afstellen op test bank

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Ik heb ik mijn karretje een nieuwe motor ingezet, een 601.940 maar voor het mooie zou deze eens goed afgesteld moeten worden. Nu heb ik eens eerder gelezen dat je deze kan aflaten stellen op een test bank, zodat ze hem optimaal kunnen afstellen. :P Ik heb de pomp afgesteld op de gegevens die Mercedes aan geeft 15 graden na maar daar liep hij erg rauw op nu staat hij op 12 gr na maar nu verlies ik vermogen en loopt mooi soepel. Wie weet zo`n afstel gelegenheid?

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afstellen op test bank

Bericht door Leo »

15 graden NA bdp??? :shock:
Ik hoop toch echt dat je vóór bdp bedoelt.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Hallo Leo,

Ik ga er vanuit dat je gelijk hebt dat het voor moet zijn maar!! In het autoboek staat in het
duits dan wel “Kurberwelle in drehrichtung durgdrehen bis der kolben des ersten zylinders im verdichtungshub und 15 nach dem oberen totpunkt steht. Volgens mij is dat 15 gr na.

Help mij eens verder, alvast bedank Renè
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Ik heb met afstellen een apparaatje bij de Mercedes dealer gehaald die je in de pomp kan draaien. Je zet boven op de nokkenas de boel op nul, dan draai je de motor door naar 15 gr en dan stel je de pomp totdat hij op een vast punt in dat apparaatje valt :? Ik hoop dat dat nog een beetje duidelijk is. Maar je moet de motor dus verder draaien met de klok mee.
Dan is het volgens mij na bovenste punt :shock: Toch.
Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afstellen op test bank

Bericht door Leo »

Aha, ik snap um. :)

Je stelt de pomp niet af mbv krukas & druppelaar (wat de normale methode voor een "amateur" is), maar via de nokkenas op vastgestelde punten met speciale apparatuur.
Maw, je gaat niet inspuiten op 15 graden na bdp krukas.
Kan ook bijna niet, want dat zou enorm roken en rochelen. Áls je 'm al aan de praat kreeg. :roll:

Ok, ook weer opgelost.:)


Dat gedoe met een rollenbank zou ik persoonlijk niet doen.
Als je denkt dat een roetproef erg is, wil je de marteling van een rollenbank helemáál niet meemaken.


Dat mooie soepele lopen op jouw 12 graden is wel logisch, maar zoals je zelf al aangeeft kost dat kracht.
Zelf stel ik een pomp vaak nog een graadje vroeger af dan de originele fabrieksafstelling (in jouw geval dus 15).
Jep dan gaat hij scherper klinken, maar je krijgt ook veel meer kracht uit dezelfde hoeveelheid brandstof.
Staat hij écht te vroeg dan gaat de motor hikken en stoten en moet je een graadje terug.
Is dit niet het geval bij jou, dan kun je maar beter leren leven met een beetje meer herrie.
Anders heb je voor JanDoedel een grotere motor geplaatst.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Dus resume: meer herrie is meer kracht en een soepel lopende motor kost kracht. Jij zou hem dan op 16 graden zetten. Die herry kan dat kwaat :?: En kan het zijn dat een brandstofpomp na verloop van tijd een deel van zijn druk kan verliezen. Ik weet niet hoeveel druk erop zit maar als b.v een pomp 100 bar zou moeten leveren en hij geeft er nog maar 80 dan verlies je ook kracht. Of zie ik dat verkeert :?: En is er een mogelijkheid om dat te controleren, zo ja hoe :?: ja sorry ik ben zo`n freek die dat wil weten. Ik weet dat het geen hardlopers zijn maar ik wil wel graag alles eruit halen. Niet dat ik 120 wil rijden maar als ik de cruise op 95 zet wil ik dat wel graag blijven rijden. Ik heb vorig jaar in duitsland hem wel eens op 128 echte km gezet, maar dan ga je wel heel snel terug naar 95 daar is zo`n bus ook niet op gebouwd.

Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afstellen op test bank

Bericht door Leo »

[quote="Rene"]Dus resume: meer herrie is meer kracht en een soepel lopende motor kost kracht. Jij zou hem dan op 16 graden zetten. Die herrie kan dat kwaad :?:
Grinnn, ik kan hier vandaan niet beoordelen wat jij herrie noemt.
Maar zoals ik al schreef: Als ie te vroeg staat gaat hij (stationair) hikken en stoten.
En dat hoor en zie je écht wel.
Een motor die op al zijn cilinders scherp klinkt zonder te hikken is op zijn felst.
Als je het gaspedaal induwt dan moet die motor bijten, en niet soft oppakken.


En kan het zijn dat een brandstofpomp na verloop van tijd een deel van zijn druk kan verliezen. Ik weet niet hoeveel druk erop zit maar als b.v een pomp 100 bar zou moeten leveren en hij geeft er nog maar 80 dan verlies je ook kracht. Of zie ik dat verkeert :?: En is er een mogelijkheid om dat te controleren, zo ja hoe :?:
Als de inspuitpomp versleten is wordt de smeerolie dun en stijgt het oliepeil.
De diesel die langs de plunjers ontsnapt kan namelijk nergens anders heen dan naar het carter.
De smeerolie ruikt dan ook naar diesel.
Een inspuitpomp slijt echter zelden wanneer je op tijd het brandstoffilter vervangt.

Deze motoren kunnen geheel rookloos draaien, óók bij een koude start.
Als hij rookt kost dat vermogen.
Gelukkig komt dat niet door een versleten pomp maar meestal door slechte(re) verstuivers.


ja sorry ik ben zo`n freek die dat wil weten. Ik weet dat het geen hardlopers zijn maar ik wil wel graag alles eruit halen. Niet dat ik 120 wil rijden maar als ik de cruise op 95 zet wil ik dat wel graag blijven rijden. Ik heb vorig jaar in duitsland hem wel eens op 128 echte km gezet, maar dan ga je wel heel snel terug naar 95 daar is zo`n bus ook niet op gebouwd.
Zit je wel op het goede forum Rene?? :shock: :wink:
Sorry voor mijn cynisme, maar je hebt het over een oude Mercedes en niet over een moderne Fiat Turbo van 160pk.
Leer leven met zijn tekortkomingen of draai je motor aan puin. Zo simpel is het eigenlijk.
Daar helpt geen OM601 aan, want ook dat is slechts een leverancier van manke ezeltjes.
Op papier lijkt het heel wat, maar het is een overvierkante motor die zijn kracht uit gillende toertjes moet halen.
Zakt die motor eenmaal door zijn hoeven op een helling ofzo, dan blijft hij minderen want hij heeft totaal geen koppel onderin.
Tis niet anders.

Je kunt hem hoogstens goed afstellen, genoeg lucht geven, de juiste uitlaat monteren en zorgen voor goede verstuivers, maar dan ben je ook uitgepraat.
Wil je er extra kracht uithalen dan is het heel snel met hem gebeurt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

“Sorry voor mijn cynisme, maar je hebt het over een oude Mercedes en niet over een moderne Fiat Turbo van 160pk”.
“Je kunt hem hoogstens goed afstellen, genoeg lucht geven, de juiste uitlaat monteren en zorgen voor goede verstuivers”.

Op de vraag, “Zit je wel op het goede forum Rene?? ” Dit is toch een forum waar je met je vragen over je oude campertje terecht kan. En wat ik al aan gaf ik hoef geen snelle jongen, dan koop ik wel een andere.
“Je kunt hem hoogstens goed afstellen, genoeg lucht geven, de juiste uitlaat monteren en zorgen voor goede verstuivers”
En daar ging mijn vraag ook over hoe kan ik hem zo goed mogelijk afstellen, er is van alles geprobeerd maar het is nog niet goed. Nu kan ik hem naar de Mercedes dealer brengen waar ze in driedelig grijs staan te werken voor €100.00 pu, maar ik wil het zelf weten. Ik heb voor mijn werk jaren in een 208 gereden met een 601 motor. Ik weet hoe ze moeten klinken en weet hoe ze rijden. Maar het is toch raar dat een gereviseerde motor ( 30.000 km oud ) niet goed af te stellen is met de gegevens die in het boek staan. Van daar de vraag naar een testbank om te kijken wat er nu niet goed is. Want ik weet het niet meer.

Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afstellen op test bank

Bericht door Leo »

Ooops, er schiet mij nu iets te binnen. Stomstomstomstom...:oops: :oops:
Ik ben 40 jaar lang zó gewend om in graden VOOR BDP te denken dat dit me helemaal niet opgevallen was:

Je hebt hem nu op 12 graden dat meetpunt staan ipv 15.
Dat betekent dus dat je hem met die 12 graden vroeger gezet hebt dan de originele afstelling (15).
Maw, je zegt dat hij beter gaat lopen als je hem vroeger zet!!
En dat zou kunnen betekenen dat je nokkenas een tand verkeerd staat of dat dat apparaatje verkeerd is/gebruikt wordt.

Gewoon ff het inspuitmoment controleren mbv het vliegwiel en de druppelmethode.
Dat liegt nooit.
Ik heb hier geen gegevens over een 601, maar dat zal waarschijnlijk rond de 24-26 graden vóór BDP moeten zijn.

Als iemand de juiste gegevens heeft dan graag even conformeren/verbeteren.

Mvg, Leo.:D


Ps, mijn exuses voor mijn cynisme.
Ik zit te veel op andere fora waar mensen met een zwaar overbelast & hoog opgebouwd bestelchassis nét zo snel en gelijkmatig willen rijden als in hun personenwagen.
Ik word daar een beetje kriegel van.
Sorry dat ik dat op jou reflecteerde, had ik niet moeten doen op mijn ouwebakkiesforum. :oops:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Daar moet je je niet zo druk om maken, er zijn ergere dingen. Maare Ik heb eens op internet aan het zoeken geweest en ik ben niet de enige zie volgend stukje

"Er zit op de krukas poelie toch een graden verdeling?
Zo ja, dan deze op 15 graden voor het BDP zetten, nu moet je de pomp blokkeren kunnen met de stift, kan dit niet, dan de pomp demonteren en verdraaien dat de stift hem wel blokkeert, pomp weer monteren, volgens mij staat op dat moment de pomp op 0 graden
Als je nu de motor op 0 graden zet staat de pomp op 15 graden na het BDP (volgens mij ontstaat hierdoor de verwarring met voor en na)."

Terwijl er in het handboek staat. “Kurberwelle in drehrichtung durgdrehen bis der kolben des ersten zylinders im verdichtungshub und 15 nach dem oberen totpunkt steht. Volgens mij is dat 15 gr na. :?

Met die druppel methode: leiding 1e cilinder eraf, motor rechts omdraaien en als het druppeltje beweegt dat is het inspuitmoment. Toch??

Gr. René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afstellen op test bank

Bericht door Leo »

Rene schreef:Met die druppel methode: leiding 1e cilinder eraf, motor rechts omdraaien en als het druppeltje beweegt dat is het inspuitmoment. Toch??
Da's idd de grove methode.
Motor in draairichting tornen totdat er beweging in de brandstof komt.
De officiële methode is iets omslachtiger, maar dat zal geen 2 graden schelen.
Vergeet je niet de sleutel of startknop in z'n werk te zetten?


En dat voor of na-gedoe.
Ik snap ff geen moer meer van al die beschrijvingen. :D
En eerlijk gezegd heb ik ook geen zin om me er in te verdiepen, want met het druppeltje gaat veel sneller.
De rest doe ik tóch op het gehoor. :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afstellen op test bank

Bericht door Leo »

Rene schreef:Stukje komt hier weg: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=480568
Jah, daar was de oplossing een HD-persklepje.
Kan natuurlijk ook nog.
Da's nou het bedonderde van een forum: Ik kan die kar niet horen draaien hier... :?

Kun je checken door hem te laten lopen en ff met een schroevendraaier aan je oor de hd-leidingen te "stethoscopen".
Je moet duidelijk de brandstof in de leidingen horen slaan, anders zit er een klepje vast of hij is een beetje beschadigd.
Voelen kan vaak ook wel, maar dan wel een lang vrij stukje bij die leidingen opzoeken. Daar slaat hij het hardst.
1 minuut werk. :)

Remedie bij een vastlopend of beschadigd persklepje:
Klepje eruit halen en in sigarettenas dopen.
Terugplaatsen en voorzichtig heen en weer draaien.
Dit net zo lang herhalen tot het spul weer soepel gaat óf dat de beschadiging weggewerkt is.
Dan de pomp (zonder klepje) even laten draaien op de startmotor om de as weg te spoelen.

Afbeelding


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: afstellen op test bank

Bericht door Berthil »

Leo schreef:Klepje eruit halen en in sigarettenas dopen.
Leo, jij doet het zeker met sigarenas :wink:
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afstellen op test bank

Bericht door Leo »

Er is altijd een baas boven baas Berthil..:mrgreen: :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: afstellen op test bank

Bericht door Johannes »

Hallo Rene,
misschien kan ik nog wat toevoegen aan het all genoemde.
Een nieuwe (gereviseerde) motor loopt en klinkt beduidend anders dan een oude versleten motor. Als jij gewend bent aan het geluid van een versleten motor dan zal een nieuwe motor van hetzelfde type je behoorlijk rauw in de oren klinken. Ook de loopcultuur zal rauwer zijn dan die van een oude (versleten)motor.
Een brandstofinspuitpomp is alleen goed te testen op een testbank speciaal voor brandstofinspuitpompen door brandstiofinspuitpomp specialisten. Zij kunnen alle drukken en waarden testen en vergelijken met de specificaties die voor een pomp gelden.
Ik dacht dat op jouw motor een axiaale plunjerpomp zit van rotodiesel of cav, die werken behoorlijk anders dan de lijnpompen van de 314 . Jouw pomp heeft een hydraulische inspuitmomentversteller. Dat wil zeggen dat het moment dat de brandstof ingespoten wordt afhankelijk is van de druk die in de pomp opgebouwd wordt. Die druk wordt al opgebouwd als de motor 300 toeren maakt en als gevolg hiervan zal dan ook het inspuitmoment gaan veranderen. Hoe sneller de motor gaat draaien hoe meer het inspuit moment veranderdt. Als jij dus de druppelmethode toepast kom je waarschijnlijk met waarden die nergens terug te vinden zijn.
Verder is het belangrijk dat als je de krukas in de juiste positie draait om de pomp te monteren, je alleen in de draairichting draait en niet even terug draait omdat je te ver was. Als dat gebeurt draai dan de krukas een hele slag terug en begin overnieuw. het is belangrijk dat de speling tussen de tandwielen en kettingen je afstelling niet gaat beinvloeden. Soms kan dat zomaar een paar graden uitmaken.
Ben je niet tevreden over het resultaat dan kun je ook de nokkenastiming controleren, als die (zoals al genoemd) een tandje verkeerd staat gaat het nooit goed lukken.
Ik neem aan dat de verstuivers goed staan afgesteld en een goed inspuitpatroon hebben. Als dat (ook) niet goed is kan de motor ook zeer beroerd lopen.
Ik vindt het trouwens merkwaardig dat de motor rustiger wordt als je het inspuit moment vervroegd, ergens geeft dat volgens mij aan dat er met de afstelling iets niet klopt.
De methode die jij hebt gevolged om de pomp op tijd te zetten met het apparaatje van de garage is overigens wel de juiste.
Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Hallo Pieter,
Om die pomp eruit te halen is nogal een werk, maar hoeveel graden zou het verschil van 1 tand zijn. Is het mogelijk om bv de pomp terug te draaien tot 5 gr. Als hij dan steeds beter gaat lopen zou het dus kunnen zijn dat hij een tand verkeerd zit. Klopt mijn redenatie.
Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afstellen op test bank

Bericht door Leo »

Hoi Rene en Pieter,

voor zover ik weet zit op een 601 een gewone lijnpomp.
Ik ben nu even met de meeting bezig, maandag heb ik weer de tijd om er verder op in te gaan.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Ik kan niet stilzitten dus maar weer aan de gang gegaan. Ik heb nu de pomp maximaal teruggedraaid. Ik weet niet hoever omdat ik het apparaatje hier niet heb. Dus in ieder geval veel minder dan die 12 gr waar hij op stond. Hij loopt weer wat beter, rustiger en ik dacht iets meer kracht ( of wil ik dat te graag ) . Dit zou het verhaal van Pieter kunnen verklaren dat hij een tand verkeerd staat. Ik wacht nu ook even verder op reactie.
Maar denk wel vast verder, kun je een pomp laten testen? Als hij er dan toch uit moet weet ik in ieder geval zeker dat die dan wel goed is. Hoe werkt dat en wat kost zoiets. En waar kan ik dat laten doen. Als ik zie wat een gereviseerde pomp kost wordt ik niet blij. :cry:
Verder prettige zondag, ik ga F1 kijken en wacht op reactie.
Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
adrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2009, 08:51

Re: afstellen op test bank

Bericht door adrie »

De pomp met fabrieks gegevens afstellen dus als er een app. inde zijkant van de pomp geschroefd moet worden dan is dat het snijpunt .draai de motor rechtsom zo dat de eerste cil. incompressie komt en stop op +/- 30gr. draai nu het afstel app.in de pomp en draai voor zicht verder tot dat het app. in de pomp v merk komt lees nu het aantal graden af en als dat 15gr. moet zijn is het goed.moet het met een app. op de verstuiver uitgang van de pomp om het snijpunt af testellen kan met een gllasje of druppel leiding.haal het persklepje er uit en monteer alles weer nu de motor weer rond draaien tot 1e cil in kompr.slag staat nu brandstof op pompen en gelijk de motor verdraaien tot er geen druppel meer uit de leiding kompt.dit is het snijpunt van de pomp en staat goed.veel succ.A3
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Ik heb met de gegevens van de fabriek het geprobeerd maar dan loopt hij niet goed, er kan dus een tand verschoven zijn. Ik heb de pomp gedemonteerd en weggebracht naar pejo in den helder. Deze gaat hem testen en mocht het mogelijk zijn opnieuw afstellen. Dan maar weer met frisse moet alles monteren op de wijze die Adrie heeft beschreven. Ik houd u op de hoogte.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
adrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2009, 08:51

Re: afstellen op test bank

Bericht door adrie »

Dat heb je goed gedaan Pejo Den Helder ware specialisten ik kan ze n.l. zeer goed no nonsens VAKMENSEN Peter en Jos
Als hij er vandaan komt is hij goed vraag meteen om de juiste afstel gegevens.Ik zit dicht bij je en wil je daarbij gerust even helpen.Adrie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Hij is al weer terug, snelle jongens daar. Alles nagekeken hij is weer toppie in orde. Het is even wachten op de nieuwe pakking en dan er maar weer op.
Arie je hebt mail.
Wie worsteld komt boven of zoiets, :? toch

Ik hou u op de hoogte
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: afstellen op test bank

Bericht door Rene »

Daar is hij weer, en worstelt nog steeds. De Pomp was nagekeken en is in orde. De krukas stond niet goed tegenover de nokkenas. Ook die staat weer goed. Pomp er weer in alle slangen vernieuwd ( lag nu toch los ) incl. de vacuümslangen. Starten en lopen. 8)
Maar nu slaat hij op hol. Hij staat stationair wel heel hard te draaien. :? Hoe stel ik dat af??
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: afstellen op test bank

Bericht door Leo »

Mooi dat die nokkenas verkeerd stond. (zie bericht no.9) :wink:
Dan heb je alvast 1 oorzaak te pakken.

Dit is meteen een mooi voorbeeld waarom zo'n afstelapparaatje het niet haalt tov de druppelmethode:
Je gaat met zo'n apparaat stellen op iets wat óók fout kan staan en dat geeft verwarring.
De krukas icm de druppelmethode liegt nooit.


Kun je geen foto van die brandstofpomp/regulateur plaatsen, dan wordt het even gemakkelijker om afstellingsadvies geven.
Of beschrijf het ding even duidelijk.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten