Pagina 1 van 1

Big Benz is maar een kleintje

Geplaatst: 02 mei 2007, 09:29
door Big Benz
Goedemorgen Dubbelluchters!
Wij zijn sinds een week de trotse bezitters van een 27 jarige 207D. Geen "dubbellucht", maar volgens een oude bekende van de club is dat geen probleem om toch gewoon mee te doen. Voor ons is ons eerste busje een lang gekoesterde wens waar voorlopig waarschijnlijk al onze vrije tijd in gaat zitten. En al ons geld, aangezien de eerste afspraak met de Mercedes garage inmiddels een feit is.

We hebben ons busje "Big Benz" gedoopt. Hoewel het binnen de club een kleintje is, is het vergeleken met onze Twingo natuurlijk een enorm gevaarte.

We hopen via Dubbellucht een hoop kennis (en kennissen :lol: ) te vergaren om zoveel mogelijk zelf onze BB onder handen te kunnen nemen, ervaringen uit te wisselen etc.
Binnenkort zullen we ook fotootjes plaatsen.

René

Re: Big Benz is maar een kleintje

Geplaatst: 02 mei 2007, 10:15
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 02 mei 2007, 14:25
door Big Benz
Hallo Ben,
Ik heb even op het lijstje gekeken, maar de eerste twee die ik aanklikte waren ook officiële MB dealers / garages ........ Of kijk ik op de verkeerde plek??

De Mercedes garage is inderdaad hééééél duur, volgens mij rekenen ze 90 euro per uur, exclusief btw. Dus dat zal wel bij die ene keer blijven. Toch zijn we blij dat we er even naar hebben laten kijken door mensen die er meer verstand van hebben dan wij. De lager van de tussenas bleek helemaal los te zitten en het schijnt niet zo verstandig te zijn om daar mee door te rijden. Er gaat nu een nieuwe lager in, die waarschijnlijk minder prijzig is dan het uurloon dat ermee gepaard gaat.

René

Geplaatst: 02 mei 2007, 15:30
door melhof
Hallo René Big Benz,

Welkom op het forum. :D

Ha, ook al een kapot tussenlager.
Ik heb ook een kapot tussenlager.
Maar zie niet echt in wat het gevaar ervan is er mee door te rijden hoor.
Tenzij de kogels er natuurlijk uit schieten maakt het alleen herrie.

Kijk eens op deze links voor tips over je nieuwe aanwinst:
Dit gaat over kapotte tussenlagers:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2465

Hier over waar je op moet letten als je een MB bus gekocht hebt:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2534

Zoeken op het forum is altijd goed als je iets wilt weten.
Heel veel is al eens voor je uitgezocht en mensen hebben ook altijd dezelfde vragen of problemen met die MB busjes. :roll:

Het is best goed om eens in het jaar eens een uitgave te doen aan een KLEINE reparatie bij de MB dealer. Dan ben je in hun bestand en staan ze zelfs geloof ik garand als je onderdelen vanuit het buitenland moet bestellen.
Maar pas erg op, hun uurloon kun jij een dag voor werken.

Bovendien is het vervangen van een tussenlager een heel leuk klusje voor als je op een sleutelweekeind van de club komt.

Ook zijn er leuke Sleutel Veldjes op het voor en najaars weekeind van de club. :wink:

Wel haal ik 80% van de onderdelen (de betaalbare) bij de MB dealer en sta er regelmatig bij de magazijn balie. Ook loop ik af en toe de garage in om advies te vragen van die aardige sleutelaars daar.
Ook doen ze soms iets voor niets. Maar daar moet je gewoon heel goed mensenkennis voor hebben... en vriendjes maken... :wink:

Suc6,
Melchior

Geplaatst: 02 mei 2007, 17:45
door Big Benz
Bedankt voor de tips.
Ik heb nog even een vraagje (heb even gezocht maar nog niets gevonden). Ik las net dat ik om de 5000 km de kleppen moet stellen. Staat hier ergens op de website / forum uitgelegd hoe ik dat moet doen??

Geplaatst: 02 mei 2007, 18:29
door melhof
Je bent al de tweede die dat vraagt.

Het is een iets specialistisch klusje moet je de eerste keer ff onder begeleiding doen.

Komt neer op je kleppendeksel er af halen met met speciale sleutels met een paar bochten er in. Dan moet je met voelermaatjes 0,1mm en 0,3mm de afstand tussen je kleppenstoters en nokken voelen en met de sleutels bijdraaien tot ze juist staan.

Heb het de eerste keer laten doen, maar een beetje spijt van.
Je moet het toch om de zoveel tijd doen, dus kun je het beter zelf leren.

Ik ben nog op zoek naar de sleutels om ze zelf te kopen.

Er zijn er genoeg bij de club die het kunnen.
Leo heeft afgelopen voorjaarsweekeind aan mij en Cowboy Dennis het truukje geleerd.

Stel eens wat vragen, kijk of er een sleutelweekeind georganiseerd wordt en het is het zelfs mogelijk dat iemand je het wel voor de deur wil leren als je een gezellig dagje langs komt.

Groet,
Melchior

Geplaatst: 02 mei 2007, 18:55
door Ben
geen bericht

Geplaatst: 02 mei 2007, 19:16
door melhof
Van de MB dealer.

Volgens de mensen daar hoord dat van fabriekswege uit om de 5000km.
Dat was 25 jaar geleden ook heel normaal voor dieselmoteren.

Maar heb het ook wel eens ergens anders gehoord of gelezen, maar kan het ff niet vinden.
In de onderhouds schema's ofzo.

Je kunt het ook horen, dat een goed gestelde motor echt rustiger klinkt. Ook heb je dan een beter verbranding en meer vermogen.

Denk dat motor ontwikkelaars daar ook een beetje ziek van werden. Tegenwoordig hebben bijna alle motoren namelijk automatische kleppenstelsystemen.
Er zitten dan een soort olie cylindertjes tussen die heel langzaam vol lopen, veel langzamer dan de korte kleppenopeningstijd. Die zorgen dat ze altijd goed gesteld staan. Daarom hoeft dat tegenwoordig niet meer (zo vaak).

Groet,
Melchior

Geplaatst: 02 mei 2007, 19:38
door Leo
Denk dat je dit bedoelt Melchior: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... lepspeling
Maar dat gaat over een OM314.

Zelf hou ik voor een ouwe kar als de OM616 ergens tussen de 5000 en 10.000km aan.
Tot nu toe heeft mijn bussie de 10.000 niet gehaald zonder te gaan tikken.


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 05 mei 2007, 01:16
door Frank.fjph
Bij de 616 motor zou ik zeker de termijn van Leo aanhouden, mijn 616 heeft nadat ik er wat onderhoud aan had gedaan de onhebbelijke eigenschap dat al na een paarduizendkm de kleppen verlopen........
iemand (Leo?) een verklaring??

Frank

Geplaatst: 05 mei 2007, 04:41
door Leo
Hey Frank.:)

Weet ik veul wat jij allemaal aan die motor versleuteld hebt? 8)
Wat de 1 onderhoud noemt, heet bij sommige garagebedrijven revisie.
En andersom natuurlijk..

Maar de meest voor de hand liggende oorzaak is een verhoogde uitlaattemperatuur.
Dussehh, heb je aan de brandstofpomp of nokkenas-timing zitten knoeien? :P

(ergens ver in mijn geheugen sluimert iets over een toendertijd redelijk nieuw lid die een vraag stelde over 616 afstelgegevens omdat z'n distributieketting naar beneden geflikkert was..was jij dat niet?.. :roll: )


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 06 mei 2007, 01:29
door Frank.fjph
Leo,

volgens mij is er niks mis met je geheugen, want dat klopt ongeveer wel, maar in werkelijkheid was het verhaal nog veeel beschamender zodat ik het maar hier niet uitgebreid neerzet.
Maar feit is wel dat er een nieuw setje tussentuimelaars op zit en de nokkenas wat op zijn donder heeft gehad.

En over onderhoud of revisie, daar kan ik er nog een aan toevoegen..deconservering .....na 10 jaar stilstand(zonder conserveringsmaatregelen).

Frank

PS die Nan Thijssen is een perfect adres voor wat ik nodig had, nog bedankt

Geplaatst: 06 mei 2007, 05:11
door Leo
Frank.fjph schreef: maar in werkelijkheid was het verhaal nog veeel beschamender zodat ik het maar hier niet uitgebreid neerzet.
Nah, ik dacht: "Tis weekend, dus laat ik 't netjes houden." :twisted:

Frank.fjph schreef:Maar feit is wel dat er een nieuw setje tussentuimelaars op zit en de nokkenas wat op zijn donder heeft gehad.
Tjah, dan denk ik dat je vraag wbt die snelle speling wel beantwoord is he? :roll: :)


Edoch, veur d'n Dummies en anderen gelukzalige van geest toch nog ff een korte uitleg op deze stichtelijke zondagmorgen:
De bovenkant van de klepstelen ( de klepsteltonnetjes in dit geval) zijn in de loop van tig-kilometers natuurlijk op een bepaalde manier gesleten.
Dat gaat niet altijd zo recht als we willen vanwege de toch wel schuine & wringende beweging die een tuimelaar maakt.(en helemaal als de bussen van de tuimelaars beginnen te slijten)
Als je er dan nieuwe tuimelaars op zet, dan moet dat spul eerst weer een beetje op elkaar inslijten.
En omdat de nieuwe tuimelaars niet de gehele bovenkant van de (schuingesleten) klepstelen raken, gaat het slijtageproces ff een tikkie sneller in 't begin.
En slijtage geeft speling, dusssssss.. Tadaaaaa!! :P

Blijft een fluitje van een cent zo'n dieseltje.. Afbeelding Afbeelding


Oww jah, je nokkenas kan ik natuurlijk vanaf hier niet beoordelen Frank, maar als ie een tikkie krom is dan vliegen de spelingen je ook om de oren.
En dat slijt helaas niet.:(
Maar je moet het zo zien: Zoals je de kleppen kunt stellen is er leven. 8)
Gezien het lage jaarlijkse kilometrage blijft het spul nog wel ff kachelen.
Maar ik weet niet of ik 'm wil horen..
Eheuuh, doe maar nie..Afbeelding


En m'n antwoorden schijnen maar niet kort te willen worden, dus nog ff dit: Kijk je inspuittiming nog ff na, want met een te late inspuiting gaat het vanwege de verhoogde uitlaattemp dubbel zo hard.


Zowww, nu ben ik echt uitgel*ld..
Toch??? :shock:


Mvg, Leo.:D
ps Frank, het duikspul heeft een klemaansluiting met vleugelbout, dus geen schroefdraad. Of had ik dat al gezegd?

Geplaatst: 07 mei 2007, 01:20
door it camperke
Klein rekensommetje:

Om de 5000 kilometer stel zo`n 0.2 mm. Ga ervan uit dat een torretje zonder alles te vernieuwen zo`n 500.000 kilometer meegaat dan hebben we het dus over een slijtage van 500.000/5000=100 * 0.2mm=20mm.

Dus over 500.000 kilometer "slijt" er 2 centimeter!!! tussen klepstoters, tuimelaars en klepzitting? Lekker blokkie. En dan nog zeggen dattie duitsers wat kenne maken.......

Ga es op zoek naar een ander merk denk ik :roll: :roll:

Groetjes,

Otto.

Geplaatst: 07 mei 2007, 08:59
door A_A
Aan de andere kant als in dat gedeelte van de motor 20 mm weg kan slijten en hij doet het nog is het best een aardig motorblok :-)

Geplaatst: 08 mei 2007, 22:17
door Big Benz
Vandaag ging BB naar de garage voor een nieuw tussenaslager. En ja hoor, eind van de ochtend een telefoontje ...... het voorste stuk van de as was ook kapot. Nieuw kostte dat onderdeel 500 (en nog wat, ex btw) en 2d hands de helft. Tja, balen natuurlijk maar je staat dan toch min of meer met je rug tegen de muur. Dus "doe die 2d handse dan maar".
We zijn 'm zelf gaan halen, dat scheelde weer een uurtje rijden à 90,-- ex btw. De tussenaslager kostte 120 euro (ex btw).
Verder was vorige week ook al een gierende v-snaar aangespannen. Daar stond een half uur voor op de rekening en daar hebben we natuurlijk tegen geprotesteerd, waarna het half uur heel snel 10 minuten werd.

Het kapotte stuk as was inderdaad heel erg kapot, aan alle kanten diep ingesleten. Ook de uitlaat bleek er tegen aan geschuurd te hebben (die zat dus ook los en hebben ze ook goed gemonteerd). Ze vroegen nog of we de kapotte as mee wilden nemen, maar volgens mij heeft alleen de oudijzerboer daar nog wat aan.

Al met al zijn we nu een dikke 600 euro lichter, maar BB rijdt weer als een hele nieuwe.
En nu maar hopen dat zich geen nieuwe onverwachte ellende aandient (niet voordat er een sleutelweekend van dubbellucht is).

Geplaatst: 09 mei 2007, 16:16
door CeesHM de Bruin
A_A schreef:Aan de andere kant als .....
Zo is het, Arjan. Net als de Duitse economie. 't Slijt als de rambam maar het blijft lopen of was dat nou de VW? Nou ja, wat ik bedoel is dat het inderdaad zo slecht nog niet is. Groetend, Cees