609 D max toerental

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Boet
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
Locatie: Utrecht

609 D max toerental

Bericht door Boet »

Mijn 609D met OM 364 motor draait niet genoeg toeren. Als ik kijk naar de hefboom op de pomp haalt deze niet de maximum aanslag. Als ik vervolgens het stangetje van de vacuumzuiger - waarmee de motor uitgezet wordt - langer maak maakt de motor meer toeren maar gaat ook hoger stationair lopen.
Is de vacuumzuiger aan vervanging toe? Of is er een pompprobleem? Wie weet raad?

Mvg Jan (Boet)
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 609 D max toerental

Bericht door Anton »

Hoi,

Kijk eens naar de stangen die vanaf het gaspedaal lopen. daar wil nog wel eens speling in zitten.
Ook de bevestiging van de gaspedaal verdient aandacht.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 609 D max toerental

Bericht door Frank.fjph »

Bij een ander type gaat de gasstang wel eens krom staan waardoor je ook het max toerental niet haalt, even weer recht buigen en het euvel is over, ....tot het moment dat je te lomp op het gas stampt.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 609 D max toerental

Bericht door DVIII »

met een beetje opletten en stellen moet je zorgen dat als je gaspedaal plat ! ligt dat gelijk is met aanslag pomp. het is net als een vishengel optuigen , goed opletten , goed stellen en tellen en checken , en dat kan met de motor uit !
die stopvacuum plunjer , het is geen hoogvlieger , zou wel eens versleten kunnen zijn, ik vervang die wel eens.
als je gas te hoog staat na afstellen , kijk dan even of de stationair soms nog hoog staat, die moet je dan ook goed afstellen. ik stel zo af dat zonder of met één "slag" stationair de motor loopt , dan heb ik nog genoeg over om te stellen als het kouder wordt.
eigenlijk is de vraag 609 D maximum aanslag.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 609 D max toerental

Bericht door Frank.fjph »

Dave,

Even terzijde maar wel bij dit onderwerp:
Mijn gaspedaal heeft ook kuren, maar als ik de pedaal-as verstel tov het stangenstelsel sciet ie steeds weer terug in de oude stand.
Ik laseerder iets over oplassen van het asje.... maar dat lijkt een geklooi, is er ander handigheidje??
Betreft een 508D 314 dus bj 83

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 609 D max toerental

Bericht door DVIII »

als ik het goed begrijp , is de as die direct aan je pedaal stang zit ( die door de carroserrie gaat , bij je voet) los of slipt.
dan heb je het voor elkaar , de toch al zo lullige inwendige vertanding is dan weg en je hefboom vraagt net iets te veel kracht . die hefboompjes zijn van zachter metaal dan de as dus dat herstellen is lastig , meestal blijft er wel ergens een setje in een sloopauto zitten , want vervangen is de enige ideaale oplossing , lassen kan maar wat, als het ooit uit elkaar moet. let wel op dat als je gaat zoeken neem een compleet setje mee want niet iedere dusseld. is het zelfde qua componenten. wel is elke , dus van 406 tot 608 conform met dit systeem.
soms zit er een asje in met een platte kant ipv vertanding , die kan je wel zelf namaken , maar ik zou een vervangend setje zoeken.
Laatst gewijzigd door DVIII op 03 feb 2009, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 609 D max toerental

Bericht door Frank.fjph »

Bedankt,

Ik meende al dat het een lastig iets was,anders had ik het al eerder opgelost.
Ga nu zoeken naar setje.

Met dank
van Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 609 D max toerental

Bericht door DVIII »

ik heb vandaag bytheway twee vacuum cilindertjes in mijn handen gehad , daar zit een veertje in om de boel op lengte te houden , als die kapot is staat de cilinder niet meer vol ! , met een beetje veerkracht uit. dan heb je een slappe hap ipv een goed werkend element. check it out.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 609 D max toerental

Bericht door Leo »

Welk type regulateur zit er op een 364?


@Frank: viewtopic.php?f=21&t=3472 :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 609 D max toerental

Bericht door DVIII »

precies de zelfde als op de 314 een allspeed
het koppel zit op 1600 toeren en het laatste beetje duwen stopt bij 2950 rpm. in het gunstigste geval draai je met minimale belasting 3200 toeren ( maar dan rijdt je 115) . nee de crux zit hem in de gasstangen die je korter maakt om te stoppen
daarvoor heeft de 609 enz. een vacuum cilindertje dat op zijn langst de normale stationair in stand houdt , maar bij contact af, dus intrekt en zo de regelas naar stop trekt bij de luchtrem uitvoeringen zit er net zo iets tussen maar dan op druklucht.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 609 D max toerental

Bericht door Leo »

Zoiets?

Dan kan Boet vrij simpel controleren of het aan zijn vacuumcilindertje ligt: Haal het slangetje los, monteer ander stukje slang en blaas daarop.
Is het cilindertje niet goed (veertje gebroken of een beetje stroeve werking) dan moet hij sneller gaan lopen.

Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 609 D max toerental

Bericht door DVIII »

nee, sorrie maar het is geen 616/617 . het is een gewoon systeem als de 314 maar dan een vacuum ding TUSSEN de stangen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 609 D max toerental

Bericht door Leo »

Whatever, maar ff blase in ut slangetje blijft toch hetzelfde?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 609 D max toerental

Bericht door DVIII »

ever so right, was even in de veronderstelling dat het je NOG niet duidelijk was. zzz ik slaap nog. Maarre beademen op een vettig en beduimeld slachtoffer is nooit zo'n opbeurende tip. maar wie snel wil zijn moet vies worden ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 609 D max toerental

Bericht door Leo »

Tjah, we zijn niet voor niks een VuileHandenForum.
Een beetje sleutelaar heeft óók geregeld een vette bek.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 609 D max toerental

Bericht door Bommes »

Al was het maar van de bitterballen na een geslaagde reparatie..
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 609 D max toerental

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik dacht meer aann een gebakken visje, type lekkkkerbekkie...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 609 D max toerental

Bericht door DVIII »

helaas zowel lekkerbekkies als bitterballen zijn geen overblijvende motoronderdelen. het blazen en toeten helpen niet zo heel erg als de veer kaduuk is. snap trouwens niet hoe iemand erbij komt .
gewoon met je handen ergens aan zitten en de storing vinden, daar zit de oplossing .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 609 D max toerental

Bericht door Leo »

DVIII schreef:het blazen en toeten helpen niet zo heel erg als de veer kaduuk is. snap trouwens niet hoe iemand erbij komt .
Weet ik veul, je begon zelf over dat rottige membraampje.. :shock: :roll:

DVIII schreef:helaas zowel lekkerbekkies als bitterballen zijn geen overblijvende motoronderdelen.
Tis jammer, want dat stomme ijzer is niet te vreten.. :?


Jouw "voelen en kijken" ff uitgebreider:
De remedie schuilt hoogstwaarschijnlijk in het normaal afstellen van de stangen.
Zeker omdat topicstarter aangeeft dat de volgas-aanslag bij volledig ingedrukt pedaal niet gehaald wordt.
En daar zo'n oud orgel nog simpeler is dan een demente 100jarige in een besloten afdeling ,kan een kind de was doen:
Kijken of de hevel niet over de vertanding van de gaspedaal-as schuift, en daarna dmv de stelmogelijkheden zorgen dat de volgasaanslag gehaald wordt.
Als die motor daarna nog steeds futloos is, dan heeft er iemand met zijn ondeskundige tapeinden aan de regulateur gezeten. :?
Meest waarschijnlijk is dan de roetstop, omdat sommige eigenaars denken dat ze het karretje daarmee kunnen "Chippen"..


Groetjes van een dieseldummie,

Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 609 D max toerental

Bericht door DVIII »

ahum , nederige excuses. ik ga er misschien te snel van uit dat iedereen begrijpt wat en hoe.
het begin . een 364 en ook de 366 , maar ook de oudere motoren in die serie 314 en 352 hebben een inspuitpomp met een gecombineerd stop en gas hevel. dus als je stationair draait sta je een beetje open en als je terug draait stop je en respectivelijk als je doordraait geef je de motor meer brandstof.
er zitten dus geen andere bedienings mogelijkheden aan de pomp dan dit handle.
in een 508 zit er om de stationairstand vast te houden een schuifkabelsysteem , dat wil zeggen een kabeltje houdt een bepaalde stand als drempel vast zodat de motor blijft draaien , accelereer je nu dan schuift de gaffel van dit eenvoudige systeem over de kabel omhoog en wordt dus niet gehinderd in zijn werking. kortom een eenvoudig systeem wat wel eens kan falen als bv het klemmetje op de kabel afbreekt en je dus geen drempel meer kunt vasthouden.
nou dachten ze in stuttgart dat kan beter , in plaats van eenvoud maken we het ingewikkelder en dan wordt het automatisch beter. zo gezegt zo gedaan er is nog steeds een kabel systeem en er is een component bijgekomen namelijk de stop cilinder. deze cilinder zit tussen de duwstang en de gashevel en kan als je er aan zuigt met onderdruk korter worden, waardoor de gashevel onder de drempel van stationair valt en dus de motor stopt. dit is erbij gekomen omdat er een sleutelstarter dashboard in de nieuwe generaties voertuigen moest. je kunt dan met een klepje aan het contactslot de motor stoppen , in plaats van het oude truukje nl. de stationairkabel indrukken.
In elk geval is het dus zaak dat de vacuum cilinder zijn vorm in uitgeschoven stand vasthoudt , en dat is met een veertje IN de cilinder. dat veertje is dan ook slap genoeg om geen al te grote weerstand te bieden aan de vacuum als de eigenaar de motor wil stoppen.
de eerste stap is natuurlijk kijken of alle bereiken gehaald worden , zoals plankgas pedaal, aanslag inspuitpomp en dat soort standaards , maar dan moet je wel zeker zijn van de correcte werking van de cilinder.
>de sleutelstart hype is niet zonder tekortkomingen , zo breekt er regelmatig een sleutel , en slijt het slot behoorlijk. waardoor andere problemen de kop opsteken zoals hangende startcontacten ( draait je startmotor in de puin)
ook gaan de slangetjes regelmatig lek zodat de motor niet stopt op de sleutel.
ik snap dat sleutelstarten niet als verbetering.
>daarintegen ben ik wel eens een koekenbakkersproduct tegengekomen in de vorm van een contactsleutel slot in de plaats van een contact lichtslot in een 508 , dat slot met de bekende spijkersleutel heeft , een contact functie en drie standen voor rust, stads en dimlicht. nou daar had de parttime automonteur een vereenvoudiging op gedaan omdat een contact startslot ; rust, contact en (veer)start functie heeft , brandde de verlichting altijd als de sleutel in het contact stak.
starten kon de sleutel alleen samen met de drukknop en ja , vaak was de accu leeg.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 609 D max toerental

Bericht door Leo »

Hij is luid en duidelijk Dave, wéér wat geleerd.:)

Ik ben geen Mercedesspecialist, doch slechts een simpel dieselmonteurtje die het leuk kan opschrijven. :roll:
Kan veel vertellen over de 615, 616, 422 + wat daar omheen hangt omdat ik die reutemeteut hier toevallig heb staan.
Maar voor de rest heb ik geen idee wat die zuurkoolvreters nog méér uitgevreten hebben.. 8)

So, have mercy with this old man.. :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Boet
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
Locatie: Utrecht

Re: 609 D max toerental

Bericht door Boet »

Aan alle heren met wel of geen vieze handen die met mij mee gedacht en of geschreven hebben:

Het probleem van het niet draaien van het maximum toerental is opgelost. Helemaal vrede heb ik er nog niet mee.
De stopcilinder bleek in orde. Deze verminderde niet in lengte bij het gasgeven.
De speling in het stangenstelsel is niet te veel. Geen kromme stangen. Toch bleef bij vol ingedrukt gaspedaal de ruimte tussen de hefboom en de vollastaanslag op de pomp ongeveer driekwart centimeter. Ik snap nu ook waarom het voertuig 1 op 8,5 gemiddeld verbruikte.
Ik heb de plastic dop onder het gaspedaal die dient als stop bij het indrukken van het gaspedaal weggehaald. Daardoor wordt de slag van het gaspedaal groter. De motor draait nu in alle versnellingen max. toeren indien gewenst, en ik moet oppassen want vrachtwagens mogen nog steeds maar 80.
Waardoor het gebrek aan "slag" dan wel is ontstaan zie en snap ik niet. Of het moet zijn dat er inderdaad iemand aan de pomp heeft geschroefd. De verzegeling is van de pomp af.

Allen bedankt

Groet Jan (boet)

ps toch wel behoorlijk vieze handen
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 609 D max toerental

Bericht door Anton »

Hoi,

heb je ook naar het asje geken waar het gaspedaal op vast zit?
Dus de bevestiging gasplank op de as.
Hier zit vaak het probleem.

Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 08 feb 2009, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 609 D max toerental

Bericht door DVIII »

Boet, dat je gasstangen niet meer passen in de auto ( daar lijkt het toch op) kan met de carosserrie steunen te maken hebben en de motorsteunen. als namelijk het een en ander verzakt dan kloppen ook de afstanden niet meer .
D
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 609 D max toerental

Bericht door jan »

Na het inbouwen van de om314 in de 407 ben ik gaan proefrijden en daarbij kwam de motor niet op zijn hoogste toerental.

Wat bleek: De lange gasstang die zijdelings langs de motor loopt had ik niet vervangen voor die bij de om314 hoorde. Deze was wat korter.
Misschien ligt ook bij jou het probleem daar.

groet,

Jan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten