Stel dat de stuurbekrachtiging uitvalt
-
Stel dat de stuurbekrachtiging uitvalt
Stel dat de bekrachtiging het niet meer doet, is de hoeveelheid kracht voor het sturen dan gelijk als het rijden zonder bekrachtiging.
m.a.w, Kan je zonder deze luxe evt een vakantie afnaken?
Groet Hugo
Groet Hugo
-
Re: Stel dat de stuurbekrachtiging uitvalt
Wij hebben geen stuurbekrachtiging en gaan evengoed op vakantie,.. :mrgreen:
Ik denk dat het met uitgevallen stuurbekrachtiging zwaarder sturen is dan een auto zonder bekrachtiging.
Dennis
Ik denk dat het met uitgevallen stuurbekrachtiging zwaarder sturen is dan een auto zonder bekrachtiging.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Anton
Hoi,
Bij mijn 608 zit af fabriek stuurbekrachtiging op.
Ik heb het idee dat het aantal omwentelingen van links naar recht minder is dan in een zonder standaard stuurbekrachtiging.
Ik heb het mee gemaakt dat de spanbout los gelopen was dus geen stuurbekrachtiging meer.
Op dat moment merk je dat het stuur haast niet meer rond te krijgen is, je kunt, met pijn en moeite, doorrijden naar de eerste parkeergelegenheid .
Het wil dus eigenlijk niet.
Groet Anton
Bij mijn 608 zit af fabriek stuurbekrachtiging op.
Ik heb het idee dat het aantal omwentelingen van links naar recht minder is dan in een zonder standaard stuurbekrachtiging.
Ik heb het mee gemaakt dat de spanbout los gelopen was dus geen stuurbekrachtiging meer.
Op dat moment merk je dat het stuur haast niet meer rond te krijgen is, je kunt, met pijn en moeite, doorrijden naar de eerste parkeergelegenheid .
Het wil dus eigenlijk niet.
Groet Anton
- winand
Is dit echt zo? Ik zou dit wel eens willen weten.Anton schreef:Ik heb het idee dat het aantal omwentelingen van links naar recht minder is dan in een zonder standaard stuurbekrachtiging.
Wie kan het eens natellen?
Heb eens een lekje gehad in de olieslang van de stuurbekrachtiging van mijn Volvo 165. Gaat een heel stuk zwaarder natuurlijk, maar als het moet kom je er overal mee. (heb inderdaad geen idee hoe dit bij een 608 gaat..)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Anton
Hoi Winand,
Je draait je echt simpel aan dat stuur zo zwaar gaat dat dan.
Groet Anton
Je draait je echt simpel aan dat stuur zo zwaar gaat dat dan.
Groet Anton
-
Toen de TNT DAF uitviel (motorstoring) was sturen zo goed als onmogelijk.
Dennis
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Anton
-
Dag Hugo,
Persoonlijk maakte ik een uitvallen van de stuurbekrachtiging mee tijdens het rijden met een personenwagen (Citroën Xantia). Dat is trouwens zowat de meest schrikbarende ervaring geweest die ik als chauffeur ooit opliep. En ik verzeker je: daar valt gewoon niet meer mee te rijden - niet in het minst omdat een aantal onderdelen van het voertuig (al was het maar in bepaalde specifieke uitvoeringen) werden gekozen in funktie van het beschikbaar zijn van een stuurbekrachtiging: bandenbreedte, stuurwieldoormeter, stuurreduktie, type stuurhuis, ... .
Nog liever de 150.000 km die ik reed met onze Saviem SG2 zonder stuurbekrachtiging (sommigen zullen wel weten dat dit ook niet bepaald een niemendalletje was), dan 150.000 mm met een voertuig dat daarvoor niet werd ontworpen.
Persoonlijk maakte ik een uitvallen van de stuurbekrachtiging mee tijdens het rijden met een personenwagen (Citroën Xantia). Dat is trouwens zowat de meest schrikbarende ervaring geweest die ik als chauffeur ooit opliep. En ik verzeker je: daar valt gewoon niet meer mee te rijden - niet in het minst omdat een aantal onderdelen van het voertuig (al was het maar in bepaalde specifieke uitvoeringen) werden gekozen in funktie van het beschikbaar zijn van een stuurbekrachtiging: bandenbreedte, stuurwieldoormeter, stuurreduktie, type stuurhuis, ... .
Nog liever de 150.000 km die ik reed met onze Saviem SG2 zonder stuurbekrachtiging (sommigen zullen wel weten dat dit ook niet bepaald een niemendalletje was), dan 150.000 mm met een voertuig dat daarvoor niet werd ontworpen.

Hugo schreef:Stel dat de bekrachtiging het niet meer doet, is de hoeveelheid kracht voor het sturen dan gelijk als het rijden zonder bekrachtiging.
Groet Hugo
Vriendelijke zwerfautogroeten.
Clement
Clement
-
OK, bedankt voor de reacties, doorrijden op korte afstand met moeite maar is dus af te raden daar langer mee door te rijden of ik moet nog wat spieren aankweken.
Ik had eigenlijk verwacht dat hij zich dan net als zonder bekrachtiger zou gedragen maar dat is dus duidelijk niet zo.
Groet Hugo
Ik had eigenlijk verwacht dat hij zich dan net als zonder bekrachtiger zou gedragen maar dat is dus duidelijk niet zo.
Groet Hugo
-
Ze zijn ook anders uitgevoerd, de stuurstang van een bekrachtige set is dunner.
Het aantal omwentelingen is ook minder, ben ervaringsdeskundige :? !
Ik parkeer bij mijn werk altijd op een vaste plek, pal tussen twee dikke bomen.
De eerste morgen die ik aankwam, met bekrachtiging, kwam de boom ook wat sneller dichterbij; KLEBANG! :oops:
Gelukkig alleen de rechterachterbumber eraf en een klein butsje aan de onderkant, en de boom had niks, ze was allen een beetje geschrokken
Met een beetje epoxylijm de zaak weer aan elkaar geplakt, plamuur + likkie verf en 't functioneerd.
Moet er niet aan denken om zonder bekrachtiger te zitten, was al een helse klus om 'm eronder te krijgen!
Bij rijden bleek dat de keerring van de pitmanarm lek was, dat kreng zat zo vast als een huis
we durfde 'm niet rood gloeiend de stoken maar er moest wel wat gebeuren.
Uiteindelijk nog een ding geprobeerd; bevriezen (spuitbus) en vervolgens de inhoud van een net afgeslagen waterkoker erover en blijven rammen met die vuistmoker, dat werkte! Er kwam een behoorlijke hoeveelheid smurry uit, meteen maar even goed doorgespoeld.
Ik vertrouw er maar op dat de boel het wel houd de komende reis.
Groet Peter.
Het aantal omwentelingen is ook minder, ben ervaringsdeskundige :? !
Ik parkeer bij mijn werk altijd op een vaste plek, pal tussen twee dikke bomen.
De eerste morgen die ik aankwam, met bekrachtiging, kwam de boom ook wat sneller dichterbij; KLEBANG! :oops:
Gelukkig alleen de rechterachterbumber eraf en een klein butsje aan de onderkant, en de boom had niks, ze was allen een beetje geschrokken

Met een beetje epoxylijm de zaak weer aan elkaar geplakt, plamuur + likkie verf en 't functioneerd.
Moet er niet aan denken om zonder bekrachtiger te zitten, was al een helse klus om 'm eronder te krijgen!
Bij rijden bleek dat de keerring van de pitmanarm lek was, dat kreng zat zo vast als een huis

we durfde 'm niet rood gloeiend de stoken maar er moest wel wat gebeuren.
Uiteindelijk nog een ding geprobeerd; bevriezen (spuitbus) en vervolgens de inhoud van een net afgeslagen waterkoker erover en blijven rammen met die vuistmoker, dat werkte! Er kwam een behoorlijke hoeveelheid smurry uit, meteen maar even goed doorgespoeld.
Ik vertrouw er maar op dat de boel het wel houd de komende reis.
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
- vanhooltje
het licht er aan wat voor auto je hebt, een fiat ducato is goed te doen een peugeot boxer ook.
als je het wil weten laat je eens slepen met motor uit, weet je het direct :D
grt peter
als je het wil weten laat je eens slepen met motor uit, weet je het direct :D
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
Ik ben erover begonnen omdat er tijdens stilstand er wat olie uitkomt, het gaat om een paar cc, de plaats van de lekkage volgens mij helemaal bovenaan.
Tijdens rijden verlies ik geen olie en werkt alles goed.
Bij de keuring noemden ze het zweten....
Het lijkt wel dat hij lekt als ik aan het stuur zit zonder dat de motor draait.
Tja, niets van te zeggen dus.
Dit ding ziet er nogal stoer uit, hij lijkt mij niet echt makkelijk te demonteren.
Vandaar, als hij het niet meer doet...
Groet Hugo
Tijdens rijden verlies ik geen olie en werkt alles goed.
Bij de keuring noemden ze het zweten....
Het lijkt wel dat hij lekt als ik aan het stuur zit zonder dat de motor draait.
Tja, niets van te zeggen dus.
Dit ding ziet er nogal stoer uit, hij lijkt mij niet echt makkelijk te demonteren.
Vandaar, als hij het niet meer doet...
Groet Hugo
- Leo
- Site Admin
Zeg dat dan meteen Hugo..
Een zacht lekkende stuurbekrachtiging stopt niet in 1 keer maar zal steeds zwaarder gaan sturen vanwege luchtbellen.
Dan ligt het aan jezelf of je er domweg mee doorrijdt of dat je wat olie bijvult.
Je kunt 'm zowieso op de weg houden zonder stuurbekrachtiging (wettelijk verplicht), maar je kweekt dan wel wat spieren. 8)
Mvg, Leo.:D
Een zacht lekkende stuurbekrachtiging stopt niet in 1 keer maar zal steeds zwaarder gaan sturen vanwege luchtbellen.
Dan ligt het aan jezelf of je er domweg mee doorrijdt of dat je wat olie bijvult.
Je kunt 'm zowieso op de weg houden zonder stuurbekrachtiging (wettelijk verplicht), maar je kweekt dan wel wat spieren. 8)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Een beetje laat voor dit onderwerp,maar wel een verse ervaring hiermee.
Afgelopen week liep mijn lager vast van de oliepomp(stuurbekrachtiger mercedes 508).
Wat een pokke herrie
Langs de snelweg bij een pomp gestopt en anwb erbij.
Wegslepen of naar een garage was zijn optie.
We moesten nog 20 kilometer naar Gronau.
Toen kwam het idee om gewoon de v-snaar door te snijden van de pomp.
Proefrit op de parkeerplaats en weer op weg naar Duitsland.
Stuurde wat zwaarder, maar was best te doen.
Eergisteren gewoon thuis weer aangekomen.
Dus bij nood onderweg is er mee door te rijden.
Weer een nuttige :D ervaring om te delen,dacht ik.
O ja, wie heeft er nog een origineel stuurhuis te koop, ik haal de stuurbekrachtiger eraf en wil alles weer origineel.
Gr. Robin
Afgelopen week liep mijn lager vast van de oliepomp(stuurbekrachtiger mercedes 508).
Wat een pokke herrie

Langs de snelweg bij een pomp gestopt en anwb erbij.
Wegslepen of naar een garage was zijn optie.
We moesten nog 20 kilometer naar Gronau.
Toen kwam het idee om gewoon de v-snaar door te snijden van de pomp.
Proefrit op de parkeerplaats en weer op weg naar Duitsland.
Stuurde wat zwaarder, maar was best te doen.
Eergisteren gewoon thuis weer aangekomen.
Dus bij nood onderweg is er mee door te rijden.
Weer een nuttige :D ervaring om te delen,dacht ik.
O ja, wie heeft er nog een origineel stuurhuis te koop, ik haal de stuurbekrachtiger eraf en wil alles weer origineel.
Gr. Robin
-
ik weet wel iemand die er nog een heeft liggen , met de hele rataplan erbij .PB
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
Hallo als je stuurbekrachtiging wegvalt heb je ook nog eens extra handkracht nodig om de olie van je stuurbekrachtiging terug te drukken naar de andere richting .Kijk en dat wordt erg zwaar ,zwaarder dan een auto zonder die bekrachtiger je hebt dan geen olie weg te drukken in het stuursysteem simpelweg omdat die er niet is.gr toon
-
Dat klopt, Toon.
Maar in een noodgeval kun je toch nog thuis komen. :D :D :D
Gr. Robin
Maar in een noodgeval kun je toch nog thuis komen. :D :D :D
Gr. Robin
- Bommes
- Contacteer:
misschien bij een wat oudere auto..
bij mijn T5 volkswagen bus is er echt niet aan het stuur te draaien als de stuurbekrachtiging weg is..
dan kun je het thuis komen, op eigen kracht met je eigen bus, dus vergeten..
bij mijn T5 volkswagen bus is er echt niet aan het stuur te draaien als de stuurbekrachtiging weg is..
dan kun je het thuis komen, op eigen kracht met je eigen bus, dus vergeten..