accu lader
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
- Locatie: united urk a/d greppel
accu lader
In de camper zit een zg EBL 160 laadblok dat er voor zorgt dat de accu's als je aan de paal staat geladen worden. Jullie voelen 'm al aankomen, die is dus kaduuk. Nou wil ik in de plaats daarvoor een knappe acculader plaatsen die permanent aan de accu's is aangesloten, en nu vroeg ik mij af, als de verbinding met het net verbroken wordt gaan dan de accu's stroom leveren aan de lader en zoja, hoe voorkom je dit dan zonder dat je iedere keer de verbinding met de accu's moet verbreken.
Toine
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Hallo Toine,
Jouw verhaal klopt, de meeste laders vormen een kleine belasting voor je accu als er geen stroom van de paal is.
Hier http://www.ctek.com/NL/Default.aspx, kan je wat lezen en bekijken.
Zelf heb ik er ook één.
groeten,
Peter
Jouw verhaal klopt, de meeste laders vormen een kleine belasting voor je accu als er geen stroom van de paal is.
Hier http://www.ctek.com/NL/Default.aspx, kan je wat lezen en bekijken.
Zelf heb ik er ook één.
groeten,
Peter
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Yo Antonio,
met een goedkope lader en een 220V (Normaly Open) relais gaat het ook.
Je bedient dat relais met de 220V.
En daarmee schakel je de uitgaande + van de lader.
Geen 220V = geen verbinding met de accu.
Meestal is er ruimte zat in zo'n laderkast, dus kun je dat relais mooi inbouwen.
Simpeler kunnen we het niet maken. 8)
Mvg, Leo.:D
met een goedkope lader en een 220V (Normaly Open) relais gaat het ook.
Je bedient dat relais met de 220V.
En daarmee schakel je de uitgaande + van de lader.
Geen 220V = geen verbinding met de accu.
Meestal is er ruimte zat in zo'n laderkast, dus kun je dat relais mooi inbouwen.
Simpeler kunnen we het niet maken. 8)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Hoi Leo,
Moet wel een beetje lachen want deze oplossing kan alleen van jou komen
! Ben het helemaal met je eens het is simpel en zeker
!
Maar wat als je lang aan de paal staat en de goedkope acculader blijft maar door reutelen met 15 volt of zoiets? Gasvorming
, droogkoken: accu snel naar zijn grootje :oops: .
Peter
Moet wel een beetje lachen want deze oplossing kan alleen van jou komen


Maar wat als je lang aan de paal staat en de goedkope acculader blijft maar door reutelen met 15 volt of zoiets? Gasvorming

Peter
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Peter.
Jep, da´s helemaal waar voor de luie Dummies onder ons.
Maar ik ken Toine persoonlijk een beetje.
Die let wel op z´n dure accuutje hoor.
En dan nog wat anders:
Niet om nou de knuppel weer in het hoenderhok te gooien, maar ik lees op diverse forums over accu-problemen die te wijten zijn aan moderne laders.
En dan voornamelijk dat ze te weinig laden.
De mensen denken namelijk dat ze dan helemaal geen moer meer hoeven te doen, ze hebben toch voor een automaat betaald??
Maar je zal altijd moeten blijven controleren of je accuzuur hoog genoeg staat , of de walspanning hoog genoeg is, of je geen aardlekken in je systeem hebt, verborgen gebruikers, overgangsweerstanden, of de lader wel genoeg capaciteit heeft (want er gaan nooit verbruikers af, er komen er alleen maar bij), en noem zo maar op.
Dat dure spul is dus ook niet alleszaligmakend hoor. 8)
Persoonlijk hou ik het op een handbediend vulmonster die ik kan opschroeven naar behoefte, ben niet anders gewend.
Gaat het fout dan ligt dat aan mij, heb ik tenminste geen geOH met een leverancier.
Mvg, Leo.:D
Jep, da´s helemaal waar voor de luie Dummies onder ons.
Maar ik ken Toine persoonlijk een beetje.
Die let wel op z´n dure accuutje hoor.

En dan nog wat anders:
Niet om nou de knuppel weer in het hoenderhok te gooien, maar ik lees op diverse forums over accu-problemen die te wijten zijn aan moderne laders.
En dan voornamelijk dat ze te weinig laden.
De mensen denken namelijk dat ze dan helemaal geen moer meer hoeven te doen, ze hebben toch voor een automaat betaald??
Maar je zal altijd moeten blijven controleren of je accuzuur hoog genoeg staat , of de walspanning hoog genoeg is, of je geen aardlekken in je systeem hebt, verborgen gebruikers, overgangsweerstanden, of de lader wel genoeg capaciteit heeft (want er gaan nooit verbruikers af, er komen er alleen maar bij), en noem zo maar op.
Dat dure spul is dus ook niet alleszaligmakend hoor. 8)
Persoonlijk hou ik het op een handbediend vulmonster die ik kan opschroeven naar behoefte, ben niet anders gewend.
Gaat het fout dan ligt dat aan mij, heb ik tenminste geen geOH met een leverancier.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
- Locatie: united urk a/d greppel
De lader die ik gebruik is van het soort dat automatisch overschakeld naar de zg onderhoudsstand als de accu's vol zijn. Hij heeft zich afgelopen zomer al bewezen en voldoet prima. Er zitten diverse instelmogelijkheden op, nl onderhouds vrije accu's, de normale accu's en die kleintjes voor motorfietsen.
Zoals gezegd, werkt prima.
Nou Leo, morgen maar even naar m'n vrienden van Hobby Rama, zo'n relais scoren.
Thank's
Toine
Zoals gezegd, werkt prima.
Nou Leo, morgen maar even naar m'n vrienden van Hobby Rama, zo'n relais scoren.
Thank's
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
- Hendrick
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 02:34
- Locatie: R'dam-Prinsenland
- Contacteer:
Als je op de EBL nou eerst eens checkt of dat beruchte onderdeeltje van 1,37€ niet de geest heeft gegeven ?
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
- Locatie: united urk a/d greppel
Uhhh, ehhhh, welk beruchte onderdeeltje bedoel je. Er is door de vorige eigenaar(ren) al zoveel aan verbouwd en geprutst dat er van de originele ebl niet veel meer over is dus ik betwijfel of er uberhaubt nog iets origineels inzit.
Toine
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Dat word er bedoelt:
http://www1.be.conrad.com/scripts/wgate ... ~cookies=1
Succes!
Groet Anton
Dat word er bedoelt:
http://www1.be.conrad.com/scripts/wgate ... ~cookies=1
Succes!
Groet Anton
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
- Locatie: united urk a/d greppel
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Hendrick
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 02:34
- Locatie: R'dam-Prinsenland
- Contacteer:
Het blauwe "beruchte onderdeeltje" in mijn vorig bericht is dus een aanklikbare link.
Die andere geplaatste conrad-link werkt niet (cq nooit)
Omdat die verwijst naar een op de PC van de oorspronkelijke website-bezoeker geplaatst 'cookie'.
Echter bij Conrad artikelen staat altijd ergens op de pagina een knop > directe link < ,
Als je die kopieerd en plakt , werkt 't wél.
Over die varistor , dat kan je zien als een soort overspannings-beveiliging/éénmalige zekering .
En door overspanning , schudden en trillen , of gewoon oud en versleten gaat/is die kapot .
Je kan hem vinden in de buurt van de 220V aansluiting.
Als je de technische gegevens van Conrad overneemt kan je 'm natuurlijk ook bij iedere electronicaboer halen.
Voor de duidelijkheid en het plaatje vind ik 't makkelijker om dat met 'n link naar Conrad te doen.
Die andere geplaatste conrad-link werkt niet (cq nooit)

Omdat die verwijst naar een op de PC van de oorspronkelijke website-bezoeker geplaatst 'cookie'.
Echter bij Conrad artikelen staat altijd ergens op de pagina een knop > directe link < ,
Als je die kopieerd en plakt , werkt 't wél.
Over die varistor , dat kan je zien als een soort overspannings-beveiliging/éénmalige zekering .
En door overspanning , schudden en trillen , of gewoon oud en versleten gaat/is die kapot .
Je kan hem vinden in de buurt van de 220V aansluiting.
Als je de technische gegevens van Conrad overneemt kan je 'm natuurlijk ook bij iedere electronicaboer halen.
Voor de duidelijkheid en het plaatje vind ik 't makkelijker om dat met 'n link naar Conrad te doen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten