Dynamo /laadcontrolelampje en extra relais

Plaats reactie
Frank.fjph

Dynamo /laadcontrolelampje en extra relais

Bericht door Frank.fjph »

Bij een kleine renovatie aan de elektrische installatie van de 207D ontdekte ik dat er immiddels al 3 relais aan het laadcontrolelampsignaal (leuk voor 3x woordwaarde) heb hangen.
Mij staat bij dat de piekspanningen die de relais veroorzaken schade aan de dynamo kunnen opleveren.
Wie heeft hier informatie over of ervaring mee????
Ook de visie van electo(nica) deskundigen zijn welkom.

Frank
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Zet er anders éénkleine op die de drie andere relais bedient. Kun je waarschijnlijk nog wel even uitbouwen....

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Ook de visie van electo(nica) deskundigen zijn welkom
Hé Frank,
Komt dat mooi uit, hier loopt tegenwoordig iemand met patenten en ingewikkelde studies rond, kweet bijna zeker dat die je ken helpen. (wij hebben waarschijnlijk teveel boereverstand...)

Succes!

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Normaal zijn die relais voorzien van een blus en sperdiode, moet er op staan.
Dan zijn ze "beveiligd", of dat je er zelf diodes over heen zet.
Ik zou gewoon met een reais de andere aansturen.

Succes!

Groet Anton (met normaal verstand)
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

it camperke schreef:Hé Frank,
Komt dat mooi uit, hier loopt tegenwoordig iemand met patenten en ingewikkelde studies rond, kweet bijna zeker dat die je ken helpen. (wij hebben waarschijnlijk teveel boereverstand...)
En dan zeggen ze van mij dat ik wel eens bot ben??? :shock: :roll:

@Frank: Hier heb ik helaas geen verstand van.
En ook al niet van verzekeren, dus kan ik alleen nog maar politieagent worden.. :cry:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

it camperke schreef:
Hé Frank,

En dan zeggen ze van mij dat ik wel eens bot ben???
Ooowww, zo wassie niet bedoeld hoor :wink: :wink:

Bedoel alleen maar te zeggen dat dit inderdaad een klussie is voor de juiste man op de juiste plaats, that`s all 8) 8)

Succes!

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
melhof

Bericht door melhof »

Mijn roem snelt voor mij uit.... ik zou er al bijna niet meer op durven reageren.... :wink:

Hier gewoon wat electronica boeren soldeerjongens kennis:

Je laadstroom lampje is inderdaad niet echt bedoeld hiervoor.
Maar als het al jaren zo is en je dynamo het al jaren trekt... waarom zou je je dan druk maken.

Het komt er dus op neer dat de 3 relais over het lampje geschakeld staan en dus ingeknepen staan als je motor uit is maar het contact aan?? :?:

Wat schakel je daar dan allemaal mee? Alarm installatie ofzo?

In ieder geval kun je dan beter de relais op de D aansluiting van je dynamo zetten. Deze is er veel beter tegen bestand.
Hij geeft echter spanning als je motor draaid. Maar je zou dan bv. de relais als breek contact kunnen gebruiken ipv. maak.
Als je ze dan aansluit via je contact slot heb je dezelfde werking.

Zoniet:
Een blus diode kan iets helpen om de klap van de spoelen iets te verzachten. Die soldeer je dan zo over de spoel van iedere diode heen dat hij als je er 12V op zet geen stroom doorlaat: met de markeer rand naar de +

Maar nog steeds blijf de beter oplossing dan met een klein relais de 3 anderen schakelen. Je blijft anders namelijk met je 3 relais stroom trekken door de rotor spoel die daar eigenlijk niet voor bedoeld is. :(

Suc6
Melchior
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Allen bedankt voor de reakties (en overige opmerkingen) .....

De blusdiode zit vermoedelijk in het originele sceidingsrelais van de huishoudaccu ingebouwd. Ik had ook al aan die dingen gedacht, moet er nog ergens eenpaar hebben liggen van relais van verkeerslichtinstallatie.

Antwoord op de vraag wat ikallemaal schakel is:
Oorspronkelijk zit er aleen het eerder genoemde scheidingsrelais op en het daar aan parrallelgeschakelde relaistje dat de koelkast voeding (12V) levert zolang de motor loopt.
Het derde relais zit er sinds vorig jaar bij geschakeld, maar niet als de andere 2 dat relais werkt eigenlijk net als het laadcontrole lampje: plusvoeding (kl. 15 ) aan de ene kant en de lk lamp ( D+) aan de andere kant. Doel van relais: startrekschakelaar heeft af en toe kuren, dus een knop met voeding direkt naar startmotor gemaakt, om nu ongewenste starts te voorkomen zorgt dit relais ervoor dat je alleen kan starten als kontakt aan en motor loopt niet.

Dit betekent ook dat ik niet een klein relaistje kan pakken die alle 3 aanstuurt.

Rest de vraag wat iemand bedoelde met blus en sperdiode.
Tot slot : welke type diode hiervoor te kopen (als mijn voorraad niet voldoende is.. :(

met dank
frank
Plaats reactie