Wat is de beste installatie optie

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
simple simon

Wat is de beste installatie optie

Bericht door simple simon »

Vandaag had ik de camper thuis dus eindelijk uitzoeken wat er nou eigenlijk inzit.
Een zooitje dus geen laadsysteem, alleen draden voor 12 volt onder de bestuurderstoel en een aftakking van 220 volt onder de stoel?! wellicht tbv een 220 naar 12 volt lader?
Er zit een klein Dethleff kastje boardcontrol 606 genaamd bij de kachel buitenzijde waarin een aantal heel dunne sturingsdraadjes aanzitten die komen ook uit onder de bestuurdersstoel maar liggen los.
Ook was er toevoer van een draad 4'' met 14.28 volt bij lopende motor en met motor uit 12.8 volt bleek dus gewoon rechtstreeks op de startaccu te zitten( jawel zonder zekering) en een dunnere draad die gaf nog iets meer volt bij draaiende motor maar was bij motor uit spanningsloos.
De accu die los er bij zat als HH accu is een normale 74 amp accu en die geeft warempel nog 11.6 volt af! in losse al lang stlstaande toestand.
De schemerlampjes en de Trumatic ringverwarmventilator zijn 12 volt en de electrolux koelkast 220volt-12volt en 50mb gas ook is er een boiler die op gas draait.
Wel zijn er een tweetal 220 volt kontaktdozen in de camper aanwezig.
Ik twijfel nu dus wat mijn boordsysteem moet worden, ik heb ook nog een 6/12 volt 6 amp oranje (simpele) Bosch acculader (ooit eens gekregen) liggen.
Ik ben dus enigzins vrij in de keuze voor een bedradings aanpassing
iemand die een idee voor een schema heeft met de gegeven onderdelen.

Groetjes
André
Frank.fjph

Re: Wat is de beste installatie optie

Bericht door Frank.fjph »

We hebben al eens vaker dit soort vragen beantwoord, kijk eens onderde topics: huishoudelektra, accu's en laders

Frank

PS sommige enthousiastelingen hebben er ook al eens een schema met verzoek om commentaar.....kijk daar ook eensnaaropgezet
Plaats reactie