Frank.fjph schreef: maar in werkelijkheid was het verhaal nog veeel beschamender zodat ik het maar hier niet uitgebreid neerzet.
Nah, ik dacht: "Tis weekend, dus laat ik 't netjes houden." :twisted:
Frank.fjph schreef:Maar feit is wel dat er een nieuw setje tussentuimelaars op zit en de nokkenas wat op zijn donder heeft gehad.
Tjah, dan denk ik dat je vraag wbt die snelle speling wel beantwoord is he?

:)
Edoch, veur d'n Dummies en anderen gelukzalige van geest toch nog ff een korte uitleg op deze stichtelijke zondagmorgen:
De bovenkant van de klepstelen ( de klepsteltonnetjes in dit geval) zijn in de loop van tig-kilometers natuurlijk op een bepaalde manier gesleten.
Dat gaat niet altijd zo recht als we willen vanwege de toch wel schuine & wringende beweging die een tuimelaar maakt.(en helemaal als de bussen van de tuimelaars beginnen te slijten)
Als je er dan nieuwe tuimelaars op zet, dan moet dat spul eerst weer een beetje op elkaar inslijten.
En omdat de nieuwe tuimelaars niet de gehele bovenkant van de (schuingesleten) klepstelen raken, gaat het slijtageproces ff een tikkie sneller in 't begin.
En slijtage geeft speling, dusssssss.. Tadaaaaa!! :P
Blijft een fluitje van een cent zo'n dieseltje..
Oww jah, je nokkenas kan ik natuurlijk vanaf hier niet beoordelen Frank, maar als ie een tikkie krom is dan vliegen de spelingen je ook om de oren.
En dat slijt helaas niet.:(
Maar je moet het zo zien: Zoals je de kleppen kunt stellen is er leven. 8)
Gezien het lage jaarlijkse kilometrage blijft het spul nog wel ff kachelen.
Maar ik weet niet of ik 'm wil horen..
Eheuuh, doe maar nie..
En m'n antwoorden schijnen maar niet kort te willen worden, dus nog ff dit: Kijk je inspuittiming nog ff na, want met een te late inspuiting gaat het vanwege de verhoogde uitlaattemp dubbel zo hard.
Zowww, nu ben ik echt uitgel*ld..
Toch??? :shock:
Mvg, Leo.:D
ps Frank, het duikspul heeft een klemaansluiting met vleugelbout, dus geen schroefdraad. Of had ik dat al gezegd?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.