Ik heb een 608, 2 maanden geleden gekocht, goedkoop, leuke en komplete indeling, we zijn er heel erg blij mee.
Koop een boot en werk je dood, volgens mij is dit ook van toepassing op een kampeerauto.
De auto verbruikt veel olie, 1 l / 250 km, het is een alkoof met 17 inch banden, hij heeft dus elke pk nodig om zeker bij tegenwind op de vrachtautosnelheid van 85 km/h te komen.
Ik heb de kop erafgehaald en laten reviseren, hierna liep hij veel beter maar snelheid was nog net niet genoeg, het olieverbruik bleef, toevoegen van aceton hielp wel maar ik vind dit eigenlijk geen lange termijn oplossing.
Natuurlijk zijn alle filters nieuw en schoon.
Ik heb veel contact gehad met een van jullie leden die mij steeds perfect geadviseerd heeft maar nu wil ik mijn vraar aan dit forum stellen.
Ik heb bij een garage sleuteluren gekregen en heb de zuigers eruit gehaald. Cylinder 1 en zeker 2 hebben krassen, olieschraapveer zuiger 2 zit een beetje vast, zuigerpen zuiger 2 wiebelt een beetje.
Lagerschalen alle zuigers zien er aangetast uit.
Onder microscoop zie je bij de zuigerveren zuiger 2 wat dwarskrasjes.
Zuiger 2 is bovenin een heel klein beetje beschadigd ter hoogte van de grootste kras.
Overigens voel je de krassen alleen met je nagel, niet met je vinger.
Hoe nu verder....
Ik ben van plan om alle zuigerveren en lagerschalen te vervangen, de zuigerpen weet ik niet of dit nodig en de cylinderwand van zuiger 1 en 2, dit is de grootste zorg zal ik deze honen ??, uitboren lijkt mij niet mogelijk gezien ik het niet zie zitten om de motor uit te halen. De moeren van de drijfstang zaten echt vast maar dan ook echt vast!!.
Volgens mij is het niet mogelijk om dit ooit weer zo vast te krijgen.
Vragen:
Zal ik de cilinders honen
Welke zuigerveren moet ik hebben.
De zuigerpen, zou de speling in de pen of in de drijfstang zitten?
De moeren, moeten die met 110 nm vast en dan nog de moer 90 graden draaien?
Hoe zouden de krassen zijn ontstaan.
Is dit uberhaubt de juiste aanpak of zal ik toch het blok eruit (laten) halen om op te boren.
Graag jullie reactie
Krassen in cylinderwand
-
- Leo
- Site Admin
Hoi Hugo,
als ik dit zo lees is ie rijp voor een revisie.
Begin niet met handmatijg honen enzo, want dat is een gebed zonder eind.
Een 314 heeft losse cilinderbussen, da´s alvast goedkoper en beter dan uitboren.(bussen circa 65 euri per stuk heb ik ooit eens ergens op een onderdelensite gelezen)
Gezien je andere topic heb je er al voor gekozen om het blok er uit te halen, en da's een goeie keuze.
Mvg, Leo.:D
als ik dit zo lees is ie rijp voor een revisie.
Begin niet met handmatijg honen enzo, want dat is een gebed zonder eind.
Een 314 heeft losse cilinderbussen, da´s alvast goedkoper en beter dan uitboren.(bussen circa 65 euri per stuk heb ik ooit eens ergens op een onderdelensite gelezen)
Gezien je andere topic heb je er al voor gekozen om het blok er uit te halen, en da's een goeie keuze.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Krassen in cylinderwand
Hallo Leo, ja de kogel lijkt door de kerk, zaterdag ga ik kijken of ik de boel los krijg.
Nieuwe bussen, de oude zuigers zijn in mijn ogen nog goed, als ik nieuwe bussen gebruik, zou ik dan de oude zuigers kunnen gebruiken?
Groet Hugo
Nieuwe bussen, de oude zuigers zijn in mijn ogen nog goed, als ik nieuwe bussen gebruik, zou ik dan de oude zuigers kunnen gebruiken?
Groet Hugo
- Leo
- Site Admin
Over het algemeen wel Hugo.
Zolang die zuigerpen er maar strak inpast en hij niet beschadigd is.
Alleen wel eerst opmeten of die zuigers toevallig ook al niet overmaats zijn, anders moet je weer andere bussen bestellen.
Meten is weten in dit geval, en dat geldt natuurlijk ook voor je lagerschalen etc.
De maten staan op onderstaande website van Partsbase.
Zat trouwens verkeerd met die prijs voor een cilinderbus; die is maar ca 30 euro bruto per stuk, een zuiger ca 70 euri. :)
Kijk voor prijzen van andere motoronderdelen bij http://www.partsbase.nl/igpbs0.pgm
Klik voor motoronderdelen rechtsonder van dat nummerbord.
Zolang die zuigerpen er maar strak inpast en hij niet beschadigd is.
Alleen wel eerst opmeten of die zuigers toevallig ook al niet overmaats zijn, anders moet je weer andere bussen bestellen.

Meten is weten in dit geval, en dat geldt natuurlijk ook voor je lagerschalen etc.
De maten staan op onderstaande website van Partsbase.
Zat trouwens verkeerd met die prijs voor een cilinderbus; die is maar ca 30 euro bruto per stuk, een zuiger ca 70 euri. :)
Kijk voor prijzen van andere motoronderdelen bij http://www.partsbase.nl/igpbs0.pgm
Klik voor motoronderdelen rechtsonder van dat nummerbord.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.