Stationair toerental te laag.
- balou
Stationair toerental te laag.
Bij mijn Mb814 met motor OM364LA is het stationair toerental te laag als de regelknop in het stuurkolom uitgedraaid is.
Als de motor stationair loopt moet ik dit steeds bij regelen anders gaat de motor stotteren.
Hoe kan ik het toerental instellen tussen 600-650 ?
Balou.
Als de motor stationair loopt moet ik dit steeds bij regelen anders gaat de motor stotteren.
Hoe kan ik het toerental instellen tussen 600-650 ?
Balou.
- Saskia
Re: Stationair toerental te laag.
-
als het goed is Balou , welkom in dit deel van het bos, kun je je cabine kantelen , dan zit er net voorbij de vooras boven op het chassis ( naar achtertoe rekenend) de gasstang en de transportas van je gasbeweging ( die de beweging van de ene kant van het blok naar de andere kant brengt) , daar zit ook het ondergrens palletje van je stationair regeling . als het goed is moet je daar checken of alles wel goed werkt.
let op je zal altijd met je voet het gas moeten bedienen om de afstelling te helpen als het ware. het draaiknopje is alleen maar om de ondergrens in te stellen, als je alleen met de draaiknop het stationair wilt afstellen zal het nooit goed gaan met de afstelling en zal de kabel breken of die dure knop naast het stuur vanbinnen stukgaan .
heb je geen kantelcabine meer , moet je je linkerwiel eraf schroeven en moet de verkregen opening je best doen om alles van buitenaf te bereiken. de geluids panelen zitten dan lelijk in de weg omdat die normaal mee openen met de kantelcabine
de kabel vanuit je draaiknop trekt als het ware de ondergrenspal dichter naar de voorbumper toe zodat de ondergrens hoger ligt. de gasregelstang die ook de motor doet stoppen is aan de andere kant van het motorblok onderbroken met een pneumatische cilinder die korter wordt getrokken als je de sleutel op contact uit draait.
het hele spul is best een tricky area omdat net wat je al zegt , de motor of voortdurend afslaat of te snel gaat lopen
ps een 814 heeft toch juist geen turbo intercooler en een xx20 wel ??
let op je zal altijd met je voet het gas moeten bedienen om de afstelling te helpen als het ware. het draaiknopje is alleen maar om de ondergrens in te stellen, als je alleen met de draaiknop het stationair wilt afstellen zal het nooit goed gaan met de afstelling en zal de kabel breken of die dure knop naast het stuur vanbinnen stukgaan .
heb je geen kantelcabine meer , moet je je linkerwiel eraf schroeven en moet de verkregen opening je best doen om alles van buitenaf te bereiken. de geluids panelen zitten dan lelijk in de weg omdat die normaal mee openen met de kantelcabine
de kabel vanuit je draaiknop trekt als het ware de ondergrenspal dichter naar de voorbumper toe zodat de ondergrens hoger ligt. de gasregelstang die ook de motor doet stoppen is aan de andere kant van het motorblok onderbroken met een pneumatische cilinder die korter wordt getrokken als je de sleutel op contact uit draait.
het hele spul is best een tricky area omdat net wat je al zegt , de motor of voortdurend afslaat of te snel gaat lopen

ps een 814 heeft toch juist geen turbo intercooler en een xx20 wel ??
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- balou
Dank voor het snelle antwoord, maar dit is iets te ingewikkeld voor mij.
Ps. Ik zal ons even voorstellen.
Wij, Annie en Paul zijn in het bezit van een camper merk Niesmann Clou Trend 670P.
Onderstel is een MB 814D, motor OM364LA, automaat, bj. 1995.
Onderhoud zoals olie wisselen doe ik zelf.
Houden van zon en zee, onze langste trip was 3 mnd Marokko wat zeer goed bevallen is.
Balou.
Ps. Ik zal ons even voorstellen.
Wij, Annie en Paul zijn in het bezit van een camper merk Niesmann Clou Trend 670P.
Onderstel is een MB 814D, motor OM364LA, automaat, bj. 1995.
Onderhoud zoals olie wisselen doe ik zelf.
Houden van zon en zee, onze langste trip was 3 mnd Marokko wat zeer goed bevallen is.
Balou.
-
ha een Clou , dat zijn mooie degelijke campers , maar dan blijft het raadsel of je nou wel of geen turbo hebt, afijn als de Clou zegt dat het een 814 is is het dus geen 820 . Dave
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
... maar zeggen de letters LA achter het motormummer niet genoeg?
A = turbo
L = intercooler
Ik wist trouwens ook niet dat de 814 ook met een 364 geleverd was. Maar anders zou de LA inderdaad 201 pk hebben...
814 - OM 366
817 - OM 366 A
820 - OM 366 LA
A = turbo
L = intercooler
Ik wist trouwens ook niet dat de 814 ook met een 364 geleverd was. Maar anders zou de LA inderdaad 201 pk hebben...
814 - OM 366
817 - OM 366 A
820 - OM 366 LA
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
- balou
Volgens de gegevens van Mercedes die zijn opgevraagd via het chassisnr. is de motor een 364 LA, nr. 364986 10 293094.
136 PS, 4 cilinders.
Wat betreft het stationair toerental, volgens heeft het kabeltje van de "Leerlaufregulierknopf " te veel speling. Ik moet de knop een paar keer draaien voordat je weerstand kan voelen. ( 600 toeren).
Balou.
136 PS, 4 cilinders.
Wat betreft het stationair toerental, volgens heeft het kabeltje van de "Leerlaufregulierknopf " te veel speling. Ik moet de knop een paar keer draaien voordat je weerstand kan voelen. ( 600 toeren).
Balou.
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Wat betreft het stationair toerental, volgens heeft het kabeltje van de "Leerlaufregulierknopf " te veel speling. Ik moet de knop een paar keer draaien voordat je weerstand kan voelen.
Betekent dat dat je het toerental wel krijgt waar je het hebben wilt? Dan is er niets aan de hand.
Ik moet bij een koude motor m'n knopje ook een slag of vijf naar links draaien tot het stuit. Dan loopt de motor net glad genoeg. Later kan het knopje weer een aantal slagen naar rechts, anders loopt-ie te snel. Het knopje regelt dus niet al te direct, maar het doet net wat het moet doen.
Betekent dat dat je het toerental wel krijgt waar je het hebben wilt? Dan is er niets aan de hand.
Ik moet bij een koude motor m'n knopje ook een slag of vijf naar links draaien tot het stuit. Dan loopt de motor net glad genoeg. Later kan het knopje weer een aantal slagen naar rechts, anders loopt-ie te snel. Het knopje regelt dus niet al te direct, maar het doet net wat het moet doen.
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin
- balou
Klopt precies, dit moet ik ook doen.
Maar na een tijdje, door trilling denk ik, gaat het knopje weer naar zijn begin stand het gevolg is dat als ik het gas los laat de motor te weinig toeren maakt en gaat stotteren. Ik heb net gezien dat het kabeltje in de begin stand veel speling heeft.
Balou
Maar na een tijdje, door trilling denk ik, gaat het knopje weer naar zijn begin stand het gevolg is dat als ik het gas los laat de motor te weinig toeren maakt en gaat stotteren. Ik heb net gezien dat het kabeltje in de begin stand veel speling heeft.
Balou
-
afijn ik was ook nog op het verkeerde been met het auto type , het is een Ecovan en geen Ecoliner. ook dat kan dus nog eens , maar dan zit je stationair regelings kabel op een makkelijkere plek , nl bij je voeten maar dan aan de andere "motor "kant van de auto. daar kan je bij via de motorkap , en de Ecovan heeft nooit een kantelkabine gehad en een L814 D heeft ook geen ruimte voor turbo en intercooler, tenminste niet af fabriek .
erg vreemd dat de officieele opgave een OM 364 LA geeft terwijl er een normale aangezogen 136 pk motor in zit. misschien een schrijffout . Dave
erg vreemd dat de officieele opgave een OM 364 LA geeft terwijl er een normale aangezogen 136 pk motor in zit. misschien een schrijffout . Dave