Ik standde langs de A2, met iets wat me redelijk ernstig leek, helaas ben ik er nog niet uit wat het is.
Samenvatting:
Reed met 95 Km/u op A2 niets aan de hand, toen ik een enorm geratel hoorde, direkt koppeling in, motor sloeg af en verder geen geluid meer..(nog nooit zo rustig gereden..) na 500 m stond ik mooi veilig stil in de berm. Geen uitwendige problemen te zien, olie water alles OK. Starten dan maar weer: toch weer een ratelend geluid en geen mooi lopende motor, dus direkt weer stop.
ANWB gebeld: Wegenwachter kwam en luisterde naar verhaal,keek eens naar het blok en zei: die industriemotoren gaan nooit stuk....
Besloot niet langs A2 verder te kijken en sleepte me met gezwinde spoed naar huis toe. Was toch nieuwsgierig dus wij even wat uitgeprobeerd:
1. Klepdeksel eraf en nokkenas/klepstoters nagelopen, leek OK
2. Motor met brandstofpomp in STOP stand, rond laten gaan op startmotor: klinkt als of er niets aan de hand is....
3. Met gas geven gestart: wilde misschien wel aanslaan maar klonk niet jofel.....gestopt.
Wegenwachter dacht aan "op 3 poten lopen", zou mogelijk ook het geratel van de plotselinge optredende problemen zou kunnen verklaren.
Vervolgens had ik een drukke agenda dus geen tijd meer om er iets aan te doen.
Nu (zondagavond) even meer tijd gehad en met zoonlief probleem besproken, gevolg:
Aktie 1: Olie afgetapt en gecontroleerd: niets mis mee,geen metaal delen oid
Aktie 2: Tornen gaan en in alle BDP's kleppen controleren: moet nog gebeuren, is nu donker
Mogelijke bedachte problemen/oorzaken:
A. 1 cilinder doet niet mee, verder geen ernstige mech.problemen
B. Lager van 1 cilinder (plotseling?????) uitgelopen waardoor axiale speling van zuiger en geen ontsteking meer (timing weg)
C. Veer van verstuiver gebroken ,waardoor pnt A ontstaat
D. Stuk uit klep waardoor A van toepassing
Voor mij op dit moment nog geen duidelijk beeld, maar wil er nog nie mee gaan draaien voordat ik meer zekerheid heb dat er niet meer kapot gaat als ik em laat lopen.
WIE O WIE HEEFT EEN IDEE WAT HET KAN ZIJN.........allemaal.

Frank