Probleem OM314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Frank.fjph

Probleem OM314

Bericht door Frank.fjph »

Wat er gebeurt is...op campergebied dit weekend weinig, maar vrijdag des te meer:

Ik standde langs de A2, met iets wat me redelijk ernstig leek, helaas ben ik er nog niet uit wat het is.

Samenvatting:
Reed met 95 Km/u op A2 niets aan de hand, toen ik een enorm geratel hoorde, direkt koppeling in, motor sloeg af en verder geen geluid meer..(nog nooit zo rustig gereden..) na 500 m stond ik mooi veilig stil in de berm. Geen uitwendige problemen te zien, olie water alles OK. Starten dan maar weer: toch weer een ratelend geluid en geen mooi lopende motor, dus direkt weer stop.
ANWB gebeld: Wegenwachter kwam en luisterde naar verhaal,keek eens naar het blok en zei: die industriemotoren gaan nooit stuk....
Besloot niet langs A2 verder te kijken en sleepte me met gezwinde spoed naar huis toe. Was toch nieuwsgierig dus wij even wat uitgeprobeerd:

1. Klepdeksel eraf en nokkenas/klepstoters nagelopen, leek OK
2. Motor met brandstofpomp in STOP stand, rond laten gaan op startmotor: klinkt als of er niets aan de hand is....
3. Met gas geven gestart: wilde misschien wel aanslaan maar klonk niet jofel.....gestopt.

Wegenwachter dacht aan "op 3 poten lopen", zou mogelijk ook het geratel van de plotselinge optredende problemen zou kunnen verklaren.

Vervolgens had ik een drukke agenda dus geen tijd meer om er iets aan te doen.
Nu (zondagavond) even meer tijd gehad en met zoonlief probleem besproken, gevolg:

Aktie 1: Olie afgetapt en gecontroleerd: niets mis mee,geen metaal delen oid

Aktie 2: Tornen gaan en in alle BDP's kleppen controleren: moet nog gebeuren, is nu donker

Mogelijke bedachte problemen/oorzaken:

A. 1 cilinder doet niet mee, verder geen ernstige mech.problemen
B. Lager van 1 cilinder (plotseling?????) uitgelopen waardoor axiale speling van zuiger en geen ontsteking meer (timing weg)
C. Veer van verstuiver gebroken ,waardoor pnt A ontstaat
D. Stuk uit klep waardoor A van toepassing

Voor mij op dit moment nog geen duidelijk beeld, maar wil er nog nie mee gaan draaien voordat ik meer zekerheid heb dat er niet meer kapot gaat als ik em laat lopen.

WIE O WIE HEEFT EEN IDEE WAT HET KAN ZIJN.........allemaal. :?: :idea:

Frank
DVIII

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door DVIII »

nou gewoon verder uit elkaar halen , carter er af , denk drijfstangprobleem , hoe recht zijn je klepstoters ?
en is je tuimelas nog wel heel ? wat een pech !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph

nou gewoon verder uit elkaar halen , carter er af
Dat was het plan, tot de olie er nog geheel schoon uitkwam.....
hoe recht zijn je klepstoters ?
Op eerste gezicht alles normaal....
en is je tuimelas nog wel heel ?
Dat is het enige wat ik met zekerheid kan zeggen.

Dank voor de snelle reaktie, nu nog een snelle oplossing... :( :idea:
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Als ie speling heeft op een drijfstanglager ben je compressie ook grotendeels kwijt, zodat die cil. niet meer mee doet.
Ik zou, wat Dave al zei, de oliepan er onder weghalen en kijken hoe de lagers er voor staan.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
DVIII

Re: Probleem OM314

Bericht door DVIII »

maw schone olie is nog geen schone lei !
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Zeker weten van niet, bij mij liep een Hatzaggraat stuk, drijfstanglagertje eruit maar de olie was nog schoon.
Ik heb het krukasje laten slijpen en nieuwe schaaltjes er in en gaan met die hap.
DVIII schreef:maw schone olie is nog geen schone lei !

Groet Anton

Afbeelding
Henk B

Bericht door Henk B »

Zo op het eerste gezicht zou je aan de hand van de melding aan een drijfstanglager denken.
Maar als het een drijfstanglager is zou het niet van het een op andere moment zijn.
Je reed normaal zonder enig bijgeluid en het andere moment een geratel en afslaande motor.
En met wederom starten een ruw lopende motor.
Nu ken ik de OM314 niet goed, maar heeft dat ding een ketting?
Dan zou je kunnen denken aan spanning die van de ketting af is waardoor hij wat rommelt en dus kleppen niet juist opent en sluit ten opzichte van de zuigerpunten.
Een drijfstang lager hoor je vaak al beginnend en dan erger worden.
Ik brainstrom maar wat, misschien heb je er wat aan.

Henk B
ARNOLD RM38L camper, 1984, op mercedes 309D onderstel
winand

Bericht door winand »

Henk; OM314 heeft tandwielen, geen riem of ketting
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Als het aan je brandstofsysteem ligt moet ie roken.
En dan bedoel ik dus meer dan normaal Frank... :roll:
Een gebroken verstuiverveer kan een klereherrie geven, alleen geeft dat meer een zwaar knikkergeluid dan ratelen.

Wanneer een geluid plotseling ontstaat is het eigenlijk vrij simpel: Er is iets gebroken.
Dat kan een stukje klep zijn (dat geeft een sissend geluid in uit- of inlaat tijdens draaien op de startmotor), maar kan evengoed een bout van een drijfstanglager zijn.
En vergeet niet de drijfstang van je compressor annex vacuümpomp te controleren.

Zwarte handen is voorlopig de enige remedie Frank, want omschreven geluiden zijn een beetje problematisch op een forum.
Want ik zou willen weten: Is het 1 tik per 2 omwentelingen, 1 tik per omwenteling, of 2 tikken per omwenteling.
Nou kan zelfs een kenner dat moeilijk bepalen in een paar seconden, dus stropdassie af en overall aan..:P

Trouwens, die onzin dat een 314 nooit kapot gaat.. Het is maar gewoon hetzelfde stomme materiaal waar een 615 of 616 van gemaakt is hoor.
Zó verschrikkelijk betrouwbaar zijn die orgels nou ook weer niet. 8)

Sleutel ze,

Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII

Bericht door DVIII »

daar wil ik nog wat aantoevoegen. inderdaad roept een ieder die dat leuk of gemoedsversterkend vind, dat een 314 nooit stuk kan. ik hoor de laaste tijd niet anders , en dan meestal als borrelpraat en andere propagandisten die zelf geen 314 hebben. ook de onverwoestbaarheid van de dusseldorfer is legendarischer aan de bar dan in het echt.
mensen, onderhoud is de sleutel tot onverwoestbaarheid , dat kleine verschil tussen af en toe de riem voelen en de spelingen dan de diverse onderdelen checken maakt een wereld van verschil .
hele mooie voertuigen worden in de soep gereden door huzaren die vinden dat een mercedes er maar tegen moet kunnen.
nooit olie verversen , ik rijd zelden ( 5000km pj) en olie is tegenwoordig veel beter dan vroeger. is een veelgehoord credo.
staan ze dan een keer kapot dan is de riem na 7 jaar gebroken, hoe is het toch mogelijk ?.
accu's die maar 8 jaar meegaan ( staat drie jaar voor ! ) ramen die niet meer schuiven ( nooit naar gekeken)
en ga zo maar door. echt het blijft heel als je er naar omkijkt , regelmatig en consequent.
PS. en vergeet de brandstofbende niet !
Frank.fjph

Hier even een update van de stand van zaken:

Na een weekend hakken en elektra buizen leggen (dochter heeft een huis gekcht..... :roll: ) en een dagje scheeps elektra/electronica in Den Oever (broer wil weer varen in mei) ben ik net weer thuis...
Dat ik de overall aan moet trekken wist ik al, alleen wil ik graag aan de goede kant beginen te slopen,en dat is in dit geval vij lettelijk: de bovenkant,.... of de onderkant...
Gezien de vele verplichtingen de kmende week,moet het er voorlopig af en toe een beetje.....
Bij een eerder probleem was ik te voortvarend met de kop er af halen, het bleek de O-ring om de verstuiverbus te zijn, en die kan je van buitenaf vervangen..... :( :evil:

Dank voor alle mogelijke opties en suggesties, de carterpan stond al hoog op mijn lijstje, en is de minst kostbare aktie (als de pakking heel blijft..).
Verder denk ik het uitlaatspruitstuk er af te pakken om mogelijk iets te kunnen vinden als er een uitlaatklep is gebroken ( dat was de diagnose van een ervaren 314 monteur)
Daarna wordt het dan toch de kop er af.....heb gelukkig er een klaar staan die goed is.

De vacuumpomp was ook al de revue gepasseerd,..is die eenvoudig te demonteren/controleren?????????

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten
Frank

PS DVIII: De olie zat er net 200 Km in, dus die houd ik wel bij :wink: en aan de Lidl olie is ie al jaaaaaren gewend..
Thorvald

Bericht door Thorvald »

hoi,

ik lees je verhaal en de antwoorden en concludeer voor mezelf ook dat je het beste met de onderkant van de motor moet beginnen.

uitlaatspruit eraf vind ik ook goed plan

carterpan eraf en krukas checken...daarna met de hand ronddraaien en kijken waar het geluid vandaan komt. Vlgens mij kunnen ook een van de veerringen vermozeld zijn.

zijkant vacuumpomp eraf halen is makkie erop krijgen een stuk lastiger. Je schuift eigenlijk het deksel (dat je van buitenaf) ziet om de cilinder heen. de veerringen netjes op de plaats houden is daardoor een erg lastig karwei. Ik weet niet preceis meer hoe het zit. volgens mij draaide die mee aan de nokkenas met een kleine drijfstang. dus ik zou zeggen bekijk het eerst van onder. 95% kans dat het probleem daar zit.

by the way ik heb van gerrit stromer wel eens een blok gehad waarvan een zuiger door de helft was gegaan, in de volgende slag de drijfstang uit de cilinder is gevallen en zich aan de zijkant van het blok naar buiten heeft geduwd, als gevolg een gat van 15 cm2 in een blok van een om314, dus dat ze nooit stuk gaan???

in ieder geval succes met de klus,

gr Thorvald
Frank.fjph

Laatste nieuws:

Heb uitlaatspruitstuk verwijderd en zag iets afwijkendsbij cil 2.
Vervolgens na enig ritselwerk een compressiemeter en ergens anders een dummieverstuiver voor de comressiemeter geregeld.
Daarmee op de cilider 2 gemeten, resultaat: geen compressie en vervolgens er de luchtcompressor er op: CONCLUSIE: UITLAATKLEP KAPOT.
Hopelijk alleen klep, kop gaat er nu dus af...........

(wordt vervolgd)

Frank
Frank.fjph

DEFINITIEVE DIAGNOSE:

Kop eraf, en eindoordeel is dat er, (zoals door een van de adviseurs voorspeld) een stuk van de klep is afgebroken en vervolgens in de kop van de zuiger gestampt (ziet uit als maanlandschap) de verdere zichtbare schade is: 1 kromme klepstoter (van de betr.klep)
De cilinderwand voelt niet beschadigd aan, maar er is wel iets zichtbaar, aluminium schraapsel van zuiger???

De nog openstaande vragen zijn:

Schade aan de drijfstang lagers ???
Schade aan nokkenas??
Schade aan tuimelaars??

De minimale omvang van het karwei lijkt mij nu:
Carterpan eraf, drijfstanglager los, zuiger naarboven eruit, cilinderwand inspecteren, nieuwe zuiger zoeken, klepstoter vervangen, zaak weer monteren...met nieuwe pakkingen en kopbouten (als ze te lang zijn geworden.)......eventueel te vervangen :

drijfstanglagers, drijfstang zelf?? en wat meer???????????

Graag advies van de deskundigen hier.... :shock: :idea: :idea:

Groeten,
Frank
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Frank,

Das dus minder, helaas.

maar goed we gaan verder:

De nog openstaande vragen zijn:

Schade aan de drijfstang lagers ???

Als je de zuiger via de krukas naar beneden beweegt, kun je proberen met een schroefendraaier of ietsdergelijks proberen de zuiger na te drukken.
Je hebt dan een indicatie.

Schade aan nokkenas??

Als ik het zo lees dan is de klep gewoon gebroken, en heeft de nokkenas niets geleden
Controleren van de nokkenas doe je op een draaibank waarbij de nokkenas opgenomen word tussen 2 centers, en dan met een puppytaser er langs.

Schade aan tuimelaars??

Die kun je opties controlern, maar die kunnen wel wat hebben.
als je er twee naast elkaar zet moeten ze gelijk zijn, ander vervangen zo duur zijn ze ook weer niet.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

als de schade vooralsnog in de kop zit en het blok al niet zo heel nieuw meer kun je nog wel een jaartje of wat met een gefixt blok rijden. op den duur kan de algehele staat van de motor eerder op gaan spelen dan de schade die je nu hebt.
Frank.fjph

Definitieve demontage voltooid:

De balans opmakend heb ik nu:

1. afgebroken uitlaatklep, en keomme inlaatklep (cil2) en een kromme klepstoter.
OPlossing: andere kop, staat al klaar, klepstoters uit oude motor

2. Zuiger afgeschreven: bovenkant maanlandschap, zijkant div aftekeningen.
Oplossing: nieuw: 161,= tot 320,=, gebruikte 30,= of een exempl uit mijn oude blok halen, als het past.

3. Kleine beschadiging aan cilinderwand, helemaal bovenaan, daar waar klepdeel de zuiger in is gestampt. Lijkt alleen boven de zuigerveren te zitten. Het pasvlak van de bovenkant blk is iets omhoog gekomen op een klein puntje........ :(
Oplossing: wegvijlen met sleutelvijltje en wetsteen?????
Vraag: risiko daarvan??? kopafdichting??

4. Vraag: wat is risico aan schade aan drijfstang????

!! Verloop demontage:
Na kop eraf, ook carterpan onderuitgehaald:
Vervolgens wilde hij niet tornen... :evil: , dus in die stand de drijstang gedemonteerd, maar een bout ging er niet uit, wel kap en lagerschalen en de 2e bout.
Vervolgens met veel geduld de zuiger steeds een stukje naar boven geslagen met lange staaf, en na elke keer de krukas een paar graden gedraaid.... :roll: dat duurde wel even...maar eindelijk de zuigerveren boven blok uit, stang door zuigerpen en zuigerveren "verwijderd" niet meer bruikbaar :wink:
Toen bleek dat de bout niet mee naar boven door de cil ging. Toen de oude koppakking geheel dichtgeplakt met ducktape, muv de cil.boring van cil 2, en de kop van de zuiger rondom afgevijld en geschuurd in de hoop dat ie zo wel weer naar beneden wou.....helaas, weer hamer nodig....gelukkig na 2 cm kon ik na tornen de bout er uit halen ....en toen weer opnieuw zuiger naar boven meppen.
Toen was het al donker en ik het zat...

Dit verhaal is als toelichting voor punt/vraag 4.

Groeten
Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

allerlei onderdelen kunnen een klap opgelopen hebben, je kunt de zuigerwand nog wel wat opknappen, maar de krukas kan een tic meegekregen hebben. die zou je dan moeten laten opmeten en dan komt er misschien nog slijpen bij . als dat bij de drijfstang krukken blijft kan het nog wel meevallen . maar je praat dan toch snel over een totale reparatie van zo'n 12 tot 1500 euro. buiten je eigen uren en rommel om . aangezien niets zekerheid biedt is een tweedehands blok of een nieuw uit de oude voorraad blok net zo'n groot risico als dit blok repareren. toch zou ik mijn oren eens richten naar een vervanger.
als de kosten dan onder de 1500 blijven is dat je eerste winst.
ik heb je nog niet over de drijfstang gehoord maar die kost ook geld !.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb nog een cpmplete 608d staan met prima motor...

Groet Anton

Afbeelding
Frank.fjph

HOERA...... karwei klaar.
Hij loopt weer, straks even proefritje en dan kunnen we woensdaqg toch nog een paar dagen weg.

Balans: KostenN; 200,= zuigerveren + drijfstang richten/controleren.
100,= koppakkingset
50,= lagerschalen drijfstangen
ca 50,= zuiger.

Dus de kosten vielen mee, hopelijk het resultaat ook.
Dankzij alle hulp is de klus ook op de oprit nog te klaren geweest.

Frank
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En, hoe is de proefrit verlopen?? :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph

Jeroen,
De proefrit was zonder problemen, alleen geeft de temp meter niet meer aan, draadje los of toch ter ziele gegaan bij de compressiemeting,omdat ik de massa kabel nog los had liggen heeft die 4 KW motor via een dunne hulpmassa gelopen,en dan kan er iets verkeerd gelopen electronenstoompje de meter mollen.
De rit was slechts naar de MB dealer en terug.De grote proefrit wordt mooi met het hemelvaartsweekendjeweg gecombineerd.Net terug uit Den Oever, ook daar goede (electra) vorderingen gemaakt, en vernomen dat de werkgelegenheid in jouw woonplaats een aardige klap heeft gehad.........Jongert :cry: :cry:

Frank
Plaats reactie