Golfvorm 220Volt omvormers.

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Golfvorm 220Volt omvormers.

Bericht door yaco »

Ik heb een nieuw koelkastje voor 95,-euro gekocht van 50x50x50 cm die mooi op de plek van mijn oude 220/12/gas kastje past. De binnen maat is 60 liter.
Maar nu alleen op 230v verbruik 70 w .
Ik ben er alleen nog niet uit wat ik het beste als omvormer kan aanschaffen , ik wil hem ook voor de laptop gebruiken.Sinus vormig ,Trapezium?
Iemand suggesties?
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Bericht door karogegro »

Nu ben ik geen electronica expert, maar je moet er alleen rekening mee houden dat de aanloop/start stroom van de kk behoorlijk hoog kan zijn. Dat betekent dus dat je een omvormer moet hebben die zwaar genoeg is om die start/aanloop stroom aan te kunnen. Bij mij trekt het compressortje 60 watt en heb ik de kk aangesloten op een 600 watt zuivere sinus omvormer en dat gaat prima. Of hij het ook doet op een blokgolf omvormer durf ik niet te zeggen, maar dat zullen de experts op dit forum ongetwijfeld weten.
Toine.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ook deze discussie is al eerder gevoerd en moet met wat intelligent zoeken terug te vinden zijn....

Zowel koelkast als laptop behoren het op een blokgolf net zo goed te doen als op een sinus. Dat geldt niet voor: (uit m'n hoofd)
- Senseo-apparaten;
- Braun oplaadbare tandenborstels (ik weet nog steeds niet waarom).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Veel topics over omvormers zijn ook te vinden op
http://www.camperforum.nl
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Ernst, die Braun Tandeborstel die laad je toch op door ze op de houder te zetten. Hierbij maken ze geen direct elektrisch contact. Maar je plaatst hem in een elektro magnetisch veldje wat het spoeltje in de borstel weer omzet om de accu op te laden. Ik kan mij voorstellen dat dit principe vrij precies werkt en verstoord wordt met een blokgolf? Via inductie dus.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Precies. Volgens mij zit er alleen en spoeltje in het voetstukje en verder niets.

Een steilere flank geeft een hogere spanning in de secundaire winding, maar het is juist de "lader"(d.w.z. het voetstukje) die de geest geeft. Zelf één keer meegemaakt, maar door anderen op het forum ook gemeld.

Zijn trouwens behoorlijk off topic terechtgekomen, van een dubbeldeurs koelkast naar een elektrische tandenborstel :oops: Misschien wil Leo het laatste deel afsplitsen en een draadje "golfvorm wisselrichters" maken :idea:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Zie bovenstaand!

Als vuistregel word als aanloopstroom 10 x het vermogen genomen, dus in jouw geval een 700 watt omvormer.

Een blokgolf word al heel lang niet meer gebruikt, daar kun je een lampje op laten branden en verder niets!

Gemodificeerd wil zeggen dat er een trapeziumvormige sinus word ge bruikt, en daar draait in de praktijk (bijna) alles op.
als je nu die 700 watt afrond na boven zeg een 1000 watt dan heb je ook nog wat over!

Mijn laptop en pc doen daar niet moeilkijk over !

Om deze spanning te meten heb je wel een True RMS voltmeter nodig, dus zon ding uit de supermarkt geeft verkeerd aan!
yaco schreef:Ik heb een nieuw koelkastje voor 95,-euro gekocht van 50x50x50 cm die mooi op de plek van mijn oude 220/12/gas kastje past. De binnen maat is 60 liter.
Maar nu alleen op 230v verbruik 70 w .
Ik ben er alleen nog niet uit wat ik het beste als omvormer kan aanschaffen , ik wil hem ook voor de laptop gebruiken.Sinus vormig ,Trapezium?
Iemand suggesties?
Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gemodificeerd wil zeggen dat er een trapeziumvormige sinus word gebruikt

Dat is dus een blokgolf die ze door een filter halen. Voor het gemak noemde ik dat -wat polariserend- "blokgolf".
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Blackbird508
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2008, 16:48

Re:

Bericht door Blackbird508 »

Admin schreef:Ook deze discussie is al eerder gevoerd en moet met wat intelligent zoeken terug te vinden zijn....

Zowel koelkast als laptop behoren het op een blokgolf net zo goed te doen als op een sinus. Dat geldt niet voor: (uit m'n hoofd)
- Senseo-apparaten;
- Braun oplaadbare tandenborstels (ik weet nog steeds niet waarom).

Kan je een senseo aansluiten op een omvormer zonder problemen?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Golfvorm 220Volt omvormers.

Bericht door Admin »

Kan je een senseo aansluiten op een omvormer zonder problemen?

Zoals uit bovenstaande berichten blijkt:
- ja, als je een zuivere sinus hebt;
- nee, als je een "gemodificeerde sinus" oftewel een trapeziumvormige golf hebt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast