Koud he
- catch
Koud he
sleutelaars,
mijn kachel word niet echt warm vind ik
nu vraag ik mij af of deze mischien ontlucht moet worden ofzo :|
de motor temp is rond de 80 maar fluctueert soms heel snel een tiental graden,kan lucht of een los kontakt zijn,maar omdat mijn kachel ook niet heel heet word denk ik aan het eerste
vloeistof in de radiator is normaal op peil
gr willem
mijn kachel word niet echt warm vind ik
nu vraag ik mij af of deze mischien ontlucht moet worden ofzo :|
de motor temp is rond de 80 maar fluctueert soms heel snel een tiental graden,kan lucht of een los kontakt zijn,maar omdat mijn kachel ook niet heel heet word denk ik aan het eerste
vloeistof in de radiator is normaal op peil
gr willem
Gaan als de Brandweerauto
-
Re: Koud he
Bij mijn 508 (314-motor) ontlucht de kachel zichzelfzodra de kachelkraan wordt opengezet (het snelst als ie helemaal open staat.
Kun je kijken of de kachelkraan wel helemaal open gaat, wil nl nog wel eens afbreken of iets dergelijks.
Verder krijg je met een kachel bedoeld om een chauffeurscabine te verwarmen een hele bus nooit warm...
Frank
Kun je kijken of de kachelkraan wel helemaal open gaat, wil nl nog wel eens afbreken of iets dergelijks.
Verder krijg je met een kachel bedoeld om een chauffeurscabine te verwarmen een hele bus nooit warm...

Frank
- catch
bedankt voor je antwoord frank
de kachelkraan heb ik afgesteld zodat hij geheel open gaat,de kabel zat niet optimaal gemonteerd,maar geen verschil
misschien dat je laatste opmerking wel het probleem is :|
nu moet ik wel opmerken dat de fan een kabaal van jewelste maakt maar wel goed blaast
de lagers liggen eruit,ik kreeg hem niet zo snel eruit dus heb dat klusje uitgesteld,klusjes genoeg nog
ik dacht slangen los en het hele geval boven door het dashbord eruit te halen maar dat lukte me niet snel genoeg
vr gr willem
de kachelkraan heb ik afgesteld zodat hij geheel open gaat,de kabel zat niet optimaal gemonteerd,maar geen verschil
misschien dat je laatste opmerking wel het probleem is :|
nu moet ik wel opmerken dat de fan een kabaal van jewelste maakt maar wel goed blaast
de lagers liggen eruit,ik kreeg hem niet zo snel eruit dus heb dat klusje uitgesteld,klusjes genoeg nog

ik dacht slangen los en het hele geval boven door het dashbord eruit te halen maar dat lukte me niet snel genoeg
vr gr willem
-
Hoi Willem,
Ik krijg de binnen temperatuur ook niet echt warm, zelfs als de motor goed op temperatuur is en de kachel vol aanstaat komt er slechts een lauw warm windje uitzetten.
dat had ik met mijn vorige bus (406)ook dus ik heb mij er maar bij neergelegd.
Het scheelde wel als ik het woongedeelte (met een doek) afsloot maar echt warm werd het toen ook niet.
Als ik het nu warm wil hebben zet ik gewoon de gaskachel vol aan en dan wordt het wel aangenaam maar daar heb jij zelf ook niet veel aan.
Ook heb ik exemplaren gezien die een extra (verwarmings) radiator met fan op het koelsysteem hadden aangesloten.
Ik heb hieruit opgemaakt (voor mijzelf) dat het verwarmingssysteem van de dusseldorfer niet echt optimaal is.
Groet Peter.
Mocht mijn conclusie onjuist zijn hoor ik het ook graag en zal ik mijn eigen verwarming tzt ook eens onder de loep nemen.
Ik krijg de binnen temperatuur ook niet echt warm, zelfs als de motor goed op temperatuur is en de kachel vol aanstaat komt er slechts een lauw warm windje uitzetten.
dat had ik met mijn vorige bus (406)ook dus ik heb mij er maar bij neergelegd.
Het scheelde wel als ik het woongedeelte (met een doek) afsloot maar echt warm werd het toen ook niet.
Als ik het nu warm wil hebben zet ik gewoon de gaskachel vol aan en dan wordt het wel aangenaam maar daar heb jij zelf ook niet veel aan.
Ook heb ik exemplaren gezien die een extra (verwarmings) radiator met fan op het koelsysteem hadden aangesloten.
Ik heb hieruit opgemaakt (voor mijzelf) dat het verwarmingssysteem van de dusseldorfer niet echt optimaal is.
Groet Peter.
Mocht mijn conclusie onjuist zijn hoor ik het ook graag en zal ik mijn eigen verwarming tzt ook eens onder de loep nemen.
Vandaag is een Kadootje
- Anton
Hoi,
Bij de Dusseldorfers is alleen aan de cabine gedacht om die warm , nou ja warm, te stoken.
Zoals peter al opmerkte helpt een doek of gordijn als afscheiding tussen cabine en woongedeelte aanmerkelijkj.
Dat doe/ deed ik ook met mijn 608, maar de verwarming van MB stelt wel teleur vind ik.
Groet Anton
Bij de Dusseldorfers is alleen aan de cabine gedacht om die warm , nou ja warm, te stoken.
Zoals peter al opmerkte helpt een doek of gordijn als afscheiding tussen cabine en woongedeelte aanmerkelijkj.
Dat doe/ deed ik ook met mijn 608, maar de verwarming van MB stelt wel teleur vind ik.
Groet Anton
- catch
hallo
ik heb vd week de gehele kachelunit eruit gehaald,valt op zich wel mee
radiatortje gespoeld en ff laten weken in een sopje van moeke
er zat heel veel stof tussen de lamellen
en het schuim wat de boel moet afsluiten was verteerd,dus er werd gewoon lucht langs het radiatortje heen gezogen
nieuw lagertje in het motortje en klaar was het weer
ik kwam er ook achter dat er geweldig veel wind door de ,zelfs met winterroosters afgedekte koelkast roosters kwam
resultaat:
veel meer luchtopbengst
en nog steeds met je je ijsmuts op achter het stuur
nu snap ik waarom er altijd een standkachel in zit als er meer als 3 personen in kunnen
ps .gordijntje werkt inderdaad goed maar is niet echt gezellig voor de passagiers
al geven die na verloop van tijd toch geen antwoord meer omdat ze bevroren zijn
gsts willem
ik heb vd week de gehele kachelunit eruit gehaald,valt op zich wel mee
radiatortje gespoeld en ff laten weken in een sopje van moeke
er zat heel veel stof tussen de lamellen
en het schuim wat de boel moet afsluiten was verteerd,dus er werd gewoon lucht langs het radiatortje heen gezogen
nieuw lagertje in het motortje en klaar was het weer
ik kwam er ook achter dat er geweldig veel wind door de ,zelfs met winterroosters afgedekte koelkast roosters kwam
resultaat:
veel meer luchtopbengst

en nog steeds met je je ijsmuts op achter het stuur

nu snap ik waarom er altijd een standkachel in zit als er meer als 3 personen in kunnen

ps .gordijntje werkt inderdaad goed maar is niet echt gezellig voor de passagiers

al geven die na verloop van tijd toch geen antwoord meer omdat ze bevroren zijn

gsts willem
-
elluk nadeel hep sijn foordeel. maar je kunt ook een extra kachelradiateurtje zoeken en die voor het benenluikje plaatsen aan de passagierskant , dat werkt prima
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- catch
ja daar zat ik ook aan te denken ,zo een landrover ding,lekker simpelDVIII schreef:elluk nadeel hep sijn foordeel. maar je kunt ook een extra kachelradiateurtje zoeken en die voor het benenluikje plaatsen aan de passagierskant , dat werkt prima
nu is het wel zo dat er op de verwarming geen recirculatie klep zit ,wat moderne wagens wel hebben,je moet dan altijd ijskoude lucht verwarmen
alle kleine beetjes helpen en frisse lucht krijg je wel via de deurrubbers haha
-
ik vind het voordeel van de kachel voor de luchtinlaat juist dat je steeds nieuwe lucht gebruikt , voor de kachel maakt het niet veel uit lauwe of kouwe lucht opwarmen
-
DVIII, datkacheltje bij de bijrijder is perfect, heb ikok gemaakt, vrouwlief begon wel te klagen dat ze de benen verbrandde.
Heb toen de aansluiting gewijzigd en de ventilator van het ding schakelbaar gemaakt
8)
Moet voor de reis naar Griekenland het kreng er wel weer uithalen (kachel) geeft veel meer ruimte en vooral meer frisse lucht tijdens het rijden.
Ik heb er een zg laadruimtekachel (verm . Mercedes) voor gebruikt, en werkt perfect.
Heb toen de aansluiting gewijzigd en de ventilator van het ding schakelbaar gemaakt

Moet voor de reis naar Griekenland het kreng er wel weer uithalen (kachel) geeft veel meer ruimte en vooral meer frisse lucht tijdens het rijden.
Ik heb er een zg laadruimtekachel (verm . Mercedes) voor gebruikt, en werkt perfect.
- catch
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Ik kan me niet helemaal in jouw probleem verplaatsen... zowel bij onze eerste (OM314) als bij onze tweede (OM366A) zelfbouwcamper was/is zowel de cabine als het woondeel heerlijk warm te stoken vanaf de motor. Ik ga ervan uit dat de koelvloeistof ook bij jou zo ergens tussen de 80 en 90℃ zit. Dan moet het gewoon lukken.
In de Oranje Bus had ik twee extra heaters, dezelfde die o.a. in ambulances worden toegepast, één tussen de beide voorstoelen in en één onder de keuken.

In Dr. Wolff hebben we twee van dezelfde heaters onder de keuken in de plint verwerkt. Zelf als de ventilator op halve snelheid draait (voorschakelweerstand), is het in een mum van tijd aangenaam warm.

Dat zou dus bij jou ook moeten lukken. Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien, is de diameter van de slangen. Ik heb heel bewust 3/4" (=19 mm) slang gebruikt. Dat is dan de binnendiameter, niet de buitenmaat! Is dat mogelijk het probleem? Of ligt der slang ergens in een scherpe hoek?
In de Oranje Bus had ik twee extra heaters, dezelfde die o.a. in ambulances worden toegepast, één tussen de beide voorstoelen in en één onder de keuken.

In Dr. Wolff hebben we twee van dezelfde heaters onder de keuken in de plint verwerkt. Zelf als de ventilator op halve snelheid draait (voorschakelweerstand), is het in een mum van tijd aangenaam warm.

Dat zou dus bij jou ook moeten lukken. Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien, is de diameter van de slangen. Ik heb heel bewust 3/4" (=19 mm) slang gebruikt. Dat is dan de binnendiameter, niet de buitenmaat! Is dat mogelijk het probleem? Of ligt der slang ergens in een scherpe hoek?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
Eh Ernst , het is niet dat de motor de warmte niet levert , het is de dashboardkachel die de hele ruimte niet verwarmt.
en zo'n laadruimte kachel , is in feite net zo'n ding als onder de bank van een ambulance , dus een radiatortje met fan in een doosje , werkt prima. maar die recirculeert en ik houd van frisse lucht , ook als het buiten koud is .
ik ben nu bezig het plan met de standkachel rond te maken , in de doka die ik aan het bouwen ben plaats ik de standkachel in serie met een radiateurblokje in de achterbank de blaasopeningen gaan naar de zijkanten . zo kan ik altijd blazen met warme lucht , zowel van de standkachel tijdens stilstand als motorwarmte tijdens de rit. de bank krijgt dan een compartiment tegen de achterwand over de hele breedte , overigens gaat de standkachel via een kiesklep lucht aanzuigen, zodat ik kan recirculeren en buitenlucht aanzuigen.
en zo'n laadruimte kachel , is in feite net zo'n ding als onder de bank van een ambulance , dus een radiatortje met fan in een doosje , werkt prima. maar die recirculeert en ik houd van frisse lucht , ook als het buiten koud is .
ik ben nu bezig het plan met de standkachel rond te maken , in de doka die ik aan het bouwen ben plaats ik de standkachel in serie met een radiateurblokje in de achterbank de blaasopeningen gaan naar de zijkanten . zo kan ik altijd blazen met warme lucht , zowel van de standkachel tijdens stilstand als motorwarmte tijdens de rit. de bank krijgt dan een compartiment tegen de achterwand over de hele breedte , overigens gaat de standkachel via een kiesklep lucht aanzuigen, zodat ik kan recirculeren en buitenlucht aanzuigen.
-
Helaas, geen foto beschikbaar,maar het lijkt op het plaatje van Ernst.
Ben het helemaal eens met DVIII dat de plek rechtsvoor achter de luchtklep de beste is, omdat je naar keuze met en zonder verse lucht kan werken.
Bij mijn kacheltje was dat nog mooier, de kachel schuif ik gewoon in de gevarendriehoekhouder (3x woordwaarde) En 2 gaten in het voorscot waar de slangen doorheen gaan naar de motor, waardoor snel te verwijderen en platsen.
Over de recirculatie/verse lucht nog het volgende: mijn gaskachel heb ik ooit voorzien van een Truma "luxe accecoire" de airmix, wat gewoon een klep is met 3 luchtaansluitingen: 1x hete lucht van de kachel, 1x koude lucht van buiten (onder auto vandaan) en de derde gemengd naar de ventilatortoe. Het werkt best aardig, je kan instellen hoeveel verse lucht je bijmengt, bovendien is het handig om bij grote hitte 's avonds iets sneller koelte binnen te krijgen,als het onder de bus kouder wordt dan erin..
Ben het helemaal eens met DVIII dat de plek rechtsvoor achter de luchtklep de beste is, omdat je naar keuze met en zonder verse lucht kan werken.
Bij mijn kacheltje was dat nog mooier, de kachel schuif ik gewoon in de gevarendriehoekhouder (3x woordwaarde) En 2 gaten in het voorscot waar de slangen doorheen gaan naar de motor, waardoor snel te verwijderen en platsen.
Over de recirculatie/verse lucht nog het volgende: mijn gaskachel heb ik ooit voorzien van een Truma "luxe accecoire" de airmix, wat gewoon een klep is met 3 luchtaansluitingen: 1x hete lucht van de kachel, 1x koude lucht van buiten (onder auto vandaan) en de derde gemengd naar de ventilatortoe. Het werkt best aardig, je kan instellen hoeveel verse lucht je bijmengt, bovendien is het handig om bij grote hitte 's avonds iets sneller koelte binnen te krijgen,als het onder de bus kouder wordt dan erin..

- catch
geweldige ideen !
gisteravond de thermostaat ff gecheckt omdat de motor temperatuur heel snel zakte bij stationair,mogelijk zat er geen eentje in,wel dus en die opende keurig bij 83 graden in de steelpan
mogelijk komt de motor niet op temperatuur en staat de thermostaat konstant dicht om het blok op temperatuur te krijgen
met als resultaat een koude kachel?
in de handleiding staat dat je de viscofan vast kan zetten bij nood,palletje dingetje schroefje
de mijne zit vast :shock: ,ijskoude koellucht konstant dus
ik kon in het donker niet veel meer doen,maar zijn er ook uitvoeringen zonder viscofan
met de radiator 90% afgedekt met een stuk karton was het al wat warmer in de wagen
grt willem
gisteravond de thermostaat ff gecheckt omdat de motor temperatuur heel snel zakte bij stationair,mogelijk zat er geen eentje in,wel dus en die opende keurig bij 83 graden in de steelpan
mogelijk komt de motor niet op temperatuur en staat de thermostaat konstant dicht om het blok op temperatuur te krijgen
met als resultaat een koude kachel?
in de handleiding staat dat je de viscofan vast kan zetten bij nood,palletje dingetje schroefje
de mijne zit vast :shock: ,ijskoude koellucht konstant dus
ik kon in het donker niet veel meer doen,maar zijn er ook uitvoeringen zonder viscofan
met de radiator 90% afgedekt met een stuk karton was het al wat warmer in de wagen
grt willem
-
maar de kachel zit voor de thermostaat , duzz de kachel wordt net zo warm als de motor. maar het is absoluut toegestaan de radiateur af te dekken bij lage temperaturen , net als vroeguh
-
Die bussen zijn toch van voeger uhhh

- Leo
- Site Admin
Ff een paar gedachten:
De motor wordt volgens de temperatuurmeter warm. Al eens met de hand gevoeld?
Is de koelvloeistof in de radiateur schoon of drijft er iets bovenop?
Zijn de slangen van de kachel nergens geknikt?
Heb je de binnenkant van de kachelradiateur ook schoongemaakt? (met ontkalker oid)
Is de doorgang van het regelkraantje niet verstopt?
Is de bovenkant van de radiateur altijd nèt zo warm als de motor?
De meeste Mercedesbussen hebben helemaal geen visco-fan.
Evengoed wordt de kachel in die ouwe orgels tòch warm. En dat zonder karton oid.
Ik heb niks tegen afdekken, maar op het moment is de buitentemp niet zo bijzonder laag dat een afdekking noodzakelijk is.
Er is iets anders aan de hand.
Beter de oorzaak opzoeken dan noodmiddeltjes gebruiken. Hoe gebruikelijk dat stukkie karton vroeger ook was.
Mvg, Leo.:D
De motor wordt volgens de temperatuurmeter warm. Al eens met de hand gevoeld?
Is de koelvloeistof in de radiateur schoon of drijft er iets bovenop?
Zijn de slangen van de kachel nergens geknikt?
Heb je de binnenkant van de kachelradiateur ook schoongemaakt? (met ontkalker oid)
Is de doorgang van het regelkraantje niet verstopt?
Is de bovenkant van de radiateur altijd nèt zo warm als de motor?
De meeste Mercedesbussen hebben helemaal geen visco-fan.
Evengoed wordt de kachel in die ouwe orgels tòch warm. En dat zonder karton oid.
Ik heb niks tegen afdekken, maar op het moment is de buitentemp niet zo bijzonder laag dat een afdekking noodzakelijk is.
Beter de oorzaak opzoeken dan noodmiddeltjes gebruiken. Hoe gebruikelijk dat stukkie karton vroeger ook was.

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- catch
bedankt voor het meedenkenLeo schreef:Ff een paar gedachten:
De motor wordt volgens de temperatuurmeter warm. Al eens met de hand gevoeld?mter geeft 85 aan maar voelt als 60 a 70,mechanische meter die met een trekbandje en isolatie(weet uit ervaring dat dat 10 graden scheelt met de inwendige koelvloeistof)geeft max 62 graden aan
Is de koelvloeistof in de radiateur schoon of drijft er iets bovenop? is schoon
Zijn de slangen van de kachel nergens geknikt?nee
Heb je de binnenkant van de kachelradiateur ook schoongemaakt? (met ontkalker oid)doorgespoeld vanaf 2 kanten,geen schoonmaakspul gebruikt
Is de doorgang van het regelkraantje niet verstopt?alles los gehad,kraantje is zogoed als nieuw
Is de bovenkant van de radiateur altijd net zo warm als de motor?ja,voelen beide als 70 graden
De meeste Mercedesbussen hebben helemaal geen visco-fan.er staat een afgebeeld in het instructie boekje wat er nog bij zit is waarschijnlijk een optie,je kan dan met een pal de visco blokeren als die stuk is,vandaar mijn vraag
Evengoed wordt de kachel in die ouwe orgels toch warm. En dat zonder karton oid.maakt inderdaad niks uit in aangegeven motor temperatuur op het dashboard,voelt wel ietsje warmer aan en de kachel word enkele graden warmer,de radiator is wel bijna geheel afgedekt :shock:
ik heb de aansluitingen van de temperatuur meter schoongemaakt op het blok dit omdat bij hoge toerentallen de meter naar 110 graden gaat :shock: (als leek zou je dat ding meteen verkopen

-
Ik geloof nu toch dat je een elektisch probleem hebt met je sensor,of de regelaar van de dynamo, meet eens de spanning van je elek systeem,liefst in dashbord, bij verschillende toerentallen.
Wat ook wel helpt is als ie 110 aangeeft je koelkast aan en uit zetten, die spanningsof stroom piek doet hem vaakk direkt terugvallen naar de normale temp.
Mogelijke oorzaak kan dan ook zijn : slechte massaverbindingen tussen motor, chassis en carrosserie.
Heb bij mezelf het er ook nog niet helemaal uit ondnks alle zoektochten in de elektra.....
Frank
Wat ook wel helpt is als ie 110 aangeeft je koelkast aan en uit zetten, die spanningsof stroom piek doet hem vaakk direkt terugvallen naar de normale temp.
Mogelijke oorzaak kan dan ook zijn : slechte massaverbindingen tussen motor, chassis en carrosserie.
Heb bij mezelf het er ook nog niet helemaal uit ondnks alle zoektochten in de elektra.....
Frank
- Leo
- Site Admin
Meet je laadspanning eens bij verschillende toerentallen?
Nou wordt je kachel daar niet warmer van, maar je moet toch èrgens beginnen.:P
viewtopic.php?f=21&t=3821
Nou wordt je kachel daar niet warmer van, maar je moet toch èrgens beginnen.:P
- catch
goed plan !! ik had al een ampere meter besteldLeo schreef:Meet je laadspanning eens bij verschillende toerentallen?
Nou wordt je kachel daar niet warmer van, maar je moet toch érgens beginnen.:P
de olie druk en tankmeter doen ook mee zoals frank beschrijft in die topic
word tijd dat ik het dashboard maar eens op mijn knietjes neem en er weer iets fatsoenlijks van maak
wagen heeft langes tijd met lekkage stil gestaan ,dus corrosie heb ik zelfs in de zekering kasten onder het dashboard
grts willem
- Anton
Hoi,
Bij de Actixn: multiemeters voor 4 eri daar kun je en spanning EN stroom mee meten.
Groet Anton
Bij de Actixn: multiemeters voor 4 eri daar kun je en spanning EN stroom mee meten.
Groet Anton
-
Vooral spanning meten!!! 12 of24 volt, maar ook het spanningsverschil tussen 2 massapunten geeft soms een indicatie....alsje 5volt verschil meet weet je zeker dat ercorrosie tussen deaansluitingen zit.
Frank
Frank
- Leo
- Site Admin
Ik dacht eerder aan een kapotte spanningsregelaar van de dynamo.