Schokken bij wegrijden

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco Brantjes
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07

Schokken bij wegrijden

Bericht door Remco Brantjes »

Ik heb al een tijdje last van vervelend geschok bij het wegrijden met mn F40. Hierbij hoor je de cardanas stotende bewegingen maken en dat zal vast niet goed zijn voor versnellingsbak/differentieel. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Het probleem is alleen bij wegrijden vanaf stilstand, als de auto eenmaal rijd gaat al het schakelen enz. prima.

Bedankt en groeten,
Remco Brantjes
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Schokken bij wegrijden

Bericht door Leo »

Hoi Remco.

Da's niks nieuws onder de zon van een F40.:)
Lijkt op beetje happerige koppelingsplaat in combi met ruimte op assen en tandwielen.

Goedkoopste remedie:
Met flink hoog toerental een keer of 2á3 in z'n 2e versnelling wegrijden.
Dus lekker geweldadig laten slippen die koppeling.
Daarna issie weer zo smooth als babybilletjes. :P


Als het vaak terugkomt zou je je rijstijl kunnen aanpassen wbt optrekken uit stilstand: Voortaan zo weinig mogelijk toeren maken bij het opkomen van het koppelingspedaal.
De motor heeft koppel zat om hem nét boven stationair van z'n plek te krijgen.
Op die manier duurt het wel een tijdje voordat het weer terugkomt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Remco Brantjes
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07

Re: Schokken bij wegrijden

Bericht door Remco Brantjes »

Oke gaan we doen! Bedankt!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Schokken bij wegrijden

Bericht door winand »

Hej, grappig dat ik dit lees.
Heb ook een F40 (met om314 en mechanische koppeling) en al toen ik hem kocht heeft deze hetzelfde euvel als beschreven.
"Drukgroep vervangen", zou de oplossing zijn volgens mijn monteur.
Ik rij er nu 2 jaar in, dagelijks en heb de winter zelfs 4 maanden in de Oostenrijkse bergen gereden.
Ik trek op met weinig toeren en schokt zo het minste denk ik. Vind het eigenlijk wel eng om met veel toeren in zijn 2 weg te rijden (dat er iets kapot gaat?)
(Leo: bedoel je de echte tweede versnelling, de 2e van de 5? Die gebruik ik altijd om op te trekken, de 1 is veel te klein in Nederland.)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Schokken bij wegrijden

Bericht door Leo »

Hoi Winand,

origineel heeft een F40 een OM 615 of 616 met een 4-bak erachter. :wink:
Daar is mijn advies op gebaseerd.
Die superdeluxe uitvoering van jou zet je natuurlijk ff in z'n 3. :lol:

Maar het gaat niet zozeer om het optrekken, het gaat er om dat de koppeling een korte tijd flink slipt met behoorlijk kracht erop.
En dat bereik je alleen met een hoog toerental in een te hoge versnelling.
Je kunt 'm natuurlijk ook in z'n 1 zetten met de handrem er op, maar dan belast je de aandrijfas en het cardan onnodig zwaar.
Zet je hem daarentegen in een hoge versnelling dan krijgt alleen de bak het voor zijn kiezen.
Als ie daar niet tegen kan is het tóch al een rotbak die aan vervanging toe is. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten