ervaring iemand? ombouw 608D naar plantaardige olie

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

ervaring iemand? ombouw 608D naar plantaardige olie

Bericht door Unknown User »

Naar aanleiding van enthiousiaste verhalen over de eenvoudige manier om je diesel te laten rijden op zogenaamde PPO, heeft een vriend van mij zijn auto met goed resultaat omgebouwd.

Hij wil mij nu helpen met het ombouwen van mijn 608D naar PPO. Maar er is zo ontzettend weinig ruimte...
Heeft er iemand ervaring of weet er iemand die ervaring heeft met deze ingreep bij een 608Dof vergelijkbaar? Ik zou er graag alles van willen weten.

groet,
Petra
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Re: ervaring iemand? ombouw 608D naar plantaardige olie

Bericht door Niek »

petra schreef:Naar aanleiding van enthiousiaste verhalen over de eenvoudige manier om je diesel te laten rijden op zogenaamde PPO, heeft een vriend van mij zijn auto met goed resultaat omgebouwd.

Hij wil mij nu helpen met het ombouwen van mijn 608D naar PPO. Maar er is zo ontzettend weinig ruimte...
Heeft er iemand ervaring of weet er iemand die ervaring heeft met deze ingreep bij een 608Dof vergelijkbaar? Ik zou er graag alles van willen weten.

groet,
Petra
Petra,
als het allemaal niet past, kun je ook kiezen voor mijn oplossing: offer een klein stukje van je laadruimte op: kistje van 30x30x8 cm is voldoende.
Veel ruimte naast de motor heb je overigens niet nodig en hoe dichter bij de motor hoe korter de leidingen, hoe minder warmteverlies.
Niek
Unknown User

kan je niet...

Bericht door Unknown User »

kan je niet gewoon 50% diesel en 50% plantaardige olie rijden?
Unknown User

ppo

Bericht door Unknown User »

Ik weet niet wat er voor brandstofpomp in jullie bussen zit, maar gezien de leeftijd vermoedt ik een lijnpomp. lijnpompen kunnen direct op PPO. geen ombouw nodig (zie http://www.fmso.de)
Alex
Lambert
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:22
Locatie: Geffen
Contacteer:

Re: kan je niet...

Bericht door Lambert »

maxim schreef:kan je niet gewoon 50% diesel en 50% plantaardige olie rijden?
daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar wat er dan allemaal gebeurt
http://www.geitenstal-den-bergh.nl
Afbeelding
Als je geen probleem heb dan maak je er toch een
Lambert
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:22
Locatie: Geffen
Contacteer:

Bericht door Lambert »

Hallo Allemaal
het is al weer een tijdje geleden dat de vraag gestelt werd
van wat er gebeurt als je planten oil mengt met diesel
daar is tot op heden geen antwoort op

en dan nu mijn vraag

wat gebeurt er als je planten oil mengt met diesel

als er iemand het antwoort weet dan hoor ik dat graag
en zeker met die grote prijzen aan de pomp is Dirk v/d Broek toch altijd nog goedkoper
http://www.geitenstal-den-bergh.nl
Afbeelding
Als je geen probleem heb dan maak je er toch een
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

wat gebeurt er als je planten oil mengt met diesel

Nou, hij is niet meer geschikt om in te frituren. :idea:
Maar mijn Skoda met VW 1.9 TDI lust 'm nog steeds. Hij rijdt er geen meter minder hard mee en hij trekt zoals een TDI dat moet doen :!:

Het enige nadeel is dat, als je je wagen ergens neerzet en uitstapt, je je meteen gaat afvragen of er mayonaise, piccalilly of tartare-saus bij moet...

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Bericht door Niek »

Admin schreef:wat gebeurt er als je planten oil mengt met diesel

Nou, hij is niet meer geschikt om in te frituren. :idea:
Maar mijn Skoda met VW 1.9 TDI lust 'm nog steeds. Hij rijdt er geen meter minder hard mee en hij trekt zoals een TDI dat moet doen :!:

Het enige nadeel is dat, als je je wagen ergens neerzet en uitstapt, je je meteen gaat afvragen of er mayonaise, piccalilly of tartare-saus bij moet...

Groeten,
Ernst
Nou, met dit mooie zachte weer kan 50/50 mengverhouding prima. Als je motor goed warm is en je hebt toevallig een verwarmde inspuitpomp is het rijden geen probleem. Het grootste probleem is het starten, met name in de winter als het boeltje koud is. Je zult dan 'swinters minder PPO moeten mengen bij de diesel. Ik heb in mijn busje (mitsubishi L300) ook een tijdje bijgemengd. Tot 50 % geen probleem met starten 'szomers. 'swinters gezakt naar 25 %. Omdat de PPO toch veel goedkoper is, ben ik overgestapt op een tweetanksysteem: starten en stoppen op diesel. Na het warmlopen (2-3 km) overschakelen op de PPO tank. Ik rij nu op afgewerkte en gezuiverde PPO. rijdt nog prettiger.

Niek

Niek
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik zit net de berichten te lezen over PPO. Klinkt goed. Wil ik wel eens gaan proberen.
Waar koop je PPO eigenlijk en hoe duur is het?

Grtn Hnk
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

hnk schreef:Waar koop je PPO eigenlijk en hoe duur is het?
Wij kopen frituurolie bij de Aldi of de Lidl voor 1,58 Euro per twee liter. In Duitsland zijn er plekken waar je het tanken kunt. Helaas klopten de openingstijden in werkelijkheid niet met wat we op internet hadden gelezen, anders hadden we dat vorige week in de buurt van Düsseldorf (Kaarst) gedaan.
groetjes, Sylvia
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

wat gebeurt er als je planten oil mengt met diesel
Ik weet niet of het hier al ergens gezegd is.
Maar het schijnt dus dat je bij een 508 beter geen plantenolie kan stoken als de motor nog koud is, omdat dan de ruimte tussen de zuigers en cilinders het grootst is, en er dan blijkbaar nogal wat plantenolie bij de draaiende delen en gaan klonteren. Dit zou motorschade kunnen veroorzaken.
Bij gewone diesel zou dit probleem niet bestaan, omdat het door zijn samenstelling anders zou reageren. Het zou verdampen?

Als de motor warm is, zou dit probleem minder zijn. Wel wordt dan geadviseerd om vaker de olie te verversen.

Dus er wordt geadviseerd om met een tweetanksysteem te werken, overschakelen als de motor warm is.

Goed ik ben geen echte deskundige, maar ik ben me al langer op dit onderwerp aan het orienteren en heb dit verhaal dus wel op diverse sites gelezen oa busfreaks ed. Maar als het klopt, gaat je motor dus wel veel minder lang mee als je niet voorzichtig bent!!

Ik kan me zo voorstellen dat dit ook geldt voor gemengde diesel/olie.
Tenminste ik zie daar geen verschil.

Grtz
John
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Bericht door Niek »

john1 schreef:
wat gebeurt er als je planten oil mengt met diesel
Ik weet niet of het hier al ergens gezegd is.
Maar het schijnt dus dat je bij een 508 beter geen plantenolie kan stoken als de motor nog koud is, omdat dan de ruimte tussen de zuigers en cilinders het grootst is, en er dan blijkbaar nogal wat plantenolie bij de draaiende delen en gaan klonteren. Dit zou motorschade kunnen veroorzaken.
Bij gewone diesel zou dit probleem niet bestaan, omdat het door zijn samenstelling anders zou reageren. Het zou verdampen?

Als de motor warm is, zou dit probleem minder zijn. Wel wordt dan geadviseerd om vaker de olie te verversen.

Dus er wordt geadviseerd om met een tweetanksysteem te werken, overschakelen als de motor warm is.

Goed ik ben geen echte deskundige, maar ik ben me al langer op dit onderwerp aan het orienteren en heb dit verhaal dus wel op diverse sites gelezen oa busfreaks ed. Maar als het klopt, gaat je motor dus wel veel minder lang mee als je niet voorzichtig bent!!

Ik kan me zo voorstellen dat dit ook geldt voor gemengde diesel/olie.
Tenminste ik zie daar geen verschil.

Grtz
John
John,
Als je PPO wilt gaan stoken, moet je motor in goede conditie zijn: als de zuigerveren niet goed aansluiten heb je kans, dat er een beetje PPO in je carter komt. Omdat PPO niet verdampt zoals diesel blijft die PPO dus achter in het carter. Het advies is dan ook: frequent olie peilen, zeker in het begin. Verder is het aan te bevelen plantaardige motorolie te gebruiken, die schijnt eventuele ppo beter op te nemen.
Als je bijmengt, start je dus ook op een deel PPO. Bij een tweetank systeem heb je dat problleem niet: je kan pas overschakelen als de motor warm is. Of de stelling dat een koude motor wat meer zou "lekken" tussen cilinderwand en cilinder lijkt mij sterk, maar raadplaag daarvoor een echte motordeskundige.
Niek
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Bericht door Niek »

hnk schreef:Ik zit net de berichten te lezen over PPO. Klinkt goed. Wil ik wel eens gaan proberen.
Waar koop je PPO eigenlijk en hoe duur is het?

Grtn Hnk
Henk:
1. bij de Aldi (59 cent per liter)
2. bij de plaatselijke visboer, vraag of hij wat extra voor je wilt bestellen, prijs weet ik niet, maar het spul komt daar in 20 liter jerrycans of blikken, is wel makkelijk.
3. afgewerkte olie van diezelfde visboer (10-20 cent per liter) en dan zelf filteren.
4. gefilterde ppo ook bij mij te verkrijgen (35 cent per liter agehaald op Texel).

Niek
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten