Plexiglas ramen, is dit mogelijk?
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 02 mei 2007, 11:25
- Locatie: Roelofarendsveen
Plexiglas ramen, is dit mogelijk?
In mijn bus zaten mat geschuurde lexaan ramen in de achterkant waar dus niet doorheen valt te kijken. Nu is dit wel erg wenselijk, omdat er een aantal mensen achterin moeten zitten met de vakantie. Daarom besloot ik de ramen te vervangen voor een doorzichtig exemplaar.
De oude constructie is als volgt:
De lexaan ramen (6mm dik) zitten met 2 stijlen aan de binnen en buitenzijde ingeklemd in de bus. De ramen zitten in rubbers en de stijlen zitten rondom met elkaar gepopnageld met het blik van de bus in het midden. Goede flexibele kitrand ertussen en het is waterdicht.
Nu heeft deze constructie wat nadelen als ik het wil vervangen met nieuwe platen, namelijk:
De nieuwe ramen moeten exact dezelfde dikte hebben om van deze constructie gebruik te kunnen maken en ze moeten exact dezelfde afmetingen rondom hebben. Ook zijn de rubbers niet meer van de beste kwaliteit, dus zouden deze ook vervangen moeten worden.
Nu werk ik bij een metaalbewerkingsbedrijf waar we ook kunststof hebben liggen. Ik kan voor een prikkie materiaal verkrijgen en daarom is het voor mij zeer aantrekkelijk om een 4mm dikke plexiglas plaat te pakken en deze te gebruiken.
Nadeel van deze plaat is dus dat hij niet in de originele stijlen past zonder aanpassing.
Nu had ik een nieuwe constructie bedacht, namelijk:
Ik maak de plaat overlappend aan het gat van het raam, ook over de popnagelgaten heen. Tussen de bus en de plaat leg ik een flexibele kitrand en boor de gaten van de popnagels op maat over. Om de druk van de popnagels te verspreiden over de gehele plaat (anders zou het direct kapot gaan met popnagels natuurlijk), monteer ik 1 stijl op het raam met hier ook een flexibele kitrand ertussen.
Nu zet plexiglas behoorlijk uit, namelijk 0,7mm per strekkende meter per 10 graden temperatuur stijging. Als ik de ramen nu monteer zijn ze 20 graden, in het zonnetje kan dit makkelijk 50 graden worden. Je kan er dus vanuit gaan dat de ramen (de grootste zijn een meter) 2mm uitzetten in de zomer in het zonnetje.
Nu vraag ik mij af of dit is op te vangen door de boorgaten voor de popnagels groter te boren, zodat ze rondom overal een mm kunnen zetten. Het is natuurlijk de vraag of dit nog wel kan of dat de inklemming te strak is en het dus niet kan verschuiven.
Dan is het natuurlijk de vraag of het alleen bol gaat staan of dat het daadwerkelijk gaat barsten, ik hoop dat jullie hier uitsluitsel over kunnen geven.
Een andere oplossing is natuurlijk in de stijlen een strip van 1mm dik rondom maken, zodat 4mm ingeklemd kan worden ipv 6 mm. Het is niet de makkelijkste manier, want de stijlen zijn van aluminium.
De oude constructie is als volgt:
De lexaan ramen (6mm dik) zitten met 2 stijlen aan de binnen en buitenzijde ingeklemd in de bus. De ramen zitten in rubbers en de stijlen zitten rondom met elkaar gepopnageld met het blik van de bus in het midden. Goede flexibele kitrand ertussen en het is waterdicht.
Nu heeft deze constructie wat nadelen als ik het wil vervangen met nieuwe platen, namelijk:
De nieuwe ramen moeten exact dezelfde dikte hebben om van deze constructie gebruik te kunnen maken en ze moeten exact dezelfde afmetingen rondom hebben. Ook zijn de rubbers niet meer van de beste kwaliteit, dus zouden deze ook vervangen moeten worden.
Nu werk ik bij een metaalbewerkingsbedrijf waar we ook kunststof hebben liggen. Ik kan voor een prikkie materiaal verkrijgen en daarom is het voor mij zeer aantrekkelijk om een 4mm dikke plexiglas plaat te pakken en deze te gebruiken.
Nadeel van deze plaat is dus dat hij niet in de originele stijlen past zonder aanpassing.
Nu had ik een nieuwe constructie bedacht, namelijk:
Ik maak de plaat overlappend aan het gat van het raam, ook over de popnagelgaten heen. Tussen de bus en de plaat leg ik een flexibele kitrand en boor de gaten van de popnagels op maat over. Om de druk van de popnagels te verspreiden over de gehele plaat (anders zou het direct kapot gaan met popnagels natuurlijk), monteer ik 1 stijl op het raam met hier ook een flexibele kitrand ertussen.
Nu zet plexiglas behoorlijk uit, namelijk 0,7mm per strekkende meter per 10 graden temperatuur stijging. Als ik de ramen nu monteer zijn ze 20 graden, in het zonnetje kan dit makkelijk 50 graden worden. Je kan er dus vanuit gaan dat de ramen (de grootste zijn een meter) 2mm uitzetten in de zomer in het zonnetje.
Nu vraag ik mij af of dit is op te vangen door de boorgaten voor de popnagels groter te boren, zodat ze rondom overal een mm kunnen zetten. Het is natuurlijk de vraag of dit nog wel kan of dat de inklemming te strak is en het dus niet kan verschuiven.
Dan is het natuurlijk de vraag of het alleen bol gaat staan of dat het daadwerkelijk gaat barsten, ik hoop dat jullie hier uitsluitsel over kunnen geven.
Een andere oplossing is natuurlijk in de stijlen een strip van 1mm dik rondom maken, zodat 4mm ingeklemd kan worden ipv 6 mm. Het is niet de makkelijkste manier, want de stijlen zijn van aluminium.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ik vind het een slim idee.
De kans is echter groot dat niemand hier dit ooit geprobeerd heeft, en je dit waarschijnlijk eerst zelf moet proberen (met 1 raam?)
Hoewel het plexiglas krimpt en uitzet, moet je niet vergeten dat het dus ook flexibel is, enige (tijdelijke) spanning zal niet direkt in scheuren resulteren.
Ik denk dat je redelijk safe zit als je de gaten net ietsje groter maakt om het werken van het plexiglas op te vangen. Een flinke laag kit ertussen zorgt wel voor het waterdicht zijn van dit alles.
Succes.
De kans is echter groot dat niemand hier dit ooit geprobeerd heeft, en je dit waarschijnlijk eerst zelf moet proberen (met 1 raam?)
Hoewel het plexiglas krimpt en uitzet, moet je niet vergeten dat het dus ook flexibel is, enige (tijdelijke) spanning zal niet direkt in scheuren resulteren.
Ik denk dat je redelijk safe zit als je de gaten net ietsje groter maakt om het werken van het plexiglas op te vangen. Een flinke laag kit ertussen zorgt wel voor het waterdicht zijn van dit alles.
Succes.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 02 mei 2007, 11:25
- Locatie: Roelofarendsveen
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Ik heb in mijn studententijd wat werkstukjes gemaakt van acrylaat (Plexiglas en Perspex zijn merknamen, vandaar de hoofdletters). Ik was blij met dikke staf, laat zich prima draaien en frezen, maar heb slechte ervaringen v.w.b. de barstgevoeligheid van plaat (final glide rekenschijven) bij zagen en boren (knippen is sowieso out of the question). Ik heb voor toepassingen waar plaat in voorkwam, die vervangen door.... polycarbonaat (Lexan).
Uiteraard wel glashelder en niet mat geschuurd
Uiteraard wel glashelder en niet mat geschuurd

- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Ik kan je geen uitsluitsel geven.
De ramen van onze caravan (die achter op de bus is geplaatst) hangen allemaal aan de bovenkant in aluminium U-profiel met een rubber strip er tussen.
Deze zijn dan doorboord en genageld (dmv. die holle buisjes die uit zijn geslagen aan de einden)
1 ervan is echter kapot: bijna bij alle 6 ophangpunten is hij gebarsten en losgekomen.
Bij een plexiglas speciaal zaak hebben ze met een chloroform variant de barsten gelijmd!
Maar ik kan me niet meer herinneren of het nu Lexaan of Policarbonaat ramen zijn.
Ze waarschuwden voor popnagels omdat je niet per ongeluk de geboorde gaten moet verruimen door de nagel te ver te trekken.
Ik was in iedergeval van plan iets dergelijks als jouw toe doen.
Iets grotere gaten boren dan de popnagels, kit er in ipv. het vergane rubber profiel en dan opnieuw popnagels.
Blijkbaar is het bij de 5 andere ramen die allemaal zo zijn opgehangen geen probleem en warom deze nu wel is gebarste is me een raadsel.
Lijkt me dat het dan wel mee zal vallen met je krimp en rek probleem.
Maar nogmaals: ik weet niet zeker meer welk materiaal het is.
Het is van de iets donkerder getinte geprofileerde caravan raam.
Groet,
Melchior
De ramen van onze caravan (die achter op de bus is geplaatst) hangen allemaal aan de bovenkant in aluminium U-profiel met een rubber strip er tussen.
Deze zijn dan doorboord en genageld (dmv. die holle buisjes die uit zijn geslagen aan de einden)
1 ervan is echter kapot: bijna bij alle 6 ophangpunten is hij gebarsten en losgekomen.
Bij een plexiglas speciaal zaak hebben ze met een chloroform variant de barsten gelijmd!
Maar ik kan me niet meer herinneren of het nu Lexaan of Policarbonaat ramen zijn.
Ze waarschuwden voor popnagels omdat je niet per ongeluk de geboorde gaten moet verruimen door de nagel te ver te trekken.
Ik was in iedergeval van plan iets dergelijks als jouw toe doen.
Iets grotere gaten boren dan de popnagels, kit er in ipv. het vergane rubber profiel en dan opnieuw popnagels.
Blijkbaar is het bij de 5 andere ramen die allemaal zo zijn opgehangen geen probleem en warom deze nu wel is gebarste is me een raadsel.
Lijkt me dat het dan wel mee zal vallen met je krimp en rek probleem.
Maar nogmaals: ik weet niet zeker meer welk materiaal het is.
Het is van de iets donkerder getinte geprofileerde caravan raam.
Groet,
Melchior
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Ik heb mijn toen tijdelijke plexi"glas" geplaatst met behulp van dit soort profiel.
http://www.technigro.nl/cat/index.htm
Zoek in katogorie 2.7 raamrubbers
Nog nooit geen probleem mee gehad het zit er nu al 6 jaar in.
Leen
http://www.technigro.nl/cat/index.htm
Zoek in katogorie 2.7 raamrubbers
Nog nooit geen probleem mee gehad het zit er nu al 6 jaar in.
Leen
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
- evelyn25
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
ik heb in het dak van onze eerste bus een gat gezaagd van 1meter10 bij 50 en daaroverheen lexan 4mm overlappend. met roestvaststalen boutjes vastgezet en sikaflex ertussen, dus bovenop het dak maximaal in de zon
ik heb nooit problemen met krimpen en uitzetten gehad wel slapen onder de sterren.. succes
ik heb nooit problemen met krimpen en uitzetten gehad wel slapen onder de sterren.. succes
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 02 mei 2007, 11:25
- Locatie: Roelofarendsveen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten