Pagina 1 van 2
Het voertuig: Touringcar
Geplaatst: 05 nov 2008, 18:41
door Leo
Gemak dient de mens, dus ik begin met de gemakkelijkste vraag..:P
Vanzelfsprekend is mijn ideale ombouwauto een touringcar met underfloor- of heckmotor, anders had ik 'm niet gekocht natuurlijk..
Voor de mensen die niet weten wat die termen betekenen: Een underfloormotor ligt ergens tussen de voor- en achteras ónder de vloer. Een heckmotor ligt óók onder de vloer, maar dan achter de achteras.
Het voordeel hiervan is nogal duidelijk; je hebt een compleet vlakke vloer van voorruit tot achterruit.
De heckmotor is tijdens het rijden ook nog een tikkie stiller dan een underfloor, voornamelijk omdat ie een eind bij je vandaan zit.
Nadeeltje heeft het ook, want sleutelen aan zo'n weggebouwde motor vraagt nog wel eens een arm die je in zes bochten moet wringen. :?
Waarom een touringcar en geen stadsbus?
Omdat een touringcar meer op rijcomfort gemaakt is én omdat ie sneller loopt dan een stadsbus. Omdat we geen laagvliegers zijn ( 90 is snel zat) staat onze motor lekker rustig te snorren achterin. En dat is toch een heel enorm verschil met het vliegtuiglawaai wat we gewend waren van onze F40..
Tevens hebben de meeste (oudere) touringcars meer grondspeling dan de doorsnee stadsbus, en da's errug handig wanneer je -zoals wij- nogal eens een karrenspoor volgt. 8)
Het meest ideaal is luchtvering.
Niet alleen omdat luchtvering verschrikkelijk comfortabel rijdt, maar ook omdat je dan de hele bus omhoog kunt pompen wanneer er gevaar voor bodemcontact is.
En natuurlijk kun je -met enige aanpassingen aan het systeem- die luchtvering ook gebruiken om de bus waterpas te zetten.
De lengte van de bus is erg persoonlijk.
Wij hebben bewust voor de kortste uitvoering gekozen (8.75 meter).
11 meter is natuurlijk fantastisch voor de binnenruimte, maar het heeft voor ons reisgedrag nogal wat nadelen.
Een langere bus heeft een langere wielbasis waardoor
a) de draaicirkel groter wordt en
b) je eerder met de tussenliggende bodem iets raakt wanneer het pad erg ongelijk is.
Met dit kortje gedrochtje kunnen we bijna op dezelfde plekken komen als met een 508 oid. De enige beperking is eigenlijk dat we 30cm breder en een tikkie zwaarder zijn.
Ook worden de overhangen (het gedeelte van de bus wat voor en achter de wielen uitsteekt) bij langere bussen steeds groter.
En daar ben ik persoonlijk niet zo kapot van; het zwiept mij te veel uit bij een scherpe bocht.
Rest natuurlijk nog dat je 8.75 meter gemakkelijker ergens kwijt kunt dan 11 meter.
En wanneer Moeders de Vrouw zonodig in un durpie mot sjoppuh of sajtseejuh, is dat soms best wel eens handig. :mrgreen:
Als laatste dan de motor & versnellingsbak.
M'n rechtervoet is bijna een maat groter dan mijn linker.
En volgens mij komt dat omdat ik vrijwel altijd bussies heb gehad waar geen pk's inzaten.
Trappen trappen trappen en dan was er nóg geen gang in te schieten

En dat was ik zat.
Vandaar dat er nu 216 paardjes achterin liggen te grommen.
Dit in combinatie met een gewicht van nog geen 9 ton zorgt ervoor dat het beest wel vooruit wil komen. :P
Bijkomend voordeel van die overmaat aan pk's is, dat hij best nog wel zuinig rijdt.
1 : 5 is niet eens zoveel duurder dan wat mijn zwoegende Hanomagje er doorheen jaagde ( 1 : 6,7).
Rest nog de (6)versnellingsbak.
Helaas, da's niet mijn ideaal.

Een splitter (zodat je er 12 krijgt) of een automaat had ik liever gezien.
Maar een mens moet nou eenmaal wat te wensen overhouden he? :D
Mvg, Leo.:D
Re: Touringcar
Geplaatst: 28 nov 2008, 23:46
door vanhooltje
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven leo!!
Mijn van Hool is ook een voormalig touringcar geweest, de vering is ondangs zijn 35 jaar super. verkeersdrempels zoeft hij over heen. en ja ook ik had de motor liever achterin gehad, maar ja die schijd nu ons tweeen. maar ja een iveco motor maakt gelukkig niet zo'n herie
De restauratie geschied vlot dus wie weet, kan ik weer snel de weg met hem op!
peter
Re: Touringcar
Geplaatst: 29 nov 2008, 12:43
door Anton
Hoi,
Leo schrijft:
Rest nog de (6)versnellingsbak.
Helaas, da's niet mijn ideaal.
Een splitter (zodat je er 12 krijgt) of een automaat had ik liever gezien.
Wat de praktiijk is van zo'n bak is het volgende je schakelt op tot 6 laag en dan een beetje doortrekken en hoppa 6 hoog.
De motor beschikt over voldoende vermogen en bandbreedte om dat aan te kunnen!
Al die versnellingen gebruik je alleen maar als ie afgeladen is en in de bergen.
En jou gebakje is nogal royaal uithgevoerd met 24 pk per ton!
De eerste kevertjes hadden ook 24 pk voor een auto van +/_ 800 kg!
En een automaat, dat rijd best lekker verbruikt nu eenmaal meer brandstof gezien de prijzen van een tijdje terug ook niet geheel onbelangrijk
Dus:
Gassen met die hap!
Groet Anton
Re: Touringcar
Geplaatst: 29 nov 2008, 15:42
door Leo
Een kevertje???
Jah hallo, ik wil niet omhoog als een kevertje hoor Anton..
Wordt m'n rechterpoot nóg groter!
In NL gebruik ik voor optrekken slechts de 2-4-6, dat gaat goed zat.
Maar in de bergen miste ik de halve stapjes gewoon.
Niet dat ie nou meteen terugvalt naar een slakkegangetje wanneer ik terugschakel, maar ik hou niet zo erg van die jakkerende toerentallen.
En het ging hier over de ideale camper, dus ik wil een splitbak.:mrgreen:
Mvg, Leo.:D
Re: Touringcar
Geplaatst: 29 nov 2008, 15:48
door Leo
Hoi Peter, je hebt 'n leuk busje op de kop getikt.:)
Komende zomer de weg op?
Mvg, Leo.:D
Re: Touringcar
Geplaatst: 29 nov 2008, 17:49
door Jeroen_Hanomaf
Hoi Peter, inderdaad leuk bussie!
Hij komt wel erg bekend voor, is die niet van v/d Wijngaard uit Medemblik geweest?
Groeten Jeroen
Re: Touringcar
Geplaatst: 29 nov 2008, 17:54
door Maxer
12 versnellingen is best mogelijk bruikbaar in de bergen. In bussen komt het echter niet voor. 6 of 8. Voor zover ik weet zit er alleen nog een 8 (stapel)bak in dubbeldekkers in combinatie met erg veel pk's (400+). Mijn Volvo van 280 pk heeft vermogen genoeg om redelijk snel omhoog te komen. Getest in de Coentunnel. Ik reed 80 beneden en toen volgas naar boven. Boven reed ik 100. Nu weet ik wel dat de Coentunnel iets anders is dan de Brenner pas maar ik heb er wel vertrouwen in dat ik niet verder terug zal moeten dan 5 om boven te komen.
Re: Touringcar
Geplaatst: 29 nov 2008, 23:34
door vanhooltje
Hallo Leo en Jeroen,
Bedankt voor het compliment, denk dat ie weer half volgend jaar de weg op gaat. Maar ik denk nog niet helemaal klaar :mrgreen:
Inderdaat jeroen daar heb ik hem van gekocht, zit wel een berg werk aan , maar dat vind ik de uitdaging :D
grt hobbyist
Re: Touringcar
Geplaatst: 30 nov 2008, 00:05
door vanhooltje
Hee Maxer,
Ben je al eens in die streken geweest??
Zal je tegenvallen wat daar voor leuke kluchtjes daar zijn, van 2 tot 32%. en ik verzeker je dat ook jou bus daar moeite mee heeft. Ik ben er genoeg in Oostenrijk tegen gekomen die met veel rook en met 40 omhoog kropen. maar dat doen we allemaal daar, dus dat is het probleem niet
grt, peter
Re: Touringcar
Geplaatst: 30 nov 2008, 18:11
door Roy Uiterwaal
Ach jongens, maak je toch niet zo druk over met welke snelheid je omhoog gaat.
Je hebt vakantie en doet niet mee aan "in 80 dagen rond de wereld" dacht ik zo.
Misschien ga je wel langzaam omhoog omdat er een langzame vrachtwagen voor je zit en je te maken hebt met een inhaalverbod :? .
Oftewel, geniet van het uitzicht, heb je daar tenminste ook even tijd voor

.
Groetjes, Roy :D
Re: Touringcar
Geplaatst: 30 nov 2008, 18:52
door vanhooltje
Hoi Roy Uiterwaal,
Dat is het laatste waar ik mij druk om maak, Ik vind 80 op een rechte weg hard zat. Zelf met de motor rij ik rustig. Daar is 100 ook hard zat mee. En ja het uitzicht is ook een mooi ding.
Laatste keer een heling van 32%, in zijn 1e omhoog, in een woord geweldig :D
grt peter
Re: Touringcar
Geplaatst: 30 nov 2008, 20:49
door Leo
Hoi Roy.
Ongeveer 30 jaar een rijbewijs en nog nooit een boete voor te snel rijden gehad.
Dat zegt wel genoeg over mijn (gebrek aan) drang naar snelheid zou ik zeggen.
Het gros van de forumleden zijn trouwens geen laagvliegers.
Voornamelijk omdat ze in oudere voertuigen rijden die niet eens ongestraft snel kúnnen.
Dus haast of stress op vakantie?
Niet echt, maar als je een link wilt naar een forum waar velen met 160pk in een B-rijbewijs camper nog lang niet tevreden zijn, wil ik je graag helpen.
Dit topic gaat over je ideale voertuig.
De mijne heeft genoeg pk's, maar m'n ideaal zou een splitbak zijn.
En da's niet om sneller te kunnen, want het spul gaat me hard zat.
Maar doodgewoon omdat ik in de bergen de stappen tussen de versnellingen soms een beetje te groot vind waardoor ik niet altijd mijn ideale toerental kan draaien.
Owww, en ff langzamer in m'n 1 zou ik ook helemaal niet erg vinden, want ik vrees het ergste wanneer ik ergens uit de modder moet komen.
Over modder gesproken: Voeg ik ook nog meteen een dif-sper aan mijn verlanglijstje toe.. :P
Overigens: Welkom op dit non-stress-forum.
Mvg, Leo.:D
Re: Touringcar
Geplaatst: 01 dec 2008, 07:41
door Maxer
Over modder gesproken: Voeg ik ook nog meteen een dif-sper aan mijn verlanglijstje toe..
Ik zou dan ook meteen maar 4 wheel drive monteren, weet je zeker dat je uit de modder komt! :)
Overingens was ik niet van plan om hellingkjes van 32% op te zoeken.
Re: Touringcar
Geplaatst: 01 dec 2008, 11:20
door winand
Zelfs met 4 wheel drive heb je geen garantie dat je niet vast komt te zitten
Met bergjes in Oostenrijk heb ik inmiddels een hoop ervaring (winter 07-08 daar gewoond/gewerkt)
30 km/h is nog snel, ik ben regelmatig met zo'n 10 a 15 km/h omhoog gekropen :mrgreen: (Ben bang dat het met een OM615/616 nog trager zou gaan..)
(Tevens, je motor heeft minder kracht op grotere hoogtes i.v.m. lagere luchtdruk)
Zolang ie maar om
hoog gaat is het niet zo belangrijk dat het traag gaat toch?
Re: Touringcar
Geplaatst: 01 dec 2008, 13:18
door Roy Uiterwaal
Hoi allemaal,
zo is het natuurlijk ook, je mag nog best wat te wensen hebben hoor. Natuurlijk had ik het ook wel prettig gevonden als die van ons iets meer paardjes had in het vooronder, maarja dat heeft ie helaas niet en dus doen we het er maar mee en heb ik tijdens het rijden iets meer tijd om van het uitzicht te genieten. Ieder nadeel heb z'n voordeel.
Soms denk ik alleen wel eens dat sommige mensen nooit tevreden zijn en lijkt het alsof men in z'n oude campertje met een zelfde gang omhoog wil als in hun Mercedes 560 xxl (ik zeg maar wat, hahaha) en dat men niet meer de rust heeft om te genieten van wat je hebt en ziet.
Per slot van rekening begint de reis toch bij het dicht trekken van de voordeur

.
Althands, zo bekijk ik het.
Niets ten nadele van een ieder die nog wat wenst en/of realiseerd want dat is het mooie als je zelf een beetje knutselen kan, je kan en mag lekker helemaal zelf weten wat en hoe je het doet.
Live your live !
Groetjes en keep up the good work !
Roy :D
Re: Touringcar
Geplaatst: 01 dec 2008, 22:00
door Maxer
Ja, zo is het Roy.
Je schaft iets aan en dan weet je vooraf (althans, dat behoor je te weten) hoeveel vermogen het apparaat heeft. Zo'n ouwe trouwe bus wordt nooit een Ferrari, maar willen wij dat dan? Als ik het vergelijk met de Ford Econoline die ik voorheen had (5.8 v8 met 300 pk) stelt het niet veel voor maar ja, we hebben nu hiervoor gekozen. Ik vindt hem snel genoeg want sneller dan 85 rijdt ik er niet mee en inderdaad, vanaf het moment dat je instapt heb je vakantie. Ook ik heb wel iets te wensen, een intercooler bijvoorbeeld, daarmee gaat ie naar 320 pk en dat scheelt wel en misschien ga ik dat ooit wel doen maar daar moet ik dan wel heeeel erg veel zin in krijgen anders laat ik het lekker zoals het is!
Re: Touringcar
Geplaatst: 01 dec 2008, 22:15
door Leo
Jah Maxer, maar overeind blijft dat dit topic gaat over de IDEALE camper.
Daarin kan geschreven worden over wensen, idealen en nieuwe ideeën.
En dus maakt het niets uit waar iemand op dit moment in rijdt en waar hij voor gekozen heeft.
Mvg, Leo.:D
Re: Touringcar
Geplaatst: 02 dec 2008, 07:53
door Maxer
Re: Touringcar
Geplaatst: 02 dec 2008, 20:46
door Leo
Het ding glimt hard genoeg. :shock:
Maar misschien wil je ff uitleggen waaróm jou dat de ideale camper lijkt?
Zitten er bepaalde technische snufjes in waar we met z'n allen iets van kunnen opsteken?
Mvg, Leo.:D
Re: Touringcar
Geplaatst: 03 dec 2008, 06:32
door Maxer
Ik ben enkel en alleen afgegaan op het plaatje, maar het is Amerikaans en dus: veel pk's, een automaat, slideouts en alle denkbare luxe en comfort. Had ik de centen hoefde ik niet lang na te denken en zou ik doen wat vele duizenden Amerikanen doen nl zo'n ding kopen en er in gaan wonen (wel in de VS natuurlijk). Er bestaat daar een ware cultuur van senioren die hun huis hebben verkocht en in zo'n camper (RV) zijn gaan wonen. Ze hebben overal meetings en zelfs eigen tijdschriten! Erg jammer dat zoiets niet in Europa bestaat, daar baal ik echt van.
Gr, Nico
Re: Touringcar
Geplaatst: 03 dec 2008, 21:57
door Roy Uiterwaal
Hoi Leo,
je hebt gelijk, het gaat over de ideale camper en dan hebben we natuurlijk allemaal wel wat te wensen.
Ik zal de volgende keer even een beetje beter opletten.
Ik snap wat je bedoeld met de link naar dat andere forum en is waar ik mij soms ook wel eens aan stoor en daarom mijn reactie :( .
Groetjes, Roy.
Re: Touringcar
Geplaatst: 04 dec 2008, 01:35
door Leo
Geeft niks Roy, ik begrijp dat het hier ff wennen is wanneer je die snel/stress/duur=goed/hetmoetglimmen -forums gewend bent.:)
Onze insteek is wat anders.
We zitten hier allemaal met ouwe gebakjes die we (het liefst zo goedkoop mogelijk) op de weg willen houden.
Daar willen we elkaar mee helpen in een relaxte & beleefde sfeer.
Iedereen mag het beter weten, maar dan alleen met argumenten omkleed.
Iedereen mag ook fouten maken, dat is geen doodzonde hier.
Nieuwe ideeën zijn altijd meer dan welkom, en we hebben daar (soms pittige) discussies over. Maar we houden de discussie altijd beschaafd.
Hier dus geen ruzie's, super-ego's, vliegen afvangen, uitlachen, gepoch of dom geschreeuw.
Gewoon een lekker forumpie waar we elkaar helpen en waarin voor gezeik geen plaats is.
Joh Roy (en alle andere "nieuwelingen"), ik hoop dat je jezelf hier gaat thuisvoelen met je oude voertuig.
Ik ben alvast blij met ieder lid die iets inbrengt. :)
Mvg, Leo.:D
Zowww, weer genoeg offtopic gel*ld..
Ik zou het goede voorbeeld moeten geven, maar jah... :oops: :P
Re: Het voertuig: Touringcar
Geplaatst: 25 dec 2008, 11:25
door winand
Leo schreef:Vandaar dat er nu 216 paardjes achterin liggen te grommen.
Dit in combinatie met een gewicht van nog geen 9 ton zorgt ervoor dat het beest wel vooruit wil komen. :P
Effe kijken, da's 216/9 =
24 pk/ton
Een 508 met OM314 heeft 80pk bij 3 ton, dat is 80/3 =
26,6 pk/ton
Tja, het zijn sterke beesjes die 508-jes :mrgreen:
Re: Het voertuig: Touringcar
Geplaatst: 25 dec 2008, 11:55
door Anton
Hoi Winand,
Een 508 is dus totaal 5 ton op de weg als ie geladen is.
Als je dan gaat rekenen is het 80 : 5 maar 16 pk/ton
Dat het nog beroerder word met een 608 hoeft dacht ik geen betoog.
En als je het dan vergelijkt wat andere merken toendertijd op de markt brachten...
Maar goed het loopt en das toch ook wat
Groet Anton
Re: Het voertuig: Touringcar
Geplaatst: 25 dec 2008, 12:43
door Leo
winand schreef:Een 508 met OM314 heeft 80pk bij 3 ton, dat is 80/3 = 26,6 pk/ton
Een 508 camper die maar 3 ton weegt.
Jahjah, áltijd leuk die sprookjes... 8)
