Schaaf en schraap geluid uit achter as
- Bommes
- Contacteer:
Schaaf en schraap geluid uit achter as
De volgende vraag:
Het differentieel van onze ford transit dubbellucht camper giert bij koude motor/diff.
Bij warme motor/diff word het gieren minder maar komt er een ander geluid voor in de plaats.
Bij scherpe bochten (volle stuur uitslag of nagenoeg volle uitslag) klinkt het alsof de achterwielen aan lopen in de spatborden.
Dat kan niet omdat die niet sturen, maar zo een geluid is het.
Kan dat uit het differentieel komen..??
Kan daar iets in zitten wat dus danig warm loopt dat er schraap geluiden als gevolg uit komen..??
Overigens viel ons dit als eerste op tijdens vakantie met volle (te zware belading) en wij weten het daar aan.
Dus dachten toch aan banden aan in de spatborden.
Maar nu is de camper leeg en horen we het nog, en het is een gelijk geluid of we nu scherp links of rechts om draaien,
zowel voor als achter uit rijdend.
Of het geluid compleet niet aanwezig is tijdens koude motor/diff durf ik niet met zekerheid te zeggen,
als het er al is dan is het niet of nauwelijks hoorbaar daarin tegen bij warme motor/diff is het echt een rot kabaal wat echt niet goed klinkt.
Het differentieel van onze ford transit dubbellucht camper giert bij koude motor/diff.
Bij warme motor/diff word het gieren minder maar komt er een ander geluid voor in de plaats.
Bij scherpe bochten (volle stuur uitslag of nagenoeg volle uitslag) klinkt het alsof de achterwielen aan lopen in de spatborden.
Dat kan niet omdat die niet sturen, maar zo een geluid is het.
Kan dat uit het differentieel komen..??
Kan daar iets in zitten wat dus danig warm loopt dat er schraap geluiden als gevolg uit komen..??
Overigens viel ons dit als eerste op tijdens vakantie met volle (te zware belading) en wij weten het daar aan.
Dus dachten toch aan banden aan in de spatborden.
Maar nu is de camper leeg en horen we het nog, en het is een gelijk geluid of we nu scherp links of rechts om draaien,
zowel voor als achter uit rijdend.
Of het geluid compleet niet aanwezig is tijdens koude motor/diff durf ik niet met zekerheid te zeggen,
als het er al is dan is het niet of nauwelijks hoorbaar daarin tegen bij warme motor/diff is het echt een rot kabaal wat echt niet goed klinkt.
-
Re: Schaaf en schraap geluid uit achter as
bij rechtuit rijden draaien de satellietwielen en zonnewielen in het differentieel niet,bij een bocht wel.dan moet het buitenste wiel iets sneller draaien dan het binnenste.
ik denk dus dat er iets in het diff niet klopt,ook het gieren bij rechtuit rijden wijst erop dat er iets niet geheel goed meer is .
zit toch wel genoeg olie in
groet
jos
ik denk dus dat er iets in het diff niet klopt,ook het gieren bij rechtuit rijden wijst erop dat er iets niet geheel goed meer is .
zit toch wel genoeg olie in
groet
jos
- Leo
- Site Admin
Jou kennende waarschijnlijk een nutteloze opmerking, maar hoe staat het met de speling op de achterwiellagers?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
Hoi,
Geen gebroken veer of veren die de remschoenen weer terugtrekken?
Groet Anton
Geen gebroken veer of veren die de remschoenen weer terugtrekken?
Groet Anton
- Bommes
- Contacteer:
Ik heb nog niets open gehad of los gehad, ik ben aan het voor studeren..:)
Nee zonder gekheid.
Eerste mogelijkheid die ik heb gaat de huidige olie er af (weet niet of er voldoende in zit)en nieuwe verse in.
Als het dan minder of anders is gaat de as open.
Is het er dan nog gaat de as ook open..:)
Nee zonder gekheid.
Eerste mogelijkheid die ik heb gaat de huidige olie er af (weet niet of er voldoende in zit)en nieuwe verse in.
Als het dan minder of anders is gaat de as open.
Is het er dan nog gaat de as ook open..:)
- Anton
Hoi Bommes,
Ik zou toch eerst even een wiel vrij rondlaten draaien, das het meest simpele.
Daarna kun je altijd nog de olie verversen.
Succes!
Groet Anton
Ik zou toch eerst even een wiel vrij rondlaten draaien, das het meest simpele.
Daarna kun je altijd nog de olie verversen.
Succes!
Groet Anton
-
het is misschien ook zaak de feiten op een rijtje te hebben en sommige dingen uit te sluiten.
zoals , de relatie warme / koude motor en de achteras ....... die is er niet
het gegeven dat het automatisch aan het differentieel ligt ....... dat is niet zeker
houd het als het een beetje kan HELDER
de theorieen ten spijt maar controleer de vrijloop van je wielen , effe met de krik eronder.
controleer je olie in de as !
check of je wel de goede banden gebruikt , en geen te BREDE banden, die kunnen ook aanlopen
als je een rondje doet naar de eenvoudige oorzaken kun je altijd nog gaan zoeken naar de moeilijke.
de tip om de remmen te controleren is zeker geen loze opmerking !
ooit heb ik eens een sherpa bus op de brug gehad , die was helemaal gevaarlijk , als je er mee reed ging er een steeds hoger fluitgeluid klinken en een rubberstank, en hij rolde niet meer uit ..........
dus van de eigenaar moest alles vervangen worden , bleek dat het reserve wiel wat er onder hangt, verschoven was en tegen de aandrijfas schuurde
3 minuten later was de bus gefixt
zoals , de relatie warme / koude motor en de achteras ....... die is er niet
het gegeven dat het automatisch aan het differentieel ligt ....... dat is niet zeker
houd het als het een beetje kan HELDER
de theorieen ten spijt maar controleer de vrijloop van je wielen , effe met de krik eronder.
controleer je olie in de as !
check of je wel de goede banden gebruikt , en geen te BREDE banden, die kunnen ook aanlopen
als je een rondje doet naar de eenvoudige oorzaken kun je altijd nog gaan zoeken naar de moeilijke.
de tip om de remmen te controleren is zeker geen loze opmerking !
ooit heb ik eens een sherpa bus op de brug gehad , die was helemaal gevaarlijk , als je er mee reed ging er een steeds hoger fluitgeluid klinken en een rubberstank, en hij rolde niet meer uit ..........
dus van de eigenaar moest alles vervangen worden , bleek dat het reserve wiel wat er onder hangt, verschoven was en tegen de aandrijfas schuurde

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Bommes
- Contacteer:
Okay..
Eerst op bokjes en vrijloop wielen controleren + speling wiellagers.
Dan remmen open en controleren op gebreken.
Olie in de achter as is enkel op nivo te controleren door de vul plug (inbus sleuteltje er in om het hoekje en het nivo "aflezen")
Een aftap plug zit er niet in, en aftappen kan dus enkel door de deksel achter op het differentieel te verwijderen.
Heb ik dan nog niets gevonden gaat de aandacht naar het differentieel.
Zondag heb ik de tijd en ga ik het een en ander eens controleren, dank zover en ik houd jullie opd e hoogte.
Eerst op bokjes en vrijloop wielen controleren + speling wiellagers.
Dan remmen open en controleren op gebreken.
Olie in de achter as is enkel op nivo te controleren door de vul plug (inbus sleuteltje er in om het hoekje en het nivo "aflezen")
Een aftap plug zit er niet in, en aftappen kan dus enkel door de deksel achter op het differentieel te verwijderen.
Heb ik dan nog niets gevonden gaat de aandacht naar het differentieel.
Zondag heb ik de tijd en ga ik het een en ander eens controleren, dank zover en ik houd jullie opd e hoogte.
- Bommes
- Contacteer:
Ok zondag, niet naar de kerk maar klussen aan de camper..
Achterwielen zijn nu los van de grond (op bokjes).
Bak in zijn vrij.
Wanneer ik 1 van de wielen draai draait het andere wiel mee in de zelfde richting, en draait de aandrijfas ook.
Geen vreemde geluiden (heel soms hoor je een remschoen een heeel klein beetje schaven).
Ook geen speling op de wiellagers of iets anders vreemds.
Maar nu komt het....
Als ik de bak in een versnelling zet en ik draai 1 van de wielen zou het andere wiel in tegenovergestelde richting moeten gaan draaien.
Dat gebeurd dus niet..
De wielen zitten dan dus vast..??
Nu heb ik begrepen dat er een gedeeltelijke sper op de achter as zit, maar is dat zo "sterk" dat ik met de hand de wielen dan niet meer verdraait krijg..??
Hoe werkt zo een mechanische sper eigenlijk..???
Wat ik nu ga doen is 1 wiel op de grond en 1 wiel los van de grond.
Camper starten en kijken of ik dan 1 wiel draaiend krijg door in zijn 1 de koppeling langzaam op te laten komen.
Ik heb voor de voorwielen stenen liggen dus in princiepe kan de camper niet weg van zijn plek.
(anders staat de dik 3 ton wegende pick up van de buur man er wel voor die houd onze camper wel tegen.. :mrgreen: )
Hoor ik dan vreemde schraap, knap en schaaf geluiden dan is het denk ik wel vrij aannemelijk dat het differentieel niet meer helemaal jofel is.
Ik laat nog iets horen.. :) maar intussen is alle input welkom..:)

Achterwielen zijn nu los van de grond (op bokjes).
Bak in zijn vrij.
Wanneer ik 1 van de wielen draai draait het andere wiel mee in de zelfde richting, en draait de aandrijfas ook.
Geen vreemde geluiden (heel soms hoor je een remschoen een heeel klein beetje schaven).
Ook geen speling op de wiellagers of iets anders vreemds.
Maar nu komt het....
Als ik de bak in een versnelling zet en ik draai 1 van de wielen zou het andere wiel in tegenovergestelde richting moeten gaan draaien.
Dat gebeurd dus niet..
De wielen zitten dan dus vast..??
Nu heb ik begrepen dat er een gedeeltelijke sper op de achter as zit, maar is dat zo "sterk" dat ik met de hand de wielen dan niet meer verdraait krijg..??
Hoe werkt zo een mechanische sper eigenlijk..???
Wat ik nu ga doen is 1 wiel op de grond en 1 wiel los van de grond.
Camper starten en kijken of ik dan 1 wiel draaiend krijg door in zijn 1 de koppeling langzaam op te laten komen.
Ik heb voor de voorwielen stenen liggen dus in princiepe kan de camper niet weg van zijn plek.
(anders staat de dik 3 ton wegende pick up van de buur man er wel voor die houd onze camper wel tegen.. :mrgreen: )
Hoor ik dan vreemde schraap, knap en schaaf geluiden dan is het denk ik wel vrij aannemelijk dat het differentieel niet meer helemaal jofel is.
Ik laat nog iets horen.. :) maar intussen is alle input welkom..:)
- Bommes
- Contacteer:
Okay wiel wat nog los zit van de grond draait als ik de koppeling op laat komen en de camper blijft op zijn plek staan met het andere wiel op de grond.
Differentieel werkt dus naar behoren.
maar Ik heb dit ongeveer 1 minuut zo laten draaien terwijl corina stond te kijken naar het wiel of ze iets bijzonders zag (slingeren wiel of zo iets).
In het begin was alles stil, enkel motor herrie... na een tijdje kwam het schaaf en schraap geluid weer uit de achteras.
Op deze manier belast ik het differentieel dus maximaal, 1 wiel stil andere wiel draaien.
Het word dus warm en laat na een klein minuutje al protest geluiden horen.
Ga nu de olie aftappen en van verse olie voorzien, kijken of het dan minder word, maar ik ben bang dat deze as gereviseerd moet worden of er een andere as onder moet.
Differentieel werkt dus naar behoren.
maar Ik heb dit ongeveer 1 minuut zo laten draaien terwijl corina stond te kijken naar het wiel of ze iets bijzonders zag (slingeren wiel of zo iets).
In het begin was alles stil, enkel motor herrie... na een tijdje kwam het schaaf en schraap geluid weer uit de achteras.
Op deze manier belast ik het differentieel dus maximaal, 1 wiel stil andere wiel draaien.
Het word dus warm en laat na een klein minuutje al protest geluiden horen.
Ga nu de olie aftappen en van verse olie voorzien, kijken of het dan minder word, maar ik ben bang dat deze as gereviseerd moet worden of er een andere as onder moet.
- Bommes
- Contacteer:
Kom er dus net achter dat de vul plug zo een bout is met een 4kant gat er in, nou heb ik veel gereedschap maar die sleutel heb ik dus niet..:(
- Anton
Hoi,
Past daar geen dikke slotbout in?
Net onder de kop zit een vierkant.
Groet Anton
Past daar geen dikke slotbout in?
Net onder de kop zit een vierkant.
Groet Anton
- Bommes
- Contacteer:
Das een optie ja..
niet aan gedacht heb wel slotbouten in mijn werkbus liggen..
Heb de camper alweer met de wielen op de grond staan.
Van de week of ff met een slotbout proberen, of gewoon zo een sleutel kopen.
Heb de vulplug wel al ff met kruip olie in gespoten het geheel ziet er namelijk behoorlijk vast geroest uit.. :|
Ben wel blij dat ik in ieder geval het geluid heb kunnen reproduceren op deze manier.
Nu nog hopen dat goede verse olie het stil kan krijgen, anders zal ik er aan moeten geloven en moet de as er onderuit om te reviseren..
of te vervangen...
Beetje jammer dat het achteraf eigenlijk een erg slecht onderhouden camper blijkt te zijn..
We zijn gewoon "genaaid" door de verkopende dealer die zo mooi stond te vertellen dat hij het ding al ruim 4 jaar in onderhoud had en alles tip top in orde was.
niet aan gedacht heb wel slotbouten in mijn werkbus liggen..
Heb de camper alweer met de wielen op de grond staan.
Van de week of ff met een slotbout proberen, of gewoon zo een sleutel kopen.
Heb de vulplug wel al ff met kruip olie in gespoten het geheel ziet er namelijk behoorlijk vast geroest uit.. :|
Ben wel blij dat ik in ieder geval het geluid heb kunnen reproduceren op deze manier.
Nu nog hopen dat goede verse olie het stil kan krijgen, anders zal ik er aan moeten geloven en moet de as er onderuit om te reviseren..
of te vervangen...

Beetje jammer dat het achteraf eigenlijk een erg slecht onderhouden camper blijkt te zijn..
We zijn gewoon "genaaid" door de verkopende dealer die zo mooi stond te vertellen dat hij het ding al ruim 4 jaar in onderhoud had en alles tip top in orde was.
- Anton
Hoi Bommes,
Ik ken de situatie niet, maar misschien is het zinvol om eens met die verkoper te gaan praten?
Nee heb je, ja kun je krijgen!
Ik zou het in elk niet over mijn kant laten gaan, je zit nu aan de verkeerde kant van de vloer en das bedenkelijk
Groet Anton
Ik ken de situatie niet, maar misschien is het zinvol om eens met die verkoper te gaan praten?
Nee heb je, ja kun je krijgen!
Ik zou het in elk niet over mijn kant laten gaan, je zit nu aan de verkeerde kant van de vloer en das bedenkelijk

Groet Anton
- Leo
- Site Admin
Past het vierkant van een doppendoos niet in die plug?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Bommes
- Contacteer:
4kant van een dopsleutel is te groot had ik al geprobeerd..:)
Evenals een grote inbus die er inpaste, maar die draaide bijna door dus ben ik daar maar mee opgehouden.
@ Anton,
We hebben vlak na de koop contact gehad met de verkopende dealer.
We hebben gekocht zonder garantie en dus geen aanspraak op vergoedingen.
Tot zover dus pech gehad.
Toch had hij beloofd dat de camper goedgekeurd zou worden voor de invoer apk keuring en dat hij eventuele gebreken daarbij zou herstellen.
Toen bij de invoer bleek dat er wat zaken mis waren heb ik hem gebeld en het hem voorgelegd.
Remleidingen waren geroest
Schokbreker zat los in het rubber
Accu stond los
stadslichten werkte fout, bij inschakelen groot licht gingen de stads verlichting en alle zij markerings lichten uit.
Aandrijfas hing los in de lagers, rubbers compleet weg.
Allemaal afkeur punten dus.
Zijn reactie...
Hoe kan dat nou en oh, en ah, en ooh nee ik heb voorlopig geen tijd om het te herstellen.
Die remleidingen kon hij toch zo ff over verven.. :?
Evengoed ik had daar dus geen vertrouwen in en heb hem een gedeelte van het aankoop bedrag terug gevraagd, dan zou ik het zelf wel herstellen.
We hebben 500 euro terug gekregen, geen wereld bedrag, maar voldoende om de apk afkeur punten te herstellen.
Helaas waren daarmee wel eventuele vervolg problemen niet meer te verhalen..
En je zult altijd zien dan komen er veeeeel meer zaken naar boven.
Zaken die tijdens de proefrit niet te merken waren, en ook zo op het eerste oog niet te controleren waren tijdens de 2 bezichtigingen.
Huishoud accu en start accu gingen binnen 4 weken kapot, waren dus al kapot.
Dynamo stopte met laden
Dit achteras probleem + ineens erg heftig trillende remmen.
Kilometer teller kabel gebroken.
Afijn lang verhaal kort, we moeten het er maar mee doen, wat het overigens ook niet handiger maakt is dat de verkopende dealer in Duitsland zit, niet echt ver (net bij venlo over de grens) maar mijn Duits is niet echt zo goed dat ik denk dat ik precies duidelijk kan maken wat ik van hem wil. En laat staan dat ik een discussie aan kan gaan.
Onze vorige camper had wat puntjes die gemaakt moesten worden, maar dat was bijlange na niet zo veel en zo kostbaar als alle zaken die we nu hier bij tegen zijn gekomen.
Ik hou er niet zo van om over geld te praten op een forum maar als ik eerlijk ben verwacht ik voor 15.000Euro een camper die in orde is en zeker niet een hobbelbak met slechte remmen, gare achterassen, kapotte dynamo's en door geroeste remleidingen, en versleten achterveren die bij volgeladen amper zorgen voor banden die wielkasten raken.
Sorry moest het ff kwijt..
terug naar de as.
Van de week ff open maken, olie (als die er nog iun zit) aftappen en opnieuw vullen met goede olie.
Als het minder of weg is laat ik het voorlopig mooi zo, we gaan in de winter enkel wat weekendjes weg dus dat zijn mooie test ritten om te kijken of het goed is.
Is het niet minder of nog steeds het zelfde gaat de as er onder uit en ga ik opzoek naar of een revisie set of naar een andere achteras die ik voorzie van verse lagers en dergelijke.
Sorry voor het lange dwaal verhaal maar het zit me ff dwars..
Evenals een grote inbus die er inpaste, maar die draaide bijna door dus ben ik daar maar mee opgehouden.
@ Anton,
We hebben vlak na de koop contact gehad met de verkopende dealer.
We hebben gekocht zonder garantie en dus geen aanspraak op vergoedingen.
Tot zover dus pech gehad.
Toch had hij beloofd dat de camper goedgekeurd zou worden voor de invoer apk keuring en dat hij eventuele gebreken daarbij zou herstellen.
Toen bij de invoer bleek dat er wat zaken mis waren heb ik hem gebeld en het hem voorgelegd.
Remleidingen waren geroest
Schokbreker zat los in het rubber
Accu stond los
stadslichten werkte fout, bij inschakelen groot licht gingen de stads verlichting en alle zij markerings lichten uit.
Aandrijfas hing los in de lagers, rubbers compleet weg.
Allemaal afkeur punten dus.
Zijn reactie...
Hoe kan dat nou en oh, en ah, en ooh nee ik heb voorlopig geen tijd om het te herstellen.
Die remleidingen kon hij toch zo ff over verven.. :?
Evengoed ik had daar dus geen vertrouwen in en heb hem een gedeelte van het aankoop bedrag terug gevraagd, dan zou ik het zelf wel herstellen.
We hebben 500 euro terug gekregen, geen wereld bedrag, maar voldoende om de apk afkeur punten te herstellen.
Helaas waren daarmee wel eventuele vervolg problemen niet meer te verhalen..

En je zult altijd zien dan komen er veeeeel meer zaken naar boven.
Zaken die tijdens de proefrit niet te merken waren, en ook zo op het eerste oog niet te controleren waren tijdens de 2 bezichtigingen.
Huishoud accu en start accu gingen binnen 4 weken kapot, waren dus al kapot.
Dynamo stopte met laden
Dit achteras probleem + ineens erg heftig trillende remmen.
Kilometer teller kabel gebroken.
Afijn lang verhaal kort, we moeten het er maar mee doen, wat het overigens ook niet handiger maakt is dat de verkopende dealer in Duitsland zit, niet echt ver (net bij venlo over de grens) maar mijn Duits is niet echt zo goed dat ik denk dat ik precies duidelijk kan maken wat ik van hem wil. En laat staan dat ik een discussie aan kan gaan.
Onze vorige camper had wat puntjes die gemaakt moesten worden, maar dat was bijlange na niet zo veel en zo kostbaar als alle zaken die we nu hier bij tegen zijn gekomen.
Ik hou er niet zo van om over geld te praten op een forum maar als ik eerlijk ben verwacht ik voor 15.000Euro een camper die in orde is en zeker niet een hobbelbak met slechte remmen, gare achterassen, kapotte dynamo's en door geroeste remleidingen, en versleten achterveren die bij volgeladen amper zorgen voor banden die wielkasten raken.

Sorry moest het ff kwijt..
terug naar de as.
Van de week ff open maken, olie (als die er nog iun zit) aftappen en opnieuw vullen met goede olie.
Als het minder of weg is laat ik het voorlopig mooi zo, we gaan in de winter enkel wat weekendjes weg dus dat zijn mooie test ritten om te kijken of het goed is.
Is het niet minder of nog steeds het zelfde gaat de as er onder uit en ga ik opzoek naar of een revisie set of naar een andere achteras die ik voorzie van verse lagers en dergelijke.
Sorry voor het lange dwaal verhaal maar het zit me ff dwars..
- Anton
Hoi,
Das ook wat...
Geef je een dikke handvol geld uit om fatsoenlijk te kunnen rijden heb je dat.
Als ik het zo lees dan heeft de camper er aardig wat km's op zitten voor het zelfde geld is de km teller ook nog teruggedraaid.
Bommes rest mij je sterkte toe wensen, en succes met de reparatie's.
Groet Anton
Das ook wat...
Geef je een dikke handvol geld uit om fatsoenlijk te kunnen rijden heb je dat.
Als ik het zo lees dan heeft de camper er aardig wat km's op zitten voor het zelfde geld is de km teller ook nog teruggedraaid.
Bommes rest mij je sterkte toe wensen, en succes met de reparatie's.
Groet Anton
- Bommes
- Contacteer:
185.000 km nu op de klok.
Voor zover ik kan oordelen is de motor nog wel goed.. kan er niet in kijken.
Maar die verbruikt geen streepje olie, en rookt,roet of doet niets verkeerds.
Laten we dat maar als achtergrond gedachte houden, en wat er nu kapot is moet toch gemaakt worden.
Zo kunnen we er niet veel mee, en iemand anders er mee opschepen zie ik niet echt zitten.
Voor zover ik kan oordelen is de motor nog wel goed.. kan er niet in kijken.
Maar die verbruikt geen streepje olie, en rookt,roet of doet niets verkeerds.
Laten we dat maar als achtergrond gedachte houden, en wat er nu kapot is moet toch gemaakt worden.
Zo kunnen we er niet veel mee, en iemand anders er mee opschepen zie ik niet echt zitten.
-
alles goed en wel maar je moet het nu zelf oplossen, dus in plaats van de vulplug uit te draaien ga je meteen voor de achterdeksel, zorg dat je een aardappelschilmesje bij je hebt dan kun je de pakking helpen kiezen bij welke kant die mee gaat , want die wil wel eens voor de helft bij de verkeerde kant blijven plakken.
als je een goede bak er onder zet kan je meteen zien of er slijpsel is meegekomen. je kan alleen door de diff ruimte te bekijken zien of er werkelijk iets fout zit !. over de werking van je differentieel slot waar je melding van maakt, ik weet het zo net nog niet een "limited slip" is een pakket van koppelingsplaten dat bij verschil zichzelf schrap gaat zetten en zo de werking van het diff opheft. een mechanische slot inrichting pakt met een getande ring de buitenkant van het diff vast en koppelt dus één steekas direct aan je differentieel. ls er één as "vast" zit zit de andere ook meteen vast.........
maar een mechanisch slot kan niet zelf kiezen wanneer wel en wanneer niet , en als je al slipt , kan hij er niet ingaan omdat je dan eerst stil moet staan. dus ik weet niet of je dat soort inrichting (en) wel hebt , en of een ford dat wel heeft.
(VAG en DB hebben het wel) verder vind ik het erg jammer dat je zo'n mankerende auto hebt gekocht bij een duitser die zogenaamd niets begrijpt.
als je een goede bak er onder zet kan je meteen zien of er slijpsel is meegekomen. je kan alleen door de diff ruimte te bekijken zien of er werkelijk iets fout zit !. over de werking van je differentieel slot waar je melding van maakt, ik weet het zo net nog niet een "limited slip" is een pakket van koppelingsplaten dat bij verschil zichzelf schrap gaat zetten en zo de werking van het diff opheft. een mechanische slot inrichting pakt met een getande ring de buitenkant van het diff vast en koppelt dus één steekas direct aan je differentieel. ls er één as "vast" zit zit de andere ook meteen vast.........
maar een mechanisch slot kan niet zelf kiezen wanneer wel en wanneer niet , en als je al slipt , kan hij er niet ingaan omdat je dan eerst stil moet staan. dus ik weet niet of je dat soort inrichting (en) wel hebt , en of een ford dat wel heeft.
(VAG en DB hebben het wel) verder vind ik het erg jammer dat je zo'n mankerende auto hebt gekocht bij een duitser die zogenaamd niets begrijpt.

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Bommes
- Contacteer:
net geprobeerd (toen het nog licht was) om de achterplaat er af te halen.
Helaas hangt de vuilwatertank er op een 3 centimeter na recht achter.
Oftewel kan het dekseltje wel los halen maar kan het er dan niet tussen uit krijgen.
Bij de eerste bout die ik er uit draaide zat er aan het uit einde van die bout van die blauwe vloeibare pakking.
Of het is al eens los geweest (kan goed) of dat is de fabrieks oplossing (wat ik betwijfel).
Even goed als ik het kapje wel los krijg maar niet er tussen uit kan krijgen dan lukt het nooit om de resten vloeibare pakking er af te schrapen en of te voorzien van een nieuwe vloeibare pakking.
Tevens kan ik dan ook niet er in kijken wat het dus ook niet duidelijker zal maken.
Dus vuil watertank zal er onderuit moeten wil ik dat gaan doen.
Eerst vullen met olie dan luisteren, dan verdere stappen verzinnen.
Helaas hangt de vuilwatertank er op een 3 centimeter na recht achter.
Oftewel kan het dekseltje wel los halen maar kan het er dan niet tussen uit krijgen.
Bij de eerste bout die ik er uit draaide zat er aan het uit einde van die bout van die blauwe vloeibare pakking.
Of het is al eens los geweest (kan goed) of dat is de fabrieks oplossing (wat ik betwijfel).
Even goed als ik het kapje wel los krijg maar niet er tussen uit kan krijgen dan lukt het nooit om de resten vloeibare pakking er af te schrapen en of te voorzien van een nieuwe vloeibare pakking.
Tevens kan ik dan ook niet er in kijken wat het dus ook niet duidelijker zal maken.
Dus vuil watertank zal er onderuit moeten wil ik dat gaan doen.
Eerst vullen met olie dan luisteren, dan verdere stappen verzinnen.
- Anton
Hoi,
Als de carrosserie omhoog haalt, de wielen vrij kun je er dan noig niet bij?
Eventueel met schaarkrik de achteras naar beneden duwen?
Groet Anton
Als de carrosserie omhoog haalt, de wielen vrij kun je er dan noig niet bij?
Eventueel met schaarkrik de achteras naar beneden duwen?
Groet Anton
- Bommes
- Contacteer:
- Goldwingh
Hallo Marius.
Ben wel een TV Technicus (met Pensioen) maar heb best veel gesleuteld aan onder andere Ford Transits. Is het niet een idee om eens langs te gaan bij een Doe het Zelf Garage in Eindhoven. Dan kun je op de brug en er is veel deskundigheid en het nodige gereedschap.
Groet Henk en Adrie Eindhoven
Ben wel een TV Technicus (met Pensioen) maar heb best veel gesleuteld aan onder andere Ford Transits. Is het niet een idee om eens langs te gaan bij een Doe het Zelf Garage in Eindhoven. Dan kun je op de brug en er is veel deskundigheid en het nodige gereedschap.
Groet Henk en Adrie Eindhoven
Groet Henk MB609
- Bommes
- Contacteer:
helaas past onze camper daar niet op de brug..:(
De vorige (hymer) kon er al niet binnen van wege de hoogte en deze is nog net iets hoger dus dat komt niet goed.
Heb wel al een adres van een oud ford dealer uit son en breugel die veel kennis van zaken heeft en tegenwoordig veel camper onderhoud doet.
Overigens ben ik net terug van een paar daagjes klussen in het noorden van het land, heb dus nog niets kunnen doen aan de camper.
De vorige (hymer) kon er al niet binnen van wege de hoogte en deze is nog net iets hoger dus dat komt niet goed.
Heb wel al een adres van een oud ford dealer uit son en breugel die veel kennis van zaken heeft en tegenwoordig veel camper onderhoud doet.
Overigens ben ik net terug van een paar daagjes klussen in het noorden van het land, heb dus nog niets kunnen doen aan de camper.
- Bommes
- Contacteer:
Okay... vrije dag vandaag dus aan het sleutelen geslagen.
Achter het differentieel hangt precies onze vuil water tank, en ja hoor het ding wil er niet onderuit.
Althans niet zonder slijptol en aangezien ik geen las apparaat heb krijg ik hem dan niet meer terug..:(
Dus krijg ik de inhoud niet uit het differentieel.
Wat ik nu gedaan heb:
De lagers kan ik niet van binnen bekijken, dus of ze er zo uit zien als op de foto van myway durf ik niet te zeggen.
Straks nog test rijden kijken of het geluid minder is.
Dit is nu even de weg van de minste weerstand..
Geeft het geen verbetering dan gaat op mijn volgende vrije dag de vuilwater tank er onder uit en ga ik het diff reviseren.
Heb begrepen dat dit kan zonder de as er onderuit te sleutelen.
Dus via de achter deksel kan alles er uit en verwisseld worden.
Wielen er af, steek assen er uit, cardan er onder uit, en dan kan via de deksel zo alles er uit geschroefd worden.
Dat scheelt al weer wat betreft de hoeveelheid werk.
Ook schijnt het een differentieel te zijn dat niet met ringen afgesteld hoeft te worden, dus los, en met nieuwe lagers weer terug vast schijnt alles te zijn.
Ik ruik nu wel over al differentieel.versnellingsbak olie, en de mensen die die geur kennen weten dat dat alleszins prettig is. :?
Achter het differentieel hangt precies onze vuil water tank, en ja hoor het ding wil er niet onderuit.
Althans niet zonder slijptol en aangezien ik geen las apparaat heb krijg ik hem dan niet meer terug..:(
Dus krijg ik de inhoud niet uit het differentieel.
Wat ik nu gedaan heb:
- - Camper warm gereden zodat diff olie dunner is.
- Achter deksel van het differentieel af geschroefd
- olie afgetapt (welke overigens warm was maar nog steeds zo dik als stroop).
- Geheel weer dicht geschroefd
- Verse olie er in gedaan (1,7 liter volgens boekje, maar 1,5 liter gevuld)
- Differentieel olie toevoeging er bij gedaan
De lagers kan ik niet van binnen bekijken, dus of ze er zo uit zien als op de foto van myway durf ik niet te zeggen.
Straks nog test rijden kijken of het geluid minder is.
Dit is nu even de weg van de minste weerstand..
Geeft het geen verbetering dan gaat op mijn volgende vrije dag de vuilwater tank er onder uit en ga ik het diff reviseren.
Heb begrepen dat dit kan zonder de as er onderuit te sleutelen.
Dus via de achter deksel kan alles er uit en verwisseld worden.
Wielen er af, steek assen er uit, cardan er onder uit, en dan kan via de deksel zo alles er uit geschroefd worden.
Dat scheelt al weer wat betreft de hoeveelheid werk.
Ook schijnt het een differentieel te zijn dat niet met ringen afgesteld hoeft te worden, dus los, en met nieuwe lagers weer terug vast schijnt alles te zijn.
Ik ruik nu wel over al differentieel.versnellingsbak olie, en de mensen die die geur kennen weten dat dat alleszins prettig is. :?