Van mijn buurman kreeg ik net te horen dat mijn bus nogal stoort op zijn radio.
Hij vond dat niet vervelend maar dacht dat er misschien een mankement met mijn dynamo was.
Ik heb tot nu toe geen laadverlies op mijn startaccu's, de spanning is ± 28 volt. De lader zal dan nog wel goed zijn (?)
Hoe wordt een dynamo ontstoort ?
Alleen door een condensator over de polen te zetten ?
storende dynamo
- Herman508
- Contacteer:
storende dynamo
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Luistert jouw buurman soms op de korte- of middengolf? Op FM zou jij er veel meer last van moeten hebben dan hij...
Ontstoren doe je met condensatoren die een oneindig hoge weerstand hebben voor gelijkspanning, maar een kortsluiting vormen voor wisselspanning, speciaal voor hoge frekwenties (dat is nu enmaal een eigenschap van condensatoren).
Bij de ouderwetse autoradioboer hebben ze dat soort condensatoren: eentje van de plus naar massa en eentje (speciale constructie) in de plusleiding, met een zijtakje naar massa. Het is zaak ze zo dicht mogelijk bij de dynamo (generator, alternator) te monteren, want het stukje draad dat van van de dynamo wegloopt, werkt als zendantenne.
Maar ik zou me eerst maar eens afvragen of het allemaal de moeite waard is, want normaal gesproken stoort zo'n alternator niet of nauwelijks.
Ontstoren doe je met condensatoren die een oneindig hoge weerstand hebben voor gelijkspanning, maar een kortsluiting vormen voor wisselspanning, speciaal voor hoge frekwenties (dat is nu enmaal een eigenschap van condensatoren).
Bij de ouderwetse autoradioboer hebben ze dat soort condensatoren: eentje van de plus naar massa en eentje (speciale constructie) in de plusleiding, met een zijtakje naar massa. Het is zaak ze zo dicht mogelijk bij de dynamo (generator, alternator) te monteren, want het stukje draad dat van van de dynamo wegloopt, werkt als zendantenne.
Maar ik zou me eerst maar eens afvragen of het allemaal de moeite waard is, want normaal gesproken stoort zo'n alternator niet of nauwelijks.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
-
- Herman508
- Contacteer:
storing dynamo
dus, afgezien dat ik een stoorzender ben (!), is er dus theoretisch niets aan de hand ?
Storing is geen 'teken aan de wand' van een beginnend falende dynamo ?
Storing is geen 'teken aan de wand' van een beginnend falende dynamo ?
Groet, Herman
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Storing is geen 'teken aan de wand' van een beginnend falende dynamo?
Ik zou niet zo 1-2-3 weten hoe. Als er storing in de radio-ontvangst optreedt, betekent dit dat er ergens een hoogfrekwent wisselspanning wordt opgewekt. De dynamo zelf draait hooguit met een paar duizend toeren, dus dat zit nog in het hoorbare deel van het spectrum.
Bij gelijkspanningsdynamo's liep (c.q. loopt
) er een veel grotere stroom via de koolborstels en de commutator (ook wel collector henoemd). Als de borstels afgebrokkeld zijn of het oppervlak van de commutator onzuiver, treden er stevige vonken op. En die hebben de eigenschap radiogolven uit te zenden.
NB De allereerste radiozenders werkten volgens dit principe: In 1896 slaagde Marconi erin om een afstand van circa 3 km met elektromagnetische golven te overbruggen en korte tijd later zelfs het kanaal van Bristol. De zender bestond uit een inductieklos van Ruhmkorff met vonkbrug en een dipoolantenne; de ontvanger was samengesteld uit een dipoolantenne en een met een mengsel van zilver- en nikkelvijlsel gevuld glazen buisje, de zogeheten coherer.
Maar nogmaals: voor een alternator geldt het bovenstaande niet.
Ik zou niet zo 1-2-3 weten hoe. Als er storing in de radio-ontvangst optreedt, betekent dit dat er ergens een hoogfrekwent wisselspanning wordt opgewekt. De dynamo zelf draait hooguit met een paar duizend toeren, dus dat zit nog in het hoorbare deel van het spectrum.
Bij gelijkspanningsdynamo's liep (c.q. loopt

NB De allereerste radiozenders werkten volgens dit principe: In 1896 slaagde Marconi erin om een afstand van circa 3 km met elektromagnetische golven te overbruggen en korte tijd later zelfs het kanaal van Bristol. De zender bestond uit een inductieklos van Ruhmkorff met vonkbrug en een dipoolantenne; de ontvanger was samengesteld uit een dipoolantenne en een met een mengsel van zilver- en nikkelvijlsel gevuld glazen buisje, de zogeheten coherer.
Maar nogmaals: voor een alternator geldt het bovenstaande niet.
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin