Door de wolken de zon zien?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Peter MERCAMPO

Door de wolken de zon zien?

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ik heb na lang wikken en wegen toch besloten zonnepanelen op mijn dak te schroeven, ben er inmiddels achter dat het best een investering wordt die zich eigenlijk niet loont.
Het is goedkoper om je motor of een agregaat te draaien... maar ik heb een hekel aan herrie en wil niet paalafhankelijk zijn.
Ik heb het forum er nog eens op nageslagen en kom tot de conclusie dat je toch op zijn minst 200Wp nodig hebt wil het een beetje zin/nut hebben, corrigeer mij als ik het mis heb!
De uitdaging is dat ik een 24volts uitvoering heb en dan kom je al snel op twee panelen uit die je in serie schakelt.
Het meest gangbaar zijn kennelijk de Kyocera Panelen (denk aan de 130Wp), ik ben ook tegen Energy solutions (Qcells) deze panelen leveren iets minder, 120 Wp.
Het gekke vindt ik dat deze panelen wel een hoger ampèrage afgeven 7,49 (kyocera 7,39).
Tijdens mijn informatie tocht kwam ik ook bij een persoon terecht die mij vertelde dat je met een mppt hoogrendement regelaar maar een paneel nodig hebt om dezelfde opbrengst te verkrijgen?? Het maakt niet uit als het een 12 volts paneel is want de regelaar herkent de accu en zet het om in 24 volt.
Inmiddels begrijp ik dat de (alom geprezen?)Steca 1010 regelaar dit ook doet (herkennen 12/24v).
Dan zijn er ook nog panelen die het (goed?) doen met bewolkt weer, de zogenaamde monocrystalline photovoltaik - modul panelen, iemand ervaring mee?
Na een en ander gelezen te hebben weet ik ook wel dat je het beste rendement hebt op 21 juni rond de poolcircel op ongeveer drieduizend meter hoogte, althans dat heb ik er uit opgemaakt!

Nog even over de gebruikers die ik heb; compressor koelkast, hydrofoor pomp, aanjager kachel, af en toe de laptop, vermalertoilet, gasboiler, radio/ipod en ongeveer 30 watt aan verlichting.

Inmiddels heb ik drie offertes liggen voor de Kyocera € 1550,00 en voor de Energie solutions (Qcells) € 1320, en dan nog de hoogrendement regelaar met één kyocera paneel voor € 900,=

Een hoop Euri's maar daar moet ik maar niet te lang over nadenken, 't geld verdampt toch!

Wellicht dat er nog forum bezoekers zijn die hierover nog wat zinnige of onzinnige opmerkingen/suggesties over hebben want af en toe zie ik door de wolken de zon niet meer 8)

Ik hoor/lees ze graag
Mvg, Peter.
Vandaag is een Kadootje
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Door de wolken de zon zien?

Bericht door Admin »

Hoi Peter,

Je bent nogal wat van plan qua investering! Alvorens de benodigde capaciteit te berekenen, zou je toch minstens de capaciteit van je huishoudbatterij moeten noemen. Want dat is òf je energiebron zolang je stilstaat òf alleen maar een buffer. Zonnepaneel, windmolen, brandstofcel of aggregaat zijn hulpmiddelen om die accu's op peil te houden. Een andere variabele die je beslist moet meenemen is hoe lang je stil wilt staan. Als je b.v. nooit langer dan drie dagen stil staat, kun je je rekensommetje nog eens overmaken en kijken of je het geld van de zonnepanelen niet beter in extra accucapaciteit kunt stoppen. Àls dat al nodig is...

Een aantal regelaars stelt zich automatisch in op de aangelegde accuspanning. Maar het paneel moet toch echt voldoende spanning afgeven: met een 17 V paneel (een veel voorkomende waarde om 12 V te kunnen laden) krijg je je 24 V installatie niet geladen! (Ik heb op het dak een 24 V/115 Wp paneel. Dat is gemáákt voor 24 V)

NB Een MPPT (Maximum Power Point Tracking) regelaar verschuift de stroom/spanning-karakteristiek van het laadproces. Dat heeft met name zin als je accu bijna ontladen is. Een situatie die je vast niet nastreeft...

En je kunt beter op 21 juni op de Kreeftskeerkring staan dan op de Poolcirkel :wink:
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Ik vermoed dat het wonderbaarlijke apparaat waar Peter van heeft gehoord dat uit '12V panelen' een 24V accuset kan laden iets is als dit ding van MSTE solar:

http://www.mste-solar.de/de/products/sh ... 01&artID=8

Ik heb er ook even naar gekeken maar uiteindelijk besloten om toch voor een '24V paneel' te gaan
en een conventionele regelaar. Dit alles passend in mijn filosofie niet te veel geavanceerd electronica
in mijn bus te bouwen; wat er niet in zit kan ook niet stuk.

Mijn set bestaat dan ook uit een Schott 100Wp paneel http://www.goingsolar.com.au/pdf/catalo ... -GT-FT.pdf
en een Steca P1010 regelaar. Daarachter 2*120Ah AGM accu's.
Al met al voldoende om de hoofdgebruiker, de compressorkoelkast, een dag of vijf aan de gang te houden zonder
walstroom danwel dynastroom en zonder de accu's helemaal leeg te trekken.

En ja, het is lastig de investering 'terug te verdienen', maar geldt dat niet voor bijna alle geld dat je in je bus
stopt ? Hoe verdien je isolatie terug, of een luifel, of een electrische waterpomp versus een handpomp ?

Overigens vind ik de bedragen die je noemt nogal aan de hoge kant; ik denk dat je een 100W set plus
regelaar voor de helft zou moeten kunnen vinden en een 200W set voor driekwart van de offertes.

Succes !

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
winand

Bericht door winand »

Ik heb sinds kort twee zonnepanelen aangeschaft, elk 72Wp, pollykristal.
Deze ga ik koppelen met een Steca PR1010 lader die ik ook reeds in huis heb.

Bij mijn weten is de PR1010 geen MPPT regelaar. De lader werkt met PWM (pulsbreedte modulatie)
Echte MPPT laders zijn echt een stuk duurder volgens mij hoor!

je kunt natuurlijk een hoop geld steken in een nieuw monokristal panel en een MPPT regelaar om het hoogste rendement te halen, maar betaal je dan niet te veel?
Als de ruimte op je dak geen probleem is, zou je gewoon een extra goedkoop panel kunnen plaatsen waarmee de uiteindelijke opbrengst hetzelfde of zelfs hoger is dan met een monokristal en een MPPT regelaar.

Mijn panelen zijn tweedehands, 240 euro p.stuk
Steca PR1010 regelaar, nieuw, 85 euro

Met 800 euro, 100 piek minder dan je goedkoopste offerte, heb je dus een steca regelaar en 216Wp aan panelen.
Omdat ze tweedehands zijn, gaat er wel iets aan efficientie van die panelen af, maar je zou dan toch nog op zo'n 200Wp kunnen zitten..

Leverancier van mijn regelaar en panelen: klik hier. De panelen komen met 3 jaar garantie.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Detlev

Bericht door Detlev »

Direct linkje naar de site met oa tweede hands panelen: http://www.miracle-moon.nl/shop/
:oops: sorry, stond er al.....
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie