Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt weer
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt weer
ivm afwegingen om de cylinders te laten opboren en honen deze vraag:
Wie weet hoe je deze motor, OM314 het beste kan uitbouwen?
De kop en carterpan zijn er al af.
Groet Hugo
Wie weet hoe je deze motor, OM314 het beste kan uitbouwen?
De kop en carterpan zijn er al af.
Groet Hugo
Laatst gewijzigd door Hugo op 12 aug 2007, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je hem toch helemaal uit elkaar haalt dan zou ik er zoveel mogelijk afslopen en dan pas het bloker uit halen, want alsje het complete motortje er uit haalt dan is ie knap lomp zwaar, en zonder een behoorlijke motortakel al haast niet te doen.
(ok, het is me ook gelukt met een paar kriks en een verhuiskarretje, maar niet geheel feillos en zeker niet aan te raden voor herhaling)
Frank
(ok, het is me ook gelukt met een paar kriks en een verhuiskarretje, maar niet geheel feillos en zeker niet aan te raden voor herhaling)
Frank
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Hoe wil je die erin persen dan?
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je dit het beste doen
Bedankt voor het meedenken.
Net gesproken met het revisiebedrijf, bussen varvang je als je niet meer kan boren, uiterste redmiddel.
Groet Hugo
Net gesproken met het revisiebedrijf, bussen varvang je als je niet meer kan boren, uiterste redmiddel.
Groet Hugo
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je dit het beste doen
Hoe heet dat revisiebedrijf?Hugo schreef:Net gesproken met het revisiebedrijf, bussen varvang je als je niet meer kan boren, uiterste redmiddel.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je dit het beste doen
Hallo Leo, het is Amsterdamse Motoren Revisie, niets mis mee.
Hooguit als je uit Rotterdam of Eindhoven komt.......
Groet Hugo
Hooguit als je uit Rotterdam of Eindhoven komt.......
Groet Hugo
- bus lichtjaar
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
- Locatie: Amsterdam
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je dit het beste doen
Ok, daar heb ik nog niks slechts van gehoord. :)Hugo schreef:Hallo Leo, het is Amsterdamse Motoren Revisie, niets mis mee.
Lekker laten opknappen dat ding en kijk aub niet op een paar centen.
Iedere euro die je nu denkt te besparen geeft in de toekomst voor 100 euro ellende.
Succes,
mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je dit het beste doen
Hallo Leo,
Zuiger3 ziet er het mooiste uit, weinig verkleuringen.
Ik heb net nog even in de uitlaatgaten van de kop gekeken, alleen de uitlaatpoort van cylinder3 is grijs, de rest heeft een dikke gitzwarte laag, dit terwijl de kop 1000 km geleden gereviseerd is.
Dit bevestigd volgens mij dat 3 cylinders/zuigers slecht functioneren.
Nu nog de motor eruit, gaat dit goed als ik het als volgt doe:
Kop en carterpan zijn er al af.
Oliepomp losnemen.
Alle kleine dingen loshalen(kabels en bedieningen), versnellingsbak ondersteunen, bouten losdraaien waarmee de versnellingsbak aan de motor zit.
Voorste chassisbalk weghalen, motor ondersteunen met karretje, motorsteunen losnemen, motor laten zakken op het karretje en de motor naar voren trekken (gaat dit makkelijk of zitten de motor en versnellingsbak nog lastig aan elkaar?).
Groet Hugo).
Zuiger3 ziet er het mooiste uit, weinig verkleuringen.
Ik heb net nog even in de uitlaatgaten van de kop gekeken, alleen de uitlaatpoort van cylinder3 is grijs, de rest heeft een dikke gitzwarte laag, dit terwijl de kop 1000 km geleden gereviseerd is.
Dit bevestigd volgens mij dat 3 cylinders/zuigers slecht functioneren.
Nu nog de motor eruit, gaat dit goed als ik het als volgt doe:
Kop en carterpan zijn er al af.
Oliepomp losnemen.
Alle kleine dingen loshalen(kabels en bedieningen), versnellingsbak ondersteunen, bouten losdraaien waarmee de versnellingsbak aan de motor zit.
Voorste chassisbalk weghalen, motor ondersteunen met karretje, motorsteunen losnemen, motor laten zakken op het karretje en de motor naar voren trekken (gaat dit makkelijk of zitten de motor en versnellingsbak nog lastig aan elkaar?).
Groet Hugo).
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Zou je hier eens kunnen vertellen hoe dat dan gaat? dat uitboren? Ben benieuwd, als dat namelijk te doen is dan ga ik denk ik ook eens aan de slag.maar je kan toch gewoon uitboren en dan een overmaat nemen
Groet,
Otto..
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hugo,
Ik heb het zelf vorig jaar gedaan, zoals je misschien al had opgemerkt uit mijn commentaar.
Ik zou in jouw geval beginnen met aandrijfas losnemen van de bak,dan de 4 bouten van de bak lornemen en de bak met karretje met krik en blokken naar achteren wegrollen ( min 20cm) ,de bak is zo zwaar als een doorsnee auto,
Je kunt de voorste chassisdwarsbalk (rond)losnemen , 8 bouten en daarna de balk met voorste motorsteunen.De motor gaat er dan makkelijker uit.
Ook startmotor, dynamo, oliefilterunit, ventilatorblad, en eventuele oveige losse delen verwijderen, want elke kilo is er een.
Als je daarna met karretjes aan de gang gaat let goed op dat je het blok met touw en of takel zekert, want als je met je poot er onder komt als ie omdondert heb je een probleem.
O ja als je te veel dwarsbalken weghaalt komt het chassis naarbinnen.
Ik realiseer me nu pas dat ik het kunstje deed terwijl de vooras er onderuit lag voor nieuwe fuse-taatsjes.
Succes
Frank
Ik heb het zelf vorig jaar gedaan, zoals je misschien al had opgemerkt uit mijn commentaar.
Ik zou in jouw geval beginnen met aandrijfas losnemen van de bak,dan de 4 bouten van de bak lornemen en de bak met karretje met krik en blokken naar achteren wegrollen ( min 20cm) ,de bak is zo zwaar als een doorsnee auto,
Je kunt de voorste chassisdwarsbalk (rond)losnemen , 8 bouten en daarna de balk met voorste motorsteunen.De motor gaat er dan makkelijker uit.
Ook startmotor, dynamo, oliefilterunit, ventilatorblad, en eventuele oveige losse delen verwijderen, want elke kilo is er een.
Als je daarna met karretjes aan de gang gaat let goed op dat je het blok met touw en of takel zekert, want als je met je poot er onder komt als ie omdondert heb je een probleem.

O ja als je te veel dwarsbalken weghaalt komt het chassis naarbinnen.
Ik realiseer me nu pas dat ik het kunstje deed terwijl de vooras er onderuit lag voor nieuwe fuse-taatsjes.
Succes
Frank
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je dit het beste doen
Hierbij wat foto's van het eruithalen,
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000008.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000011.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000012.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000013.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000014.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000018.JPG
De carterpan kan er nog gemakkelijk op.
Je ziet de krassen in de cylinderwand heel goed.
Ik ga later een compleet verslag voor dubbellucht maken van deze actie, mogelijk dat er iemand iets mee kan.
De kleine kraan was niet te gebruiken omdat hij een knikarm heeft en daardoor aan de bovenkant teveel ruimte nodig heeft, de auto moest dan 30 cm omhoog, .
De man op de foto is de garageeigenaar Tony.
Groet Hugo[/img]
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000008.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000011.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000012.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000013.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000014.JPG
http://home.planet.nl/~post0808/mercedes/00000018.JPG
De carterpan kan er nog gemakkelijk op.
Je ziet de krassen in de cylinderwand heel goed.
Ik ga later een compleet verslag voor dubbellucht maken van deze actie, mogelijk dat er iemand iets mee kan.
De kleine kraan was niet te gebruiken omdat hij een knikarm heeft en daardoor aan de bovenkant teveel ruimte nodig heeft, de auto moest dan 30 cm omhoog, .
De man op de foto is de garageeigenaar Tony.
Groet Hugo[/img]
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je dit het beste doen
Vandaag de motor weggebracht, de motor heeft ooit een vastloper gehad MAAR niet met deze zuigers.
Hij is dus half gerepareerd en daarna aan de vorige eigenaar verkocht, deze had het al over een hoog olie en dieselverbruik.
De vorige eigenaar heeft er zo 7 jaar mee rondgereden.
Ik heb vandaag meteen bij Brezan een te hoge temperatuur sensor gekocht M10, 110 graden.
Je kan er direct een zoemer op aansluiten.
Hij kan geplaatst worden naast de huidige sensor (wel even boren en tappen).
De termostaat heb ik ook vernieuwd, de nieuwe opent eerder en verder als de huidige termostaat, kosten slechts 15 euro!!!
Groet Hugo
Hij is dus half gerepareerd en daarna aan de vorige eigenaar verkocht, deze had het al over een hoog olie en dieselverbruik.
De vorige eigenaar heeft er zo 7 jaar mee rondgereden.
Ik heb vandaag meteen bij Brezan een te hoge temperatuur sensor gekocht M10, 110 graden.
Je kan er direct een zoemer op aansluiten.
Hij kan geplaatst worden naast de huidige sensor (wel even boren en tappen).
De termostaat heb ik ook vernieuwd, de nieuwe opent eerder en verder als de huidige termostaat, kosten slechts 15 euro!!!
Groet Hugo
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Samenvatting uit, reviseren en inbouwen.
De motor uitbouwen, begin met ringsleutel 13, ja dat was een goede tip.
De reden om de motor eruit te halen was een olieverbruik van 1 liter op 200 km, eerder heb ik de kop laten reviseren maar dit had hierop geen effect. In de cylinders zaten diepe krassen, veroorzaakt door 1 of meerdere vastlopers.
Hierdoor komt er vanuit de de verbrandingsruimte via deze krassen overdruk in je motor, de overdruk gaat naar buiten en neemt je dampende olie mee.
Via deze krassen komt er ook olie in de verbrandingsruimte die dan als blauwe rook weer uit je uitlaat gaat. De aanwezigheid van deze olie in de verbrandingsruimte veroorzaakt dat hij in de winter ook heel erg slecht start.
De motor kan eruit door eerst natuurlijk alles hiervan los te maken en de kop eraf halen (plaats een exact op maat gemaakte mdf plaat om beschadiging van de motor te voorkomen!!!!!), voorste 2 chassisbalken weghalen, en de carterpan kan je laten zitten.
Plaats een ketting aan 2 m12 bouten die je in het motorhuis hebt gedraaid (waar de kop aan vast zat).
Je MOET een vorkheftruck hebben waar je deze ketting aan vast maakt, even rommelen en hij is eruit.
Je hebt met deze methode nog aan de bovenzijde 20 cm over.
Als je een knikarm motortakel gebruikt MOET je de arm horizontaal gebruiken, hiervoor eerst afstellen van de hoogte van de auto kan je op blokken doen.
De cylinders zijn opgeboord, nieuwe zuigers (nu met 5'e zuigerveer), lagerschalen etc. UItgevoerd door Motorreviesie Amsterdam.
Erin gaat op dezelfde methode, het is wel veel moelijker om dit op zijn plaats te krijgen.
De motor gebruikt geen olie meer, maakt veel minder herrie, hij heeft veel meer kracht in de middentoeren en gebruikt als je rustig rijdt nog steeds evenveel diesel 1 op 7, soms 1 op 8 (maar dan moet je wel wind mee hebben). De max snelheid is zo'n 85 km/h met een beetje wind mee kan hij 100.
Op een gewoon heuveltje (zoals een tunnel) loopt de snelheid terug naar 70.
Overigens is de opbouw een alkoof met 17.5 inch wielen..
Als je de zooi loshaalt let dan wel op de leidingen en aansluitingen van brandstofpomp, er mag echt geen vuil in komen.
Ik heb dit uitgevoerd op het terrein van Tony den Boer in Sleewijk, zijn hulp en spullen waren absoluut noodzakelijk.
Ik heb gelijk een extra temperatuursensor geplaatst die gaat piepen als hij warmer als 120 wordt.
Wat het heeft gekost..., je moet het leuk vinden.
Doe je voordeel met deze informatie.
Groet Hugo
De reden om de motor eruit te halen was een olieverbruik van 1 liter op 200 km, eerder heb ik de kop laten reviseren maar dit had hierop geen effect. In de cylinders zaten diepe krassen, veroorzaakt door 1 of meerdere vastlopers.
Hierdoor komt er vanuit de de verbrandingsruimte via deze krassen overdruk in je motor, de overdruk gaat naar buiten en neemt je dampende olie mee.
Via deze krassen komt er ook olie in de verbrandingsruimte die dan als blauwe rook weer uit je uitlaat gaat. De aanwezigheid van deze olie in de verbrandingsruimte veroorzaakt dat hij in de winter ook heel erg slecht start.
De motor kan eruit door eerst natuurlijk alles hiervan los te maken en de kop eraf halen (plaats een exact op maat gemaakte mdf plaat om beschadiging van de motor te voorkomen!!!!!), voorste 2 chassisbalken weghalen, en de carterpan kan je laten zitten.
Plaats een ketting aan 2 m12 bouten die je in het motorhuis hebt gedraaid (waar de kop aan vast zat).
Je MOET een vorkheftruck hebben waar je deze ketting aan vast maakt, even rommelen en hij is eruit.
Je hebt met deze methode nog aan de bovenzijde 20 cm over.
Als je een knikarm motortakel gebruikt MOET je de arm horizontaal gebruiken, hiervoor eerst afstellen van de hoogte van de auto kan je op blokken doen.
De cylinders zijn opgeboord, nieuwe zuigers (nu met 5'e zuigerveer), lagerschalen etc. UItgevoerd door Motorreviesie Amsterdam.
Erin gaat op dezelfde methode, het is wel veel moelijker om dit op zijn plaats te krijgen.
De motor gebruikt geen olie meer, maakt veel minder herrie, hij heeft veel meer kracht in de middentoeren en gebruikt als je rustig rijdt nog steeds evenveel diesel 1 op 7, soms 1 op 8 (maar dan moet je wel wind mee hebben). De max snelheid is zo'n 85 km/h met een beetje wind mee kan hij 100.
Op een gewoon heuveltje (zoals een tunnel) loopt de snelheid terug naar 70.
Overigens is de opbouw een alkoof met 17.5 inch wielen..
Als je de zooi loshaalt let dan wel op de leidingen en aansluitingen van brandstofpomp, er mag echt geen vuil in komen.
Ik heb dit uitgevoerd op het terrein van Tony den Boer in Sleewijk, zijn hulp en spullen waren absoluut noodzakelijk.
Ik heb gelijk een extra temperatuursensor geplaatst die gaat piepen als hij warmer als 120 wordt.
Wat het heeft gekost..., je moet het leuk vinden.
Doe je voordeel met deze informatie.
Groet Hugo
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hoi Hugo,
Mooi verhaal, redelijk herkenbaar, maar dat had je al opgemerkt van mijn eerdere reakties.
Mijn aktie was met kop erop, dus minder ruimte erboven.
En met heftrruck zal het wel effe sneller gegaan zijn dan bij mij...... :) :)
Veel plezier met de 314, moet weer 500.000 km mee kunnen...
Frank
Mooi verhaal, redelijk herkenbaar, maar dat had je al opgemerkt van mijn eerdere reakties.
Mijn aktie was met kop erop, dus minder ruimte erboven.
En met heftrruck zal het wel effe sneller gegaan zijn dan bij mij...... :) :)
Veel plezier met de 314, moet weer 500.000 km mee kunnen...
Frank
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 jun 2014, 15:53
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we
Hallo sleutelaars,
Ben van plan de OM314 van mijn MB608D er uit te halen, gebruikt 1:200 olie.
Ik heb een knikaarm-takeltje (1m80), maar de hoogte kan ik niet afstellen, die krijg ik niet in de ruimte tussen het blok en de carosserie denk ik, ook niet als ik de kop er afhaal, dan moet ik dat hele ding verbouwen. Vorkheftruk heb ik niet.
Blijft over met een karretje te werken. Maar hoe pak ik dat aan, waar zet ik het karretje onder? Onder de karterpan? Hoe voorkom ik dat de motor kantelt? Wie heeft er ervaring met deze methode?
Ben van plan de OM314 van mijn MB608D er uit te halen, gebruikt 1:200 olie.
Ik heb een knikaarm-takeltje (1m80), maar de hoogte kan ik niet afstellen, die krijg ik niet in de ruimte tussen het blok en de carosserie denk ik, ook niet als ik de kop er afhaal, dan moet ik dat hele ding verbouwen. Vorkheftruk heb ik niet.
Blijft over met een karretje te werken. Maar hoe pak ik dat aan, waar zet ik het karretje onder? Onder de karterpan? Hoe voorkom ik dat de motor kantelt? Wie heeft er ervaring met deze methode?
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we
Niet doen, 1 op 200 is (vind ik) acceptabel.
Ik heb dat hele traject gehad.
Uiteindelijk met een daardoor opgeblazen motor.
Groet Hugo
Ik heb dat hele traject gehad.
Uiteindelijk met een daardoor opgeblazen motor.
Groet Hugo
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 jun 2014, 15:53
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we
@Hugo,
1:200 is wel veel.
Ik denk dat er een of meer zuigerveren stuk zijn, en dat ik een keer een harde klap hoor...
De ingang van het luchtfilter (naast de olievuldop) is vettig met vieze olie (onderdruk?).
Aan de andere kant, economisch heeft het uit elkaar halen weinig zin, zolang hij blijft lopen.
Je bent zo 700 euro verder, daar kan je 70 liter goedkope olie voor kopen, goed voor 70x200=14.000 km
Dan ben ik weer 2 jaar verder. En ik zie er behoorlijk tegenop.
Maar dat rookgordijn wat m'n 608 trekt is wel een beetje milieubewusteloos.
Tja.
Wat is wijsheid?
Waarom heb jij "spijt" van het uit elkaar halen?
Bob
1:200 is wel veel.
Ik denk dat er een of meer zuigerveren stuk zijn, en dat ik een keer een harde klap hoor...
De ingang van het luchtfilter (naast de olievuldop) is vettig met vieze olie (onderdruk?).
Aan de andere kant, economisch heeft het uit elkaar halen weinig zin, zolang hij blijft lopen.
Je bent zo 700 euro verder, daar kan je 70 liter goedkope olie voor kopen, goed voor 70x200=14.000 km
Dan ben ik weer 2 jaar verder. En ik zie er behoorlijk tegenop.
Maar dat rookgordijn wat m'n 608 trekt is wel een beetje milieubewusteloos.
Tja.
Wat is wijsheid?
Waarom heb jij "spijt" van het uit elkaar halen?
Bob
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we
Wat ik niet begrijp,...als je de kop er al eens afgehaald hebt, dan had je toch ook meteen kunnen zien dat er oude krassen in de wand zaten, zoals je aangeeft was het een oude halve reparatie?by the way er kan voor zo, n reparatie ook een Goetze set gemonteerd worden,+eenmaal door-hohnen wat veel goedkoper is, vraag maar eens bij uw revisie bedrijf.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we
Kijk hier maar:
Beste keus was achteraf om een motor te kopen met 30.000 km.
viewtopic.php?f=21&t=3669
Groet Hugo
Beste keus was achteraf om een motor te kopen met 30.000 km.
viewtopic.php?f=21&t=3669
Groet Hugo
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 jun 2014, 15:53
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we
Ho es,
goedkope olie kost 10 euro voor 5 liter, m'n sommetje klopt niet.
700 euro aan motorolie is 350 liter, bij 1:200 olieverbruik dus 70.000km
Bob
goedkope olie kost 10 euro voor 5 liter, m'n sommetje klopt niet.
700 euro aan motorolie is 350 liter, bij 1:200 olieverbruik dus 70.000km
Bob
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 jun 2014, 15:53
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we
Hugo, wat is er destijds mis gegaan met je motor?
Even terugkomen op de om314 er uithalen, stel dat..
Want ook als ik er een ander blok in zet, moet ik hem er uithalen.
Zelfs als ik eerst de kop er afhaal, dan krijg ik de knikarm van mijn verrijdbare werkplaatskraantje nog niet diep genoeg naar achteren om het blok bij het zwaartepunt op te hijsen.
Wat ik misschien wel kan doen is de voorruit er uithalen en dan de knikarm naar binnen steken.
Ik laat "details" als radiateur er uit en bouten losdraaien even weg, het gaat even om het veilig er uithalen van het blok.
Als ik nou eerst de bak er achteruit haal (schakelpook er af, touw er om, schraagje over het gat van de schakelpook, touw er omheen, door het gat van de schakelpook laten zakken).
Dan hijsaarm naar binnen steken, een ketting om het blok heen, beetje ophijsen.
Voorste traverse en motorsteunen enz loshalen.
Dan een paar balken op de poten van het kraantje leggen en het blok er op laten zakken
Of is dat een belachelijk plan?
Graag jullie mening en ervaringen!
Even terugkomen op de om314 er uithalen, stel dat..
Want ook als ik er een ander blok in zet, moet ik hem er uithalen.
Zelfs als ik eerst de kop er afhaal, dan krijg ik de knikarm van mijn verrijdbare werkplaatskraantje nog niet diep genoeg naar achteren om het blok bij het zwaartepunt op te hijsen.
Wat ik misschien wel kan doen is de voorruit er uithalen en dan de knikarm naar binnen steken.
Ik laat "details" als radiateur er uit en bouten losdraaien even weg, het gaat even om het veilig er uithalen van het blok.
Als ik nou eerst de bak er achteruit haal (schakelpook er af, touw er om, schraagje over het gat van de schakelpook, touw er omheen, door het gat van de schakelpook laten zakken).
Dan hijsaarm naar binnen steken, een ketting om het blok heen, beetje ophijsen.
Voorste traverse en motorsteunen enz loshalen.
Dan een paar balken op de poten van het kraantje leggen en het blok er op laten zakken
Of is dat een belachelijk plan?
Graag jullie mening en ervaringen!
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11
Re: Motor uitbouwen MB 608, hoe kan je...., gelukt, loopt we
Hoe ik het 2 keer heb gedaan en wat makkelijk werkt is met een palletwagen (gewone met de hand te trekken en pompen).
Je haalt de radiator, de draagbalk voor de motor en de draagbalk onder het koppelingshuis weg.
Bouten los van motorrubbers, versnellingsbak los, verder de brandstofleidingen en wat elektra- en massdraden.
Dan een paar houten blokken tussen palletwagen en carterpan en terhoogte van het koppelingshuis.
Je tilt het motorblok iets op met de palletwagen en kunt hem dan zo naar voren eruit rijden. Wel even met 2 man, want de motor kan zijwaarts kantelen.
Gr, Aart
Je haalt de radiator, de draagbalk voor de motor en de draagbalk onder het koppelingshuis weg.
Bouten los van motorrubbers, versnellingsbak los, verder de brandstofleidingen en wat elektra- en massdraden.
Dan een paar houten blokken tussen palletwagen en carterpan en terhoogte van het koppelingshuis.
Je tilt het motorblok iets op met de palletwagen en kunt hem dan zo naar voren eruit rijden. Wel even met 2 man, want de motor kan zijwaarts kantelen.
Gr, Aart
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten