Dimlicht probleem

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
sanderschuringa
Contacteer:

Dimlicht probleem

Bericht door sanderschuringa »

Hallo,

Mijn camper rijdt nu ergens in Zuid-Frankrik / Spanje rond en er wordt gemeldt dat de rechterkoplam (bijrijder) het soms doet. Dat wil zeggen, hij diet het niet, en af en toe wel... Groot licht doet het wel.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Niet aan de zekeringen denk ik? Want die doen het wel of niet, niet af en toe (of branden die oudjes soms niet goed door waardoor die af en toe wel/niet contact maakt?). Of ligt het aan de contactpunten?

HELLUP!
Hans Delwel
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

Vaak heb je bij oudere voertuigen nog zekeringen die "klemmend" tussen twee stripjes zitten.
Dit kan wel eens storingen veroorzaken, ook wel niet werken is niet vreemd.
Het beste wat je dan even kan doen id de zekeringen er tussenuit halen, even een schuurpapiertje over de contactpuntjes halen en ze iets dichter bij elkaar buigen.
Vaak is je probleem dan opgelost.
Carpe Diem
naar mijn bus
winand

Bericht door winand »

Wat ook vaak slecht contact maakt is de fitting waar het lampje in zit.
Even de koplamp open maken, kontactjes van lampje en fitting een beetje opruwen (schuurpapiertje) en een beetje contactspray.
Kijk meteen even naar de staat van de aansluiting van de draden achter de koplamp, het kan zijn dat het kabelschoentje los zit of dat de draad daar bijna weggecorrodeerd is.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
DVIII

opletten

Bericht door DVIII »

stay tuned guys, tussen de zekering en de lamp zitten A de wisselschakelaar ( dat ding aan het stuur ) en B de stekker achterop de lamp zelf. dus als de dimlicht weigert en het grootlicht brand wel dan is de zekering OK en blijven de wissel schakelaar en de stekker over ( en het filament van de lamp( de gloeidraad)) . de wissel schakelaar kan schade hebben en dat omzeil je door de gele en de witte draden bij de lampen om te steken ( erg lastig , maar als het moet ) en voortaan op grootlicht stand dimlicht te voeren ( en slechts 1 grootlicht te hebben ) of doe eerst wat het meest voor de hand ligt , de lamp zelf vervangen , kleine moeite grote verbetering ..... save the hard tricks for last oops correct me when i'm wrong
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

correction: there are 4 fuses..... :lol:

Iedere functie heeft eigen zekering, dus dim rechts heeft er een en groot rechts heeft een andere..Frank
melhof

Bericht door melhof »

De schakelaar werkt voor links en rechts tegelijk en loopt met 1 draad voor groot en 1 voor dim licht naar het zekeringen blok.

Op het blok worden ze gesplitst voor dimlicht:
links: 1 zekering + draad naar de lamp
rechts: idem

Probleem moet dus zijn: slecht contact van:
zekering, kabelschoentjes, draad of lamp zelf.

Oplossing:
Dimlicht aan doen en met de vinger rammellen aan:
-beginnend bij de zekeringen (pas op ze kunnen HEET zijn, dan zijn: dan zit het probleem daar)
-stekkertjes
-daarna naar de lampen en daar aan de stekkertjes rammelen

Als hij gaat knipperen zit het daar.

Suc6
sanderschuringa
Contacteer:

Bericht door sanderschuringa »

Nou... het is opgelost. Was een bedrading probleem! Lang leve de ANWB! :D

Bedankt voor de reacties.
Roger 1100
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Goed om te lezen dat het probleem opgelost is.

Ik heb zelf ook zo'n probleempje gehad: rechtervoorlamp deed het af en toe niet en de radio deed het soms wel, soms niet. Lamp proberen te verwisselen, alle kabels nagelopen. Uiteindelijk bleek het aan de zekeringen te liggen (hier kwam ik achter door met de zekeringen te draaien). Deze (en de stripjes waar ze tussen geklemd zitten) waren redelijk geoxideerd. Oxidatie verwijderd met fijn schuurpapier. Nu doet alles het weer perfect.
Carpe Noctem.
Plaats reactie