Koelkast 12/24 volt aansluiten op 12 volt

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Unidaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2009, 14:26

Koelkast 12/24 volt aansluiten op 12 volt

Bericht door Unidaf »

vraagje: Ik heb een Waeco compressorkoelkastje dat 12 en op 24 volt kan lopen. In mijn unimog met 24 volt koelde het uitstekend, en kon ik zelfs in Afrika ijsblokjes maken. Nu heb ik hem een tijdje in een wagen met 12 volt gebruikt, en op dezelfde manier aangesloten, maar doet hij het een stuk minder goed. Moet ik ergens een draad anders aansluiten?
Er zit een kroonsteentje met 3 aansluitmogelijkheden op. Zwart, rood en ?
Maakt +/- nog verschil???
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast 12/24 volt aansluiten op 12 volt

Bericht door Admin »

Bericht toch gevonden... Maar dit terzijde.

Ik neem aan dat die koelkast ook een Danfoss compressor (BD 80 F?) heeft? Die schakelt volautomatisch om tussen 12 en 24 V. De polariteit is wel degelijk van belang: rood + en zwart -, maar dat zal niemand verbazen.
Als je een probleem vermoedt, zou je een LEDje kunnen aansluiten tussen de + en punt F van de aansluitstrip van de compressor. Het aantal knipperingen per cyclus (1 tot 5) geeft aan wat er mis is.

Als de kast in storing gaat, is het meestal een kwestie van onvoldoende spanning. Afhankelijk van de lengte is een dikke aansluitkabel, rechtstreeks naar de huishoudaccu, aanbevolen. Ik heb de mijne ook van 24 V voorheen nu op 12 V draaien met 2 x 4 qmm parallel over een meter of 5 naar de + en 30 cm zelfde dikte naar een zware strip van de carrosserie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast