ontluchtings-problemen, om314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
markw

ontluchtings-problemen, om314

Bericht door markw »

Gisteren dacht ik even mijn brandstoffilters te vervangen, die zaten er zo in maar nu krijg ik de boel niet meer ontlucht. Vandaag weer 20 keer alles wat los geweest is nagekeken/opnieuw gemonteerd met het zelfde resultaat. Een paar keer merkte ik dat het handpompje zwaarder begon te lopen, maar meestal pomp ik gewoon in het 'niets'. Er moet dus volgens mij ergens valse lucht aangezogen worden en dat kan, gezien ik voor deze operatie geen problemen had, alleen maar bij de filters zitten. Nu had ik het idee dat er misschien lucht wordt aangezogen tijdens het pompen. Dit pompje is alleen in gebruik tijdens het ontluchten en dit zou dan weer verklaren waarom ik eerst geen problemen had en nu wel. Het viel me op dat er altijd redelijk wat lucht in het 'borrelglaasje' blijft zitten. Is dit normaal? Net heb ik de aanvoer-leiding die vanaf de handpomp de diesel naar het hoofdfilter pompt, losgehaald, in een blik met diesel gehouden, en tijdens het pompen bleef er lucht(ook diesel) uit de leiding omhoog komen. Kan ik hieruit concluderen dat er inderdaad iets fout zit voor het hoofdfilter? Is er een manier om te controleren of de handpomp, tijdens het pompen valse lucht krijgt?

Ik wordt er echt een beetje moedeloos van.

Groeten Mark
DVIII

Re: ontluchtings-problemen, om314

Bericht door DVIII »

welkom in de wereld van het lastige filterhuis van een 314/352 etc , het is inderdaad een hele klus om de ring in de bovenzijde van het filterhuis te laten functioneren. in zware gevallen haal ik de ring er voorzichtig uit en smeer ik de boel extra in met smeervet. vaak zit er een nieuwe ring bij het vervangfilter , die vet ik zowiezo in .
verder heb je natuurlijk kans op een lek handpompje dat laat zich makkelijk vervangen voor een nieuwer exemplaar met ingebouwde veer en dan vervalt de vastdraaifuctie meteen. draai met een sleutel 22 de handpomp los en ga naar de bosch-boer om een vervanger. er is maar één type dus laat je niet het bos insturen !
ps de qrux van de dichtring is dat hij verfrommeld en gedraaid in de sponning gaat zitten ! ( spiegeltje gebruiken)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
markw

Bericht door markw »

Bedankt voor je reactie DV111. Ik heb deze rubber ring al ingesmeerd met motorolie, waarschijnlijk nadat ik een ander advies van jou op het forum gelezen had. Kan het met motorolie of gebruik jij echt vet(voor doorsmeerpunt e.d.)? De ring heb ik inmiddels al zo vaak opnieuw geplaatst en ook verwisseld voor de oude(+oude filter), zoveel mogelijke combinaties dat ik me bijna niet meer voor kan stellen dat het daar in zit. Kan ik het handpompje er zo af halen of moet ik dan de leidingen los halen en het hele 'huis' waar hij opzit onder de bus weghalen?
Ik heb inderdaad elke keer problemen met de filters verwisselen. Zelfs de vorige keer het filterhuis(hoofdfilter) kapot gedraaid! Toen moest ik dus een heel nieuw filter huis bestellen wat geleverd werd met het filter element er al in. Aansluiten, en in een keer, zonder problemen ontluchten! Het lijkt wel of dat hoofdfilter elke keer veranderd. Deze keer leek hij ook weer wat langer/hoger te zijn dan het oude filter. Wel hoop ik het dit keer zonder nieuw filterhuis te kunnen doen.

Groeten Mark
DVIII

Bericht door DVIII »

het hoofdfilter ringetje moet soms met echt smeervet ingesmeert worden. de handpomp kan je er zo uitdraaien , geen andere leidingen te verwijderen oid. alleen is het soms niet makkkelijk om sleutel 22 er op te krijgen (soms bijna onmogelijk)
let op onder de handpomp zit wel een koperen ring, e het een en ander aan klepjes van de pomp , die moet je er niet per ongeluk uitstoten . al doende wordt je wijs !
paulv

Bericht door paulv »

Ik heb een ander filter (Toyota, sloop :wink: ) met waterafscheiding in serie in de dieselleiding op een makkelijker bereikbare plaats.

Dat is de enige die ik af en toe vervang. Werkt prima :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
markw

Bericht door markw »

Het is gelukt!
Bedankt voor je snelle reacties DV111. Ik heb zoals je zei de pakking in gevet met smeervet, maar ontlucht kreeg ik hem nog steeds niet.
Gisteren had ik een medewerker van Harry van der Kraats aan de telefoon, en hij vertelde mij dat zij tijdens het starten meepompten met het handpompje tot de motor aanslaat. Dit heb ik gedaan en het werkt! Misschien is dit ook voor anderen een gouden tip! Met de handpomp voelde ik niet of nauwelijks tegendruk en toch kreeg ik hem op deze manier aan de praat! Misschien toch een niet goed functionerende handpomp? Wat ook opvallend is is dat er geen ontluchtings boutje op mijn motor zit en dat hij dus ontlucht via de retourleiding. Mijn idee hierbij is, dat dit misschien de eerste uitvoeringen van de OM314( leger-ambulance) zijn, die op deze manier ontlucht kunnen worden, en dat dat nog steeds met het zelfde handpompje moet gebeuren, maar dat deze handpompjes net iets te zwak zijn hiervoor. Het is maar een idee.
Ik heb de motor een 15 tot 20 minuten stationair laten lopen en hij liep mooi. Hopelijk doet hij het morgen nog!?

Groeten Mark
DVIII

Bericht door DVIII »

dat je met beide moet proberen de motor te ontluchten is niet echt de oplossing , als er al geen brandstof in de leidingen en het filter en de inspuitpomp zit kan je zo mooi je startmotor om zeep helpen. die is namelijk niet berekend op langere perioden doorstarten. maw je ontlucht misschien wel maar het kost bv. 300 euro in het slechtste geval.
ik zou voor de oplossing van de nieuwe handpomp gaan ! .
en Paul ,de vraag was toch wel duidelijk ?
paulv

Bericht door paulv »

DVIII, de vraag was duidelijk, maar voor het huidige probleem had je al hulp en uitleg geboden.

Als oplossing heeft Mark er inderdaad niks aan, het is meer een tip om deze en andere (glaasje) problemen in de toekomst te vermijden.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII

Bericht door DVIII »

ja maar dat is meestal niet het geval , als je een of eens per twee jaar van je campertje (met 10000 km) de boel schoonmaakt ben je ook altijd patent . de boel ombouwen met ander soort filters ed is dan geen optie.
ik verleg bij al de auto's die ik opbouw de branstofleidingen zo dat het ontluchten nog beter gaat dan bij een standaard auto.
maar het is niet orgineel dus niet verkoopbaar. ( en lastig uit te leggen) D.
markw

Bericht door markw »

Uiteraard heb ik hem eerst zo ver mogelijk met het handpompje ontlucht, en toen, terwijl ik gewoon op de startknop drukte, en de motor aansloeg, werd er meegepompt met het pompje. Even leek het of hij af zou slaan, maar toen hield het pompje hem bij en broem.... kon die op eigen kracht verder. Dus ik heb niet zitten doorstarten. Er zat gewoon nog een beetje lucht in de leiding die er gewoon niet uit te pompen was, maar genoeg om de motor te laten afslaan.
Ik kon hem de volgende dag gewoon starten dus blijkbaar lekt er niets. Wat denken jullie over mijn theorie in mijn vorige bericht?

Groeten Mark
DVIII

Bericht door DVIII »

ik vind niet zo veel theorie of ik kijk er overheen. maar in elk geval moet je het filterhuisje wel vullen met wat diesel voor je gaat pompen !
Plaats reactie