camper s660 andere motor om616 naar w123 om617?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
gerardkamstra

Bericht door gerardkamstra »

Geachte fora leden,

onze camper. een hymer s660 heeft wat weinig paardekrachten aan boord (64?)
heuveltje op gaat met een snelheid van 40km/uur (ardennen Belgie) met karretje erachter
wat meer kracht zou dus wel wenselijk zijn..
er zit nu een motor in van het type om 616.

nu heb ik een andere motor op de kop getikt van een w123 mercedes type om617
(3liter 5cilinder 88 pk)

wel een paar vragen natuurlijk..

a: is er een verschil in het aantal pk's en of koppel vergeleken met een busmotor? zeg type 309

b: ik heb begrepen dat het kleppendeksel,het inlaatspruitstuk,motorsteunen contactslot(zit
nog een trekstart op) en de carterpan vervangen dienen te worden door spullen van de 309.
(heb inmiddels de onderdelen gevonden)
ook de oliepomp dient vervangen te worden, maar kan ik die van mijn 616 niet overzetten
naar de 617?

c: koppeling van de 616 kan die ook naar de 617?

d: zijn er nog andere onderdelen die ik van de 616 kan gebruiken voor de 617

e: is er nog iets waar ik geen rekening mee heb gehouden?

Vr Groet Gerard Kamstra
DVIII

Re: camper s660 andere motor om616 naar w123 om617?

Bericht door DVIII »

Gerard, ik ga er vanuit dat je de positie van de bak laat zoals die is , dus komt je motorblok naar voren. dan moet alleen rekening houden met je radiateur , die moet dus ook naar voren. soms is dat geen probleem maar het kan voorkomen dat je flink moet gaan verbouwen. daar zit nog wel wat werk in dus.
op de vraag over het koppel en de pk's die zijn in feite gelijk aan het bustype. het is ook geen informatie van cruciale betekenis. met de oliepomp bedoel je de stuurbekrachtigingspomp ??.
en je moet misschien niet alles omwisselen voordat je zeker weet wat er in de hymer past !.
de koppeling van een 616 is niet hetzelfde als die van een 617. het komt er in de praktijk op neer dat je klemkracht van de drukgroep iets minder is , dus evt andere drukgroep , en dat je plaat misschien minder lang meegaat .
je begrijpt dat dat aan de rijstijl ligt van de bestuurder. ook een "zwakkere" drukgroep zal in de praktijk nog aardig lang meegaan als je de koppeling goed bedient.
verder is er niets te zeggen over wat je misschien vergeten bent of over het hoofd ziet. de meeste problemen dienen zich aan tijdens de inbouw/ombouw.
heb je een mechanische regulateur inspuitpomp ? en wil je mischien snelgloeiers monteren met de voorschakel relaiskast ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
gerardkamstra

Bedank voor je reactie!

wat betreft de motor die naar voren komt, lijkt dat geen probleem, voor de koelvin zit nog wel wat ruimte en de radiator kan ook nog een stukje naar voren

wat ik bedoelde met de oliepomp, is de pomp die in de carterpan zit, die carterpan van een busje is aan de voorkant wat dieper, zodoende moet er een andere pomp in, gaat die van de 616 dan nog wel werken? of heeft de pomp van een 617 een hogere opbrengst, hij heeft natuurlijk wel een cilindertje meer te doen..

wat berteft de koppeling, zou ik daar de bestaande w123 om 617 koppelingplaten en drukgroep nog voor kunnen gebruiken, of zijn die te licht gemaakt (die spullen zitten nog aan de 617 namelijk)

ik weet niet goed wat je bedoelt met die mechanische regulateur inspuitpomp, maar ik laat de pomp die nu op de 617 zit er op zitten, en wilde alleen de gasstangetjes veranderen, of gaat dat niet lukken?

snelgloeiers zitten er inderdaad op, en het gloeikastje heb ik erbij gekregen.

Vr Gr Gerard Kamstra
DVIII

Bericht door DVIII »

toch heb ik nog een paar vragen , waarom zou je het carter veranderen ?. en wat bedoel je met een paar stangetjes.
en hoe stopte je 617 tot nu toe , met die startknop ?
verder is de drukgroep en plaat van de 617 123 prima voor je doel te gebruiken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Ik ben zelf redelijk bekend met de techniek van de w123. Ik heb zelf een 300 diesel gehad met 88pk. Als jij deze 88pk versie hebt, dan past de koppelingsplaat niet op de prise-as van de versnellingsbak. Mercedes heeft op een gegeven moment de overstap gemaakt naar fijne vertanding. Je ouwe diesel was nog een 64pk om616, met grove vertanding in de koppelingsplaat.

Het oliefilter van je om 616 kun je volgens mij overzetten. Dit moet omlaag ipv omhoog.

De uitlaat zul je denk ik ook een beetje aan moeten passen. Zal wel laswerk aan de voorpijp worden.

Wat betreft het carter. Bij een om616 (4cilinder) is het carter van een bus gelijk aan dat van een w123.

De gasstangen moeten ook aangepast worden. Dit moet in principe altijd wel lukken. Alhoewel hier soms ook een heveltje doorgezaagd en anders aan elkaar gelast moet worden.

Voor het uiztetten kun je de mechanische stophendel op de brandstofpomp gebruiken. Deze is te koppelen met de kabel van je trekstart systeem. (Ik neem aan dat je om616 een trekstarter is)

Als bestand heb ik een hele mooie doorsnede tekening van een om617 (turbo) bijgevoegd.

De oliepomp van een om617 is bij mijn weten heel anders dan een om616. Hij wordt bij de 617 met een ketting aangedreven en bij een 616 met een as.

Ik heb zelf een mb100 motor in mijn 407 bus gebouwd. Ik had eerst ook overwogen om een 617 in te bouwen. Maar dit ging qua lengte gewoon niet passen. De mb100 motor is ook een om616, maar dan eentje van 1995. Deze leveren 75 pk, en lopen veel soepeler dan de oude 64pk diesels. Dit past allemaal gewoon 1 op 1. Je moet alleen het carter en het oliefilter overzetten. Het mb100 carter is helaas anders.

Als je met het carter begint, dan moet je heel goed om de achterste krukaskeerring denken. Dit is een soort koord. En ligt voor de helft in het aluminium gedeelte van het carter. Eigenlijk moet je even zo'n koord bestellen bij de dealer. Deze leg je dan in het carter en laat je aan beide kanten 1 mm boven de rand uitsteken. Dan wordt hij door het aandraaien van het carter mooi op zijn plek gedrukt. Als je alles klaar hebt, en de achterste krukaskeerring blijkt te lekken, dan moet de motor er waarschijnlijk weer uit. Anders kun je deze niet vervangen. Als je de bovenste helft wilt vervangen moet de krukas uit zijn lagers zelfs.
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Foto uploaden lukt niet, misschien dat dit werkt:

Afbeelding
gerardkamstra

Bedankt voor de reactie's.

Als ik het zo allemaal lees, zou het dus inderdaad geen probleem moeten zijn om het blok in te bouwen

inderdaad, het oliefilterhuis wijst bij de 616 naar beneden, en zal ook omgezet moeten worden

het carter moet ik wel veranderen, omdat je bij de auto de peilstok aan de zijkant hebt, en die bij een busje aan de voorkant zit.

bij een busje zit er een dikke vooras onder het carter die er bij de auto niet zit.
carter van een busje is dus iets dieper, en je wil natuurlijk niet dat hij lucht gaat pompen als er een bocht gemaakt word.
zodoende past de oliepomp van een auto-blok niet in een bus-blok.

de bestaande koppeling van de 616 zou ik in de 617 kunnen zetten, de gasstang zal wat verbouwd moeten worden, en er zal nog een andere oliepomp gehaald moeten worden.

als ik de gasstangen zie van de 616 dan gaat er een kant naar het inlaatspruitstuk, die vervalt dan zeker..

ik zal mijn onderdelen boer maar eens gaan inschakelen, zodat ik er dan binnenkort mee aan de slag kan gaan.

ik hou jullie op de hoogte!

Vr Groet Gerard Kamstra.
desnor

Bericht door desnor »

Hallo,

Ik had ook een 616 in mijn camper Hymer van 1979 zitten.
Heb deze vervangen door een om602 5 cylinder.
Heb er al met al ongeveer een half jaar over gedaan om alles passend te krijgen.
Heb een 310 70kw motor bij van Lente in Nieuwleusen gekocht met de 5 versnellingsbak.
Heb daarvoor gekozen, omdat de motor lichter is dan een 617, schoner, sterker en zuiniger en GEEN kleppen stellen.
Het geheel ingebouwd.
Het past net.
Heb de bestaande fan vervangen door een electrische uit een Ford Mondeo gehaald op de sloop voor 30 euro.
Wil binnenkort de fotoreportage met commentaar op internet zetten, zodat iedereen die dit net zo wil doen er zijn inspiratie uit kan halen.
Voor vragen altijd bereid je te antwoorden.

gr. Hans
Plaats reactie