,.... Ik heb de bus graag een beetje in orde. Ik hou niet van half werk. Ik heb niets aan een bus die leuk in de verf staat, lekkere stoelen heeft en technisch in een belabberde staat verkeerd.

kachel word warm. Heb hem vanmiddag uitgezet toen ik in het zonnetje reed 8).

Dit waren de eerste korte ritten die ik met de bus reed. Zodra ik een stukje rechte weg had stabiliseerde de temperatuur. De meter zit er sinds Otterlo in en was de betere van de 5 die ik geprobeerd had van de onderdelencomissie. Waarschijnlijk wijkt de meter iets af. De reserve tank meter heeft ook af en toe een tikje.

Zal in elk geval eens ontluchten. Het koelvloeistofpeil is niet gezakt in meer dan 1200km. lekkage is er dus niet.

Mocht hij warmlopen in bergachtig gebied tijdens de vakantie over 10 dagen dan schroef ik de thermostaat er wel uit. De bus komt toch vrij snel op temperatuur.

Dennis
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Uuuuhhh, je hebt ook veel elektra problemen, loopt je boordspanning op loopt je temperatuurmetertje ook op. 0.5 volt is dan al snel 10 graden ofzo.

Testen van je theromostaat als volgt. (nergens om verder maar weet je hoe zo`n ding er uberhaupt uitziet? dat scheelt wel namelijk :wink: )

Ding eruit halen, bak pakken, ding erin leggen. dan een tempmeter bij de Gamma halen (ligt waarschijnlijk ergens naast je voltmetertje) die erbij en dan warmwater in de bak gooien. Ergens bij 85 graden ofzo moet de thermostaat zich openen.

Ken ook zijn dattie ergens tegen wat corrosie in het thermostaathuis blijft hangen maar da zie je dus snel genoeg als je alles loshaalt.

Beetje vloeibare pakking ertussen (van die blauwe prut) en klaar is Dennis 8)

Succes!

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

it camperke schreef:Uuuuhhh, je hebt ook veel elektra problemen, loopt je boordspanning op loopt je temperatuurmetertje ook op. 0.5 volt is dan al snel 10 graden ofzo.
Wist dat ik iets simpels vergeten was, maar kon er met geen mogelijkheid meer opkomen. :oops:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: Temperatuur.

Bericht door L1 »

cowboydennis schreef:.......Dat vind ik schandalig veel geld. Voor mijn Opel en VW heb ik rond de 15 gulden betaald. ....................
Dennis vergat er bij te vertellen dat het was toen zijn B Kadett nog nieuw was??? :D VW? t Was toch geen kever :D
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Het was een golf 2 en een D kadett.

Dat was mijn 500 gulden voor het barrel van de week periode. :lol:

Ik weet hoe een thermostaat eruit ziet en wat hij waarom doet.

Ben benieuwd wat hij gaat doen nu de spanningsproblemen zijn opgelost.

Groeten Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Wij benieuwen met je mee Dennis.:)

De oplossing voor dat tikje in je reservetank-meter staat hier beschreven: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=1656


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Opgelost,.....

Net een ritje gemaakt en de meter komt niet boven de 90 graden op dezelfde stukken dan gisteren. Was dus gerelateerd aan mijn spannings probleem.

Dennis
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Gezien de te verwachte kostenpost had je toch spanning genoeg. :D
In ieder geval kan je nu stoom afblazen en raak je niet aan de kook :D

Wat is zo'n forum toch een geweldig medium binnen de club!!

Leen
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Techniek kan soms zooooo simpel zijn :wink: :wink:

Happy Hollidays!
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

L1 schreef:
Wat is zo'n forum toch een geweldig medium binnen de club!!

Leen
Mooi he,....

Ik schiet meteen in de stress als ik iets voel of zie. Nu word ik sinds we de bus hebben met de week handiger maar sommige dingen zijn weer nieuw voor me. Meteen naar de dealer rennen is ook een kostbaar iets. Dat hier mensen zijn die kennis en ervaring kunnen delen met anderen is een mooi iets.

Dennis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten