Ik heb net vanmiddag het laadcircuit van onze camper eens onder handen genomen.
De dynamo ging vorige week kapot en de rest van de aansluitingen zagen er niet helemaal jofel uit.
Dus:
- 10mm kwadraat van start accu + via 40 ampère zekering naar relais
- 10mm kwadraat van relais naar huishoud accu
aftakking D+ naar relais en door naar massa.
En met stationair draaiende motor laad het ding nu ineens ruim 24 ampère in de huishoud accu's.
Voordat ik het geheel onderhanden nam een krappe 5 ampère.
Dus jouw aanname dat het wel zal mee vallen met het amperage ben ik het niet echt mee eens.
Zeker bij een flink stuk leeg getrokken huishoud accu's zal er echt wel wat meer stroom gaan lopen na het starten van de motor.
Als ik de beschrijving en de gebruiksaanwijzing lees, is dit geen Cyrix-kloon, maar eerder een veredelde diode-laadstroomverdeler.
Een Cyrix kijkt naar de spanningen van de beide accu's en doet aan de hand daarvan wat er nodig is. Iets meer intelligentie in het kastje dus.
100 A voor € 56, dus of die "kloon" echt zo veel goedkoper is...?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
Het is inderdaad wel wat goedkoper maar heeft ook zijn nadelen.
Nu doe ik het nog met een relais die beide accu's tegelijk laad met eigenlijk tot nog toe geen problemen.
Voor mijn volgende camper wordt het waarschijnlijk toch een echte Cyrix .
Waarom weet ik eigenlijk niet, het heeft waarschijnlijk toch met gevoel te maken :mrgreen: .