Pagina 1 van 2

HELLUP! Motor gecrashed...

Geplaatst: 30 jul 2007, 14:54
door KOERT
Na de recente aanschaf van een mercedes L 407D 1978 en een paar weken voorbereiding voor de keuring heeft de motor het serieus begeven (1 dag voor de keuring).

Op dit moment wordt er gekeken wat er precies is gebeurd, maar ik vrees het ergste. Het klonk als een ouderwetse vastloper: Harde knal en daarna niks meer. De motor verbruikte voor deze uitval nauwelijks olie en hij is ook niet overhit geweest...

Hij staat bij Truckland in Amsterdam. Uiterst vriendelijke mensen daar, maar ik schat dat een motor overzetten daar onbetaalbaar gaat worden. Omdat we het busje nog maar kort hebben geven we het nog niet op, maar ik heb hulp nodig en vooral een nieuwe betrouwbare OM616 evt met versnellingsbak.

Heeft iemand ervaring (tips en adviezen): Graag!

Groeten,
Jojanneke en Koert

Geplaatst: 30 jul 2007, 17:39
door winand
Oei oei, maar hopen dat het meevalt :?
Misschien eerst even afwachten wat de diagnose is, wat er precies kapot is?
Ik wens je veel succes!
Je moet maar denken; Alles wat kapot kan gaan, kan ook weer gerepareerd worden :wink:

Geplaatst: 30 jul 2007, 18:56
door Dennis en Nancy
bel de mensen van de onderdelen commisie eens. Gerrit Stroomer heet de goede man geloof ik.

Dennis

Geplaatst: 30 jul 2007, 19:24
door Gerard
Gerrit Stroomer is volgens mij met vakantie, maar, afgelopen zaterdag bij ons VW busje..trrrrrrr.knal,knal, en toen was het ook over...
distributieriem versprongen, dag kleppen...170000 km, en nu ben ik het ding goed zat, we hebben er een koper voor, dus weg dan maar.

Geplaatst: 30 jul 2007, 20:46
door Saskia
Wat ontzettend balen voor jullie. Het beste ermee, misschien valt het nog mee.

Geplaatst: 30 jul 2007, 21:46
door Frank.fjph
Sterkte ermee, een 616 kan veel hebben, de mijne gaf ook de geest, maar na wat sleuelen en geluk liep ie weer, met weinig kosten.

@ gerard: de distributieriem zal het niet zijn bij koert... :lol: :lol: :wink:

Frank

Geplaatst: 31 jul 2007, 02:42
door Gerard
Frank.fjph schreef:Sterkte ermee, een 616 kan veel hebben, de mijne gaf ook de geest, maar na wat sleuelen en geluk liep ie weer, met weinig kosten.

@ gerard: de distributieriem zal het niet zijn bij koert... :lol: :lol: :wink:

Frank
We houden het maar op VW zwakte...

Geplaatst: 31 jul 2007, 02:48
door Dennis en Nancy
Ik wil even 1 ding weten Koert,....

Heeft de vriend van je zus iets aan de motor gedaan qua service onderhoud controle of reparatie? Olie wisselen, filters vervangen, kleppenstellen of iets dergelijks?

Groeten Dennis

Slopers

Geplaatst: 31 jul 2007, 13:36
door africandreamers
Hoi Koert en Jojanneke,

veel sterkte met de motor. Laat ons weten wat er aan de hand is. Mocht er een nieuwe motor nodig zijn loont het de moeite de diverse slopers af te bellen, ik ben daar de laatste tijd vaak over de vloer en daar gaan met hoge doorloopsnelheid allerlei bussen (in onderdelen) richting Afrika. Daar moet ook een motor vandaan te krijgen zijn, maar het probleem is dan natuurlijk een goede zien te krijgen. B.v. in Benthuizen zit een sloper waar ik een loods vol motor blokken zag staan. Weet niet of er iets bijzit, via Marktplaats zijn wel telefoonnummers ed te krijgen.

Succes,

Fulco

Geplaatst: 31 jul 2007, 13:42
door KOERT
@ Cowboy Dennis: Grapje zeker. :wink:
Ik kan helaas niemand de schuld geven. Oorzaak onbekend.

@ Fulco: Terugkijkend heb ik er echter wel steeds meer vertrouwen in dat het niet helemaal einde oefening is.
Nog geen uitslag van de analyse. Daarna ga ik gericht speuren naar onderdelen. Het evt. vinden van een goede (gereviseerde?) motor zal inderdaad het moeilijkst worden.

Blijven duimen allemaal...

Geplaatst: 31 jul 2007, 15:32
door melhof
Ik weet het telefoonnummer van iemand die zelf een moderne (tweedehands) sprinter motor in een 208 heeft gezet omdat hij hem intensief gebruikte en meer trekkracht wou.
Hij had vorig jaar de oude 616 nog over. Ik heb er toen bij hem de 5bak af gesleuteld.

Volgens hem was het wel een karwij om de boel aan te passen aan de nieuwe electronica, maar zeker de moeite waard.

Als je wilt stuur ik je het telnr.

Overigens heb ik toen zelf ook wel eens rond gebeld om een andere motor in te laten bouwen (toen hadden we de bus net een geen tijd... :oops: )
Ik heb toen offertes gekregen van rond de 1500 euro.
Misschien heb ik die nummers nog.

Groet,
Melchior

Geplaatst: 31 jul 2007, 18:34
door Dennis en Nancy
KOERT schreef:@ Cowboy Dennis: Grapje zeker. :wink:
Ik kan helaas niemand de schuld geven. Oorzaak onbekend.
Nou eigenlijk was ik vrij serieus.

Als er binnen een afzienbare tijd 2 motoren kapot lopen uit een gezin dan komt bij mij de vraag wat ermee gebeurd is. Is dat zo raar?

Ik bedoel het niet lullig hoor.

Maar het maakt mij ook allemaal niet uit.

Veel succes ermee.

Dennis

Geplaatst: 31 jul 2007, 19:17
door KOERT
@ Dennis: Antwoord ook niet kwaad bedoeld. ;-)

Het onderhoud is voor beide auto's door iemand anders gedaan.
Vastlopen van beide bussen is dus noodlot geweest.

Vriend van m'n zus was in haar geval eigenlijk een iets te laat ingezette noodhulp.

Eigen noodplan is in ontwikkeling.

Er is hoop, mede door Melchiors eerdere offerte


groet, Koert

Geplaatst: 31 jul 2007, 20:15
door Dennis en Nancy
Er is dus hoop!

Das mooi!

Groeten Dennis

Geplaatst: 01 aug 2007, 11:45
door Froukje
Je weet nu dat er hoop is! Je was dan ook de eerste die ik belde toen mijn busje weer bromde :)
Die vriend van mij is toch best okay ;)

Ik ga voor jullie duimen!

Geplaatst: 03 aug 2007, 14:20
door KOERT
Update:

De analyse laat even op zich wachten (Truckland gaat het 'er tussendoor' doen) en dat is OK, want we hebben voor dit jaar een andere vakantie geregeld.

Ik heb tijdens een belrondje (bedankt Melchior) ons aller Mercedes vriend Harry v d. Kraats (die overigens nu zelf aan het toeren is) ook even gebeld en die wist me voor 90% zekerheid te vertellen dat het de distributieketting is. Afgeschreven motor dus.

Hij wil me wel gaan helpen zoeken naar een (oude-) nieuwe OM616.
Redelijke zijn er al vanaf 500,- tot zo'n beetje 2500,- voor een gereviseerde.
We zijn in beraad voor de beste keuze.

Nog maar eens goed de bus in haar ogen kijken of ze het nog waard is...

Geplaatst: 03 aug 2007, 15:12
door melhof
Kun je niet beter op zoek gaan naar een OM314 ofzo?

Voor ons is de 65pk zo krap bemeten dat ik er nooit een zelfde meer in zou stoppen.
We zouden toch graag wel eens tegen de wind in niet naar 70km/h af te hoeven zakken.

Maar in ieder geval prettig om te horen dat je er weer positief over nadenkt hem gewoon weer wilt laten rijden!

Groet,
Melchior

OM314

Geplaatst: 03 aug 2007, 15:23
door Twan Schoenmakers
Hoi, mocht je over willen gaan naar een OM314 dan heb ik er nog een prima exemplaar liggen. Overgehouden van mijn overgang naar een OM364A (overigens bij ons aller Harry gekocht).

Groeten,

Twan

Geplaatst: 03 aug 2007, 15:59
door Jeroen_Hanomaf
Vergeet niet dat je bij ombouw naar OM314 dan ook de volledige aandrijflijn moet hebben!

Groetjes
Jeroen

aandrijflijn

Geplaatst: 03 aug 2007, 16:25
door Twan Schoenmakers
Hoi Jeroen,

Dat wist ik niet bedankt voor de info.

Mijn aandrijf lijn kon bij de ombouw naar de OM364A blijven zitten dus die is niet voor de verkoop beschikbaar.

Groeten,

Twan

Geplaatst: 03 aug 2007, 19:41
door A_A
Klopt helemaal Jeroen, zo kom ik aan een 608 aandrijflijn in mijn 406.

Geplaatst: 03 aug 2007, 22:59
door KOERT
Ik ben inderdaad op de hoogte van ombouwen (lang leve het forum!)

Ik denk echter dat ik liever geld stop in meer betrouwbaarheid dan in meer kracht. Ombouwen inclusief aandrijfas (en achteras!) is heel wat extra werk (en dus geld, want dat lukt me nooit alleen)...

Moet je zien hoe mooi zo'n compleet gereviseerde 616 eruit ziet, dat is toch wel heel erg aantrekkelijk... :roll:


Afbeelding
Boeddhistische wijsheid:

Het gaat niet om dat je de top (snel) bereikt, maar om de weg ernaartoe.

OM314

Geplaatst: 03 aug 2007, 23:10
door Twan Schoenmakers
Koert, dat van die snelheid daar ben ik het helemaal mee eens. Want wij hebben de OM354A niet geplaatste om een hogere top te halen (hoewel dat wel mogelijk is) maar puur om berg op veilig met het verkeer mee te kunnen. Wij maken er beslist geen race van om op onze bestemming te komen.

In het verleden vielen wij met onze relatief zware 508 op de snelweg bij een klim terug naar 30KM wat 2 keer geleidt heeft tot een situatie waarbij een vrachtwagen (ruim voorzien van PK's) bijna zonder kloppen bij ons achter naar binnen gereden kwam. In tegen stelling tot bus modellen is bij ons aan de achterkant niet te zien dat er een 508 onder zit uit 1980, dus die jongs op de ruim van PK's voorziene vrachtwagens verwachten dan ook geen terug val van 95KM naar 30KM, met alle gevolgen en irritaties van dien.

Maar dat een ombouw veel extra werk met zich mee brengt daar weet ik (of beter gezegd mijn technisch wonder team, want ik heb dit niet zelf gedaan) alles van. Maar alles overzien vinden we het achteraf meer dan de moeite waard.

Groeten,

Twan

Geplaatst: 07 aug 2007, 18:07
door melhof
Tjo, ziet er wel heel gelikt uit die mooie 616 :shock:
Ik herken er bijna ieder onderdeeltje van. :wink:

Wel past dit cedan model totaal niet in onze busjes.
Dan moet je bijna de heflt van al dat moois verwisselen met je oude blok. :cry:

Ik zou dan toch verder zoeken naar een gerevisserde 617 (5-cylinder)

Kan iemand uitsluitsel geven over of je tegenwoordig WEL zonder RDW her keuring naar een hoger aantal cylinders of vermogen mag?

Groet
Melchior

Geplaatst: 07 aug 2007, 18:26
door A_A
Uitsluitsel geven kan ik niet, maar het is geen apk controle punt meer hoeveel cilinders de motor heeft.