Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Vreugie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:15

Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Vreugie »

Hoi ik vond een stukje op ww.mercedesshop.com een amerikaans forum als ik me niet vergis.
Hier hebben ze een stukje over het fine tunen van de brandstofinspuiting met behulp van een multimeter.
Dit is de link: http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p?t=152389

Ze gebruiken hier de eigenschap van de gloeibougies om te meten of de motor warmer wordt. Hiermee kunnen ze zien waarneer de motor het warmst wordt en dan zou je dus de meest ideale ontbranding moeten hebben.

Iemand hier ideeën over?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Leo »

Hoi Vreugie,

20 pagina's technisch Amerikaanse spraakverwarring en dat noem jij een "stukje" ?? :shock:
Ik heb me door de eerste en de laatste paar pagina's geworsteld, en voor zo ver ik kan zien zijn ze er nog niet helemaal uit.

Net als op alle forums wordt óók daar een hoop technische bullshit geschreven, dus wil ik eerst eens ontcijferen wat ze nou precies (steeds moeilijker :? ) aan het klooien zijn.
Op zich zit er wel wat in, maar op dit moment heb ik nog een paar vraagtekens over het geheel.


Hoe is het met je rook afgelopen?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Vreugie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:15

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Vreugie »

Hoi Leo,

Ik ben er op dit moment mee bezig maar door me werk (en het weer) kan ik er helaas niet veel aan werken. Ik ga in de loop van volgende week de kleppen stellen en dan haal ik ook meteen de verstuivers eruit en laat ik die nachecken.

Het is inderdaad een klein stukje :shock: met veel amerikaans technisch gekloot.
Een waarschuwing was misschien op z'n plaats geweest :D

Ik vind het idee erachter eigenlijk vrij simpel. Ze gaan er alleen op een gegeven moment heel erg diep erin dat ze beginnen te zeggen dat ze elke cilinder apart gaan afstellen. Voor zover ik zin had om een aantal antwoorden door te lezen (die vent die de enter key niet kan vinden is heel erg irritant). Het ging mij eigenlijk meer om het eerste stuk dat ze de motor afstellen op de temperatuur inplaats van gehoor.

Ze vragen zich daar ook af of ze hem misschien niet te vroeg kunnen zetten met behulp van deze methode.

Ik vond het er wel wat belovend uitzien aangezien je met een multimeter je motor kan afstellen. Hoewel ik er ook vraagtekens bij heb, maar ik kan voor mezelf niet uitvinden welk stuk ik niet vertrouw.

Groet
Joost
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Leo »

Hoi Joost,

Wat zijn zo mijn bedenkingen?
In eerste instantie ziet het er veelbelovend uit, want wie wil zo'n simpele methode nou niet?
Maar oa de manier waarop ze het doen bevalt me niet.
Normaal gesproken ga je via de nieuwe methode stellen, waarna je het met de oude methode controleert.
Op die manier kun je zien wat je aan het doen bent.
Dan ga je dus niet zitten kloten met electronisch piezo-spul wat niet op die kar gecallibreert is en al helemaal niet met een zwager zijn gehoor. (die 'm duidelijk véél te vroeg heeft staan vanwege de gemelde "hickup" )

Ook schijnen ze niet door te hebben dat er een mechanische vervroeger in de motor zit die, zeker bij ouwe gebakjes, nog wel eens een beetje blijft hangen.
Ik lees ook nergens of ze eerst de distriebutieketting-spanning controleren.
Als ze vervolgens denken dat ze iedere cilinder apart kunnen afstellen zakt bij mij de broek wel af, want een deze brandstofpompen werken met eindregeling.
Begin inspuiting is seperaat dus niet te regelen. Alleen de opbrengst kun je veranderen.
En het gáát nou juist om het begin..

Een paar jaar terug heb ik hier al eens geschreven dat ik motoren meestal een tikkie vroeger zet dan de fabrieks-instellingen, dus dat is niks nieuws.
Maar die Amerikanen hoeven helemáál niet benauwd te zijn, want vanwege stompzinnige emissie-eisen staan de diesels daar al decennia lang veel te laat afgesteld.
Nah, hier laat ik het maar ff bij, want als ik lees over een pissende verstuiver die volgens hun de verbrandingstemp in de cilinder verhoogt dan.... :?


Conclusio: Idee is leuk, maar de uitvoering in de joe naait me steets rammelt. 8)
Maar het is zeker de moeite van het uitproberen waard.
Waarbij ik dan eerder aan Ohm's zit te denken dan aan miliVolts.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Vreugie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:15

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Vreugie »

Ha die Leo,

Ik denk er precies hetzelfde over :o . Ik wil deze methode alleen toepassen om het ideale ontbrandingspunt te vinden. De rest vond ik van geen kant kloppen :mrgreen: . Het gaat mij er juist om de motor efficienter te laten lopen en dit met een makkelijke manier te bereiken.
Zelf zat ik ook aan de Ohm methode te denken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Leo »

Dus als ik het goed begrijp krijgen we hier binnenkort een uitgebreid verslag/handleiding over het wel en wee van afstellen via de gloeistiften?? :P :P :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Vreugie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:15

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Vreugie »

Ik heb alvast wat testen gedaan met het meten met de multimeter en ik heb het gevoel dat voltage toch betere meetgegevens geeft voor het afstellen.
Ik ben nog een beetje aan het twijfelen of en waarneer ik het afstellen ga doen, omdat ik op dit moment een motor heb die nu heerlijk loopt doordat alle verstuivers zijn gereviseerd.
Waarschijnlijk komt over een maand hier een update/handleiding hoe dit het beste te doen, of niet natuurlijk :twisted:
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Frank.fjph »

goed lopende dingen moet je van af blijven, er gaat meer kapot van overbodig sleutelen dan van onjuist afstellen...... :shock: :lol:
Vreugie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:15

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Vreugie »

Ik denk daar ook zo over Frank.

Ik wou het namelijk gaan aanpassen, omdat de bus 1 op 6 liep naar frankrijk toe. Moet ik wel zeggen dat hij helemaal volgeladen is en natuurlijk de aerodynamica van een een baksteen. Maar dan had ik meer iets verwacht in de richting van 1 op 8. Nu heb ik dus al iets gevonden wat dat verklaart terwijl ik het niet verwachte dat ze allemaal vervangen moest worden. De motor liep namelijk best lekker.
Dus eerst maar even afwachten wat er gaat gebeuren op mijn volgende trip en als ik er dan nog niet blij mee ben ga ik proberen om hem op deze manier af te stellen. Dan heb ik wat betere verbruik gegevens om het mee te vergelijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door Leo »

Hoi Joost.

Hierbij heb je meteen een nadeel van dat afstelsysteem te pakken:
De manier waarop jouw verstuiverbeeld reageerde op toerental maakt het afstellen een ietwat tricky.

Want laten we eerlijk zijn, hoeveel oudere motoren hebben goede verstuivers?
De paar keer dat ik de uittocht van een Dubbelluchtmeeting in nevelen gehuld heb kunnen aanschouwen doet mij het ergste vrezen.. :roll: :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Afstellen Motor met behulp van elektriciteit en gloeibougies

Bericht door DVIII »

dat is toch de methode , dat je de weerstand meet over het gloeispiraal, die overeenkomstig de wet van ohm bij temperatuurssteiging daalt , dus of je dan volts meet ( wat een grotere dynamiek kan hebben/heeft) of de weerstands meetkring van de multimeter gebruikt lood om oud ijzer ( rook om dikke nevel) .
je kunt daar mee afstellen , maar dan moet je wel gloeiboel hebben in je motor.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast