Eberspacher

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Rene

Eberspacher

Bericht door Rene »

Ik heb een Eberspacher ingebouwd in de camper, maar kun je die ook af stellen in warmte :?:
Doormiddel van iets meer of minder diesel :?: Ik kwam op een site tegen dat je de inlaat van de kachel ook kan aansluiten op het woongedeelte van de camper. Zodat de lucht in de kachel al warm erin komt dus nog warmer eruit gaat dus meer rendement :?: Klopt dat of zitten hier haken en ogen aan :?:
Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Eberspacher

Bericht door Admin »

Ik weet niet of je een Eberspächer via de brandstoftoevoer kunt regelen; bij de Webasto's die ik ken kan dat niet, want de hoeveelheid lucht (aanjager) en de ingespoten brandsof (nozzle) zijn op elkaar afgestemd en de aanjager is niet regelbaar. Wat je wel kunt doen is de thermostaat de brander en de heater(s) laten regelen. Op de site die ik DVIII heb genoemd staan ook allerlei Eberspächer-schema's.
NB Ik heb wel de ervaring dat, hoewel de hysterese maar 1 graad is, het verschil tussen afslag- een aanslag-temperatuur goed voelbaar is. In plaats van een simpele bimetaal-thermostaat, zijn er ook bouwpakketjes voor een elektronische versie met instelbare hysterese (o.a. Velleman). Maar als de twee temperaturen te dicht bij elkaar komen te liggen, staat de hele installatie voortdurend aan en uit te schakelen...

Net zoals bij de gewone verwarming van je auto: de "recycle-mode" maakt het misschien iets sneller warm, maar de normale stand voert ook lekkere, verse, verwarmde lucht toe. Kijk maar eens wat het verschil is als je op beide manieren je ruit probeert te ontwasemen: de verse buitenlucht is droger!
En als je kacheltje eenmaal brandt, wordt de lucht in de warmtewisselaar zo hoog verhit, dat je het verschil kunt verwaarlozen.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Rene

Bericht door Rene »

Bedankt voor de snelle reactie, Ik heb een brandstofpompje die je kunt regelen dus hoe regel je dat af? Totdat deze gaat roken? Ik heb geen thermostaat is misschien een optie op die van mij maar daar moet ik nog achtereen. Ik vind alleen de warmte wat tegenvallen vandaar de vraag.
Gr Rene
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik zou inderdaad regelen tot de rookgrens en dan een eindje terug. Als je de vlam kunt zien: beslist geen geel, maar ook geen uit- en aanfloepende blauwe vlammetjes.

Maar... kun je geen documentatie vinden van jouw type? Daarin staat vast wel hoe je een en ander moet afstellen.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
winand

Bericht door winand »

Onderhoud/reparatie van een Eberspacher D4/D5:

http://nl.youtube.com/watch?v=14SUSxfPHPY&NR=1

handig! Nog meer filmpjes van eberspacher heaters zijn aanwezig op youtube
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Rene

Bericht door Rene »

Hij doet het nu goed, wat je zei gewoon draaien totdat hij gaat roken en dan iets terug. Ik had een vlees thermometer voor de luchtstroom gehouden eerst kwam hij tot 63 graden na een beetje stoeien staat hij nu op 84 graden. Nu even in de winter zien of dat dat genoeg is om het hele gevaarte op te warmen. Laat de winter maar komen. :P
Plaats reactie