314 mist trekkracht

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Willem van camper 408

Mijn probleem is dat de motor vanaf vorig jaar langzaam minder trekkracht heeft,normaal rij ik met 80 over een viaduct op de snelweg nu valt hij terug naar 60-65 km.
De motor loopt onbelast met vol gas niet mooi rond hij schud wat en rookt een beetje blauw heeft hij eerder nooit gedaan.
Hij start ook iets trager moet vaak 10-15 sec starten, normaal was startknop aanraken en lopen stationair loopt hij goed maar als ik gas geef is hij lui en komt niet direct op toeren.
Het volgende heb ik al gedaan.
Compressie gemeten elke cil heeft 24bar
verstuivers laten reviceren
Vernieuwd
banjobout op de brandstofpomp in de retour naar filter
klepjes in opvoerpomp
voorfilter borrelglas en rubberring
hoofdfilter
tank schoon gemaakt
Olie verbruik is was altijd 1l op 3000 km
Het is geen probleem van lucht in de brandstof.
Heeft iemand een idee hoe ik verder kan zoeken?

Gr Willem
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door Leo »

Hoi Willem.

Ik zit aan 2 dingen te denken.

A) Je automatische vervroeger staat vast.
Om dat te controleren neem je een zware hamer en geeft een paar flinke hengsten op de flens waar de brandstofpomp aan het blok vastgebout zit.
Als ie daarna goed start is dát het.

B) Een probleempje met je regulateur of/en een stroeve brandstofregelstang.
Hij krijgt bij het starten zijn regelstang niet ver genoeg opgeschoven en regelt zijn toeren niet af.
In principe kun je dit controleren door het inspectiedekseltje ter plaatse van de inspuitpomen weg te halen. (verticaal langwerpig dekseltje, ca 15cm lang)
Wanneer je dan (bij stlstaande motor) vol gas geeft moet die regelstang soepel te bewegen zijn.
Bij startende motor moet die stang helemaal de hoek invliegen.
Wanneer de motor draait moet de regelstang heel gering heen en weer bewegen.
Gaat dat schoksgewijs óf beweegt het spul helemaal niet dan is het donderen.
Remedie is dan: brandstofpomp er afsleutelen en wegbrengen naar een Bosch-steunpunt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Hallo Leo

Bedankt voor je snelle antwoord ik ga eerst het eerste proberen dan de tweede optie je hoort het wel.

Gr Willem
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

hallo Leo

Heb het eerste geprobeerd helpt niets of ik sla niet hard genoeg
tweede klepje zijkant brandstofpomp je kunt zo niets zien dus met een spiegeltje gekeken als ik bij stilstaande motor de gasstang beweeg dus gas geef zie ik niets bewegen als ik hem terug trek dus op stop dan zie ik iets een kwart slag bewegen is dat normaal of doe ik iets verkeerd?
Gr Willem
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door Leo »

Je hoeft niet je motorblok in twee te slaan om een vervroeger los te laten schrikken, dus dat is het waarschijnlijk niet.

Als je hem stopzet dan draait ie een kwartslag.
Dat is niet helemaal slecht te noemen.
Maar als je volgas geeft moet hij nog ff verder draaien.
Probeer eens met de hand die regelstang verder te duwen als je volgas geeft?
Gaat de regelstang dan verder?
Als het stroef gaat is het niet pluis.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Hallo Leo

bedoel je regelstang buiten aan de brandstofpomp of binnen ik kan in de brandstofpomp verder niets zien bewegen het is volgens het werkplaatshandboek een 85 pk motor, type Brandstofpomp pes 4 a 90 c 410 rs 2294of is het verstandig om de radiateur er voor weg te halen en het niervormig deksel te verwijderen de krukaspoelie op tijd te zetten en te kijken of hij nog op tijd staat of zeg je verlopen komt eigenlijk niet voor.

Gr Willem
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door Leo »

Hoi Willem.

Ik bedoel binnen in de brandstofpomp.
Als het goed is zie je daar 4 pompregelaars tegelijk van voor naar achter verdraaien.
De maximale regelweg is uit mijn hoofd gezegd zo'n 20mm, dus zo ver moeten die pompjes minstens verdraaien.

Als je een werkplaatshandboek hebt is het zéker nuttig om de timing te bekijken.
Als namelijk de veren van de vervroeger zijn gebroken komt ie ook niet terug en blijft smerig verkeerd staan.

De distributie zélf bestaat uit louter tandwielen en kan niet verlopen.
Het is echter wel heel simpel om te controleren of die tandwielen eigenlijk wel goed staan.
Je hoeft daar slechts de grote schroefdop voor los te maken die nét voor de brandstofpomp op het tandwielhuis zit. Op het tandwiel wat je dan ziet verschijnen staat een merkteken bóven op 1 van de tanden..
Verder staat er een merkteken op je vliegwiel.
Hou er rekening mee dat de krukas 2 omwentelingen maakt tegen de brandstofpomp 1.:wink:

Vervolgens controleer je de échte inspuittiming dmv het druppelaartje zoals in je werkplaatshandboek beschreven is.


Je hebt weer wat te doen.:D
Sleutel & torn ze.
Ik ben vanavond pas weer beschikbaar, moet ff een torretje in een schip plaatsen, uitlijnen en aansluiten.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Leo

De 4 pompregelaars bewegen alleen als ik de regelstang buiten de brandstofpomp naar achteren trek dus op stop als ik gas geef blijven ze stilstaan.
alles staat wel op tijd.

Gr Willem
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Hallo leo

Wil je nog even reageren op mijn berichtje van woensdagavond,bedankt.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door Leo »

Geen paniek!
Héél soms heb ik nog wat anders te doen dan het forum..:)

Ze bewegen naar achter als je hem op stop trekt, dat was me al duidelijk.
De vraag is alleen: hoe ver verdraaien ze naar voren wanneer je de stopknop weer indrukt?

Heb je die pompregelaars al handmatig verder (volgas) proberen te duwen?
Kunnen ze dan verder dan dat ze uit zichzelf gaan?
Zoja; dan moet je eens proberen te starten wanneer je ze helemaal naar voren hebt staan.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Hallo Leo

Als ik de stopknop indruk kan ik ze nog 5 tot 7 mm naar voren bewegen richting radiateur,als ik de stopknop loslaat bewegen ze terug als ik dan gas geef draaien ze nog verder terug en hoor je ze tegen een aanslag komen.Toen ik dat met de regelstang deed viel mij dat niet op maar nu wel,starten bleef hetzelfde slecht aanslaan.
Ik probeer je echt niet op te jagen hoor ik heb nog tijd zat.

Gr Willem
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door Leo »

Dan heb ik goed nieuws voor je Willem: Je regulateur en pomp lijken mooi soepel te werken. :)

Dan het slechte nieuws: Geen idee waar ik het verder nog moet zoeken vermits jij 100% zeker weet dat er geen lucht in je systeem zit? :shock:

Nou jah... Nog ff een paar losse flodders dan 8) :
Heb je gekeken of er misschien een filtertje IN de tank zit?
Heb je de leiding vanaf de tank naar de opvoerpomp geheel gecontroleerd op knikken, (tussen)stukjes slang, verborgen tussenfiltertjes én heb je hem doorgeblazen?
Vanaf opvoerpomp t/m filter: Alle overige banjobouten en verbindingen gecontroleerd op vervuiling, geknikte leiding/slang en doorgeblazen?
Al eens het brandstofsysteem dmv de handpomp flink doorgepompt & op druk gezet vóórdat je startte?
Blijft je handpompje omhoog staan als je hem loslaat, of schiet hij terug?
Al eens gekeken bij draaiende motor hoeveel brandstof er uit de retourleiding komt? Of heeft jouw hd-pomp geen overstortventiel?

Achterliggende gedachtes bij bovenstaande: Overgangen van slang naar leiding geeft een versmalling die kan vervuilen.
Tevens kan een slang door ouderdom (of een verkeerd soort materiaal) intern uitzetten en zichzelf verstoppen.

Want dat orgel moet het eigenlijk gewoon doen wanneer hij voldoende brandstof krijgt. Isdatstommestukijzernouhelemaalbelazerd? :evil:


Mvg, Leo.:D
ps; mij jaag je niet zo snel op hoor.
Daar betaal je veeeel te weinig voor.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Hallo Leo

Even antwoord op je vragen,in de tank staat een filter is helemaal schoon is een 100 l daf tank.De leiding naar de opvoerpomp is een metalen leiding met bij de opvoerpomp een stukje slang,vanaf de opvoerpomp naar filter heb ik alleen een banjobout in de retour op de brandstofpomp is dat de overstortklep die je bedoelt ?De handpomp komt prima omhoog bij het ontluchten knalt de diesel eruit ik ga de leidingen doorblazen en de stukken rubberslang controleren.Wat ik wel vreemd vond is dat het voorfilter(borrelglas) dat ik in okt 07 heb vernieuwd helemaal zwart was ,een soort smurrie heb ik schoongemaakt is dat misschien die bacterie waar ik wel eens over gelezen heb?Na de pinksteren ga ik weer verder Prettig weekend.

Gr Willem
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door Dennis en Nancy »

Hmmm,.. zwart?

Het glaasje in mijn UPS blijft helder. Nu dik 4000km sinds 12-07

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Hoi Dennis

Loop ik net mijn hond uit te laten denkend aan zwarte smurrie in mijn verhaal het kan natuurlijk heel goed zijn dat wat Leo al schreef dat het stukje rubber slang van de aanvoerleiding naar de opvoerpomp van binnen vergaan is na 38 jaar dat zal ik als eerste gaan controleren.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door Leo »

Geen idee wanneer het pinksteren is :oops: , maar ik hoor wel van de klap.:)

Die bacillen zijn van zichzelf grijzig gekleurd.
Het ligt er maar net aan hoeveel ander vuil er in de brandstof zit of je ze kunt zien.
Ze zijn alvast lekker slijmerig tussen de vingertoppen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door DVIII »

misschien geheel buiten deze discussie , maar hoe zit het met de ademhaling , en de uitlaat , pas nog een 406 gerepareerd die zijn uitlaat zo krom geleden had dat de buis op een onzichtbare plek dicht gedrukt was.
en geen vermogen meer natuurlijk. of een ander geval een heus vogelnest in de luchtfilter. afijn bedenk maar wat als je de boel zou willen saboteren ! ( step in the shoes of the enemy)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Hallo Heren

Mijn 314 loopt weer als voorheen,ik heb bijna alles wat met de diesel te maken had los gehad en bekeken en op advies van jullie gecontroleerd.Ben er een paar weken mee bezig geweest,maar kwam er maar niet achter wat het probleem was,op laatst de brandstofpomp eraf gehaald, wat een karwei soms dacht ik wel eens waar ben ik mee bezig heb de hele voorkant van de motor gesloopt.Kreeg hem er van de zijkant echt niet af,maar het is gelukt de brandstofpomp naar een dieselservice bedrijf gebracht,ze hebben hem getest toen bleek dat het tandwiel aan de achterkant waar de gewichten van de vervroeging zitten stuk was er waren aan twee kanten stukken afgebroken dus hij stond niet meer op tijd.
Nu achteraf heb ik vorig jaar zomer op vacantie in nederland toen ik bij een camping weg reed wel twee keer een metalen tik gehoord, maar ik dacht dat het kiezelsteentjes waren tegen het spatbord.
Weet iemand of dit vaker voorkomt?
We hebben een ander tandwiel gemonteerd nu loopt hij weer perfect.

Gr Willem
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door Leo »

Hoi Willem.

Mooi dat het opgelost is. :D
Dus mijn eerste gedachte van "niet op tijd staan" klopte alvast..

Een kapot tandwiel is een zeldzaamheid, dus daar hoef je jezelf geen zorgen meer om te maken.
Zijn de afgebroken tandjes ook nog gevonden?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: 314 mist trekkracht

Bericht door camper 408 »

Hallo Leo

Het waren geen tandjes maar aan de achterkant van het tandwiel de stukken waar de gewichten in zitten het lijkt wel een halve maan zoals dat uit gefreesd is die waren eraf gebroken,volgens het dieselbedrijf kan het komen door metaal moeheid.Doordat de gewichten iets kunnen bewegen krijg je het effect van een klein hamertje,en daardoor zou het afgebroken kunnen zijn denkt men.Gelukkig zit er metalen kap omheen die het spul nog bij mekaar houd anders sta je stil.

Gr Willem
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten