Niet helemaal nieuw, maar toch..... meer kracht voor een 406

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Kraantje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2006, 08:33
Locatie: Monster

Niet helemaal nieuw, maar toch..... meer kracht voor een 406

Bericht door Kraantje »

Hallo allemaal,

Ik ben al weer een tijdje in het bezit van een 406d. Onlangs met z'n vieren rondgetuft en inderdaad, we hebben ons aanvankelijke (vakantie)reisschema een beetje moeten omgooien ivm het gebrek aan kracht in de heuvels (!) van Belgie en Frankrijk. Let wel : wij zijn van het type 'rustig aan' en geven niet veel om snelheid. Wel zouden we graag wat meer kracht aan Der Klaus willen geven. Kortom, welke (relatief makkelijke/goedkope) middelen staan ons ter beschikking? Ander luchtfilter? Andere uitlaat? Andere.......?
Of toch een omzetting naar een OM314? En wat zijn de daarmee gepaard gaande noodzakelijke veranderingen?

Graag zou ik jullie onontbeerlijke kennis willen inschakelen om van mijn 3 ton wegende kampeertrots een degelijke klimgeit te maken. (Volgend jaar gaan we namelijk een paar maanden op pad en zouden daarbij graag wat bergketens oversteken.......)

Groeten, Richard
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

De 314 optie is een goede, maar wel wat werk (en kosten) ,maar dan heb je ook wat.....
352 motor is nog mooier of 364 nog meer pk's

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

motor ?

Bericht door DVIII »

Richard, voor je begint is het goed te orienteren , een 406 auto is ingericht voor een diesel met een toerental van maximaal 4200 rpm (in die buurt) , als je om gaat bouwen heb je ook een aantal beperkingen op het kenteken staat bv vermeldt hoeveel cilinders , en omdat omkeuren naar meer cilinders ( bv een 352) niet een twee drie gaat zal je voor het gemak bij 4 cilinders moeten blijven , een grotere motor zoals de 314 of 364 is nogal een verbouwing omdat het chassis niet direct ruimte biedt aan een 3,7 4,0 ltr motor en de achteras is niet te gebruiken ( 25 % verschil in overbrenging), maar er zijn ook opties in het 616 of nieuwere aanbod 601 die bouw je relatief makkelijk in zonder ook nog de achteras te hoeven verwisselen. en is de bus zoveel werk wel waard
Kraantje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2006, 08:33
Locatie: Monster

Bericht door Kraantje »

Tja, ombouwen is ook niet helemaal mijn ding..... Enig idee wat zo'n ombouw (uitbesteed) moet gaan kosten? Eigenlijk ben ik op zoek naar wat simpelere aanpassingen in de onderdelensfeer; filters, overbrenging, en evt. een overdrive om wat minder toeren te maken op de langere rechte stukken. Wie heeft ervaring of kent mensen die iets dergelijks toegepast hebben?
Gerard Wildschut

Bericht door Gerard Wildschut »

Dag Richard,

Ik loop het risico om via via ongenuanceerde beschuldigingen :oops: toegeworpen te krijgen, maar toch wil ik je antwoorden. Er is een discussie op dit forum gaande (geweest) over de toevoeging van gas aan de dieselbrandstof.
Er zijn Dubbelluchtleden, die zo'n systeem hebben (laten) in(ge)bouw(d)en. Je kunt dit commercieel met korting voor een Dubbelluchtlid, laten doen, maar er zijn leden die van mening zijn, dat je als je handig bent, dit ook goedkoper zelf kunt Hoe één en ander -na eigen bouw- officieel is geregeld is aan mij onbekend, maar kun je navragen bij de deskundigen.
Ook kun je bij diegenen die met deze brandstoftoevoeging rijden navraag doen naar hun ervaringen. Zoek eens op "LPG en diesel".

Groet,

Gerard Wildschut
Laatst gewijzigd door Gerard Wildschut op 13 aug 2007, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

nabericht

Bericht door DVIII »

even een toevoeging aan mijn vorige post , en meteen een goede raad
de motor die je nu in je bus hebt is een OM 615 \ 621 , en die is eigenlijk optimaal in zijn huidige performance , 55 pk bij 4250 rpm
en aangezien de krukas slechts drie maal gelagerd is ( is het geen schatje) doet hij mee met de beste dieseltjes om zich heen . ergo het is geen optie om daar meer uit te halen dan dat er nu inzit , het zou alleen tot teleurstelling lei(ij)den.
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

He hoi, een 406d met om314 is nog geen garantie voor snelheid berg op hoor. Ik heb een 406d met om314 en achteras van een 608.
Mijn auto zal ongeveer het zelfde wegen als jullie auto, rond de 3 ton minstens. Ik heb nog niet veel bergen gezien, maar in Normandie op de snelweg ook steeds de klimstrook op moeten zoeken. Je hebt natuurlijk dan wel een massieve 80 pk ;-) maar of het echt zo heel veel uit maakt in snelheid berg op denk ik niet.
Maar misschien eens een drag strip opzoeken :-)
Is dat zowiezo wel eens gedaan, de tijden vergeleken tussen een 406 en een 508 ?
Volgens mij scheelt het niet zo veel of zit ik nu erg mis?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ze zijn bij gebrek aan pk's geen beide vooruit te branden, en het zijn geen luxe auto's!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Ach ik vind mijn auto best luxe hoor ;-)

ventilatie uit alle kieren die je ziet :-)
Stromend water als het regent ;-)

Nee sorry Anton ik snap wel wat je bedoeld hoor, je moet de tijd hebben maar boven komen doe je wel!

Er is meen ik een sprookje van een slak en een konijn of haas. Kan dat van Lafontaine zijn ?

De Haas en de slak spreken af een wedstrijd te doen wie het eerste thuis is,

De haas overmoedig als hij is gaat 100 meter naar achter om de slak een voorsprong te geven. Het startschot klinkt de Haas gaat er als een Haas vandoor, maar voor hij de voorsprong ingehaald heeft is de slak al thuis in zijn huis op zijn rug :-)

Zo voel ik mij ook wel es, het gaat niet snel maar als ik de motor uitzet ben ik thuis :-).
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Klopt, maar als je haast hebt moet je niet aan zo'n ding beginnen, das logies!
Ook de andere merken met meer vermogen doen er niets zo veel korter over.

Dus: De poot op het gas en de blik op oneindig!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Gewoon een motor nemen van een w123, een 240 diesel. Of een 407 busje. Dan heb je toch 10 pk extra. 72 ipv 60.

Dat is de befaamde OM 616. Op zich een taai motortje. Met z'n lange slag ook nog redelijk wat koppel.

Nog mooier is een OM 617. Een vijfcilinder. Dan heb je 88 woeste pk's tot je beschikking.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Op die types hoort een koppelingsplaat die een grotere diameter heeft spciaal voor busjes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Koppelingsplaat verschil:
Ik heb het koppelingsplaat verschil ook gemerkt.
Ik heb een OM616.912 die uit een 240D komt.
Toen ik de koppelingsplaat hiervoor probeerde te krijgen, kreeg ik in eerste instantie ook een plaat verkocht die circa 4cm kleiner is dan er uit kwam.
Uiteindelijk bracht de koppelings plaat die volgens de nummers in het busje thuis hoort soelaas.

OM616 65pk of 72pk:
Onder de OM616 motoren is zijn 2 types: 65pk en 72pk
Toch hebben ze bijna dezelde serie nummers.
Het is dat ze vanaf augustus 1978 zijn overgegaan op een iets andere kop configuratie maar vooral andere voorkamers.
Hierdoor werd de cylinder inhoud iets kleiner, maar kreeg die meer vermogen: 72pk.
Toch kun je bv. bij de OM616.912 serie pas uit de getallen hier achter opmaken welke van de 2 het is.
Dit geld ook voor de 616.934 etc.

Je kunt het ook aan de verhoudingen van de kop zien, maar dit is alleen voor een zeer geöefend oog zichtbaar.
Overigens lijkt me dat je ook de kop kunt omwisselen voor een met het hogere vermogen.
Lijkt me dat de voorkamers uitwisselbaar zijn, maar dat zou ik mijn hand niet voor in het vuur durven steken.
In iedergeval nooit zomaar doen. De ene steekt namelijk verder de cylinder in!

Als je in de werkplaats handboeken kijkt kun staan bij de pagina's over de kop de foto's van de verschillende typen. Hier kun je het mee vergelijken.

Moderne motor inbouwen:
Zoals ik al eerder in een ander thread heb gezegd kun je er ook een moderne motor inbouwen. Dan heb je gewoon de kracht van een moderne Sprinter of dergelijke.
Dan is alleen een (schade) donor wagen wel aan te raden.
Ik heb het telefoonnummer van iemand die dat heeft gedaan.

Groet,
Melchior
Kraantje
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2006, 08:33
Locatie: Monster

Iedereen bedankt voor jullie commentaar!

Bericht door Kraantje »

De bus staat momenteel in de stalling. APK probleempje....
Iedereen ontzettend bedankt voor de commentaren. Stiekem denk ik inderdaad aan een 616 of 617; we gaan de bus toch een beetje aanpassen (beetje veel trouwens). Hij komt niet door de APK vanwege compleet verrotte bodemplaten! IEMAND NOG ADVIES?
groeten Richard en Danielle
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

We hebben onze 406 de alpen over gereden en ook enkele serieze stijginegn in slovenie en kroatie.

Je komt er wel. Alleen langzamer dan het gemiddelde moderne spul. het rookt wat meer en je maakt wat meer lawaai. :D

In de nacht een berg op met 35km is gewoon geen goed idee. Zorg dan minimaal voor voldoende verlichting.

Groeten Dennis
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Iedereen bedankt voor jullie commentaar!

Bericht door evelyn25 »

Hij komt niet door de APK vanwege compleet verrotte bodemplaten! IEMAND NOG ADVIES?
groeten Richard en Danielle[/quote]

gaat het om de "houten" vloer? of om het sub-frame??
bij de houten vloer. vermoed ik leeghalen van de bus... en nieuwe vloer erin. (minimaal 8mm betonplex, lekker watervast)
Als je subframe rot is kun je ws de rotte stukken eruit slijpen en nieuw erin lassen..
Ik maak op uit je vraag dat je houten vloer rot is. ik denk dat je toch leeg moet..
succes
gerbrand
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten