probleem bij revisie versnellingsbak OM602

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
quin

probleem bij revisie versnellingsbak OM602

Bericht door quin »

ik kocht een Mercedes 250TD (combi zonder turbo) w124 met om602 motor van 1989 (net nog het oude model). In de bak zat een lagergeluid bij bepaalde versnellingen / toerentallen en daarom is de bak gedemonteerd en ter revisie aangeboden. Oorspronkelijke prijsopgave van het revisiebedrijf was 600 euro (alleen lagers vervangen; bak schakelde verder perfect dus tandwielen waren goed).
Nu krijg ik bericht dat door een wijziging die Mercedes in de bakken heeft doorgevoerd het lager van de 5e versnelling niet meer los verkrijgbaar is en ik dus een complete as met tandwiel en lager eraan vast (als ik het verhaal van het revisiebedrijf goed begrepen heb tenminste) moet kopen, extra kosten zouden 400 euro zijn.

Zijn er onder u Mercedes kenners die mij bij dit probleem kunnen adviseren? Zijn de betreffende lagers nog ergens te krijgen, klopt dit verhaal, ... ?
DVIII

Re: probleem bij revisie versnellingsbak OM602

Bericht door DVIII »

het echte probleem is dat je nu met handen en voeten gebonden bent , omdat de bak nu uit elkaar ligt.
tel de 400 bij de 600 en je kan een complete ruilbak of een bak van de sloop vinden voor wellicht minder. ( een hele w124 kost wellicht minder )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
quin

Bericht door quin »

een sloopbak van een 124 heb ik inderdaad voor veel minder dan 600+400, maar ja, wat koop je dan??
Een bak die 4 ton gedraaid heeft vind ik niet echt een aantrekkelijke optie om geld aan uit te geven...

Maar weet iemand hoe het zit met dat lagertje van de as van de 5e versnelling?
fripster

Bericht door fripster »

normaliter (als je het besteltype weet) kunnen heel veel lagers gewoon generiek geleverd worden door SKF of FAG. Weet je de code?

Fripster
quin

Bericht door quin »

nu komt de aap uit de mouw:
Dit blijkt bij controle van de nummers niet de originele bak te zijn maar een bak van een oud model C-klasse! De onderdelen werden bijbesteld obv het chassisnummer van de wagen (ervan uitgaande dat de originele bak nog onder de wagen lag...).

Met dank aan de fa. Nijkamp Vaassen en Boer Wezep, waar ik deze 'eerlijke' wagen gekocht heb.
Plaats reactie