Huishoudstroom,diodebrug of relais

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Jurg & Marleen

Huishoudstroom,diodebrug of relais

Bericht door Jurg & Marleen »

Hallo, ik heb een L508D gekocht maar de huishoudaccu zowel als de diode-brug zijn eruitgehaald. Ik heb hier geen ervaring mee en weet niet goed wat ik aan moet schaffen; wat voor accu, en een diodebrug of een relais? Wie kan mij wat tips geven? Groetjes Jurg. :oops:
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gebruik eens de zoekoptie van dit forum. Er is al heel veel over genoemde onderwerpen geschreven.

Maar voor het gemak samenvattend: een "standaardoplossing" is":
- Huishoudaccu: type "semi-tractie", capaciteit afhankelijk van verbruikers en verwachte tijd stilstaan;
- Relais/diode/schakelaar: het eenvoudigst aan te sluiten, dubbelwerkend en volledig foolproof is een Cyrix processorgestuurd relais. Type afhankelijk van spanning en maximale laadstroom.

Succes!
Ernst
winand

Bericht door winand »

Tevens welkom bij dubbellucht en gefeliciteerd met je aankoop! :D
Misschien zien we ook nog een berichtje met fotootje van je bus onder het kopje 'even voorstellen' binnenkort?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
bart

Bericht door bart »

Ik weet best wel wat van electronica en vindt het heel leuk om zelf dingen te ontwikkelen maar voor de accuscheider heb ik toch voor een Cyrix gekozen heeft namelijk veel voordelen.

- Geen verliest
- men kan beide groepen accu's van de huishoud kant en dynamo
kant laden ( hij meet aan beide kanten )
- zeer eenvoudig aan te sluiten

Bart,
winand

Bericht door winand »

Een relais is een relatief eenvoudige en goedkope oplossing.
Deze zorgt ervoor dat wanneer de dynamo spanning geeft (dus als de motor draait), de huishoudaccu met de dynamo in verbinding staat en opgeladen wordt.
Zet je de motor af, dan valt de spanning van de dynamo weg en het relais komt in zijn ruststand, hiermee wordt de verbinding tussen dynamo en huishoudaccu verbroken.
Zo zal bij stilstand van de bus, de huishoudaccu nooit de startaccu leeg kunnen trekken.

Hoewel dit wel een erg simpel en kort basisverhaaltje is, valt over dit onderwerp geweldig veel te lezen, je kunt het je zo moeilijk (en zo duur) maken als je zelf wilt.
Wat leesvoer:

http://www.abgcampertechniek.nl/energie.htm

http://www.camperzone.nl/?Camper_Techniek:De_Accu%27s

http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlan ... e_accu.htm
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Jurg & Marleen

Re: Huishoudstroom,diodebrug of relais

Dank jullie voor de snelle reacties! Heb inmiddels al een semie-tractie-accu (100 AH) in huis gehaald, en ben nu aktief op zoek naar een geschikt relais. Binnenkort zullen wij ons inderdaad voorstellen, maar momenteel staat de bus grotendeels in de menie, we zijn ware `Rustbusters`geworden.
N.B. ik lees ergens in het forum dat er Cyrix relais zijn met een verschillende `Ampere-hoogten`, ik heb een hh.accu van 100 AH; moet ik dan een relais met een corresponderend A-hoogte, of hoger of juist lager. Kan iemand mij, nog analfabeet op electronisch gebied, uitleggen hoe dit werkt?
Groeten Jurg en Marleen. :wink:
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Als je volstaat met een gewoon scheidingsrelais dan ben je met een paar tientjs klaar, of zelfs voor minder als je een gewoon relais neemt van 40A (sloop golfje heeft er altijd wel een in zitten)

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Jurg en Marleen,

Het type Cyrix hangt af van de spanning (ik heb nergens gehoord dat dat 24 V zou zijn, dus ik neem aan dat het 12 V is) en de maximale laadstroom.

De 80 A versie (de lichtste) is ruim voldoende voor de in omloop zijnde bussen. Je zou dus het type 80/12 kunnen toepassen.
Nadere gegevens vind je op:
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... mbiner.pdf

Het door Frank voorgestelde gewone relais, aangestuurd door de aansluiting van het laadcontrolelampje, is weliswaar goedkoper, maar werkt maar één kant op, van de voertuigdynamo naar de huishoudaccu. Een ander nadeel is dat als je generator niet laadt, bij stationair draaiende motor, de beide accu's gekoppeld blijven.
Jurg & Marleen

Hai Ernst, kom ik vanmorgen bij een dealer van Cyrix, die `m gelijk in zou bouwen; snaptìe `t niet! Hij denkt, of weet niet beter, dat omdat de 508 met 24 Volt start, het relais dus ook 24 Volt krijgt en zo`n klap te verduren krijgt, dat ìe `t niet overleeft. Dat betekent volgens mij dat hij `m aan een start-accu wilde koppelen; is dat wel de bedoeling? Of wordt het relais aan de dynamo verbonden?
Deze meneer wilde me natuurlijk een dure acculader verkopen omdat dat de enige oplossing voor mij zal zijn, met mijn 12 en 24 Volt.
Het handige van zo`n cyrix relais leek mij dat het bi-directioneel werkt; als ik de hh.accu oplaad met de zon of een oplader, en hij is vol, dan worden de start-accu`s ook opgeladen. Ook dat fool-proof leek mij helemaal geweldig, helaas was deze dealer niet helemaal foolproof. Zou je jouw deskundige licht hier nog eens over willen laten schijnen? Anderen natuurlijk ook graag!
Groeten Jurg. (en wat wordt dat ding moooi!)
GerardM
Contacteer:

Cyrix

Bericht door GerardM »

Ik heet geen Ernst, maar heb wel ervaring met een Cyrix inbouwen :) .

Bij de Cyrix zit een heel helder schemaatje. De Cyrix komt niet in
het startcircuit (dus niet in serie met de dikke pluskabel op de accu),
maar paralel daaraan.

Het is inderdaad zorgwekkend dat de dealer dat niet snapt. Niet laten inbouwen door hem dus en al helemaal niet voor betalen.

Succes,

Gerard
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Marleen van Gerven schreef: met mijn 12 en 24 Volt.
Oeps zie ik nu pas; hoe zit dat nu precies bij jouw bus?

Heb je een 24V voertuig (24V lampjes in) en één 12V huishoudaccu ?
Of heb je een 12V voertuig (12V lampjes) en twee 12V huishoudaccu's in serie ?

In beide gevallen is de Cyrix dan geen goede oplossing en dan kan ik me de verwarring wel voorstellen. De Cyrix is bedoeld om accusets te schakelen met aan beide zijden dezelfde spanning.

Groet,

Gerard
Jurg & Marleen

Hai Gerard, dank je voor je reaktie. Ik heb 12V startaccu`s die, volgens de vorige eigenaar, in serie schakelt om op 24V te starten, om vervolgens weer op paralel terug geschakelt te worden, heb ik dan een 24V voertuig? Ik heb 1 huishoudaccu van 12V.
Over welke lampjes heb jij `t eigenlijk :oops: ?
Groeten Jurg.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Jurg,

De accu waarvan de min hard (d.w.z. buiten de relaiskast om) aan massa ligt, heeft +12 op z'n plus. De andere accu heeft tijdens de rit dezelfde +12 op z'n plus, maar +24 t.o.v. massa tijdens het starten. De Cyrix moet dus met een stevige kabel aan de plus van de eerstgenoemde accu, ook met een stevige kabel aan de plus van de huishoudaccu en (met een dun draadje) aan massa. Klaar! Meer is niet nodig.
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Marleen van Gerven schreef: Over welke lampjes heb jij `t eigenlijk :oops: ?
Ik heb het over de lampjes in je richtingaanwijzers, achterlichten, koplampen en zo meer. Inmiddels begrijp ik dat je een serie/paralel relais hebt dat doet wat Ernst beschrijft.

Groet,

Gerard
melhof

Bericht door melhof »

Volgens mij werkt alles in haar bus gewoon op 12V met uitzondering van de startmotor tijdens het starten.

Dus alles is gewoon 12V
- de twee startaccu's die normaalgesproken parrallel staan (ze heeft het over 1 maar dat lijkt mij onmogelijk)
- de huishoud accu
- en alle overige verbruikers (koplampen, lampjes, radio, koelkast etc.)

Het enige wat iets lastig is is dat de Cyrex draad naar de startaccu nu aan het serie parrallel relais moet tenzij je weet aan welke van de 2 startaccu's hij gemaakt moet worden.
Ik meen me te herinneren (aan het serie parrallel schema) dat het niet erg mis kan gaan. Omdat bij het startschakelen 1 van de 2 accu's onder de aardspanning gaat... (dus +12v -- aarde -- -12v in serie geeft 24v op de startmotor, maar nergens een spanning die de Syrex kan beschadigen)
Hij zal hoogstens aan aarde worden geschakeld tijdens het starten als je de verkeerde accu + pool pakt.

Suc6
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 28 aug 2007, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
bart

Bericht door bart »

Mhhh, als je de Cyrix draad naar de start accu's verkeerd aansluit gaat het wel degelijk fout, dan krijgt de huishoud accu namelijk 24 volt voor zijn kiezen ( boem knetter en nog wat van die dingen ).

Men moet dus de Cyrix draad die naar de start accu's gaat aan de plus pool van de accu doen, waar de min pool direct aan de massa zit. En meten is weten, meet op de + pool van de accu en start, Alsje de goede hebt gaat die plus pool dus niet boven de 14 volt komen.

Bart
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Even goed lezen, dan weet je welke altijd 12 volt is!
Admin schreef:Hi Jurg,

De accu waarvan de min hard (d.w.z. buiten de relaiskast om) aan massa ligt, heeft +12 op z'n plus. De andere accu heeft tijdens de rit dezelfde +12 op z'n plus, maar +24 t.o.v. massa tijdens het starten. De Cyrix moet dus met een stevige kabel aan de plus van de eerstgenoemde accu, ook met een stevige kabel aan de plus van de huishoudaccu en (met een dun draadje) aan massa. Klaar! Meer is niet nodig.
Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
melhof

Bericht door melhof »

Klopt inderdaad!

De schema's van het MB relais nog eens nagekeken en inderdaad gaat 1 van de twee accu naar 24 bij het starten.
Ik heb die relais wel eens besturdeerd, maar het schema van de nu verkrijgbare parrallel/serie relais brengen 1 accu onder de massa spanning. (-12v) dus kun je die fout niet maken.
Maargoed de oudere Mercedes legerambulace versie zet hem dus wel gewoon op +24v tov. massa.

Melchior
Jurg & Marleen

Ha, het is gelukt! De Cyrix ingebouwd, en hij doet `t, ik heb `m uiteindelijk gehaald bij Yacht-Fit, scheepselectra in Baarn gehaald, en erg goed geholpen door den eigenaar, goeie gast.
Allen bedankt, nu kan het leuke werk beginnen van lampjes, koelkassie enz beginnen!
Groeten Jurg.
kees van kilsdonk

Bericht door kees van kilsdonk »

hallo, ik heb de hele correspondentie doorgenomen en denk het te begrijpen, en heb ook nog een vraag. ik heb mijn huishoud accu ook via een relais op een van de start accu aangesloten, maar ben nog aan hetbouwen dus heb nog geen ervaring met de werking er van. wat ik mij afvroeg: stel mijn huishoud accu is leeg. ik ga vervolgens rijden met volle start accu'/dynamo aan het werk, wordt mijn huishoud accu dan niet zeer snel opgeladen? mijn zorg is de draad tussen de plussen van de start accu en de HH accu; geen hele dunne, ik meen 6 mm2, maar toch ook zeker geen zeer zware accu kable. zou dat een probleem opleveren? of valt een HH accu niet zo snel op te laden en is daarom de stroom niet zo groot? dank alvast voor de reacties, Kees
Jetske en ik hebben een 508D, afkomstig van de Zwitserse brandweer, gebruikt als ambulance, gekocht in februari 2006. We zijn de bus momenteel aan het ombouwen tot camper. 2007 gaan we op pad.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat snelle opladen zal wel tegen vallen, er zitten maar dynamo's van 30 35 ampere onder.
De accu die het leegst is word het eerst geladen das al geen probleem.
Ik zelf heb 16 kwadraat gebruikt ( accu's staan 2 meter verder) dat geeft de minste weerstand, ook met in mijn achterhoofd misschien ooit nog eens een zwaarder exemplaar te monteren.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
kees van kilsdonk

Anton, dank je wel voor de reactie. Nu geeft inderdaad mijn dynamo niet al te veel stroom, maar gaat mijn start accu niet snel ontladen op de Huishoud accu met te veel stroom tot gevolg? Verder kijk ik mijn draad even na, ik moet controleren hoe zwaar deze is.

verder, wat betreft de acculader (mogelijk al uit en te na besproken hier, maar goed), mij is bij aanschaf van de 3 staps acculader verzekerd dat ik zowel de huishoud accu kan laden met de lader wanneer aangesloten op de walstroom en de huishoud accu ook tegelijkertijd kan belasten.
groeten kees
Jetske en ik hebben een 508D, afkomstig van de Zwitserse brandweer, gebruikt als ambulance, gekocht in februari 2006. We zijn de bus momenteel aan het ombouwen tot camper. 2007 gaan we op pad.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Kees,

Als je de motor stop zet schakeld het relais uit: dat wil zeggen dat je alleen stroom v/d hh accu afhaalt, mocht ie goed leeg zijn dan is dat geen probleem de spanning zit zo weer op de laadspanning zo dat ze allebei weer geladen worden.
Het relais gaat pas in als het laadlampje uitgaat, dan pas staan ze weer parrallel en word er geladen.

Een en ander moet aangesloten worden op de accu die met een dikke strip op de massa/chassis zit van je auto zit. op de andere verdwijnen ze naar een kastje van die moet je afbliven!
Ik neem aan dat je de carroserie als massa gebruikt?

Bij het starten worden de startaccu's even in serie geschakeld zodat de startmotor dan 24 volt krijgt.
Sluit je op de verkeerde aan kun je kortsluiting krijgen dus even controleren!
Tijdens het starten werkt alles op een accu de verlichting ruiten wissers en zo Loopt de motor dan word die andere accu weer parrallel geschakeld.

Parrallel: - op - en + op + blift 12 volt.
Serie + op - geeft 24 volt je houd dan nog een + en een - over!

Wat dat stroom afnemen betreft onder het laden dat moet kunnen als je maar niet te lang zijn maximale laadstroom langdurig overschreid.

Stroom is ampere bv lamp 12 volt 60 watt = 60 gedeeld door 12 is 5 ampere.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
kees van kilsdonk

Anton, dank voor je reactie. Ik heb de kabels om de HH accu op te laden aan de juiste start accu gemonteerd, degene meet de gevlochten koperen strip aan het chassis. Verder heb ik een aarde kabel naar de min van mijn start accu terug lopen, vanuit mijn keuken kast waar ik de ''minnen'' van de apparatuur verzameld heb. Mogelijk niet geheel nodig, maar goed, hij ligt er nu.
Ik heb een 15 amp lader en niet al te veel appartuur/licht aan boord, dus dat moet goed gaan lijkt me. OOk kan ik mijn koelkast bijvoorbeeld op de camping direct op de walstroom zetten.
Is er nog ergens op het forum een overzicht van amperes en benodigde kabeldiktes?
groeten Kees
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb ze ooit gehad,moet nog ergens opgeborgen zijn, maar op forum nog niet gezien, is mooi item voor de Kaartenbak (oud of nieuw).........
Frank
Plaats reactie