Wie heeft voor mij de oplossing voor het laden van mijn accu

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Unknown User

Wie heeft voor mij de oplossing voor het laden van mijn accu

Bericht door Unknown User »

Ik ben op dit moment bezig met het electra gedeelte in mijn camper en ik ben een beetje radeloos. Ik wil 2 accu's gaan laden die ik als huishoudaccu's gebruik op 12 volt. Mijn dynamo is 24 volt en nu wil ik eigenlijk die accu's hiermee gaan laden en het liefst in combinatie met een 230 aansluiting. In iedergeval heb ik 2 gelaccu's van elk 200ah per stuk. Bestaat er bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om van 24 volt een omvormer te plaatsen naar 230 volt en daarop dan een geschikte 230 volt acculader aan te sluiten? Wie heeft er voor mij een oplossing buiten zonnenpanel om.
gr. Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Jouw voorstel, hoewel theoretisch natuurlijk niet optimaal vanwege de verliezen t.g.v. de rendementen van alle schakels (die moet je vermenigvuldigen), is precies wat ze in het leger doen.

Er wordt voor deze omslachtige methode gekozen, omdat de eisen van een gelaccu andere zijn dan die van een natte accu.

Lees ook eens wat Max Granaat heeft geschreven in Uitlaatklep 2004/4 op blz 15.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Accu laden

Bericht door GerardM »

Frank,

ik heb zojuist precies hetzelfde gebouwd, na lang plussen en minnen van verschillende oplossingen. Heb een 12V/105Ah huishoudaccu met daaraan een CTEK Multi XS7000 acculader. Als ik 230V in de buurt heb (zoals thuis) prik ik de acculader daarin. Daarnaast heb ik een omvormer 24V/230V. Als ik rijd steek ik de stekker van de lader in de omvormer.
Lekker simpel en overzichtelijk; ik realiseer me dat deze oplossing qua rendement niet optimaal is maar ik werk graag met standaard "off the shelf" componenten.

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
tonsmal
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:54
Locatie: Scheveningen

Bericht door tonsmal »

Ik heb zojuist verteld hoe ik het geregeld ( naar tevredenheid) op het onderwerp hierboven.
Doe er je voordeel mee.

Ton
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ton,

de vraagstelling had betrekking op een gel-accu. En die kun je niet eenvoudigweg parallel zetten aan een natte accu.

Groeten,
Ernst
Unknown User

Accu's laden

Bericht door Unknown User »

Allemaal bedankt voor jullie reactie's, de laders van CTEK vielen zowieso al af omdat je daar maar 1 accu per keer mee kan laden ( volgens de importeur) ik moet wel toegeven dat ze er goed uitzien en zelf een temperatuur censor bevatten bij de wat zwaardere modellen. Ik ben alleen terecht gekomen bij een Victron lader, omdat deze lader zowel op 110 volt als op 230 volt en via de dynamo kan laden en ik de pin pas van mijn vrouw bij me had. Vast voor iedereen een fijne vacantie toegewenst en hoop weer veel dubbelluchters tegen te komen. Ik ga lekker zatredag al op pad.

gr. Frank
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Fijne vakantie !

Bericht door GerardM »

Frank,

ook een goeie keuze lijkt me; welk type Victron heb je gekocht ? Overigens moet je volgens mij wel heel ver rijden om nog 110V tegen te komen :?
Overigens heeft CTEK ook de Multi XS 25000 die tot 600Ah kan laden, dus dat zou toch een optie moeten zijn.

Groet,

Gerard
Unknown User

China

Bericht door Unknown User »

Hoi Gerard,

Waarom denk je dat mijn huis te koop staat, inderdaad om een flinke reis te gaan maken richting China, en dan heen onderlangs en terug via Rusland en Mongolie. Dit zijn wij van plan te gaan doen, maar of we China binnen gaan komen met eigen vervoer dat kan het grootste probleem worden, maar China is groot, heeeeeeeeeeeeeeel groot dus zal er vast wel ergens een andere grenspost zijn waar we wel naar binnen mogen, en anders houd het op. Maar als het zover is ga ik iedereen op de hoogte houden.

gr. Frank
Unknown User

China

Bericht door Unknown User »

Leuke route, hebben wij ook lang over gedacht. Uiteindelijk wordt het toch een rondje Zuid-Europa/Noord-Afrika, 5 maanden...

Ik heb al veel gehoord en gelezen over rijden in China, je schijnt een vooraf vastgestelde route te moeten rijden. Je krijgt een 'gids' mee, die rijdt echt mee in de bus. Ook krijg je andere kentekenplaten op je bus, enz. Je mag dus maar een aantal dagen in China verblijven...

Ik heb een tijdje terug de reis van een stel gevolgd in een 'oude' Volkswagen bus, ook naar China. Kijk maar eens op http://www.drivetheplanet.nl. Ze hebben ook een boek (natuurlijk!), Bestemming Beijing...

Wel veel plezier gewenst, ook met de voorbereiding...

Groeten Jeroen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 0 gasten