Kan iemand mij uitleggen hoe ik het beste de bladveren van mijn legerambulance kan vetten? Het viel mij op dat ze er een beetje roestig en droog uitzien. Graag ook info over welk type vet?
Alvast zeer bedankt,
Michiel
Bladveren vetten?
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Hallo Michiel,
Bladveren kun je alleen afdoende vetten door vier veerpaketten geheel onder de bus weg te halen ze geheel uit elkaar te nemen en elk veerblad in het vet te zetten.
Een forse klus dus en als dat vetten regelmatig nodig was dan zou daar wel een andere voorziening voor zijn.
Toen ik 13 jaar geleden mijn 508 om/inbouwde is be bus geheel uit elkaar geweest en heb ik de veren wel gevet met een goed waterbestendinge vet, merk enz. weet ik niet meer.
Drie week geleden heb ik mijn voorveren wel gedemonteerd om de rubberbussen aan de uiteinden te vervangen, maar de veerpaketten heb ik niet uit elkaar gehaald en dus ook niet gevet.
WEL EEN TIP VOOR ALLE LEZERS : Als je ooid bladveren demonteert vervang dan dan gelijk de rubber bussen, MB kan ze nog gewoon levern / bestellen (twee dagen) en de kosten voor de totale voorvering, 12 bussen dus, slechts 35 euro.
Groeten Bert Steenhuis.
Bladveren kun je alleen afdoende vetten door vier veerpaketten geheel onder de bus weg te halen ze geheel uit elkaar te nemen en elk veerblad in het vet te zetten.
Een forse klus dus en als dat vetten regelmatig nodig was dan zou daar wel een andere voorziening voor zijn.
Toen ik 13 jaar geleden mijn 508 om/inbouwde is be bus geheel uit elkaar geweest en heb ik de veren wel gevet met een goed waterbestendinge vet, merk enz. weet ik niet meer.
Drie week geleden heb ik mijn voorveren wel gedemonteerd om de rubberbussen aan de uiteinden te vervangen, maar de veerpaketten heb ik niet uit elkaar gehaald en dus ook niet gevet.
WEL EEN TIP VOOR ALLE LEZERS : Als je ooid bladveren demonteert vervang dan dan gelijk de rubber bussen, MB kan ze nog gewoon levern / bestellen (twee dagen) en de kosten voor de totale voorvering, 12 bussen dus, slechts 35 euro.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
Bladveren invetten.
Beste Michiel.
Heb op 'n Germaans forum (MB-407.de of Busfreaks.de o.i.d) eens 'n heel topic met het invetten als discussiepunt zitten volgen.
Het kwam erop neer dat:
45% zei invetten.
45% zei beslist niet invetten.
4% zei gedeeltelijk invetten (alleen daar waar je bij kan)
1% geen mening
De voorstanders van invetten spraken over 'n soepelere vering en smeerden met grafietvet of gewoon lagervet (of kruiwagenwielenpiepvet).
De tegenstanders spraken er juist over dat gesmeerde bladen eerder breken en dat 'n deel van de vering juist veroorzaakt wordt door de onderlinge wrijving van de bladen.
Dat laatste zou kunnen stroken met het feit dat gesmeerde bladen soepeler veren, zoals de voorstanders beweerden.
Kortom, het topic werd langer en langer, men kwam er niet uit.
De makkelijkste manier is dus om je scharen bij de tegenstanders van invetten. Dat scheelt 'n hoop werk.
Daarbij is eral gesuggereerd dat er geen smeerinstructies zijn vanuit Stuttgart (of was het nu Düsseldorf?), dus lijkt het smeren van de bladen mij 'n overbodige luxe.
Heb trouwens net de achterveren uit elkaar gehad en daar zit inderdaad roest tussen de bladen. Maar die roest is niet meer dan 'n filmpje. Als je de staalborstel erover haalt is het zo goed als weg (bij wijze van spreken).
Uitgaande van de volgende feiten:
-De veren zijn van '71, dus 34 jaar oud.
-De dunste bladen zijn ca. 12mm dik.
-De roestvorming tot dusver is nihiel.
kom ik tot de conclusie dat het ongeveer 'n eeuw of drie duurt eer de bladen dusdanig verzwakt zijn dat ze bij 'n eventuele APK afgekeurd worden.
Die gok durf ik nog wel te nemen
Succes,
Peter.
Heb op 'n Germaans forum (MB-407.de of Busfreaks.de o.i.d) eens 'n heel topic met het invetten als discussiepunt zitten volgen.
Het kwam erop neer dat:
45% zei invetten.
45% zei beslist niet invetten.
4% zei gedeeltelijk invetten (alleen daar waar je bij kan)


1% geen mening

De voorstanders van invetten spraken over 'n soepelere vering en smeerden met grafietvet of gewoon lagervet (of kruiwagenwielenpiepvet).
De tegenstanders spraken er juist over dat gesmeerde bladen eerder breken en dat 'n deel van de vering juist veroorzaakt wordt door de onderlinge wrijving van de bladen.
Dat laatste zou kunnen stroken met het feit dat gesmeerde bladen soepeler veren, zoals de voorstanders beweerden.
Kortom, het topic werd langer en langer, men kwam er niet uit.
De makkelijkste manier is dus om je scharen bij de tegenstanders van invetten. Dat scheelt 'n hoop werk.

Daarbij is eral gesuggereerd dat er geen smeerinstructies zijn vanuit Stuttgart (of was het nu Düsseldorf?), dus lijkt het smeren van de bladen mij 'n overbodige luxe.
Heb trouwens net de achterveren uit elkaar gehad en daar zit inderdaad roest tussen de bladen. Maar die roest is niet meer dan 'n filmpje. Als je de staalborstel erover haalt is het zo goed als weg (bij wijze van spreken).
Uitgaande van de volgende feiten:
-De veren zijn van '71, dus 34 jaar oud.
-De dunste bladen zijn ca. 12mm dik.
-De roestvorming tot dusver is nihiel.
kom ik tot de conclusie dat het ongeveer 'n eeuw of drie duurt eer de bladen dusdanig verzwakt zijn dat ze bij 'n eventuele APK afgekeurd worden.
Die gok durf ik nog wel te nemen

Succes,
Peter.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Veren vetten
het argument dat de fabrikant niets zegt over het invetten van voor- en achterveren is niet sterk: in het smeerschema, dat ook van de dubbelluchtsite is te downloaden, staat wel degelijk dat de veerpakketten gevet moeten worden. Als ik het schema goed leest dat moet het zelfs twee maal per jaar, een maal bij de voorjaarsbeurt en eenmaal bij de najaarsbeurt. Ik ga er niet van uit dat de erkende Mercedes dealer tweemaal per jaar alle vier de veerpakketten ging demonteren om deze in te vetten, dus er moet een andere manier zijn. Aanbevolen middel is Blattfedernfett :D
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Ik ben 2 weken geleden bij Eeltink Veertechniek in Heemskerk geweest voor schokbrekers; misschien dat je die even kunt bellen?
Die maken de veren helemaal zelf en kunnen ook paketten op maat samenstellen. Ze zijn helemaal gespecialiseerd in veren.
Groetjes
Jeroen
Die maken de veren helemaal zelf en kunnen ook paketten op maat samenstellen. Ze zijn helemaal gespecialiseerd in veren.
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten