zoveelste vraagje ivm motorolie
- Kula
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16 okt 2007, 23:30
- Locatie: Waasland
zoveelste vraagje ivm motorolie
Hallo iedereen,
Aangezien niet veel reactie en misschien wat teveel vragen ineens heb ik mijn topic wa gewijzigd en wil ik me eerst concentreren op enkel de motorolie
Heb MB 609 van 1987 met 160000 km op gekocht (voor foto zie bij even voorstellen) en wil eerst en vooral de motorolie + oliefilter vervangen: er zat volgens onderhoudsboekje het laatst half synth. 10W40 van het merk champion op, in het begin wanneer onderhoud door MB werd gedaan 15W40, ben langs gegaan bij Mercedes Truckstore en ze zeiden dat ik toch best die 10W40 blijf gebruiken. Maar dat die olie aan bep nummer moest voldoen die je terugvindt in handleidingboekje. Ik dus naar de lokale autoshop en gekeken naar die nummer en er stond op de bus olie MB: 229.1 maar in mijn handleiding komt deze nummer niet voor wel 226.0 & 227.0 & 227.1 & 228.0 & 228.1 maar volgens de verkoper komt dit omdat de normen strenger zijn geworden en daarom dat dat nummer op die bus olie hoger is geworden ? Ook is dit eigenlijk olie voor personenwagens en als ik op de site kijk van champion vindt je verschillende 10W40 voor zware bedrijfsvoertuigen en op deze staat het nummer 228.5 of 228.3 of ook 229.1. Maar dus ook geen enkel nummer dat ik in mijn handleiding terugvindt. Ik weet het echt niet meer nu. Daarom aan jullie de vraag wat is de betekenis van die cijfertjes en welke olie koop ik het best?
Alcast bedankt,
Greetz, Kula
Aangezien niet veel reactie en misschien wat teveel vragen ineens heb ik mijn topic wa gewijzigd en wil ik me eerst concentreren op enkel de motorolie
Heb MB 609 van 1987 met 160000 km op gekocht (voor foto zie bij even voorstellen) en wil eerst en vooral de motorolie + oliefilter vervangen: er zat volgens onderhoudsboekje het laatst half synth. 10W40 van het merk champion op, in het begin wanneer onderhoud door MB werd gedaan 15W40, ben langs gegaan bij Mercedes Truckstore en ze zeiden dat ik toch best die 10W40 blijf gebruiken. Maar dat die olie aan bep nummer moest voldoen die je terugvindt in handleidingboekje. Ik dus naar de lokale autoshop en gekeken naar die nummer en er stond op de bus olie MB: 229.1 maar in mijn handleiding komt deze nummer niet voor wel 226.0 & 227.0 & 227.1 & 228.0 & 228.1 maar volgens de verkoper komt dit omdat de normen strenger zijn geworden en daarom dat dat nummer op die bus olie hoger is geworden ? Ook is dit eigenlijk olie voor personenwagens en als ik op de site kijk van champion vindt je verschillende 10W40 voor zware bedrijfsvoertuigen en op deze staat het nummer 228.5 of 228.3 of ook 229.1. Maar dus ook geen enkel nummer dat ik in mijn handleiding terugvindt. Ik weet het echt niet meer nu. Daarom aan jullie de vraag wat is de betekenis van die cijfertjes en welke olie koop ik het best?
Alcast bedankt,
Greetz, Kula
Laatst gewijzigd door Kula op 22 okt 2007, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
- Kula
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16 okt 2007, 23:30
- Locatie: Waasland
@Joy, Had ze gemeten =>14 mm maar had toch t gevoel dat er wa veel speling opzat, je moet je niet inhouden om nog enkele vraagskes te beantwoorden :) zou graag morgen al t een en t ander doen :D
Laatst gewijzigd door Kula op 25 okt 2007, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
- Kula
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16 okt 2007, 23:30
- Locatie: Waasland
@ Joy, had me vergist bij meten het is wel degelijk imbus 14 zowel voor motorolieaftapbout, vesnellingsbakolie doppen (2) en 'pon' doppen (2) Heb er al 3 van de 5 opengekregen die andere 2 nog nie geprobeerd omdat t nog nie nodig was en weeral gene tijd meer had. :(
Motorolie + oliefilter zijn vervangen het is 10W40 1/2 synth. voor personenwagens van Champion geworden (hetgeen erop zat) heb het pijl en toestand van de boite-olie en pon-olie gecheked dit zag er nog zeer goed uit maar toch ga ik alles verversen. Meer uitleg zie Chassis en wielen.
C yooo !!
Kula
Motorolie + oliefilter zijn vervangen het is 10W40 1/2 synth. voor personenwagens van Champion geworden (hetgeen erop zat) heb het pijl en toestand van de boite-olie en pon-olie gecheked dit zag er nog zeer goed uit maar toch ga ik alles verversen. Meer uitleg zie Chassis en wielen.
C yooo !!
Kula
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ik had dacht ik laatst de goede imbus-sleutel gekocht.
"Oil drain plug" imbus sleutel. Heb ik em gekocht blijkt ie dus een mm of 2 te klein te zijn.
Waar halen jullie toch een imbus 14 vandaan> ik heb ze nog nergens gezien. :?
"Oil drain plug" imbus sleutel. Heb ik em gekocht blijkt ie dus een mm of 2 te klein te zijn.
Waar halen jullie toch een imbus 14 vandaan> ik heb ze nog nergens gezien. :?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Waar halen jullie toch een imbus 14 vandaan
Elke goede gereedschappenhandel. Ook vast wel in Eindhoven ;-)
O.a. de fabrikaten Facom en Stahlwille hebben 1/2" doppen met een 14 mm inbussleutel.
Elke goede gereedschappenhandel. Ook vast wel in Eindhoven ;-)
O.a. de fabrikaten Facom en Stahlwille hebben 1/2" doppen met een 14 mm inbussleutel.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
kosten
om niet meteen mensen op kosten te jagen ( ) , ik ververs al die oude motoren met goedkope 15 W40 olie, de bak met ATF en de achteras met 80W90 of mono 90.
een OM 364 wordt weleens een moderne motor genoemd , maar dat is relatief, tov een 314 is het een verbetering , maar een moderne motor heeft tegenwoordig een andere inspuit techniek en evt een turboblower.
dat hebben die "oude" motoren allemaal niet en daarom kunnen ze met eenvoudige olie uit de voeten.
een OM 364 wordt weleens een moderne motor genoemd , maar dat is relatief, tov een 314 is het een verbetering , maar een moderne motor heeft tegenwoordig een andere inspuit techniek en evt een turboblower.
dat hebben die "oude" motoren allemaal niet en daarom kunnen ze met eenvoudige olie uit de voeten.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Kula
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16 okt 2007, 23:30
- Locatie: Waasland
Mag ik eens vragen wat er dan juist op staat van spec want ik was eerst op zoek naar de nummertjes die in mijn handboek van m'n 609D stonden (heb ze hierboven opgesomd) maar kon dit bij geen enkele olie vinden, bij mijn olie (1/2 synth champion 10W40 vr personenwagens) staat er MB 229.1
Is dat dan ok ? Champion zelf raadde me eerder een olie aan voor bedrijfsvoertuigen ?
Ik denk dat de olie die ik nu gebruik zeker goed is maar overweeg toch om bij de volgende wissel over te schakelen naar bedrijfsvoertuigen-olie
Mvg, Kula
Is dat dan ok ? Champion zelf raadde me eerder een olie aan voor bedrijfsvoertuigen ?
Ik denk dat de olie die ik nu gebruik zeker goed is maar overweeg toch om bij de volgende wissel over te schakelen naar bedrijfsvoertuigen-olie
Mvg, Kula
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ik heb ook eens naar de LIDL olie gekeken, maar ik vond het een beetje vreemd dat deze olie voor zowel benzine als diesel motoren geschikt was.. Ik hou het maar op de olie van de praxisFrank.fjph schreef:..... LIDL, olie voldoet aan MB specs, en kostte vorig jaar nog 5,99 ...
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
voor oud gereedschap in eindhoven
ff naar teunissen rijden op de hoogstraat, naar binnen, langs de balie aflopen, achter der weer uit en je komt in de grote loods waar je al het oud ijzer kan vinden wat je zoekt in alle vormen maten, van draaibanken tot bladlood tot los plaatweerk tot aluminium tot gereedschap etcetcetc
hebben mij al heel vaak blijgemaakt
je kan ook direct achterom rijden
ff naar teunissen rijden op de hoogstraat, naar binnen, langs de balie aflopen, achter der weer uit en je komt in de grote loods waar je al het oud ijzer kan vinden wat je zoekt in alle vormen maten, van draaibanken tot bladlood tot los plaatweerk tot aluminium tot gereedschap etcetcetc
hebben mij al heel vaak blijgemaakt
je kan ook direct achterom rijden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten