Koelvloeistof verbruik 314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Frank.fjph

Koelvloeistof verbruik 314

Bericht door Frank.fjph »

Hoi techneuten,

Nu heb ik een probleem :twisted: :evil: :roll:
Er verdwijnt koelvloeistof met een toenemende snelheid, de laatste bijvulling bedroeg 3 liter en had er maar weinig mee gereden, alleen APK keuren, proefritjes en een paar korte ritjes, dus er klopt iets niet.
De kenners snappen mijn zorgen al...... ik vind geen lekkagesporen meer (na klein lekje in kachelaansluitpijpje op blok te hebben gedicht) en ook bij afpersen met 1 bar (koud) geen zichtbare extere lekkage.Ook geeft bij hete motor de radiateur geen spray over de motor.
Na een spoortje witte rook uit de pijp gekeken of er veel (condens)water uit de pijp komt: negatief.
Behalve het controleren of er nog een plas water onder de kachelradiator ligt heb ik nu zowat alle opties uitgesloten die me rustig zouden laten gaan slapen vannacht.

Dus is de vraag aan het geachte techneutenforum:
1. Kan ie bij warme motor gaan lekken via koppakking naar inlaat kanaal??
2. Hoe kom ik daarachter zonder slopen.
3. Kan ie ook naar een cilinder lekken, zonder dat er druk op het koelsysteem komt door compressiedruk??
3. Wie heeft er nog een leuk idee wathet kan zijn.

Groeten van Frank,
Alvast met dank...
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Frank,

Tja lekkende koelsystemen. Ik heb wel wat spannende lekkages meegemaakt in een volvo en een austin maestro. Ik denk dat jij een lekkage kan hebben die alleen maar opent als er voldoende druk op het systeem komt (doordat alles lekker warm wordt).

Maar om de koppakking voor 99% uit te sluiten is het handig om met een koude motor te beginnen. Starten dat ding en de dop van de radiator af. De radiator mag niet borrelen. Helaas lijken de koelwaterslangen van een iets zwaardere kwaliteit dan die van een auto dus koelslangen indrukken (met gesloten radiator dop) om te kijken of er druk opbouwd is wat lastig. Ook zul je vast al hebben gekeken of er een olie filmpje op het koelwater drijft enzo.
Het koelsysteem mag zeker niet snel op druk komen (eventueel met een grote WAARSCHUWING te testen door voorzichtig de dop los te draaien als je nog 100% zeker weet dat het water nog niet warm is in de radiateur)!

Je hebt redelijk recent de koppaking vervangen dus eigenlijk lijkt het sterk dat het dat kan zijn (of heb ik het nu verkeerd?). Ik weet (nog) niet hoe het zit met een OM314 maar daarvan had ik dacht ik ook al eens opgevangen dat de kopbouten nagetrokken moesten worden. Ik vermoed dat dat gebeurd is? (Er was ooit een serie Saabs waarbij de kopbouten toch langzaam haast loskwamen over de tijd heen). Eigenlijk zou ik dat op moeten kunnen zoeken maar ja ik wil eigenlijk ook nog mijn mandje in :wink: .

Misschien moet je de motor gewoon eens een half uur stationair (of misschien handiger met een verhoogd toerental) laten lopen en kijken of er dan nog steeds geen plasjes onder vormen. Bij een volvo kwam er een zeer dun straaltje uit een slang (verteerd door motorolie) precies op de uitlaat en daardoor was de lakkage niet te zien. Ook bleek er in de radiator een druppellek te zitten maar de radiator werd altijd zo warm dat het verdampt was voor het de vloer bereikte. Ik ben haast bang dat je zoeits hebt. Ben je al het totale systeem langsgelopen op zoek naar wit poeder of een witte afzetting? Ook alle rubberslangen nog eens langslopen kan een verdachte plek zichtbaar maken. Als de slangen niet recent vervangen zijn dan zijn ze op z'n minst verdacht.

Dus zoek naar een lek dat alleen bij bedrijfstemperatuur (of hoger) zichtbaar wordt.

Dit is door eigen ervaringen met diverse auto's maar ook hier werd ik wel eens voor de gekgehouden door een kleine lekkage (die de lekke koppakking maskeerde die prompt bij de eerstvolgende APK compleet verdween).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Frank.fjph

Marc,

Bedankt voor je reaktie,
wat betreft de koppakking, die is niet recent vervangen , maar de motor is in z'n geheel vervangen door deze, die 165000km gelopen heeft en dus in aanmerking komt voor een nieuwe pakking. :cry:

Verder is er geen drukopbouw merkbaar, en ook bij afpersen op 1 a 1,5 bar zijn er geen zichtbare lekkages.

Frank
Frank.fjph

Even deoplossing van het probleem: (had eerder geen tijd omdat dit speelde in de week voor ik voor 1maand naar Giekenland vertrok..juist ja met de 508D)
De 314 motor heeft verstuiverbussen die gekoeld worden en afdichten met een O ring, en die waren lek, waardoor er koelvloeistof lekte naar de bovenkantvan de kop onder de klepdeksel.

Het hele verhaal is een stuk langer dan hierboven, voor geinteresserden zal ik het desgewenst het hele verhaal opschrijven.
Frank
Herman508
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Frank.fjph schreef:De 314 motor heeft verstuiverbussen die gekoeld worden en afdichten met een O ring, en die waren lek...Frank
Je bedoeld de koperen branplaatjes ?
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Plaats reactie