rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
frenkck
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mei 2007, 11:25
Locatie: Roelofarendsveen

rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door frenkck »

Afgelopen APK keuring waren mijn buitenbanden afgekeurd en moesten er dus 2 nieuwe banden opgezet worden. Uiteraard zijn de nieuwe banden groter dan de oude banden.

De garagehouder (die echt uitstekende kennis heeft over auto's en vooral ook oldtimers) vertelde mij dat het geen probleem was om de oude banden links achter te zetten en de nieuwe banden rechts achter te zetten. Voordeel daarvan is ook dat de auto wat rechter op de weg ligt, omdat de weg meestal wat afloopt ivm regen enzo.

Nu geloof ik hem zeker wel, maar ik was toch een beetje benieuwd in hoeverre het differentieel hier tegen kan. Ik heb er al enige tijd mee rond gereden, maar ik heb geen problemen gemerkt wat betreft wegligging oid.

Misschien kunnen jullie nog enige toelichting geven.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik geloof niet dat dit de bedoeling is.

Hetzelfde effect dan 2 verschillende band c.q. velgmaten. Ik denk niet dat het mag maar ben geen kenner op bandengebied.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door janvds »

ik zou de oude banden aan de binnenkant zetten,

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Frank.fjph »

Dat advies was m.i het enige juiste als je ze achter wilt houden, zet je ze aan de binnenkant dan slijt en belast je de nieuwe band veel meer dan de oude. Bovendien is het scheef staan van de auto daarmee te compenseren, en dan niet dat van de weg die scheef is, want als je naar Engeland gaat heb je daar niks an.
Maar wel kun je de normale scheefstand door bv accu's, watertank etc iets compenseren.

Mijn keuze zou zijn: nieuwe banden vooropleggen en de rest met gelijk profieldiepte per kant op de achteras.

FRank.

Heb ik van mijn bandenspecialist.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Berthil »

Frank.fjph schreef:Mijn keuze zou zijn: nieuwe banden vooropleggen en de rest met gelijk profieldiepte per kant op de achteras.

FRank.

Heb ik van mijn bandenspecialist.
Volgens mij is dit de enige goede oplossing.

Bij mijn techniek examen voor C-rijbewijs heb ik geleerd dat je nooit verschillende banden (ook qua ouderdom) op links en rechts moet leggen, want dat is niet goed voor de wegligging vooral bij remmen. Tevens krijgt je differencieel het meer voor de kiezen.

Kleinere band binnen leggen duurt maar heel even.
Ik spreek uit ervaring en zal de foto's vannavond op de site zetten om te laten zien wat er dan gebeurt.
Een grotere band en een kleinere band naast elkaar hebben verschillende omtrek, maar moeten gelijk draaien.
Dus moet er een band slippen.
De gene met de kleinste diameter gaat slippen omdat de grootste het meeste gewicht voor zijn kiezen krijgt en dus de beste wegligging heeft.
Door dat slippen gaat de kleinere band extra snel slijten en het verschil wordt alleen maar groter.
Zo heb ik dus ook rond gereden.
Bij mij was de kleinere binnen band na 3000 km helemaal weggesleten tot op het canvas.

Dus ook mijn conclussie zet je nieuwe banden voor, want daar wil ten aller tijden goede banden hebben.
Zet je oude banden daarom achterop.
Als je achter een klapband krijgt maakt niet zoveel uit bij dubbellucht, het rjidt dan toch wel door.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Arnold Smeets »

Berthil schreef:
Frank.fjph schreef:Mijn keuze zou zijn: nieuwe banden vooropleggen en de rest met gelijk profieldiepte per kant op de achteras. FRank. Heb ik van mijn bandenspecialist.
Volgens mij is dit de enige goede oplossing.
Volgens mij ook.
Bedenk bij die oude banden achter ook nog even dat ze dezelfde karkasstructuur moeten hebben, staat in de APK.
Ik weet niet zeker of ze qua loopvlak mogen verschillen maar dat is een kwestie van even bijtijds aan je APK keurmeester vragen.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Leo »

Arnold Smeets schreef:Ik weet niet zeker of ze qua loopvlak mogen verschillen maar dat is een kwestie van even bijtijds aan je APK keurmeester vragen.
Over verschillende loopvlakken staat niks beschreven in http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/DF92FB32 ... /0/APK.zip , dus dan mag het.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Berthil »

Hierbij de beloofde foto's van de ongelijke banden na ongeveer 3000km
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Frank.fjph »

Zo........weer een probleem opgelost en een(visueel duidelijk) advies gegeven :roll: :lol:
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Dennis en Nancy »

De linkerachterbanden zullen meer omwentelingen maken dan de rechter. Ik denk dat dit een probleem is voor het differentieel.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Frank.fjph »

Dnnis:

bedoel je dat als er verschillende profieldiepte links en rechts achter zitten?????

Dat zou alleen echt een probleem zijn als er extreem veel verschi in zit denk ik.

Bovndien is een differentieel toch bedoeld om dit soort verscillen te compenseren

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Anton »

Hoi,

Daar is het diff. niet voor bedoelt, het blijft continu in werking onder het rijden en dat geeft meer slijtage!
Ook een goed en een slechte per kant kan niet: door het diameter verschil word de grootste erg warm en kan er af ploffen, die draagt dan het meeste gewicht.
Monteer gewoon banden met de zelfde diameter, hoe het profiel er uit ziet maakt niet uit!
Frank.fjph schreef:Dnnis:

bedoel je dat als er verschillende profieldiepte links en rechts achter zitten?????

Dat zou alleen echt een probleem zijn als er extreem veel verschi in zit denk ik.

Bovndien is een differentieel toch bedoeld om dit soort verscillen te compenseren

Frank
Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
frenkck
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mei 2007, 11:25
Locatie: Roelofarendsveen

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door frenkck »

Interessant, verschillende diameter per kant is dus sowieso een slecht idee.

De voorbanden zijn ook nog erg nieuw, dus het maakt vrij weinig uit om die dan te vervangen met de nog iets nieuwere achterbanden.

Uiteraard zou ik de voorbanden naar achter kunnen gooien, maar dan heb ik 2 slechtere banden voor liggen. Ook niet echt een optie.

Idee is natuurlijk om nog 2 nieuwe banden te kopen om zeker van de zaak te zijn. Maar last van raar remgedrag of rijgedrag heb ik niet met de verschillende diameters. Ik zal voor de gein eens opmeten hoeveel milimeter het nou eigenlijk verschild in diameter, misschien valt het erg mee.

Het is inderdaad wel zo dat het differentieel constant in werking is als de diameter erg verschilt. Of dit schadelijk is en in hoeverre dit schadelijk is heb ik nog niet echt kunnen opmaken uit de antwoorden.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Dennis en Nancy »

Frank.fjph schreef:
bedoel je dat als er verschillende profieldiepte links en rechts achter zitten?????

Dat zou alleen echt een probleem zijn als er extreem veel verschi in zit denk ik.
Als er een verschil diameter verschil zit van 6 mm (profiel slijtage van oude banden) dan vind ik dat vrij veel.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Leo »

Ff het meetlint en de rekenmachine erbij gehaald om te kijken wat 6mm profielverschil gaat uitmaken.

De banden van mijn bussie: Dia 730mm.
6 mm profielverlies geeft een dia-verschil van 12mm.
Dat versleten profiel is dan 1,64% van 730mm.
Oftewel, iedere 60,8 omwentelingen moet het differentieel 1 omwenteling opvangen.
Bij 80km/u geeft dat een verschil van 574,5 omwentelingen/uur.
Da's nog geen 10 omwentelingen per minuut die het differentieel moet opvangen.

Geloof niet dat het differentieel daar nou zo hard op zal slijten als je bedenkt dat er bussies zijn die hun hele leven op bochtige bergweggetjes rijden.



Wél is meteen te verklaren waarom die banden van Berthil zo snel wegvraten.
Want als de kleine band bij 80km/u eigenlijk maar 78,68km kan afleggen... :shock:


Mvg. Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

De lagering van de sateliettandwieltjes is meestal maar mager uitgevoerd, vandaar mijn opmerking!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Leo »

Met je eens Anton, maar op bergweggetjes krijgen ze wel ff meer op hun bast dan een verschil van 10 omw/minuut.
En dat houden ze ook uit.

Maar ik werd eigenlijk meer getriggerd door die 6mm verschil van Dennis, dan door jouw opmerking.
Dan wil ik dat gewoon weten..:P
En als we dan ook nog gaan bedenken dat de gemiddelde camper de 5000km per jaar niet haalt, stelt het eigenlijk helemaal geen ene moer voor.

Trouwens, ik zit nog ff wat te denken, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Wat gebeurt er als je zo'n bus ongelijk belaad zodat de banden aan 1 kant dieper ingedrukt worden dan de andere kant?
Moet op zo'n moment de zwaarbeladen kant meer omwentelingen maken dan de andere kant, of is de omtrek van het loopvlak bepalend?
De diameter van de zwaarbeladen kant is dan namelijk kleiner, dus mijn boerenverstand zegt dan dat er een verschil is in afgelegde afstand per omwenteling.
Heeft iemand een antwoord op deze knellende vraag? :roll:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

De omtrek van de band veranderd niet, neem de proef op de som met een krijtje.
Ook de snelheid blijft het zelfde!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Leo »

Jah hoor, ik ga een beetje zitten kutviolen met een krijtje..Waarom denk je dat ik die vraag hier stel?...Mij te koud buiten.. 8)

Zou dat loopvlak op zo'n moment niet vervormen zodat ie kleiner wordt?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door jooph »

Probeer zelf wel eens met dit soort vragen om het wat extremer voor te stellen.

Het gaat om het effect van een meer ingedrukte band op de omwentelingsdiameter, toch?
Stel je voor dat aan 1 zijde van de auto de band(en) bijna leeg zijn en bijna op de velg loopt, dan zou je toch moeten concluderen dat er iets veranderd aan de omtrek.(kleiner :idea: )

Bij extra belasting aan 1 kant van de auto wordt dus de omwentelingsdiameter van de band kleiner.

Dat lijkt me de conclusie!?

Joop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Leo »

Anton & Joop

Heb een lelijk tekeningetje gemaakt over wat ik bedoel.
Stelt voor het profiel van een band gezien vanaf de zijkant.
Zoals je ziet is de buitenste tussenruimte bij een platte band kleiner dan bij een ronde band, dus zou je zeggen dat de omtrek dan kleiner geworden is?

Afbeelding

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door jooph »

Hoi Leo,

Tekening is in wezen hetzelfde als wat ik in woorden probeerde te zeggen!


Joop
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Anton »

Hoi Joop en Leo,

Ik ga toch voor het krijtje :lol: :lol:

Zoals getekend worden er geen banden gemaakt: de kans op inscheuren is te groot!
Je kunt stellen dat de band gemeten op het indrukveld kleiner is maar je kunt dan ook zeggen door de grotere krachten komt er meer druk in de band zodat ie weer wat groter word, zich compenseeerd,

Groet Anton :wink:
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Leo »

Nou Anton,

we zijn het vandaag niet eens geloof ik.:D
Die band heeft van binnen hopelijk wel een stalen karkas die de vervorming naar buiten tegenhoudt, anders zou het niet goed komen..
Zo weet ik wel dat een te zachte band op een gegeven moment een "deuk"gaat vertonen op dat gedeelte wat de weg raakt. Maw, in het midden is er dan amper meer contact met het wegdek.
Maar da's weer wat anders.

Zoals ik getekend heb is natuurlijk overdreven voor de duidelijkheid, maar ik ben benieuwd of er nog een specialist in ons midden is die opheldering kan verschaffen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: rechterachterbanden nieuw, linkerachterbanden oud

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

We wachten af, ik ben benieuwd :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten