[quote="Dennis en Nancy"]Nu is mijn technisch know how echt te beperkt om dit goed te overdenken.
Daar gaan we dan wat aan doen Dennis.:)
Als ik een dynamo laat draaien met iets meer dan stationair gas zeg die 800 of 1000 toerendan laad die niet op vol vermogen?
Iedere dynamo heeft een bepaald rendement.
Dwz: Je stopt er 100% in, maar het maken van die elec veroorzaakt energieverlies.
Dan moet je denken aan de weerstand in de gelijkrichtdiodes, bedrading en lagers enzo.
Dat geeft warmte af, en die warmte moet ook nog afgevoerd worden door de ventilator die op de dynamo zit.
Dat kost dus allemaal energie.
Als ik uitga van een goeie wisselstroomdynamo dan blaast hij ALTIJD 30% van de toegevoerde energie weg. Hou je nog 70% over.
Stel ik laat de motor draaien om de dynamo's op te laden. 20Ah per uur dan moet de motor 5 uur lopen voor 100 Ah.
Stationair verbruikt een personenwagen ongeveer een halve liter per uur? ik schat de OM314 dan in op ongeveer een liter? Dus 5 liter diesel is een volle accu?
Om te beginnen moet je er een fatsoenlijke dynamo opzetten, want met 20 amp laden is natuurlijk onzin.
Begrijpelijk dat een fabrikant zegt dat je maar met 10% mag opladen, maar dan moet diezelfde fabrikant mij eens vertellen hoe dat dan gaat met al die miljoenen accus die in auto's staan.
In mijn ford escort ligt een accu van 60Ah en een dynamo van 55Amp.
Als die accu redelijk leeg is krijgt ie dus gewoon een laadstroom voor zijn kiezen van 55Amp.
En toch houdt die accu het een jaar of 5 uit.
Nou krijgt die accu natuurlijk geen uur lang die 55A voor zijn kiezen, want zodra de spanning van 14V bereikt is gaat de regelaar knijpen, nét zoals een gewoon laadapparaat dat doet. Die zie je ook eerst zijn volle vermogen geven en daarna terugzakken. Een moderne dynamoregelaar werkt niet anders.
Hoeveel en hoe lang je moet laden is natuurlijk afhankelijk van de accu-capaciteit én de grootte van de dynamo / laadapparaat.
Maar je mag gerust afstappen van het idee dat een accu ALTIJD volledig geladen moet worden.
1 X per week volledig doorladen is meer dan genoeg.
De rest van de tijd kun je met deelladingen volstaan.
Dat geeft een voordeel: In het begin geeft een
Dynamo/
Laadapparaat altijd de meeste Amps.
Hoe meer de accu geladen is, des te minder Amps de
D/L gaat geven.
Aan het eind van de laadcyclus is dat dus gewoon NUL amp.
En dat is natuurlijk zonde van je diesel wanneer je via de dynamo laad, want de laatste uren staat hij maar een paar Amps te leveren.
Wat ik dus doe is hetvolgende:
Als ik ergens langdurig sta ga ik zo nu en dan eens lekker rijden met die brik.
Je moet tegen die tijd eens een supermarkt opzoeken en de omgeving moet ook verkend worden toch?
Dus lekker een middag op stap met het beest.
En dan zijn mijn accu's ook meteen weer helemaal doorgeladen.
De rest van de dagen laat ik de motor zo nu en dan ff een half uurtje of uurtje draaien.
Dan wordt er in korte tijd relatief veel amps ingeperst.
Natuurlijk schept dat gedrag wel voorwaarden aan je accu-capaciteit.
Als je per dag 50Ah gebruikt, en je zet er een 100Ah accu in, dan ga je smerig de mist in.
In het
meest pessimistische geval gebruik ik dagelijks zo'n 55Ah (24Volt). (koelkast, magnetron, laptops, verlichting, verwarming)
In theorie moet ik dat dus dagelijks bijladen om mijn accu vol te houden.
Ik neem standaard minimaal 4X mijn (meest pessimistische) gebruik als accucapaciteit.
Dat betekent in dit geval 220Ah.
Dat betekent óók dat ik 110Ah veilig tot mijn beschikking heb. (max 50% ontlading)
In mijn stilstand-tijd teer ik wel wat in op mijn reservecapaciteit, maar meestal red ik het wel met minder dan een uur per dag bijladen.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik nooit een hele week op 1 plek stil sta, want dan lijkt het wel op wonen..

Bij zware verbruikers zoals stofzuiger en electrische oven start ik direct de motor.
Maar goed, misschien is het nu een beetje duidelijker?
Kan het kwaad om een motor 5 uur met licht verhoogd stationair toerental te laten draaien?
Zolang je hem zo nu en dan maar lekker schoondraait is er niks aan de hand.
Een walmbak begint na 5 minuten al een rookgordijn te geven en da's niet fijn.
Maar een goeie motor heeft nergens last van.
Er zijn generatorsetjes met jouw motor die hun hele leven 1500 toeren staan te draaien. Niks aan de hand.
Kan een dynamo worden aangepast zodat deze meer vermogen geeft stationair?
Nee. Vermogen niet, voltage kan wel omhooggebracht worden.
Want er zit verschil tussen dynamo's.
De meeste autodynamo's zijn tweespoels generatoren.
Er zijn echter ook 4 en 6 spoels te koop.
En dan is het heel simpel: Hoe meer spoelen een dynamo heeft, des te minder toeren hij hoeft te maken om zijn topvermogen te leveren.
Ik heb hier bv een 4 spoels dynamo liggen die al bij 750 toeren (van de dynamo dus) zijn topvermogen van 35A/28V levert. Daar zit echter wel een speciale ventilator op, anders verbrand hij..:P
Maar als je gewone autodynamo 1500 toeren maakt dan moet je al aardig in de buurt komen volgens mij.
Geen idee wat een 314 stationair per uur gebruikt.
Het beest heeft natuurlijk wél een vaste ventilator, en dat maakt dorstig in vergelijking met een personenwagenventilator die electrisch gestuurt wordt op de momenten dat het écht nodig is.
Zou je eens moeten uitproberen.
Er zijn ook accu's in de handel die standaard een enorme laadstroom kunnen hebben.
Maar geen idee wat die dingen kosten.
Mvg, Leo.:D