Vanzelfsprekend is mijn ideale ombouwauto een touringcar met underfloor- of heckmotor, anders had ik 'm niet gekocht natuurlijk..

Voor de mensen die niet weten wat die termen betekenen: Een underfloormotor ligt ergens tussen de voor- en achteras ónder de vloer. Een heckmotor ligt óók onder de vloer, maar dan achter de achteras.
Het voordeel hiervan is nogal duidelijk; je hebt een compleet vlakke vloer van voorruit tot achterruit.
De heckmotor is tijdens het rijden ook nog een tikkie stiller dan een underfloor, voornamelijk omdat ie een eind bij je vandaan zit.
Nadeeltje heeft het ook, want sleutelen aan zo'n weggebouwde motor vraagt nog wel eens een arm die je in zes bochten moet wringen. :?
Waarom een touringcar en geen stadsbus?
Omdat een touringcar meer op rijcomfort gemaakt is én omdat ie sneller loopt dan een stadsbus. Omdat we geen laagvliegers zijn ( 90 is snel zat) staat onze motor lekker rustig te snorren achterin. En dat is toch een heel enorm verschil met het vliegtuiglawaai wat we gewend waren van onze F40..

Tevens hebben de meeste (oudere) touringcars meer grondspeling dan de doorsnee stadsbus, en da's errug handig wanneer je -zoals wij- nogal eens een karrenspoor volgt. 8)
Het meest ideaal is luchtvering.
Niet alleen omdat luchtvering verschrikkelijk comfortabel rijdt, maar ook omdat je dan de hele bus omhoog kunt pompen wanneer er gevaar voor bodemcontact is.
En natuurlijk kun je -met enige aanpassingen aan het systeem- die luchtvering ook gebruiken om de bus waterpas te zetten.
De lengte van de bus is erg persoonlijk.
Wij hebben bewust voor de kortste uitvoering gekozen (8.75 meter).
11 meter is natuurlijk fantastisch voor de binnenruimte, maar het heeft voor ons reisgedrag nogal wat nadelen.
Een langere bus heeft een langere wielbasis waardoor a) de draaicirkel groter wordt en b) je eerder met de tussenliggende bodem iets raakt wanneer het pad erg ongelijk is.
Met dit kortje gedrochtje kunnen we bijna op dezelfde plekken komen als met een 508 oid. De enige beperking is eigenlijk dat we 30cm breder en een tikkie zwaarder zijn.
Ook worden de overhangen (het gedeelte van de bus wat voor en achter de wielen uitsteekt) bij langere bussen steeds groter.
En daar ben ik persoonlijk niet zo kapot van; het zwiept mij te veel uit bij een scherpe bocht.
Rest natuurlijk nog dat je 8.75 meter gemakkelijker ergens kwijt kunt dan 11 meter.
En wanneer Moeders de Vrouw zonodig in un durpie mot sjoppuh of sajtseejuh, is dat soms best wel eens handig. :mrgreen:
Als laatste dan de motor & versnellingsbak.
M'n rechtervoet is bijna een maat groter dan mijn linker.

En volgens mij komt dat omdat ik vrijwel altijd bussies heb gehad waar geen pk's inzaten.
Trappen trappen trappen en dan was er nóg geen gang in te schieten

En dat was ik zat.
Vandaar dat er nu 216 paardjes achterin liggen te grommen.
Dit in combinatie met een gewicht van nog geen 9 ton zorgt ervoor dat het beest wel vooruit wil komen. :P
Bijkomend voordeel van die overmaat aan pk's is, dat hij best nog wel zuinig rijdt.
1 : 5 is niet eens zoveel duurder dan wat mijn zwoegende Hanomagje er doorheen jaagde ( 1 : 6,7).
Rest nog de (6)versnellingsbak.
Helaas, da's niet mijn ideaal.

Een splitter (zodat je er 12 krijgt) of een automaat had ik liever gezien.
Maar een mens moet nou eenmaal wat te wensen overhouden he? :D
Mvg, Leo.:D